Gå til innhold

Mens man venter på et suss i furukrona...


Tornerosa

Anbefalte innlegg

Å kjære vene, jeg føler det helt inn i margen hvordan en slik uforutsett utgift ville påvirket meg. Stakkars deg! :grine:

:klemmer:

Fælt. :( Jeg blir nødt til å ty til de oppsparte grunkene som skulle være en liten buffer for ungene når de blir atten. Ikke at det er store summene, har spart 150 kroner/mnd til hver i alle de år. Det blir selvfølgelig ikke nok, så får jeg spørre pappa om resten. For jeg har ingenting til overs. :( Det har ikke vært mulig å legge noe tilside. Jeg kan godt ha dårlig samvittighet for penger jeg har reist for, ting jeg har bevilget meg, men mye av det har vært nødvendig for å holde hodet over vannet.

Det MÅ være mulig å få delt opp strømmen i alle fall 12 rater? I værste fall ta opp pengene i lån på hus...

:klemmer:

Nei, han kunne strekke seg til neste strømforfall, sa han. Og det er om to måneder. 21. oktober var absolutt siste frist for at alt skal være innbetalt.

Aner ikke hva jeg skal gjøre, handlingslammet. Og det er lurt. :roll:

Vært en steinhard dag, men jeg har klart meg ganske bra. Holdt stilen overfor ungene, beholdt roen, tålmodigheten, oversikten. Selv om det fortsatt kan skje mye, minsta er fortsatt ikke særlig fornøyd over å skulle sove på eget rom og at søsteren får slokke lys en halv time senere enn hun selv.

Jobb, musikkskole, skolekorps. Minsta har fått kornett, stolt. Får bra lyd i den. Men hun sier at hun tenker ikke å bli undervist av en voksen mann eller dame, hun vil bare øve her hjemme. Jaja. Jeg vet jo at dette etter all sannsynlighet ikke vil vare særlig lenge. Og så blir jeg litt irritert, for vi vet fortsatt ikke hvilke dager hun skal ha øving. Og etterhvert, litt før jul, blir det minimusikergrupper, med øving ettermiddager, den ukedagen er heller ikke fastsatt. Jeg synes det er litt arrogant, invitere unger med på fritidsaktivitet, få unger på kroken, for så å bestemme langt senere hvilken ettermiddag som vil bli okkupert. Dersom hun får øving på tirsdag eller torsdag, er det bare å slutte igjen. Håpløst system. Eller mangel på sådan.

Masse jobb å gjøre i kveld. Hus som skriker etter meg. Litt usikker på om jeg skal ta den andre arbeidsdagen i morgen, så er jeg ferdig med det for denne uka... Ingen fritidsaktivitet i morgen, men legetime tidlig og deretter barn-med-skilte-foreldre-gruppe for 10-åringen. Tar med minsta og kjøper ny regnjakke til henne. Hun mistet den på skolen i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med MorAase, det må kunne gå an å få det delt opp mer hvis du forklarer situasjonen, alternativt øke huslånet noe. Hvis du har gunstig rente på det lånet tror jeg ikke du vil merke så mye til det hver måned?

Også skjønner jeg at du ble/er satt ut... Det er en ganske nådeløs beskjed å få når man er presset fra før... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, dette trengte du virkelig ikke.

Har vært litt fraværende i det siste, mye å gjøre i disse tider. Kommer sterkere tilbake. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo prøve å ringe én gang til, håpe at jeg treffer på en annen enn han kjekkasen som brukte navnet mitt minst fem ganger i løpet av samtalen... :roll:

Å toppe boliglånet er nok den beste løsningen, såfremt de vil innvilge det. Ellers blir det sosialkontoret neste. Hvordan er dette i disse dager, er sosiale tjenester en del av NAV?: :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sosiale tjenester er en del av NAV. Kanskje du har rett på bostøtte?

Ikke la dette ta rotta på deg, det finnes løsninger, det kommer til å ordne seg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, for en fæl beskjed fra kraftfolka. For tida blir jeg vippet av pinnen av den minste ting, så jeg tør ikke tenke på hva en slik beskjed ville gjort med meg. Synes du virker veldig klartenkt og fokusert, forholdene tatt i betraktning. Jeg er imponert :smilyblomst:

Jeg er forresten snart på flyttefot i din retning, tilbake til barter og skinnvester. Spennende, men vi er skrekkslagen sånn ca 40% av tiden. Været! Foreldre i nærheten! Ikke kunne spasere til ørti restauranter! Ingen grønnsaksbutikk på hjørnet! :haar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, sosiale tjenester er en del av NAV. Kanskje du har rett på bostøtte?

Ikke la dette ta rotta på deg, det finnes løsninger, det kommer til å ordne seg!!

