Gå til innhold

Ditropan mot overdreven svette


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte en pakke for litt siden å betalte rundt 500 kr for 80 (?) tabletter. De er dyre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Er det noen som har prøvd iontoforese på hender og under føtter, og har det hjulpet på andre steder i samme slengen?

Anonymkode: a1480...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ok, here goes. Jeg har skrevet her før, jeg foretrekker å skrive som anynym nå.
Min hh er helt grusom. Jeg svetter døgnet rundt, fra overalt. Har vært sånn i 10 år, og det blir bare verre og verre, selv med medisiner.
Jeg har ikke noe liv, sitter bare hjemme og svetter døgnet rundt, før ikke sove siden jeg bare brenner opp. Jeg har snakket med min fastlege hele tiden, og nå plutselig fikk jeg jeg innkalling til en hudlege! Altså, jeg skjønner ikke, hva skal de gjøre?
Det er i januar 2018. Men, jeg klarer ikke leve med dette. Har prøvd alle medisiner og strømterapi, ingenting fungerer lengre. Jeg får ikke sove. Jeg klarer ikke bruke klær. Jeg klarer ikke kombinere hh med et liv, jeg sitter halvnaken hjemme hver eneste dag, jeg brenner opp!

Hva skjer?? Hva skal hudlegen gjøre??

Anonymkode: a1480...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, here goes. Jeg har skrevet her før, jeg foretrekker å skrive som anynym nå.
Min hh er helt grusom. Jeg svetter døgnet rundt, fra overalt. Har vært sånn i 10 år, og det blir bare verre og verre, selv med medisiner.
Jeg har ikke noe liv, sitter bare hjemme og svetter døgnet rundt, før ikke sove siden jeg bare brenner opp. Jeg har snakket med min fastlege hele tiden, og nå plutselig fikk jeg jeg innkalling til en hudlege! Altså, jeg skjønner ikke, hva skal de gjøre?
Det er i januar 2018. Men, jeg klarer ikke leve med dette. Har prøvd alle medisiner og strømterapi, ingenting fungerer lengre. Jeg får ikke sove. Jeg klarer ikke bruke klær. Jeg klarer ikke kombinere hh med et liv, jeg sitter halvnaken hjemme hver eneste dag, jeg brenner opp!

Hva skjer?? Hva skal hudlegen gjøre??

Anonymkode: a1480...5b1

Aner ikke men du kan vel prøve å Google litt? Har du prøvd botox? 

Anonymkode: 1323e...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var meg over her. Jeg svetter fra hver eneste cm på kroppen-.Jeg har snakket med flere svetteklinikker, de kunne ikke hjelpe meg siden min hh var så ekstrem.

Ikke rart hh har høy selvmordsrate. Jeg klarer knapt nok gå på butikken. Jeg er så sliten

Anonymkode: a1480...5b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg over her. Jeg er arbeidsledig, og jeg har alvorlig hh.
Min fastlege sendte inn en sykemelding til Nav pga dette, vi håpte at jeg skulle i det minste få AAP. men sykemeldingen min ble avslått. Ingen, bortsett fra fastlegen min tror på meg.
Må jeg dø for at HH skal bli tatt seriøst? Hva gjør jeg nå?? Jeg klarer ikke leve med hh lengre, jeg har alltid hatt dette i bakhodet. Hjelp?

Anonymkode: a1480...5b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg rett og slett blir kvalm av kg enkelte ganger.

Anonymkode: 1323e...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp meg! Hva skal jeg gjøre? Jeg kommer meg knapt nok på butikken pga hh.
Det bare renner og renner. Bind og truseinnlegg faller av. Jeg er kliss våt hele tiden, bruker 12-14 timer i sengen for å sove pga jeg bare brenner opp. Sover kanskje en time, så hyperventilerer i 2-3 timer, så sover 10 minutter, så hyperventilerer igjen. Dette er mitt liv, jeg er helt alene. Helt alene, pga hh.

Ikke får jeg sove, ikke kan jeg fungere i det daglige.
Jeg er så sliten!

Anonymkode: a1480...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok slik det er å ha en kronisk sykdom dessverre. Hvis legen ikke kan hjelpe deg er det ikke stort annet du kan gjøre enn å dra til utlandet å prøve å søke behandling der. 

Anonymkode: 1323e...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min hjelper meg alt hun kan, hun kjenner til hh fra før. Men, det er nav som ikke tror på oss.

Anonymkode: a1480...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det finnes en operasjon man kan få når det er så ille som du beskriver, men jeg husker selvsagt ikke hva inngrepet heter. Hvis du googler litt kan du sikkert finne det ut. Jeg mener å huske at det kan bli en del bivirkninger etter en slik operasjon. Les deg opp å ta det opp med hudlegen når du skal dit. Ring inn der du har fått time å si at du kan komme før om de får inn en avbestilling. Jeg gjør det alltid når jeg har timer på sykehuset og 2 av 3 ganger har jeg fått komme inn lenge før :tommel:

Og du, husk å fortell hvor ille du har det. Det er viktig å få frem nøyaktig hvor jævlig du sliter pga dette. Ønsker deg lykke til. 

