Gå til innhold

Tråden for masterstudenter

Anglofil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Forresten, jeg forsøker å lære meg SPSS ordentlig nå. Hadde jo innføring da jeg tok statistikk/metode, men alt er glemt. Er det noen som har brukt den SPSS-manualen? Er den verdt å bruke penger på?

Finnes det en manual for SPSS? :sjokkert: Kan noen linke til en side jeg får kjøpt den??

Beklager at jeg bare buser inn forresten, men fant denne da jeg surfet etter spss for dummies... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Finnes det en manual for SPSS? :sjokkert: Kan noen linke til en side jeg får kjøpt den??

Beklager at jeg bare buser inn forresten, men fant denne da jeg surfet etter spss for dummies... :fnise:

Hehe.. Jeg tror du finner den om du søker etter SPSS Survival Guide :) Bare sjekk at det er riktig versjon i forhold til dataversjonen du bruker, for de oppdateres stadig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Hvorfor har jeg ikke sett denne tråden før nå?!

Lang historie kort - jeg går siste året på master. Ble dumpet av de jeg skulle skrive oppgaven med. Mistet dermed både mine nærmeste (og egentlig eneste) venninner + stod plutselig med tre ganger så mye arbeid som planlagt. Fikk en skikkelig nedtur av hele situasjonen, og sliter nå maks med å få levert litteraturanalyse (prosjektoppgave) før jul.

Litt for flink til å synes synd på meg selv, litt for lite lesing, alt for lite tekstproduksjon. Sukk.

Men! Fint å lese her inne og se folk som er i lykkerus over å ha levert. Gleder meg til det er meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har jeg ikke sett denne tråden før nå?!

Lang historie kort - jeg går siste året på master. Ble dumpet av de jeg skulle skrive oppgaven med. Mistet dermed både mine nærmeste (og egentlig eneste) venninner + stod plutselig med tre ganger så mye arbeid som planlagt. Fikk en skikkelig nedtur av hele situasjonen, og sliter nå maks med å få levert litteraturanalyse (prosjektoppgave) før jul.

Litt for flink til å synes synd på meg selv, litt for lite lesing, alt for lite tekstproduksjon. Sukk.

Men! Fint å lese her inne og se folk som er i lykkerus over å ha levert. Gleder meg til det er meg!

Utrolig dårlig gjort av "venninnene"! Om det hjelper så ble en studievenninne av meg utsatt for noe lignende på en hjemmeeksamen. Hun fikk plutselig beskjed om at hun ikke var flink nok til å skrive med de to jentene som droppet henne. Hun ble veldig lei seg, men fant heldigvis ei annen ei å skrive med. Endte med at hun fikk A og de slemme jentene fikk B.

Så stå på, du kommer deg gjennom det! :blomst:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æsj! Så kjedelig Carali, ordentlig dårlig gjort.

Jeg har i dag brukt hele dagen på å vakse ned kjøkkenet, oppå kjøkkenskapene, tatt ut alt sortert og kasta ting vi ikke lenger bruker, vaska inni kjøkkenskapene...

Vel er jo typisk meg, finner på alt annet enn det jeg skal :sur:

Har frist til midten av desember å lage utkast til metodekapitellet, og momenter til teori kapittelet. Så burde brukt all ledig tid på lesing og skriving... Heldigvis er jeg hjemme i permisjon om dagen, men en søtnos som gjerne sover 2-3 timer i slengen, så i morgen bør jeg få til noe!

Nå er i allefall kjøkkenet rent :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Jeg tror du finner den om du søker etter SPSS Survival Guide :) Bare sjekk at det er riktig versjon i forhold til dataversjonen du bruker, for de oppdateres stadig.

Tusen takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Utrolig dårlig gjort av "venninnene"! Om det hjelper så ble en studievenninne av meg utsatt for noe lignende på en hjemmeeksamen. Hun fikk plutselig beskjed om at hun ikke var flink nok til å skrive med de to jentene som droppet henne. Hun ble veldig lei seg, men fant heldigvis ei annen ei å skrive med. Endte med at hun fikk A og de slemme jentene fikk B.

