Gå til innhold

Ditropan mot overdreven svette


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi Egazil fungerer og er mye billigere

Ikke hvis man må ta mange av dem :)

Anonymous poster hash: c9573...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke bare hudlege som kan skrive ut dridase? Jeg har generalisert hyperhidrose, dvs over hele kroppen. Egazil tar rundt 80-90 % av hverdagsplagene. Men er det noen her som har prøvd både egazil og dridase? Hva var best?

Jeg har forsøkt begge. Jeg merket ikke noen effekt av tre Egazil. Jeg kan ta en tablett Dridase og merke effekt i ca 12 timer.

Anonymous poster hash: c9573...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

De av dere som har hyperhidrose, har dere uføretrygd? Jeg klarer ikke leve et normalt liv med dette, og klarer virkelig ikke kombinere dette med jobb



Anonymous poster hash: b2651...158
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere som har fått hjelp fra leger, hvor begynner man? Det er flere steder i dette landet som kaller seg spesialister på hyperhidrose, kan man få henvisning fra fastlegen til å dra hvor som helst? Jeg har ikke råd til å betale for behandlinger av egen lomme



Anonymous poster hash: b2651...158
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og dere som har fått hjelp fra leger, hvor begynner man? Det er flere steder i dette landet som kaller seg spesialister på hyperhidrose, kan man få henvisning fra fastlegen til å dra hvor som helst? Jeg har ikke råd til å betale for behandlinger av egen lomme

Anonymous poster hash: b2651...158

 

Du trenger ikke dra til en spesialist. Fastleger skal kunne skrive ut resept til dridase/ditropan. Ta med deg en bunke studier som viser at Oxybutynin (dridase/ditropan) har effekt, og forklar hvor stort problem dette er for deg. Det var min fremgangsmåte og legen hadde da ikke noe problem å skrive ut resept til meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere som har fått hjelp fra leger, hvor begynner man? Det er flere steder i dette landet som kaller seg spesialister på hyperhidrose, kan man få henvisning fra fastlegen til å dra hvor som helst? Jeg har ikke råd til å betale for behandlinger av egen lomme Anonymous poster hash: b2651...158

For å få Dridase, må man enten få den utskrevet av en spesialist (for eks i allmennmedisin, hudlege eller en hjertelege).

Man kan forsøke operasjon, thorakal sympatectomi, dersom det er på hender eller ansikt. Da må man få henvisning til hjerteavdelingen ved et av de store sykehusene.

Man kan også kontakte ulike privatklinikker for botox, for eks svetteklinikken.no

Det kan godt hende man kan søke på uføretrygd, men det er først en lang prosess på AAP, der man forsøker å få tilrettelagt arbeidssituasjonen. Det kan være vanskelig å få det kun på grunnlag av hyperhidrose, men dersom man er rammet i alvorlig grad, eller har psykisk lidelse i tillegg (for eks som følge av å lide av en fysisk sykdom) kan det hende.

Anonymous poster hash: c9573...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg sendt mail til flere klinikker over landet og fortalt hvordan min hyperhidrose er, og evt hva de kan hjelpe meg med. Jeg bruker medisin nå, men den tar ikke all svettingen, og jeg står i fare for å dø av overoppheting siden svetten ikke kommer ut. Jeg er så desperat og ulykkelig, dette er ikke et liv



Anonymous poster hash: b2651...158
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sendt mail til flere klinikker over landet og fortalt hvordan min hyperhidrose er, og evt hva de kan hjelpe meg med. Jeg bruker medisin nå, men den tar ikke all svettingen, og jeg står i fare for å dø av overoppheting siden svetten ikke kommer ut. Jeg er så desperat og ulykkelig, dette er ikke et liv Anonymous poster hash: b2651...158

Du vil nok ikke dø av overopphetning, for om man har hyperhidrose, så svetter man mye mer enn det som trengs for å kjøle ned kroppen. Er det Dridase du bruker? Det hjalp meg til å føle meg mindre varm, faktisk.

Men skjønner den psykiske og sosiale belastningen dette har. Har dessverre ikke noen flere råd enn de jeg allerede har skrevet.

Anonymous poster hash: c9573...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har fått dekket botox behandlinger? Hvordan søker man om det? For prisene er jo helt hinsides



Anonymous poster hash: b2651...158
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sliter med dette, hvordan har dere tatt det opp med legen?

Jeg har alltid slitt enormt med svette, men aldri komt på at der faktisk kan finnes noe for det. Jeg har på en måte bare tengt at det er slik jeg er. Det er fryktelig plagsomt og kjempe flaut. Etter jeg leste denne tråden har jeg bestillt meg time hos legen i morgen. Det kommer til å bli ubehagelig å snakke om og jeg er så redd for at legen ikke skal ta det seriøst.