Har tenkt på det med bostøtte, men det virker som om prosessen er så omfattende og voldsom at jeg rett og slett har gitt opp før jeg har prøvd...

Men jeg tror jeg skal ta en telefon til banken. 50 000 ekstra på boliglånet utgjør jo bare en ørliten prosent. :roll:

Æsj, for en fæl beskjed fra kraftfolka. For tida blir jeg vippet av pinnen av den minste ting, så jeg tør ikke tenke på hva en slik beskjed ville gjort med meg. Synes du virker veldig klartenkt og fokusert, forholdene tatt i betraktning. Jeg er imponert :smilyblomst:

Jeg er forresten snart på flyttefot i din retning, tilbake til barter og skinnvester. Spennende, men vi er skrekkslagen sånn ca 40% av tiden. Været! Foreldre i nærheten! Ikke kunne spasere til ørti restauranter! Ingen grønnsaksbutikk på hjørnet! :haar:

Haha, lenge siden du har vært her, tror jeg! :ler: Jeg har ikke sett én skinnvest siden jeg kom tilbake hit, og barter tror jeg det er bare den barteklubben som har, de femten sekstiåringene som har barter ned til brystvortene... :fnise: De har sikker skinnvest, også.

Været... Joa. Det er meget skiftende. Men når det er bra, er det jo vakkert, også da... Jeg kan spasere til mange restauranter! I hvertfall sykle. Og, hvor ofte har man råd til å gå på restaurant uansett? :sjenert: Grønnsaksbutikk på hjørnet, har jeg ikke. Men jeg har Rema, Ica og Ultra innen en radius på 300 meter. Og de har grønnsaker. ;)

Ingen grunn til skrekkslagenhet. Hverdagslivet ble mye enklere og bedre, ikke minst mindre stressende etter at jeg kom hit. Nuvel - trekk fra mine personlige circumstances, men isolert sett, har tilgang på det aller, aller meste av det jeg hadde tilgang på i Oslo, men i tillegg har jeg fått mer bolig for pengene, en litt roligere rytme rundt meg, og et litt mer...hva skal jeg si, personlig miljø. Som man også kan velge bort, byen er stor nok for å være anonym.

Vært hos legen, noe jeg egentlig ikke hadde trengt. Den sykmeldingen han skrev ut sist jeg var der, hadde han visst heller ikke trengt å skrive ut. Så lenge jeg har innvilget aap, går ting av seg selv i den perioden jeg har det innvilget. Og saksbehandler i NAV kan fornye denne, så lenge det er snakk om en såpass kort periode foreløpig. Så nå har jeg ingen ny date med legen! :overrasket: Det er første gang på nesten halvannet år at jeg ikke har. Dvs. skal dit i neste uke, men da med minsta, hun har fått et mystisk eksem på rygg og armer. Håper det er "rester" av litt soleksem som hun hadde i juli, men synes egentlig det er litt rart... Ser ikke helt sånn ut, heller. Synes det ser litt psoriasisaktig ut.

Og nå, jobbings! Hjemmefra i dag. Snart lunsj, må bare finne en snasen oppskrift først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, lenge siden du har vært her, tror jeg! :ler: Jeg har ikke sett én skinnvest siden jeg kom tilbake hit, og barter tror jeg det er bare den barteklubben som har, de femten sekstiåringene som har barter ned til brystvortene... :fnise: De har sikker skinnvest, også.

Vi var der faktisk forrige helg, da Åge spilte på torget (vi er på fornavn jeg og Åge, skjønner du) og da var jo været helt fantastisk. Vi prøvde å få plass på uterestaurant før konserten, men endte opp med butikkøl og sesamburger på plena ved Samfundet. Skikkelig studentfeeling :fnise:

Det var et par barter å se den kvelden, og noen skinnvester også. Men du kan vel si at jeg oppsøkte det selv :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var der faktisk forrige helg, da Åge spilte på torget (vi er på fornavn jeg og Åge, skjønner du) og da var jo været helt fantastisk. Vi prøvde å få plass på uterestaurant før konserten, men endte opp med butikkøl og sesamburger på plena ved Samfundet. Skikkelig studentfeeling :fnise:

Det var et par barter å se den kvelden, og noen skinnvester også. Men du kan vel si at jeg oppsøkte det selv :sjenert:

Nettopp! Åge har én og annen perle, særlig likte jeg godt det han gjorde sammen med Björn Afzelius i sin tid, men ellers har jeg nada sansen for institusjonen Trønderrock... :sjenert: Der er det sikkert en del barter, ja. Og vester.