Så stå på, du kommer deg gjennom det! :blomst:

Takk! Det hjelper faktisk veldig. Trenger å få den "let's show dem"-greia :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det normalt å samarbeide på master? Det har jeg aldri hørt om før :)

Liten up date: Går litt bedre nå. Har fått slappet av maks i helgen med både sjakkvm og strikking etter å ha jobbet 12 strake timer på fredag med å få levert siste semesteroppgave. Fikk en liten opptur fredag før jeg begynte å skrive. Sjekket mailen og der fikk jeg tilbakemelding på enda en obligatorisk innlevering. Jeg var ikke helt fornøyd med hvordan den endte med å se ut og var veldig i tvil om den var god nok til å få den godkjent. Men, til min store overraskelse var tilbakemelding kjempepositiv. Oppgaven var velskrevet, strukturert og med gode eksempler. Jeg vet ikke helt hva jeg gjør riktig egentlig når jeg har vært så halvfornøyd med det jeg har levert inn, men det er vel denne tvilen som får en til å jobbe hardere kanskje. Jeg har forøvrig litt språklig å gå på, men det kan lett ordnest (ble slurvete grunnet dårlig tid til korrekturlesing). Så helt perfekt er det ikke.

Det eneste jeg synest er litt dumt med alle de positive tilbakemeldingene er at jeg føler et litt stort press før hjemmeksamenen nå og at jeg skal ta for lett på det, samtidig som jeg er motivert til å gjøre det veldig bra nå. Men jeg er så redd for at jeg kommer til å bli skuffet. Hva om mine undervisere bare har lave forvetninger som ikke samsvarer med det sensor forventer?

Uansett, nå gleder jeg meg faktisk til å begynne med hjemmeeksamen på torsdag. Når jeg tenker på det så kan det bli ganske grei og "avslappande" eksamenstid. Jeg har tross alt 2 uker på meg på begge hjemmeeksamner, og det er jo mange som må gjøre tilsvarande på 1 uke eller som har overlappende eksamner. Men vi får se, jeg har jo aldri hatt den type eksamen før. Spørs om jeg ikke kommer til å angre på utsagnet mitt om 2 uker :fnise:

Uansett, lykke til med innspurt på det ene og det andre alle sammen. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn hit, er opptatt med å jobbe med masteroppgaven (og bare den heldigvis). 7 måneder igjen til dommedag, så litt tid før jeg blir innhentet av kronisk prokrastinering. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Er det normalt å samarbeide på master? Det har jeg aldri hørt om før :)

Jeg vet ikke hvordan det er på andre institusjoner, men her gjør vi det sånn. Henger også litt sammen med at vi går et ganske heftig studie som gjør at professorene våre oppfordrer oss til å skrive i team.

Hvordan samler man opp motivasjon til å lese metode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Daenerys

Hurra :) må være herlig!

Gratulerer så mye :)

Ja, det har ikke gått helt opp for meg enda. Det hjalp litt på å kunne sove ut, og å rydde bøkene vekk i kveld! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Forsvarte masteroppgaven min på tirsdag. Bestod og gikk også opp en karakter. Nå har jeg mastergrad! :hoppe:

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Haaploes

Forsvarte masteroppgaven min på tirsdag. Bestod og gikk også opp en karakter. Nå har jeg mastergrad! :hoppe:

Grattis, grattis, grattis, Yvonne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for Yvonne :strix:

Jeg er godt i gang med teori og metode kapitlene... Men er mye jobb! Gleder meg til jeg blir ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så glad jeg kom over denne tråden! Går nå det første av de to årene. Merker at master er mye tyngre enn bachelor, så har vært en omstilling i høst. Hjelper ikke at faglærer i det ene faget har vært lite tilstede og gitt lite og dårlig informasjon. Kjenner jeg er så spent på våren! Skal bli godt å komme i gang med jobbingen mot selv masteroppgaven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye!!!!! IIIH :danse::biggrin::bolledeig::lillesky::nissegutt::hoppendeglad::hoppe::klappe:

Jeg vet ikke, men jeg blir så himla glad på ALLEs veine for de som har fullført en utdanning!

Godt jobba!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...