Gå til innhold

Ditropan mot overdreven svette


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har brukt Dridase i over 1 år med noen pauser og det har funket utmerket, men i dag fikk jeg høre av hudlegen min at medisinen anbefales å brukes i bare 3 mnd, for de har i senere tid funnet ut at det kan fremkalle tidligere demens. Er det noen andre her som har hørt det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er en bivirkning, og jeg merker litt allerede. Men, pest eller kolera?

Anonymkode: a1480...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Takket være dere, får jeg nå forhåpentligvis bukt med svetteproblemet mitt! ❤️ Jeg skal starte med Ditropan om noen dager. Hvordan går det med dere som bruker/har brukt denne medisinen? 

Anonymkode: 2de83...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 26.6.2018 den 1.44, Supreme Gentleman skrev:

Har brukt Dridase i over 1 år med noen pauser og det har funket utmerket, men i dag fikk jeg høre av hudlegen min at medisinen anbefales å brukes i bare 3 mnd, for de har i senere tid funnet ut at det kan fremkalle tidligere demens. Er det noen andre her som har hørt det samme?

Har du hatt noen bivirkninger i den retningen?

Jeg har "hørt" det samme, dog fra å lese selv på nett (pakningsvedlegg). Dette skal være svært sjeldne bivirkninger, men om du leser hele denne tråden, så er det flere som sier de tror de har slike bivirkninger. Så da er vel spørsmålet om det egentlig er så sjelden... 

Med tanke på ev. bivirkninger, synes jeg det er litt merkelig at barn ned i 5-årsalderen kan få denne medisinen. Men alt vi putter i oss har vel bivirkninger av et slag. 

Skal du begynne igjen etter en periode uten da, eller kan du i følge hudlegen din aldri bruke det igjen?

Tar selv dridase, 5 mg daglig. Utskrevet av vanlig lege.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Egazil nå hver dag i ca 10 år, pluss minus. Og det står samme bivirkninger der, kan føre til demens eller noe sånt.

Og ja, det stemmer dessverre. Jeg har mistet korttidshukommelsen min. Men jeg husker alt fra 30 år tilbake. Det er så merkelig. Men samtidig så klarer jeg ikke leve uten Egazil. Jeg har så ekstrem alvorlig hyperhidrose. Jeg ofrer gjerne hjernen min.

Edit: Men det sier jo og litt om hvordan HH tar over livet. Det er ikke "bare svette". Det er noe som ødelegger hver time, hvert sekund man lever

Endret av MalloryK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten advarsel. Jeg har brukt Egazil i 10 år ca, og bivirkningene er jo at slimhinner blir tørre. Jeg har fått problemer med øynene, optiker sier at jeg tørre øyne/meibomske kjertler dysfunksjon heter det visst.

Jeg merker kun at øynene blir tørre om natten, og de er veldig irriterte når jeg sover. Jeg kjøpte en øyemaske fra optiker, sånn man skal varme i mikroen og legge over øynene 10 minutter for dagen og massere under øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er noen andre med samme bivirkninger så send meg gjerne en pm. Jeg kan ikke leve uten medisinen, så det ser ut som om jeg kommer til å bli en blind, dement 40 åring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MalloryK skrev:

Hvis det er noen andre med samme bivirkninger så send meg gjerne en pm. Jeg kan ikke leve uten medisinen, så det ser ut som om jeg kommer til å bli en blind, dement 40 åring

Har du prøvd operasjon? Jeg ble bedre i hendene av det. Nå vet jeg ikke hvor du svetter, om det er ansikt eller hvilke deler av kroppen. Men de har et fantastisk middel på apoteket, aluminiumsklorid. Den fungerer på hender, føtter og under armer. Må brukes flere ganger i uken når du legger deg, men effekten merket jeg allerede uken etter. 

Anonymkode: 030c5...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Here we go again. Det er så kjekt å få kommentarer på hvor svett man er og hvor rød man er i ansiktet de få gangene man tørr å gå ut i varmen... Nå er det vel 6-8 mnd med mareritt for oss før det blir kaldere igjen. Min HH er helt gale, blir bare mer og mer deprimert

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 22.4.2020 den 21.17, MalloryK skrev:

Here we go again. Det er så kjekt å få kommentarer på hvor svett man er og hvor rød man er i ansiktet de få gangene man tørr å gå ut i varmen... Nå er det vel 6-8 mnd med mareritt for oss før det blir kaldere igjen. Min HH er helt gale, blir bare mer og mer deprimert

Huff... Vet hvordan det er 😔 

Jeg har gått på Ditropan i noen måneder nå, og den fungerer bra! Spent på å se hvordan det går i sommer. Den er dyr, men såå verdt det! Godt å slippe å kjenne svetteperler langs ryggraden, og at det renner svette i hodet, bare av å handle i butikken! 

Anonymkode: 2de83...517

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Da var det endelig min tur til å få dridase etter mange år med overdreven svette. Var hos en lege for 6 år siden og spurte om jeg kunne få resept på disse tablettene, men hun avfeide meg momentant og sa at det ville hjelpe å gå ned i vekt (jeg var ikke tykk engang) og at jeg kunne kjøpe spesialsåpe på apoteket for å bruke til vasking under armene (jeg sa jeg slet med lukt der). Jeg ble så satt ut av dette at jeg bare godtok det og fortsatte å slite med forferdelig svette i mange år til.

