Gå til innhold

Ditropan mot overdreven svette


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk for svar :)

Prøver å finne pakningsvedlegg, men finner det ikke på nett. Kan dere skrive ned bivirkningene som er registrert på de forskjellige tablettene? Lyst til å vite om dette er noe jeg vil satse på....

På forhånd takk :)

Anonymkode: d81c4...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Ditropan er munntørrhet veldig vanlig. Jeg er veldig tørr i munnen et par timer etter jeg tar den. Legen nevnte også at det kan bli vanskelig å tisse fordi medisinen i utgangspungtet er for overaktiv blære(?).
Jeg orker ikke å skrive alle bivirkningene men de vanligste er kvalme, forstoppelse, tørr munn,tørr hud, hodepine, svimmelhet, tretthet og blurry syn. Andre er ørre øyne, diare, frviring, magesmerter, tap av apetitt og vanskelig for å svelge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Hei. Etter en operasjon for ansikts-rødme fikk jeg en av bivirkningene som er økt svettepunkter på kroppen. Etter en prosess med lege og hudlege har jeg nå fått resept på Dridase (100 tabletter). Men jeg har ikke turt på begynne på de enda, er redd de vil minske effekten på p-piller (Mercilon 28). 

Noen av dere jenter som har brukt p-piller gjennom perioden dere har brukt Dridase eller Ditropan uten problemer? Hudlegens svar var at det ikke var et kjent problem, men anbefalte likevel tilleggsprevensjon....

Vil gjerne også høre hvordan det har gått med dere som har prøvd dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

  • 4 uker senere...

Har dere alle blitt kurert eller? Jeg sliter noe voldsomt. Jeg besvimte faktisk av heteslag for noen uker siden, det var en varm dag, jeg tok 3-4 piller, måtte på butikken. Da jeg kom hjem så kjentes det ut som om kroppen min skulle eksplodere innenfra siden den ikke klarte å svette så mye som den vanligvis gjør.

Og bang, der gikk jeg i gulvet, våknet opp etter 30 minutter eller noe. Og folk insisterer fortsatt på at litt svette ikke er så gale, hvorfor klager dere? Kjære vene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MalloryK skrev:

Har dere alle blitt kurert eller? Jeg sliter noe voldsomt. Jeg besvimte faktisk av heteslag for noen uker siden, det var en varm dag, jeg tok 3-4 piller, måtte på butikken. Da jeg kom hjem så kjentes det ut som om kroppen min skulle eksplodere innenfra siden den ikke klarte å svette så mye som den vanligvis gjør.

Og bang, der gikk jeg i gulvet, våknet opp etter 30 minutter eller noe. Og folk insisterer fortsatt på at litt svette ikke er så gale, hvorfor klager dere? Kjære vene...

Langt ifra kurert, men har blitt allergisk mot ditropan så jeg sitter stuck med svetten. Da jeg fikk disse medisinene fikk jeg klar beskjed om at jeg skulle være veldig veldig forsiktig med å ta dem på varme dager og hvis jeg gjorde det måtte jeg være veldig påpasselig med nedkjøling. Du må være forsiktig, det kan ikke ha vært særlig kjekt å oppleve det der :riste:

Anonymkode: 530cb...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i Ditropan reagerer du på? Jeg tror ditropan er ganske sterkt, selv så bruker jeg Egazil, kanskje du kan prøve det? Jeg har ganske mange allergier selv, men Egazil tåler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Langt ifra kurert, men har blitt allergisk mot ditropan så jeg sitter stuck med svetten. Da jeg fikk disse medisinene fikk jeg klar beskjed om at jeg skulle være veldig veldig forsiktig med å ta dem på varme dager og hvis jeg gjorde det måtte jeg være veldig påpasselig med nedkjøling. Du må være forsiktig, det kan ikke ha vært særlig kjekt å oppleve det der :riste:

Anonymkode: 530cb...d8b

Hvilke alergiske reaksjoner har du fått? Jeg var nettopp til syden hvor jeg brukte disse, har ikke fått beskjed om å passe på bruken av pillene på varme dager.. 😯 Hva kan skje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med slike piller (jeg snakker av erfaring her) er at kroppen blir overopphetet. Siden man bruker medisiner for å hindre svette, så blir man ekstremt overopphetet innenifra, og i verste fall (som jeg har hatt flere ganger), så kan man besvime av heteslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg reagerte på i den enda. Jeg fikk et kjempe heftig utbrudd av elveblest over hele kroppen som varte i flere uker før det gav seg. Etter utbruddet flasset jeg over hele kroppen og huden var rød, sår og irritert lenge. Legen jeg gikk til med dette brydde seg ikke så mye om å prøve å finne ut av hvilket stoff i den jeg reagerte på. Det var en vikar, så jeg skal ta det opp igjen med fastlegen neste gang jeg skal dit. Det er helt uutholdelig slik det er nå med svetten. Jeg skal huske å høre ang Egazil, takk for tipset :tommel:

