AnonymBruker Skrevet 25. juli 2011 #81 Skrevet 25. juli 2011 Far er tydeligvis en flott mann som prøver å gjøre det han kan for at storesøster IKKE skal føle seg utenfor- at hun skal få ta en like stor del av hans nye familie. På meg så virker du TS litt sjalu og til en viss grad ønske hun ikke var inni bildet - og det er forståelig, men du bør ta hensyn til henne føre deg i denne situasjonen når du har valgt å få barn med en som har barn fra før. Jeg tror kanskje at jenta ( og 12 år gml jenter tror de er sååå voksne hehehe )er redd for å at dere ikke skal være like gla i henne som lillebror.. Hun er der 40% av tiden han er der 100%.. Har hun vært slik fra han var født eller er det noe som har kommet nå i sommerferien? TS her: Selvsagt blir jeg sjalu når hun absolutt skal ta fra meg alle mine oppgaver jeg har som mor... Hadde jeg ikke kunnet gjøre noe så hadde jeg jo kunnet vært unnvært da og hunn tatt ansvaret for lillebroren. Men nå har det seg sånn at jeg ønsker å gjøre min jobb som mor også - i tillegg til at hun skal få kose med babyen. Det har jeg hele tiden sagt - at jeg er glad i henne også og at hun vil stelle med lillebror. Men til en viss grense.. Ja, hun som 12 år sier at hun klarer alt, hun tror hun er voksen... men det er hun ikke - og vil ikke høre når vi sier at hun bare er 12år - for hun i sine øyne er voksen og skal klare alt, og gjøre alt som jeg som mor gjør - (men ikke husarbeidet - det vil hun ikke ta - da skal hun ha masse penger får å orke det) Hun var litt slik da han ble født,og jeg klarte forklare henne at jeg ville ha kontroll fordi han er så liten, men vet ikke om hun tester grensene mine at det er derfor det blir forverret eller om det alene er pga at det er ferie da...
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2011 #82 Skrevet 25. juli 2011 Dere er EN familie, og for storesøster virker det som så stas å være en viktig brikke i familien ..la henne få den gleden.. Barnet ditt vil alltid vite hvem mor er, det blir ikke skadet av å ha en hjelpsom søster ... Sitter med ett blødene hjerte for den flinke jenta dere har hjemme, vær så snill å ikke ødlegg søskenbåndet , de to skal være sammen hele livet! Ingenting er bedre enn å ha en omsorgsfull storesøster . Siden de er halvsøsken, uten felles mor tror jeg det er eksta viktig for de at de får disse øyeblikene.og helt seriøst; jeg greier ikke å tro at en 12 år gammel jente greier å gjøre alt mamma gjør, og er det tilfelle er du SUPERHELDIG!
lille-lure Skrevet 25. juli 2011 #83 Skrevet 25. juli 2011 Dere er EN familie, og for storesøster virker det som så stas å være en viktig brikke i familien ..la henne få den gleden.. Barnet ditt vil alltid vite hvem mor er, det blir ikke skadet av å ha en hjelpsom søster ... Sitter med ett blødene hjerte for den flinke jenta dere har hjemme, vær så snill å ikke ødlegg søskenbåndet , de to skal være sammen hele livet! Ingenting er bedre enn å ha en omsorgsfull storesøster . Siden de er halvsøsken, uten felles mor tror jeg det er eksta viktig for de at de får disse øyeblikene.og helt seriøst; jeg greier ikke å tro at en 12 år gammel jente greier å gjøre alt mamma gjør, og er det tilfelle er du SUPERHELDIG! Men synes du det ikke er viktig at mor for lov til å føle at hun ikke blir satt "til side" av jenta? At hun kan si ifra om at hun kan få lov å ha ansvar, men et begrenset ansavr som i form av oppg.? 5
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2011 #84 Skrevet 25. juli 2011 Burde ikke å være nødvendig å begrense en søster. Her er det snakk om SJALUSI fordi mor føler hun blir satt til side - siden det er hennes første barn!!? Hvor sjalu kam man være? Hun blir ikke mindre mor om storesøster hjelper... Hadde det vært fare for babyen på grunn av uforsiktig handtering hadde det vært anderledes..... Så nei! Det bør ikke være nødvendig å si fra, søster har også en viktig rolle som defineres av henne! 1
lille-lure Skrevet 25. juli 2011 #85 Skrevet 25. juli 2011 Burde ikke å være nødvendig å begrense en søster. Her er det snakk om SJALUSI fordi mor føler hun blir satt til side - siden det er hennes første barn!!? Hvor sjalu kam man være? Hun blir ikke mindre mor om storesøster hjelper... Hadde det vært fare for babyen på grunn av uforsiktig handtering hadde det vært anderledes..... Så nei! Det bør ikke være nødvendig å si fra, søster har også en viktig rolle som defineres av henne! Jeg tenker at om en før føler dette så har det gått for langt for MOR sin del. og det synes ikke jeg er riktig. Når frøkna svarer frekt og ikke lar dem passe på, så synes jeg det er merkelig selv 3