I år derimot tok jeg mot til meg og tok det opp med min nye fastlege og han skrev ut resept med en eneste gang. Han var så forståelsesfull og skjønte hvor plagsomt det måtte være å slite sånn med svette.

 

Jeg startet med en tablett om dagen for fire dager siden og i dag kunne jeg støvsuge uten å være gjennomvåt etterpå. Jeg er spent på om det holder med en tablett om dagen for å unngå rennende svette når man går til feks bussen eller butikken, men jeg øyner håp.

Ser at andre her i tråden er oppe i ganske mange tabletter om dagen og da blir det fort meget dyrt 😬 

Hvordan går det med dere andre for tiden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg tar 3 pr dag så går det ganske bra, men jeg må ta dem før jeg legger meg for jeg blir så veldig svimmel av dem i et par timer. Denne bivirkningen har ikke forsvunnet selv om jeg har tatt pillene i et par år nå så jeg må bare leve med det. 
 

3 piller funker ganske bra  her i Norge, men i 30 grader om sommeren i syden feks så svetter jeg ganske mye til tross for pillene, så syden er ikke en mulighet for min del.

Anonymkode: d550b...2b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er det noen her som har gått på Dridase over flere år, og som synes effekten har avtatt veldig? Omtrent på samme tid som vi begynte med hjemmekontor i mars i fjor synes jeg ikke lenger jeg har noe særlig effekt, og det gjør meg litt desperat😖

Anonymkode: 0524d...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt egazil i mange mange år nå, og effekten har minsket mye.

Og det er begrenset hvor mange tabletter man kan ta og pga de sterke bivirkningene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tråden er åpnet igjen.

Jeg må spørre dere som har hyperhidrose. Får dere noe forståelse fra de som kjenner dere? Ala familie/venner?

Jeg har et par venner som jeg er komfortable med, som jeg har kjent i 20 år. De vet om hyperhidrosen min, og setter klar vifter osv hvis jeg kommer på besøk. Og de setter vinduer åpne/tar ned temperaturen på varmepumpen.💗


Men det er verre med familie. De "tror" ikke på den sykdommen. Enda en grunn til at jeg ikke liker familien min da.

Og Nav sier fortsatt at jeg "bare kan ta en dusj".

Hvordan forklarer dere hyperhidrose til folkene dere treffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er en pinlig sykdom. Send meg gjerne en pm hvis du vil snakke. For jeg er så sliten av å være så "ekkel"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MalloryK skrev (1 time siden):

Siden tråden er åpnet igjen.

Jeg må spørre dere som har hyperhidrose. Får dere noe forståelse fra de som kjenner dere? Ala familie/venner?

Jeg har et par venner som jeg er komfortable med, som jeg har kjent i 20 år. De vet om hyperhidrosen min, og setter klar vifter osv hvis jeg kommer på besøk. Og de setter vinduer åpne/tar ned temperaturen på varmepumpen.💗


Men det er verre med familie. De "tror" ikke på den sykdommen. Enda en grunn til at jeg ikke liker familien min da.

Og Nav sier fortsatt at jeg "bare kan ta en dusj".

Hvordan forklarer dere hyperhidrose til folkene dere treffer?

Jeg har ikke fortalt det til noen egentlig, annet enn at jeg så vidt nevnte det for mamma en gang, at jeg tar medisiner mot svette. Synes det er så pinlig og skamfullt og føler meg så ekkel, så derfor har jeg ikke fortalt det til noen. Fornuften sier meg at det bare er dumt å ha sånne tanker, men du vet hvordan det er.. :(  

Anonymkode: 0524d...726

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MalloryK skrev (4 timer siden):

Siden tråden er åpnet igjen.

Jeg må spørre dere som har hyperhidrose. Får dere noe forståelse fra de som kjenner dere? Ala familie/venner?

Jeg har et par venner som jeg er komfortable med, som jeg har kjent i 20 år. De vet om hyperhidrosen min, og setter klar vifter osv hvis jeg kommer på besøk. Og de setter vinduer åpne/tar ned temperaturen på varmepumpen.💗


Men det er verre med familie. De "tror" ikke på den sykdommen. Enda en grunn til at jeg ikke liker familien min da.

Og Nav sier fortsatt at jeg "bare kan ta en dusj".

Hvordan forklarer dere hyperhidrose til folkene dere treffer?

Jeg har ikke fortalt det til noen. Syntes det er en litt «flau» sykdom å ha. Det er «grisete» å svette på en måte. Man legger ikke merke til det på meg med mindre det er 30 grader ute, da kunne jeg tatt 20 piller ingenting ville fungert. Men jeg drar ikke til syden og de gangene det er nærmer seg slik temp her i landet, holder jeg meg inne og hjemme.

Anonymkode: d550b...2b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere prøvd andre hjelpemidler mot svetingen som strøm eller botox? Hvordan fungerte det? Jeg vurderer å få ny henvisning til slik strømmaskin for å bruke på de værste plassene, men jeg ser ikke for meg at de fungerer i lysken 😅

Anonymkode: 530cb...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med svette i ansiktet grunnet angst og fikk resept på dridase. Synes den fungerer veldig fint, og har så langt ikke opplevd noen bivirkninger, men det er selvsagt veldig individuelt og er ikke relevant for andre. Blir spennende å se hvordan de fungerer nå som sommeren og varmen kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...