Anonymkode: 530cb...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp meg! Hva skal jeg gjøre? Jeg kommer meg knapt nok på butikken pga hh.
Det bare renner og renner. Bind og truseinnlegg faller av. Jeg er kliss våt hele tiden, bruker 12-14 timer i sengen for å sove pga jeg bare brenner opp. Sover kanskje en time, så hyperventilerer i 2-3 timer, så sover 10 minutter, så hyperventilerer igjen. Dette er mitt liv, jeg er helt alene. Helt alene, pga hh.

Ikke får jeg sove, ikke kan jeg fungere i det daglige.
Jeg er så sliten!

Anonymkode: a1480...5b1

Vil gjerne hjelpe deg, så har et par spørsmål her. Jeg har selv slitt med hyperhidrose fra barndommen, det er forferdelig og en sykdom som er mye misforstått/undervurdert.

- har du generell hyperhidrose?e.l spesifikk?

- har du forsøkt medisiner (ditropan er dyr, men kan kjøpes superbillig i f.eks Spania)

- har du forsøkt operasjon? Botox?

Jeg kan si hva som demper min svette: totalt kuttet ut kaffe, da kaffe setter igang adrenalinproduksjonen. Spiser lite sterk mat (sikkert en selvfølge for de fleste av oss her:). Magnesiumtilskudd (magnesium er relatert til svetteproduksjon, det var faktisk en venn med hyperhidrose som anbefalte det. Ha tålmodighet, jeg merket ikke forskjell før etter 1mnd). Null syntetiske stoffer (sikkert og en selvfølge for alle her inne huff). Går til en fantastisk akupunktør, hjulpet litt. Før jeg fikk fortalt om hyperhidrosen kunne han konstantere at jeg hadde for mye hete i kroppen..spesielt..det høres kanskje alternativt ut for noen, men han balanserer energibanene slik at kroppen blir mer selvjustert. Ved for mye hete ødelegges i tillegg søvnen, da kroppen jobber for fullt og dette tar mye energi.

Jeg har forsøkt det meste i desperasjon, og punktene over er selvfølgelig bare små triggere som jeg selv kan råde over. Ikke mist motet, les deg opp så mye som mulig. Yerkadeodoranten er neste trinn for min del. 

Anonymkode: 030c5...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Så en liten oppdatering om meg selv: Jeg lider altså av intens, ekstrem generalisert HH. Den har ødelagt over halve livet mitt, jeg bruker medisin, men det fungerer knapt nok lengre.

Men, endelig fikk jeg time hos hudlege (spesialist, fantastisk herlig lege!).
Og hun hadde aldri sett noen så ille som meg (hurra?). Jeg har det svart på hvitt nå fra en spesialist (en hel A4 side) om plagene mine, og at det ikke er mer å gjøre.

Kanskje jeg skal ha det papiret i vesken min hele tiden for å vise folk som ikke forstår hvor ille dette er.
Dette skal sendes over til Nav (de sender meg fra tiltak til tiltak uten at de kan hjelpe meg). Jeg er fullstendig utslitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, det var fryktelig pinlig, men det måtte gjøres. Jeg strippet ned til bare underbukse og topp, men hun måtte se med egne øyne hvor ille det var. Jeg hadde grå topp og rød truse, og det var naturligvis gjennombløtt. Og det rant fra ansikt og bryst, og sokker og bukse var klissbløtt. Sånn er livet mitt, men nå har jeg det ihvertfall skriftlig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Hei! Tar opp denne tråden da det er noe jeg tenker på. Sliter med svetting flere plasser (lysken, under armene, bak knær, i håndflaten, føttene, brystet og generelt). Jeg har vært til legen (i Trondheim), har fått henvisning til hudlege. Har også tatt blodprøver og slikt, i tilfelle det er noe annet. Det er mest sannsynlig angst-relatert. Men, er det bare i Oslo man kan få tak i Ditrapan/Dridrase? Jeg holder til i Trondheim, håper jeg slipper å reise til Oslo. Er det noen som har erfaringer med tabelettene? Hvordan er det å gå på over tid?Håper på et bedre liv uten å bekymre meg for den forferdelige svettingen.  ☺

Anonymkode: 468f9...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ditropan i trondheim. Hjalp ikke på meg, så bruker egazil fra fastlegen. 

Anonymkode: 8fd2a...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøv Egazil først. Alle leger kan skrive ut resept på det, og apotekene har det inne. Og det koster 1/5 av Ditropan

Anonymkode: a1480...5b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Tar opp denne tråden da det er noe jeg tenker på. Sliter med svetting flere plasser (lysken, under armene, bak knær, i håndflaten, føttene, brystet og generelt). Jeg har vært til legen (i Trondheim), har fått henvisning til hudlege. Har også tatt blodprøver og slikt, i tilfelle det er noe annet. Det er mest sannsynlig angst-relatert. Men, er det bare i Oslo man kan få tak i Ditrapan/Dridrase? Jeg holder til i Trondheim, håper jeg slipper å reise til Oslo. Er det noen som har erfaringer med tabelettene? Hvordan er det å gå på over tid?Håper på et bedre liv uten å bekymre meg for den forferdelige svettingen.  ☺

Anonymkode: 468f9...4d4

Apotekene bestiller inn medisinen til deg om de ikke har den inne. Jeg får den på et mindre apotek utenfor Stavanger, men de må alltid bestille den inn. Det tar et par dager.

Anonymkode: 530cb...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...