Det som MalloryK sier var det hudlegen sa til meg når jeg fikk dem. Jeg brukte den mye i fjor sommer, men passet på å avkjøle meg i vann ofte, så det gikk fint,men vi hadde ikke en kjempe varm sommer her heller. Usikker på om jeg ville prøvd å bruke de i varmere strøk. 

 

Anonymkode: 530cb...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det noen hensikt å å det hele tatt prøve å søke aap/ufør pga ekstrem hyperhidrose? Det bare renner og renner døgnet rundt, jeg får ikke sove, vrir og venter på meg i en gjennombløt seng hele natten. Jeg brenner opp, sitter innpakket i håndkler hjemme. Jeg tar alle de medisinene jeg, men bivirkningene er så ekstreme.

Jeg har tidligere måtte slutte i jobber pga plager, og jeg er utslitt. Dette er ikke noe liv. Jeg er arbeidsledig nå, finner ingenting jeg kan søke på da jeg må ta så mange hensyn. Jeg er så redd for å ikke bli trodd. Legen tror på meg heldigvis, hun er grei å snakke med

Anonymkode: a1480...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det noen hensikt å å det hele tatt prøve å søke aap/ufør pga ekstrem hyperhidrose? Det bare renner og renner døgnet rundt, jeg får ikke sove, vrir og venter på meg i en gjennombløt seng hele natten. Jeg brenner opp, sitter innpakket i håndkler hjemme. Jeg tar alle de medisinene jeg, men bivirkningene er så ekstreme.

Jeg har tidligere måtte slutte i jobber pga plager, og jeg er utslitt. Dette er ikke noe liv. Jeg er arbeidsledig nå, finner ingenting jeg kan søke på da jeg må ta så mange hensyn. Jeg er så redd for å ikke bli trodd. Legen tror på meg heldigvis, hun er grei å snakke med

Anonymkode: a1480...5b1

Har du prøvd egazil? Dette kan du få av fastlegen, det hjelper. Jeg var skikkelig plaget, over hele kroppen. Hudlegen jeg var hos i trondheim hadde aldri møtt ett værre tilfelle, hudlegen på rikshospitalet måtte gi opp og klarte ikke hjelpe meg. Taklet heller ikke jobber hvor jeg må gå i uniform i visse farger som kunne vise svetten ekstra. Etter jeg begynte på egazil er livet så godt som normalt. Jeg blir ikke overopphetet som noen over her skriver, tvert i mot. Mye kjøligere kroppstemperatur nå. Merker om jeg glemmer å ta tablettene om morningen at da blir jeg fort veldig overopphetet, selv bare av å sitte i sofa. 

Vet ikke om du kan få uføretrygd pga hyperhidrose. Jeg vil nå hvertfall si det er kronisk. Hatt dette siden jeg var 7, er nå 33. 

Anonymkode: 8fd2a...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Egazil i over 10 år, det hjelper, men det skal ingenting til før helvete bare bryter løst. Bare å gå rundt på butikker i 5 minutter så må jeg gå hjem.

HH er kronisk ja, har hatt det i 20 år. Man kan jo aldri bli bedre

Anonymkode: a1480...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har brukt Egazil i over 10 år, det hjelper, men det skal ingenting til før helvete bare bryter løst. Bare å gå rundt på butikker i 5 minutter så må jeg gå hjem.

HH er kronisk ja, har hatt det i 20 år. Man kan jo aldri bli bedre

Anonymkode: a1480...5b1

Hvor mange tar du for dag?

Anonymkode: 8fd2a...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks 4. Men det var ikke det jeg ville snakke om, spurte etter erfaringer om aap/ufør

Anonymkode: a1480...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Maks 4. Men det var ikke det jeg ville snakke om, spurte etter erfaringer om aap/ufør

Anonymkode: a1480...5b1

Jeg tar seks hver morning og det er god knall:) 

Du får høre med lege om ufør, er han som må sette i gang den prosessen. 

Anonymkode: 8fd2a...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hva betaler dere for ditropan? Jeg betaler 100 kr 100 stk egazil, men de har mistet virkningen etter at jeg har brukt de i så mange år. Mulig jeg skal prøve å bytte, men jeg har veldig lite penger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...