Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jo det kan man faktisk. At hun er sammen med pappan gir henne INGEN rettigheter eller plikter i fht barnet. Det blir som om jeg skulle lagt ut bilder av barnet ditt og nektet å fjerne de hvis det plagde deg, fordi barnets far sa at det var ok.

Enhver med litt gangsyn skjønner vel at man ikke legger ut bilder av andres barn uten samtykke, og at man er spesielt varsom dersom det dreier seg om en sår og sjalu mor som bare blir provosert av noe sånt. Hvorfor øke konfliktnivået hvis du er så opptatt av barnet??? Tror du ikke det er bedre for barnet at du respekterer mor istedenfor å provosere henne?

En stemor er tross alt en omsorgsperson i livet til barnet. Derfor syns jeg ikke man kan sammenligne stebarn med andre barn. Jeg har selv vurdert å legge ut bilder av mine stebarn, men latt være pga redsel for deres mors reaksjon på dette. Selv om jeg vet deres far bare hadde satt pris på dette. Også barna for den sags skyld. For meg er ikke en ev. konflikt med mor verdt det (nå har vi et greit forhold da).

Allikevel syns jeg vel at mor i dette tilfellet er tåpelig. Hadde det vært sånn at hun hadde vært sterkt i mot bilder av barn på nettet, hadde jeg sett annerledes på det.

Barnet hennes har faktisk to familier, sånn er det bare.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker alltid på guttens beste, og har aldri så mye som latt være å smile til BM med han i nærheten. Hun derimot, sto her om dagen og ropte til BF "dra til helvette" osv, dette foran gutten. Hun har ikke vettet i behold og er ei sjalu og bitter kjerring.

• Liker 2
Skrevet

Men det jeg egentlig lurte på er om hun kan anmelde meg? Kommer hun noen vei med det, eller har jeg lov å ha bildene der siden BF har gitt tillatelse til det?

• Liker 1
Skrevet

kosemose: tror du ikke du overdriver dette her litt da? Det er jo ikke snakk om et random barn som du fremstiller det. TS har jo et forhold til dette barnet, og er nok veldig glad i personen. Hva hun og mannen gjør er deres privatsak. Moren har ingenting med dette og gjøre! Spesielt ikke når det bare er for å være vanskelig.

Hvis dama til eksen min ville ha bilde av barnet på facebooken sin er hun hjertelig velkommen til det! hadde tatt det som et godt tegn jeg, at hun bryr seg om h*n.

Hun må jo leve i selvfornektelse, for du TS og barnet kommer jo til å ha et forhold med eller uten bilder på facebook.

Nei jeg hadde virkelig stått på mitt! Du er jo stemamman til dette barnet, og så lenge barnefar også sier det er greit så skal du stå på ditt!

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke det at jeg absolutt må ha de der, men min mor synes det er koselig å se bilder av gutten, samme gjør familien min som bor et stykke unna og sjelden ser han.

Og da er facebook den eneste løsningen? Beklager, men du oppgir ingen gode grunner til at du skal ha bildene der mot morens vilje. Det høres kun ut som du vil ha bildene der for å vise at du kan.

• Liker 7
Skrevet

TS, hvis familien vil se bilder, kan du vel sende på mail? Jeg skjønner at du vil ha dem der, men jeg synes det er vanvittig respektløst å ha bilder av andres barn liggende ute om foreldrene ikke er komfortable med det. Enn om det var andre vei? At barnefar ikke ville ha bildene der, men barnemor syntes det var greit? Hadde du ikke fjernet dem da?

• Liker 12
Skrevet

Men det jeg egentlig lurte på er om hun kan anmelde meg? Kommer hun noen vei med det, eller har jeg lov å ha bildene der siden BF har gitt tillatelse til det?

Høres ut som en dødfødt sak i mine ører! Tviler på at politiet vil bruke særlig ressurser på at STEMAMMA legger ut bilder på facebook med PAPPA sin tillatelse når MAMMA i tillegg har bilder ute selv!

hør med barnefar du, kanskje han kan gi deg noen råd :)

• Liker 6
Skrevet

Og da er facebook den eneste løsningen? Beklager, men du oppgir ingen gode grunner til at du skal ha bildene der mot morens vilje. Det høres kun ut som du vil ha bildene der for å vise at du kan.

Finnes det noen gode grunner til å ha bilder på facebook? Jeg liker å vise venner og familie hva jeg bedriver dagene med gjennom bilder. Det er ikke for å trosse BM. Jeg har hatt bildene på facebook i ca 6 mnd, og først nå klager hun. De har vært til mekling og jeg og BF har forlovet oss. Etter dette har hun blitt veldig sint, både på meg og han.

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noen gode grunner til å ha bilder på facebook? Jeg liker å vise venner og familie hva jeg bedriver dagene med gjennom bilder. Det er ikke for å trosse BM. Jeg har hatt bildene på facebook i ca 6 mnd, og først nå klager hun. De har vært til mekling og jeg og BF har forlovet oss. Etter dette har hun blitt veldig sint, både på meg og han.

Du kan jo vise hva du bedriver dagene med, uten å måtte vise hva stesønnen bedriver dagene med. Det spiller ingen rolle om hun er sint eller sjalu, jeg ser på det som en selvfølge å ikke legge ut bilder av andres barn uten samtykke. Hva med å vise seg som den voksne parten her?

• Liker 8
Skrevet (endret)

I utgangspunktet skal foreldre med foreldrerett gi sitt samtykke om det legges ut bilder av barn under 15 år. Mange reagerer nok på at det ikke kreves samtykke fra begge foreldre, men per dags dato holder det med samtykke fra en. En kan for eksempel se for seg at det skal tas klassebilde og en av foreldrene er bortreist. I så fall vil det anses som uheldig om barnet ikke får bli med fordi en av foreldrene ikke kan gi samtykke. Samme problem oppstår selvfølgelig ved skilsmisse. Dette vil kun skade barnet i en slik sammenheng. Noen skoler har nok ordninger hvor begge må gi samtykke, men loven stiller altså ikke krav om dette.

Dermed gjelder samme lov også på nett. Dette føles selvfølgelig krenkende for mange, og det er desto viktigere at far og mor blir enige. Enda mer sårende blir det når nye samboere legger ut bilder av barna med den ene partens samtykke. Likevel strider ikke dette mot loven. En må derfor heller fokusere på en god og grundig prat rundt dette. I denne praten er det barnas privatliv som må stå i fokus.

Uten samtykke fra foreldre med foreldrerett kan INGEN legge ut bilder av andres barn. Der er loven soleklar.

Dette sier slettmeg.no

Endret av weirdo
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du absolutt ha de der? Det er ikke ditt barn, dermed må du respektere hva moren mener om denne saken

Hvorfor skal vi ikke respektere hva far mener i saken? Er det bare fordi han mener det motsatte av mor?

Hadde jeg vært ts hadde jeg respektert den som stod meg nærmest, og det er vel far.

• Liker 5
Gjest Fable
Skrevet

det er facebook...herrejesusogmormaria hvor vanskelig du skal gjøre det.

Det er bare bilder, om du vil vise de til foreldrene dine, be de legge mannen din til vennelista si.

Hun er barnets mor og burde ha 50% å si når det gjelder barnet, selv om far sier det er ok, så syns ikke mor det. Og jeg syns du skal respektere det, selv om dere ikke liker hverandre.

• Liker 8
Skrevet

Er det ikke det ene så er det det andre, ikke sant. Denne dama vil sikkert lete etter noe å ta deg på uansett. Så vil du ha dem der, så ikke bry deg så mye om hennes uttalelser tenker nå jeg da. Hun vil jo mest trolig være sinna på deg åkke som..

Ikke la deg provosere, vær hyggelig og høfflig tilbake, så har hun ingenting på deg uansett.

Gjest pysepusen
Skrevet

Det er ikke det at jeg absolutt må ha de der, men min mor synes det er koselig å se bilder av gutten, samme gjør familien min som bor et stykke unna og sjelden ser han.

Hva med å legge ut bilder på en lukket blogg da? Det gjør vi. Blogg med passord og vi bestemmer hvem som får tilgang!

Jeg er forresten en sånn som kanskje legger ut bilder av min sønn på FB, men nåde om noen andre enn jeg eller mannen hadde gjort det uten vårt samtykke!!

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Men hvis BF sier det er greit, hvorfor må jeg da rette meg etter henne?

Jeg skal ikke være påståelig om dette, men jeg tror at begge foreldre må gi tillatelse til publisering av bilder dersom tillatelsen skal være gyldig.

I alle fall måtte både barnefar og jeg signere tillatelsen til skolen, da det var snakk om publisering av bilder i skolens årbok.

• Liker 1
Skrevet

det er facebook...herrejesusogmormaria hvor vanskelig du skal gjøre det.

Det er bare bilder, om du vil vise de til foreldrene dine, be de legge mannen din til vennelista si.

Hun er barnets mor og burde ha 50% å si når det gjelder barnet, selv om far sier det er ok, så syns ikke mor det. Og jeg syns du skal respektere det, selv om dere ikke liker hverandre.

Sånn som jeg ser det så handler ikke dette om noen usle bilder på facebook. Men en mor som er sinna på eksens kjæreste og som vil finne noe å beklage seg på uansett. Og da spørs det hvor ofte man skal gi etter?

• Liker 6
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skal ikke være påståelig om dette, men jeg tror at begge foreldre må gi tillatelse til publisering av bilder dersom tillatelsen skal være gyldig.

I alle fall måtte både barnefar og jeg signere tillatelsen til skolen, da det var snakk om publisering av bilder i skolens årbok.

Jeg så at Weirdo sier at det i følge loven er tilstrekkelig med en underskrift så da er skolen til våre barn ekstra påpasselige.

Skrevet

Siden vi likevel er inne på diskusjon om hvor mye BF og BM har å si i saker ang barnet så lurer jeg på en annen ting. (Orker ikke starte ny tråd)

Når BF er på jobb, og han har samværsuke, kan jeg da være alene hjemme med barnet som barnevakt selv om BM har sagt at det tillater hun ikke?

Skrevet

Siden vi likevel er inne på diskusjon om hvor mye BF og BM har å si i saker ang barnet så lurer jeg på en annen ting. (Orker ikke starte ny tråd)

Når BF er på jobb, og han har samværsuke, kan jeg da være alene hjemme med barnet som barnevakt selv om BM har sagt at det tillater hun ikke?

JAAAAAAAAAA!!!!!!!!!! Huff! dette høres ut som en helt forferdelig eks. Noe sånt tror jeg virkelig ikke jeg hadde orket.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo tross alt stesønnen hennes.. kan vel ikke akkurat sammenligne sønnen til mannen på lik linje med hvilke som helst andre?

Hva om de får felles barn? Er det da sånn at hun ikke kan publisere bilde av søsknene sammen heller, pga eksens sjalusi?

Samme tenker jeg. Hvis de får felles barn, så skal ikke ts få lov til å legge ut bilder av de sin datter eller sønn med stesønnen til ts pga stesønnen ikke er ts sin biologiske sønn?

Jeg er enig i ar man ikke legger ut bilder av andres barn, men når det er en stemor eller stefa som legger ut bilde av de sin stesønn/datter, så synes jeg det er greit. Men når mor er såpass imot dette, så ville jeg nok ha fjernet bildene ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...