Anonymous poster hash: 70db9...553
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sliter med dette, hvordan har dere tatt det opp med legen?Jeg har alltid slitt enormt med svette, men aldri komt på at der faktisk kan finnes noe for det. Jeg har på en måte bare tengt at det er slik jeg er. Det er fryktelig plagsomt og kjempe flaut. Etter jeg leste denne tråden har jeg bestillt meg time hos legen i morgen. Det kommer til å bli ubehagelig å snakke om og jeg er så redd for at legen ikke skal ta det seriøst. Anonymous poster hash: 70db9...553

Mange leger tar det ikke seriøst, dessverre, så vær forberedt på det verste, men håp på at du har en lege som skjønner at det kan være et stort handikap. Mange leger vet heller ikke så mye om behandlingsmulighetene, men de er skrevet mye om i denne tråden (Dridase, Egazil, botox, thorakal sympatectomi, betablokkere osv). Selv har jeg måttet finne ut av behandlingsmulighetene på egenhånd, for så å bli henvist videre.

Anonymous poster hash: c9573...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble heldigvis tatt seriøst i dag :) Det ble tatt blodprøver for å sjekke stoffskiftet, han kjennte etter lymfeknuter og jeg skal til bake etter sommerferien for henvisning videre hvis blodprøvene er fine. Kjempe glad jeg kom over denne tråden. Håper livet kan bli noe bedre nå!



Anonymous poster hash: 70db9...553
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble heldigvis tatt seriøst i dag :) Det ble tatt blodprøver for å sjekke stoffskiftet, han kjennte etter lymfeknuter og jeg skal til bake etter sommerferien for henvisning videre hvis blodprøvene er fine. Kjempe glad jeg kom over denne tråden. Håper livet kan bli noe bedre nå! Anonymous poster hash: 70db9...553

Så bra! Det er bra han utelukker andre tilstander først. God bedring og lykke til med behandling!

Anonymous poster hash: c9573...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Har noen av dere fått hjelp fra lege til å få innvilget AAP eller lignende? Med tanke på alvorlig hyperhidrose, det er ikke mange jobber man kan gjøre.



Anonymous poster hash: b2651...158
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere fått hjelp fra lege til å få innvilget AAP eller lignende? Med tanke på alvorlig hyperhidrose, det er ikke mange jobber man kan gjøre. Anonymous poster hash: b2651...158

Nei. Jeg har fått høre fra flere leger at jeg var det værste tilfellet av hyperhidrose de hadde sett, men jeg fungerer veldig godt med egazil. Tar 10 egazil hver morgen, og da klarer jeg meg ut dagen. Dridrase fungerte ikke. Jobber i et helseyrke, og vi har blåe sykepleier skjorter og selv det går bra! Hadde jeg aldri trodd:-)

Men før jeg bynte på egazil så jeg mørkt på det hele.

Anonymous poster hash: 3c987...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 egazil?? Tar jeg 3 får jeg ikke puste. Hals, nese og munn blir som sandpapir



Anonymous poster hash: b2651...158
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Funker dette for ekstrem svetting i ansiktet? Svetter noe ekstremt på ansiktet og på ryggen når jeg blir nervøs eller stressa, eller litt for varm også kommer jeg og setter meg på bussen o.l. Det er flaut.



Anonymous poster hash: 28eb0...7c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det har ingen hensikt å be om å få et skriv eller noe fra legen som jeg kan gi til nav, hvor det står at jeg har sterke begrensninger for hvilke jobber jeg kan ta pga hyperhidrosen? Jeg kommer meg jo ikke ut av døren på de verste dagene. Jeg er for tiden arbeidsledig



Anonymous poster hash: b2651...158
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 egazil?? Tar jeg 3 får jeg ikke puste. Hals, nese og munn blir som sandpapir Anonymous poster hash: b2651...158

 

Blir tørr ja, men tygger en del tyggis og har alltid vann ved siden :P

Funker dette for ekstrem svetting i ansiktet? Svetter noe ekstremt på ansiktet og på ryggen når jeg blir nervøs eller stressa, eller litt for varm også kommer jeg og setter meg på bussen o.l. Det er flaut. Anonymous poster hash: 28eb0...7c1

  

Funker for hele kroppen! Jeg har overalt men nå svetter jeg utrolig lite med egazil.

Så det har ingen hensikt å be om å få et skriv eller noe fra legen som jeg kan gi til nav, hvor det står at jeg har sterke begrensninger for hvilke jobber jeg kan ta pga hyperhidrosen? Jeg kommer meg jo ikke ut av døren på de verste dagene. Jeg er for tiden arbeidsledig Anonymous poster hash: b2651...158

Tviler, da må du gå på det psykiske som svettingen fører til vil jeg tro. Prøv egazil eller dridrase i stedet. Jeg har hatt flere veldig tunge fysiske jobber, men er ikke noe problem nå uansett hva jeg gjør. Egazilen funker.

Før jeg begynte med egazil svettet jeg på 100% av kroppen. Selv av å gå over gata til butikken var et helv***, svetten rant over hele kroppen. Nå går jeg jo stort sett overalt hvor jeg skal uten problemer.

Anonymous poster hash: 3c987...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Egazil, men det virker ikke optimalt. Og ang det psykiske: Jeg holder meg som regel bare hjemme, jeg er fanget i min egen kropp.



Anonymous poster hash: b2651...158
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...