smalls Skrevet 25. juli 2011 #86 Skrevet 25. juli 2011 Hun skal ikke være nødt til å samarbeide om foreldrerollen med far OG (ste)datter. Datter er søstern til babyen ikke mor. Hun skal rette seg etter mors ønsker om ansvar og skal være en søster for sin babybror, ikke mor. Nettopp. 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2011 #87 Skrevet 25. juli 2011 Jeg vil foreslå at du tar tilbake livet ditt. Neste gang jenta kommer, så drar du glatt på venninnebesøk, du og baby, å lar far og datter være hjemme alene. Du kan presisere "nå steller jeg baby, men har du arbeidslyst, så kan du feks gå ut med søpla. Gi henne andre oppgaver, se hvordan hun da reagerer. Du beskylder 12 åringen for å være frekk, men ditt forslag er jammen meg drøyt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2011 #88 Skrevet 25. juli 2011 Men synes du det ikke er viktig at mor for lov til å føle at hun ikke blir satt "til side" av jenta? At hun kan si ifra om at hun kan få lov å ha ansvar, men et begrenset ansavr som i form av oppg.? Faktisk ikke. Men så skjønner jeg ikke at en føler seg tilsidesatt i morsrollen av en 12 åring som koser seg med søskenet sitt.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2011 #89 Skrevet 25. juli 2011 TS her: Ja, jeg mener at hun har babyen stort sett hele tiden. Jeg har begynt å få det inn hos henne at han trenger å sove - men da skal hun absolutt bysse han i søvn i hånda - noe jeg ikke ønsker at han skal bli avhangig av - å MÅ bli bysset. Jeg fortalte henne det en gang at vi ikke ønsker at hun skal gjøre det - fordi da blir det til en vane - og vi ikke ønsker den uvanen - fordi vi vil at han skal kunne sovne selv i vugga. Da svarte hun: "Det er da vel ikke mittproblem" - da må jeg virkelig si at jeg ble såret ovkommentaren, og svarte at nei selvsagt var det ikke hennes problem - men vårt problem - og det var et problem vi ikke ønsket å legge sønnen vår til vane... Så ble hun sur, la ham i vogga og furtet inn på rommet sitt i flere timer... Når det gjelder far er han ganske flink når hun ikke er her. Men antar det er fordi at han vil hun skal ta del at han trekker seg når hun vil gjøre tingene. Sier jeg en kveld til far - at i kveld er det hans tur til å legge ned sønnen - så er jenta på pletten og sier "Nei, det er hennes tur" og han lar det gå. Vet ikke om det er frodi han ikke egentlig har lyst, eller om han bare ønsker fred mht henne eller om han ønsker at hun skal gjøre alt. Og jeg syns det er vanskelig å ta opp med ham - da jeg ikke ønsker å "klage" på datteren hans heller slik at han blir såret over det. En gang jeg følte det ble litt for mye tok jeg sønnen min med på badet for å kose litt alene på stellebordet, men hadde bare rukket å ta av bleien, så kommer hun inn - smyger seg innom meg på stellebordet - med et smil og venter på at jeg har kneppet igjen den siste knappen - og tar hun tar han opp med en gang knappen er lukket - uten engang å spørre om jeg er ferdig eller om det er greit at hun kan ta ham med. Hadde lyst til å si noe til henne - men jeg bet sammen og tiet. Kanskje dumt, men jeg vil ikke skape splid heller. Med tanke på om jeg har tatt med meg sønnen til noen venner: så har jeg ikke gjort det imens hun er her - fordi far ønsker at sønnen skal være hjemme når hun er her... Så derfor blir disse 5 dagene veldig intense for min del. Å ta med meg babyen på soverommet for å amme vil være litt rart - da jeg har vugga på stua også - han er kun på soverommet når han har lagt seg for natten.. Men jeg har vært inne på tanken. Og innimellom har jeg vært så sliten pga den intense tilsidesatt-følelsen at jeg har lagt meg samtidig som lillegutt på kvelden bare for å få være alene med ham. Dette var under ferien vår hvor vi var alle sammen hjemme i et par uker. Dette kan være ekstra intenst nå som det er ferietid, og hun er her enda mer enn de 40%, så jeg håper at det ikke vil bli så intenst når skolen begynner på igjen. Men tror det er på sin plass å få markert at det er vi som bestemmer - og at hun må respektere det - bedre sent enn aldri.. Så får hun heller bare kose litt mer enn å styre alt..