Det er forresten fint vær nå, også. Til alles info. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøss, jeg hater Åge (neida, jeg hater ikke, men han har så utrolig gnålete/sytete stemme ofte), men DumDumBoys er jo et fint stykke norsk musikkhistorie da :)

(også må jeg bare si, selv om det er på grensa til flaut; jeg så et konsertopptat med DDE(jadda...) fra Rockefeller på TV for noen år siden, og - hvordan skal jeg si det - jeg ble på en måte litt, om ikke imponert så... et eller annet med positivt fortegn. Joda, musikken og tekstene er folkelig og platte, men fy søren som de ga alt, og som de kommuniserte med publikummet sitt! Den spillegleden og entusiasmen var sjarmerende!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Bjarne er ikke så verst når det gjelder sjarm og utstråling. Det skal han ha. Men jeg liker liksom ikke disse stemmene, de er på en måte smidd over samme lest (hva heter han unggutten fra Namsos, han som vant eh... vant eller i hvertfall deltok, på Idol eller Norske talenter eller Faktor X eller noe sånt - han synger også på den måten).

Denne liker jeg:

Til tross for trønderrockstemmen. Og barten. Og vesten. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Åge er ett vagt minne fra 80-tallet. Og det er der hans storhetstid for alltid vil være. Åge er jo så perifert at Tornerosa kan stå to meter fra fyren og IKKE se ham! ;)

Dum Dum er guder! DDE er, eh... søppel. Men, DDE skal ha for at de som liker DDE får virkelig valuta for pengene på konsertene. Det kan en ikke stikke under en stol, eller feie under teppet.

Ellers deler en nok lite musikksmak med resten av trådens bidragsytere.

Hva sa bank, e-verk (med trykk på verk...) og de der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åge er bedre nå som gamlis enn han var på 80-tallet... :sjenert:

Bank sa at jeg må ringe igjen i morgen. Verk har jeg ikke ringt, da jeg har bestemt meg for å gå for bankløsningen. Kladde noen titusener på toppen av lånet, nesten ikke merkbart. Har jeg bestemt. :sjenert: Det står en komma seks mill fra før der, så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går i orden, Tornerosa! Vet jeg har snakket med andre som forteller at de har bakt inn ulike ting i huslån og nesten ikke merket det, håper det gjelder for deg og! (ene venninnen min presterte å få rimeligere lån etter en sånn operasjon, men tror det var noe refinansiering/at huset hadde steget i verdi eller noe sånt med i bildet?)

Når det gjelder musikk slår jeg forøvrig et slag for svenskene, og skal på ikke mindre enn fire svenskekonserter iløpet av høsten! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(også må jeg bare si, selv om det er på grensa til flaut; jeg så et konsertopptat med DDE(jadda...) fra Rockefeller på TV for noen år siden, og - hvordan skal jeg si det - jeg ble på en måte litt, om ikke imponert så... et eller annet med positivt fortegn. Joda, musikken og tekstene er folkelig og platte, men fy søren som de ga alt, og som de kommuniserte med publikummet sitt! Den spillegleden og entusiasmen var sjarmerende!)

Jeg er enig, jeg blir også sjarmert av dem.

Selv om jeg ikke hadde funnet på å dra på konsert eller kjøpt en CD.

- og jeg synes som deg at det er litt flaut å skulle snakke DDEs "sak", og det irriterer meg. At det liksom skal være flaut, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er en trøst, Ellevill...

Men jeg skal prøve NAV først. Ikke at jeg har trua, men likevel. Koster meg jo bare tid og energi å dra ned og snakke med noen, og det får jeg ta meg råd til... Jeg har jo heller ikke full lønn for tiden, uten at jeg tror det skal gi meg stort større muligheter. :roll:

Pus kasta opp i går kveld. Jeg tror rett og slett hun (han?) har spist litt for mye. Jeg pøser jo på med mat hele dagen, for å oppfetingens skyld. Var jo så mager, stakkar. Men kanskje magen har tålt litt dårlig den plutselige tilgangen på mat.

http://www.sol.no/klipps/video/katter_og_vann_episk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tykkjer du skal få ei ny verdivurdering av meklar og sjå om du får ein høgare pris, og dermed refinansiere når du er i gang. Og så ta opp litt ekstra så du har ein buffer. Du har jo pussa opp og fått eit barnerom til, så noko har nok skjedd med prisantydn. Om du ikkje har ordna slikt siste åra då... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tykkjer du skal få ei ny verdivurdering av meklar og sjå om du får ein høgare pris, og dermed refinansiere når du er i gang. Og så ta opp litt ekstra så du har ein buffer. Du har jo pussa opp og fått eit barnerom til, så noko har nok skjedd med prisantydn. Om du ikkje har ordna slikt siste åra då... Lykke til!

Det var jo egentlig en god idé... Fikk oppjustert takt for tre år siden, men det har jo skjedd ting siden den gang. Du har så rett. Må prøve det. Men jeg har allerede lån innen 60%, så vet ikke om det dermed har noe for seg? Om det er mulig å få enda bedre betingelser? Kan for lite om sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...