Gå til innhold

Ditropan mot overdreven svette


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har også brukt egazil mot nattesvette, hadde veldig god effekt. Hjalp også en del på dagen. Helt utrolig at de fjerner en medisin som gir mange ett helt nytt liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Orchideae skrev (2 minutter siden):

Jeg har også brukt egazil mot nattesvette, hadde veldig god effekt. Hjalp også en del på dagen. Helt utrolig at de fjerner en medisin som gir mange ett helt nytt liv. 

Jeg tok kontakt med produsenten da jeg oppdaget apoteket var tomt. Det var pga at en av ingrediensene i egazil ikke lenger vil bli produsert. Dermed forsvant da og egazil. 

Anonymkode: 8fd2a...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tok kontakt med produsenten da jeg oppdaget apoteket var tomt. Det var pga at en av ingrediensene i egazil ikke lenger vil bli produsert. Dermed forsvant da og egazil. 

Anonymkode: 8fd2a...cc9

Håper virkelig det kommer noe tilsvarende rimelig kjapt. Ganske frustrerende og alltid våkne gjennomvåt..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte fastlegen min om et alternativ til Egazil. Dette svarte hun:

Det er dessverre lite alternativer til Egazil. Et alternativ som er angitt i litteratur er Oksybutynin, men dette er ikke et godkjent legemiddel i Norge og må da skaffes på det som kalles registreringsfritak. Pris er da heller ikke opplyst om, og det kan fort være svært kostbar behandling.

Jeg vet at denne legen alltid gjør sitt beste. Og hun vet hvor mye jeg sliter med HH, så det er ikke noe vi kan få på resept nå. Håper fortsatt på tips videre i denne tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MalloryK skrev (6 minutter siden):

Jeg spurte fastlegen min om et alternativ til Egazil. Dette svarte hun:

Det er dessverre lite alternativer til Egazil. Et alternativ som er angitt i litteratur er Oksybutynin, men dette er ikke et godkjent legemiddel i Norge og må da skaffes på det som kalles registreringsfritak. Pris er da heller ikke opplyst om, og det kan fort være svært kostbar behandling.

Jeg vet at denne legen alltid gjør sitt beste. Og hun vet hvor mye jeg sliter med HH, så det er ikke noe vi kan få på resept nå. Håper fortsatt på tips videre i denne tråden

Dette er vel Dridase ellee ditropan? Jeg har brukt Egazil i 4 år. Forandret livet mitt helt. Nå som det ikke går an å gå tak i bestilte jeg time på Volvat i Bergen. Jeg fikk da utskrevet Dridase og har brukt det nå i 2-3 måneder. Syns ikke det hjelper i nærheten av så bra som Egazil gjor. Først startet jeg med en halv tablett, ingen effekt, så en og heller nesten ingen effekt. Nå går jeg på 1,5 som jeg tar om morgenen. Har tatt 2 tabletter av og til når det har vært veldig varmt ute. Men synes det hjelper minimalt. Legen skrev ut ditropan etter jeg spurte om jeg kunne prøve det i stedet. Har ikke hentet det enda siden jeg har litt mer av Dridase, og Ditropan er det mange apotek som ikke har så når jeg er tom skal jeg hente det på et apotek som jeg vet har det inne. Er det noen her som bruker Dridase eller Ditropan som har gått på Egazil før? Synes du det hjelper og hvor mange tabletter tar du? Hudlegen på Volvat ville ikke at jeg skulle ta mer enn 1,5 tablett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MalloryK skrev (12 minutter siden):

Jeg spurte fastlegen min om et alternativ til Egazil. Dette svarte hun:

Det er dessverre lite alternativer til Egazil. Et alternativ som er angitt i litteratur er Oksybutynin, men dette er ikke et godkjent legemiddel i Norge og må da skaffes på det som kalles registreringsfritak. Pris er da heller ikke opplyst om, og det kan fort være svært kostbar behandling.

Jeg vet at denne legen alltid gjør sitt beste. Og hun vet hvor mye jeg sliter med HH, så det er ikke noe vi kan få på resept nå. Håper fortsatt på tips videre i denne tråden

Betaler vel 400 kr for 60 tabletter. Tar 2-3 om dagen, alt etter behov. Fastlegene vil ofte ikke skrive ut ditropan siden det er krav om at legen som skriver ut medisin på registreringsfritak må ha erfaring med medisinen. Og det er det da ofte bare hudlegene som har.

Fastlegen min håpet den snart ble godkjent i norge og så vi hyperhidrosepasientene skulle slippe det med registreringsfritak. 

Anonymkode: 8fd2a...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hellåhei skrev (3 minutter siden):

Dette er vel Dridase ellee ditropan? Jeg har brukt Egazil i 4 år. Forandret livet mitt helt. Nå som det ikke går an å gå tak i bestilte jeg time på Volvat i Bergen. Jeg fikk da utskrevet Dridase og har brukt det nå i 2-3 måneder. Syns ikke det hjelper i nærheten av så bra som Egazil gjor. Først startet jeg med en halv tablett, ingen effekt, så en og heller nesten ingen effekt. Nå går jeg på 1,5 som jeg tar om morgenen. Har tatt 2 tabletter av og til når det har vært veldig varmt ute. Men synes det hjelper minimalt. Legen skrev ut ditropan etter jeg spurte om jeg kunne prøve det i stedet. Har ikke hentet det enda siden jeg har litt mer av Dridase, og Ditropan er det mange apotek som ikke har så når jeg er tom skal jeg hente det på et apotek som jeg vet har det inne. Er det noen her som bruker Dridase eller Ditropan som har gått på Egazil før? Synes du det hjelper og hvor mange tabletter tar du? Hudlegen på Volvat ville ikke at jeg skulle ta mer enn 1,5 tablett

Jeg har brukt egazil i åresvis. Prøvde dridase for 8 år siden uten effekt. Skjønt i ettertid dosen kanskje var for lav for hadde ingen effekt så jeg slutta. Skulle som deg starte med en halv, så øke til en hel. Slutta da siden det ikke hjalp. Egazil har bare funka sånn 60% på meg. Fikk nå ditropan. Begynte rett på 2 tabletter. Fikk da ca lik effekt som egazil. Mens 3 tabletter gir 100% effekt. Heeelt nydelig!!

Anonymkode: 8fd2a...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MalloryK skrev (18 minutter siden):

Jeg spurte fastlegen min om et alternativ til Egazil. Dette svarte hun:

Det er dessverre lite alternativer til Egazil. Et alternativ som er angitt i litteratur er Oksybutynin, men dette er ikke et godkjent legemiddel i Norge og må da skaffes på det som kalles registreringsfritak. Pris er da heller ikke opplyst om, og det kan fort være svært kostbar behandling.

Jeg vet at denne legen alltid gjør sitt beste. Og hun vet hvor mye jeg sliter med HH, så det er ikke noe vi kan få på resept nå. Håper fortsatt på tips videre i denne tråden

Du må ha henvisning til hudlege, det er de som skriver ut ditropan og dridase.

Ditro og dridase er forøvrig det samme, når apoteket ikke har ikke ditropan så får jeg dridase pga samme virkemiddel.

Hvis jeg tar 3 tab (maksdosen) så er jeg ganske tørr, men tar som oftest to tab da jeg blir ganske svimmel en stund så jeg tar de før jeg sovner.

Koster meg ca 500 kr i mnd. Alternativet er svette meg ihjel.

Anonymkode: d550b...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har brukt egazil i åresvis. Prøvde dridase for 8 år siden uten effekt. Skjønt i ettertid dosen kanskje var for lav for hadde ingen effekt så jeg slutta. Skulle som deg starte med en halv, så øke til en hel. Slutta da siden det ikke hjalp. Egazil har bare funka sånn 60% på meg. Fikk nå ditropan. Begynte rett på 2 tabletter. Fikk da ca lik effekt som egazil. Mens 3 tabletter gir 100% effekt. Heeelt nydelig!!

Anonymkode: 8fd2a...cc9

Aah hudlegen min sa at Dridase og Ditropan hadde samme innhold. Jeg vet ikke. Men får prøve ditropan. Og ja kan tippe at om jeg går på 3 tabletter er det bedre. Men hun mente at det var for mye. Kjenner at jeg blir litt svimmel og når jeg tar 2 så er vel ikke veldig bra for kroppen å ta 🙈 men heller det enn å svette/bli så varm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellåhei skrev (10 minutter siden):

Aah hudlegen min sa at Dridase og Ditropan hadde samme innhold. Jeg vet ikke. Men får prøve ditropan. Og ja kan tippe at om jeg går på 3 tabletter er det bedre. Men hun mente at det var for mye. Kjenner at jeg blir litt svimmel og når jeg tar 2 så er vel ikke veldig bra for kroppen å ta 🙈 men heller det enn å svette/bli så varm

Jeg tar tablettene før jeg legger meg for jeg blir så svimmel en liten stund. Det virker greit. 

Anonymkode: d550b...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tar tablettene før jeg legger meg for jeg blir så svimmel en liten stund. Det virker greit. 

Anonymkode: d550b...2b1

Men varer det utover dagen da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellåhei skrev (43 minutter siden):

Men varer det utover dagen da? 

Det gjør det ☺️

Anonymkode: d550b...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellåhei skrev (4 timer siden):

Dette er vel Dridase ellee ditropan? Jeg har brukt Egazil i 4 år. Forandret livet mitt helt. Nå som det ikke går an å gå tak i bestilte jeg time på Volvat i Bergen. Jeg fikk da utskrevet Dridase og har brukt det nå i 2-3 måneder. Syns ikke det hjelper i nærheten av så bra som Egazil gjor. Først startet jeg med en halv tablett, ingen effekt, så en og heller nesten ingen effekt. Nå går jeg på 1,5 som jeg tar om morgenen. Har tatt 2 tabletter av og til når det har vært veldig varmt ute. Men synes det hjelper minimalt. Legen skrev ut ditropan etter jeg spurte om jeg kunne prøve det i stedet. Har ikke hentet det enda siden jeg har litt mer av Dridase, og Ditropan er det mange apotek som ikke har så når jeg er tom skal jeg hente det på et apotek som jeg vet har det inne. Er det noen her som bruker Dridase eller Ditropan som har gått på Egazil før? Synes du det hjelper og hvor mange tabletter tar du? Hudlegen på Volvat ville ikke at jeg skulle ta mer enn 1,5 tablett

Har gått på Egazil i 5 år, funket dritbra. Har nå gått på Dridae siden fredag. Tok én tablett, null effekt. Tester nå med to tabletter. Ser ikke så mye effekt men prøver noen dager til før jeg øker til tre tablett (som er maksdosen så vidt jeg skjønner). Om det ikke funker prøver jeg Ditropan.

Fikk resept av fastlegen min btw, så man MÅ ikke går til hudlege 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten, jeg gjorde som en av de andre her og skrev mail til produsenten av Egazil. De tipsa meg om at det finnes en tilsvarende medisin i USA (med samme virkestoff) som mange Egazil-brukere tar inn på lisens. Så sendte de meg disse to linkene:

HYOSCYAMINE SULFATE EXTENDED-RELEASE tablet (fda.report)

VARA (ehalsomyndigheten.se)

Noen som har erfaring med å «ta inn medisin fra utlandet på lisens»? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

partytre skrev (På 6.7.2022 den 8.57):

Forresten, jeg gjorde som en av de andre her og skrev mail til produsenten av Egazil. De tipsa meg om at det finnes en tilsvarende medisin i USA (med samme virkestoff) som mange Egazil-brukere tar inn på lisens. Så sendte de meg disse to linkene:

HYOSCYAMINE SULFATE EXTENDED-RELEASE tablet (fda.report)

VARA (ehalsomyndigheten.se)

Noen som har erfaring med å «ta inn medisin fra utlandet på lisens»? 

Blir vel det samme som dridase og ditropan, på registreringsfritak. Du må først finne en lege som vil skrive det ut. Min fastlege kan feks i teorien skrive ut ditropan, men når det er medisin på registreringsfritak må legen som skriver den ut være god kjent med medisinen, og det var hun ikke så da kunne jeg ikke få den av henne. 

Anonymkode: 8fd2a...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan fungerer ditropan for dere? Jeg prøvde det for mange år siden, det hjalp ikke. Hva betaler dere? Egazil var ca 100 kr for 100 tabletter. Og det varte i ca 1,5 mnd for meg. Jeg har ikke råd til mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det fungerer 50% på to tabletter, ca 80% på tre tabletter som er maks dose for min del. Bedre enn ingenting. 
Betaler 520 Kr, en pakke holder ca 2 mnd, da jeg tar kun tabletter 5 dager i uken og evt hvis jeg skal noe sosial en lørdag.

Jeg svetter mest i lysken, på ryggen og under føttene. 
I starten var hovedproblemet under armene, men etter å ha brukt aluminumklorid i mange år så er det akkurat som om problemet der forsvant og forflyttet seg til lyskeområdet i stedet. Sluttet å bruke AL for mange år siden og svetter nesten ikke under armene, selv uten ditropan. Det er veldig merkelig. 
 

Anonymkode: d550b...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har flyttet, og jeg fant en uåpnet pakke egazil blant rotet! Gi bud!

Neida. Men herregud det var halleluja stemning. Nå har jeg litt.

Jeg klarer jo ikke bruke briller engang nå, det bare renner og jeg må ha et håndkle i pannen konstant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dere som går på dridase/ditropan - måtte dere ta blodprøver etter en stund? Jeg fikk plutselig ikke utskrevet mer tabletter før jeg kom på kontroll og tok blodprøver (2000 kroner timen😂😂). Også var det jo ikke ledig time før langt ut i neste måned, så nå må jeg plutselig gå uten medisin i en måned og det er jo krise på jobb. 

Anonymkode: 8fd2a...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...