Gjest Gest Skrevet 25. juli 2011 #90 Skrevet 25. juli 2011 Når jeg leser dette greier jeg ikke å se noe annet enn en mor som enten er SYKELIG SJALU eller har en form barsel depresjon og har funnet en syndebukk ; stedatteren,... Dette er ment som ett råd ikke klaging; snakk med en psykolog, tror det kan skape fred for deg og gi deg en happy fam og så tror jeg du i ettertid vil prise deg lykkelig for å ikke si noe til dattera deres. LYKKE TIL!!
Gjest Eurodice Skrevet 25. juli 2011 #91 Skrevet 25. juli 2011 Burde ikke å være nødvendig å begrense en søster. Her er det snakk om SJALUSI fordi mor føler hun blir satt til side - siden det er hennes første barn!!? Hvor sjalu kam man være? Hun blir ikke mindre mor om storesøster hjelper... Hadde det vært fare for babyen på grunn av uforsiktig handtering hadde det vært anderledes..... Så nei! Det bør ikke være nødvendig å si fra, søster har også en viktig rolle som defineres av henne! Det er ikke snakk om bare å føle seg satt til side. Moren BLIR satt på sidelinjen av 12-åringen. Er dere som er så kritiske og bruker stygge ord ute av stand til å forstå at det er en spesiell opplevelse med det første barnet? Alt er nytt, og hun har selvfølgelig behov for å ha alenetid med babyen. Det er i mine øyne virkelig ikke normalt at en 12-årig storesøster river babyen ut av armene til moren, skal bestemme og bryr seg ikke en døyt om hva moren sier, men svarer henne frekt. 7
Gjest Seniorita Skrevet 25. juli 2011 #92 Skrevet 25. juli 2011 Faktisk ikke. Men så skjønner jeg ikke at en føler seg tilsidesatt i morsrollen av en 12 åring som koser seg med søskenet sitt. Det er vel mer det at ste-datteren leker mor og ikke søster... 7
Husfrua Skrevet 25. juli 2011 #93 Skrevet 25. juli 2011 Jeg antar at du hadde begrenset henne mere dersom hun var ditt barn. Det ville i allefall jeg gjort. Dermed syns jeg du skal gjøre det samme som du ville gjort om hun var din egen. La henne få ta del av og til, men ikke hele tiden. Skjønner godt at det kan blir slitsomt med så mye innblanding og at dette blir fryktelig intenst. Samtidig skjønner jeg, som stemor selv, at det er vanskelig å begrense stebarn. Jeg er i allefall sånn at jeg er redd for at de skal se på meg som den strenge og at jeg behandler dem annerledes eller strengere fordi de ikke er mine barn. Dette er kjempe vanskelig syns jeg. Men her må vi vel bare jobbe med oss selv. Vi har lov til å sette begrensninger vi også, akkurat som vi gjør med våre egne barn. Selv har jeg en søster som er mange år yngre enn meg, og jeg husker jo at jeg ikke bare kunne gjøre som jeg ville ifht henne. Jeg fikk beskjed når det var greit at jeg byttet bleie, eller tok henne opp av senga. Selvfølgelig er det flott at hun tar del og viser interesse for babyen, men det er fortsatt snakk om en baby, så her syns jeg absolutt du kan begrense noe. Jeg er også nokså sikker på at du ville gjort det hadde hun vært ditt barn. Om hun blir furten for dette, så er det kanskje på tide at hun lærer seg at hun ikke alltid kan gjøre akkurat som hun vil, selv om det kanskje er i beste mening. 1
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2011 #94 Skrevet 25. juli 2011 Det er vel mer det at ste-datteren leker mor og ikke søster... Du kunne gått droppe ste- for hun er faktisk en datter i familien, har like mye blod fra far som lillebror, og ER EN SØSTER. er naturlig at eldre søsken hjelper til søik hun gjør.. Bare en STEmor ville iritete seg over det... Hun er voksen og burde ikke være sjalu.., jenta skader ikke barnet og da burde det være greit...
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2011 #95 Skrevet 25. juli 2011 Ærlig talt, du får manne deg litt opp her TS. Aldri i verden om jeg hadde godtatt den oppførselen fra en tolvåring. Du får bare si klart fra til henne: Jeg bestemmer voksenting, og så kan du bestemme barneting. Jeg skjønner ikke hvor veik du er som tillater henne å ta babyen fra deg. Ta deg sammen, og bli voksen. Nei, er et ord som faktisk fungererer, og spør hun hvorfor svarer du det jeg skrev ovenfor.
Husfrua Skrevet 25. juli 2011 #96 Skrevet 25. juli 2011 Du kunne gått droppe ste- for hun er faktisk en datter i familien, har like mye blod fra far som lillebror, og ER EN SØSTER. er naturlig at eldre søsken hjelper til søik hun gjør.. Bare en STEmor ville iritete seg over det... Hun er voksen og burde ikke være sjalu.., jenta skader ikke barnet og da burde det være greit... Jeg er overbevist om at dersom dette hadde vært ts sitt barn, så hadde hun fått helt andre tilbakemeldinger. Det er fælt hvordan folk blåser seg opp hver gang noen prater om sitt stebarn, da blir det alltid tatt svært ille opp. Det er akkurat som om noen av dere kun er ute etter å "arrestere" for å fremstille stemødre som fæle og sjalue mennesker. Det virker som mange av dere henger dere opp i en setning og "glemmer" store deler av det ts skriver. jeg får ingen inntrykk av at ts ikke ser på sitt stebarn som babyens søster eller en likesinnet i familien. Saken er den at stort sett så er ikke søsken så involvert som denne søstra er. Selvfølgelig vil de gjerne hjelpe til, men jeg antar at de fleste 12 åringer går nokså fort lei, dermed har man ikke denne problemstillingen heller. Ts sier jo også at 12 åringen gjerne må hjelpe til, men det går selvfølgelig en grense. Og når det kommer til grensesetting av stebarn, så er ikke dette like lett som å grensesette sine egne barn.. 7
Redbull Skrevet 25. juli 2011 #97 Skrevet 25. juli 2011 (endret) Jeg syns du er veldig heldig! Men jeg hadde også blitt "sjalu" hadde noen "tatt" alle oppgavene med babyen min!! Jeg elsker å dulle med tulla mi jeg syns du skal si til henne av og til atdu vil gjøre det selv og forklare henne at du liker det og har lyst å gjøre det selv også. Siden hun er lite hos dere syns jeg hu skal få slippe til en del, men absolutt ikke ta over! Men, husk på at det er hennes baby også! Der er hennes bror, og hun virker veldig glad i han og stolt over han super barnevakt om en stund er det også! Endret 25. juli 2011 av Redbull
Gjest Eurodice Skrevet 25. juli 2011 #98 Skrevet 25. juli 2011 Jeg syns du er veldig heldig! Men jeg hadde også blitt "sjalu" hadde noen "tatt" alle oppgavene med babyen min!! Jeg elsker å dulle med tulla mi jeg syns du skal si til henne av og til atdu vil gjøre det selv og forklare henne at du liker det og har lyst å gjøre det selv også. Siden hun er lite hos dere syns jeg hu skal få slippe til en del, men absolutt ikke ta over! Men, husk på at det er hennes baby også! Der er hennes bror, og hun virker veldig glad i han og stolt over han super barnevakt om en stund er det også! Hun tilbringer nesten like mye tid hos sin far som hos sin mor.
xinnia Skrevet 25. juli 2011 #99 Skrevet 25. juli 2011 Jeg er overbevist om at dersom dette hadde vært ts sitt barn, så hadde hun fått helt andre tilbakemeldinger. Det er fælt hvordan folk blåser seg opp hver gang noen prater om sitt stebarn, da blir det alltid tatt svært ille opp. Det er akkurat som om noen av dere kun er ute etter å "arrestere" for å fremstille stemødre som fæle og sjalue mennesker. Det virker som mange av dere henger dere opp i en setning og "glemmer" store deler av det ts skriver. jeg får ingen inntrykk av at ts ikke ser på sitt stebarn som babyens søster eller en likesinnet i familien. Saken er den at stort sett så er ikke søsken så involvert som denne søstra er. Selvfølgelig vil de gjerne hjelpe til, men jeg antar at de fleste 12 åringer går nokså fort lei, dermed har man ikke denne problemstillingen heller. Ts sier jo også at 12 åringen gjerne må hjelpe til, men det går selvfølgelig en grense. Og når det kommer til grensesetting av stebarn, så er ikke dette like lett som å grensesette sine egne barn.. Har vel noe med at hel søsken bor der ja.. hele tiden- denne jenta er der kun 40% ,hva er det.. annen hver helg og en dag i uken? Så hvor ille kan det bli? Og om det hadde vært Helsøsken så hadde nok mor bare satt pris på hjelpen. Det blir litt vel barnslig av TS dette..
Gjest Eurodice Skrevet 25. juli 2011 #100 Skrevet 25. juli 2011 Har vel noe med at hel søsken bor der ja.. hele tiden- denne jenta er der kun 40% ,hva er det.. annen hver helg og en dag i uken? Så hvor ille kan det bli? Og om det hadde vært Helsøsken så hadde nok mor bare satt pris på hjelpen. Det blir litt vel barnslig av TS dette.. Har du i det hele tatt lest hva TS forteller? Det er ikke snakk om hjelp, men rett og slett overtagelse av babyen og tilsidesettelse av mor. En 12-åring skal da vel ikke oppføre seg som om hun er moren? Les en gang til, så får du kanskje en forståelse av situasjonen. 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå