Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

Har prøvd menskopp, men fikk ikke dreisen på det. Klarte aldri å dra ut koppen uten å søle. :fnise:

Da skjønner jeg at du ikke er så glad i menskoppen, ja :fnise:

Veldig greit å få plass til utstyr på badet! Vi gjør den dyre løsningen og utvider vi... men det måtte til - har et bad som er omtrent på størrelse med et kjøkkenskap! Ikke plass til noe oppbevaring og stelle-ting der! Nå blir det dobbelt så stort og med tilhørende walk-in closet! :)

Høres deilig ut med god plass på badet! Leiligeten vår stod helt ny i fjor, og vi har ikke plass til å utvide, så vi må finne på alternative løsninger, og nå tror jeg vi har det i boks :jepp: Om noen år, når vi satser på en bror eller søster, så må vi nok vurdere å flytte til en litt større leilighet. Men per nå er dette en fin leilighet for den lille familien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Unknown

Kommenterer mine erfaringer her jeg, også med tanke på antall ;) Selv om jeg ikke har snøring på sommerbabyer! Føler meg litt grønn selv denne gangen kjenner jeg..

Stellematte for å ta med på tur - hører ofte med i stelleveskene

Håndkler - vi har ca 4 (eller 5?) til M, og det mer enn nok og trenger sikkert ikke flere til baby heller (kanskje bytte ut ett par rosa til blå eneste)

Kluter - hadde vi også for mange av, hadde sikkert både 30 og 40. Kan tenke meg at 20 er nok. På princess hadde de noen fine pakker med passelige store kluter som vi kjøpte (altfor)mange av.

Gulpekluter - litt vanskelig å si på forhånd, blir det en gulpebaby går det jo mange for dag. Vi hadde vel ca 10, og det holdt til oss.

Smekker - ca 2 pr dag når de begynner å spise

Baksetespeil(?) - Beste kjøpet vi gjorde, nesten sikkert! Og vi kjøpte raskt et til baby også!

Dynetrekk, putetrekk og laken - vi hadde 5 skift til 2 dyner.

Tisselaken(?) - kan være greit å ha liggende? vi har ikke brukt, men har hatt overmadrass og svane sin madrass (den er i forskjellige lag, så bare å ta ut det som evt har blitt vått)

Tepper - Rikelig ;) Vi brukte tepper til kjøring i bil, soving inne, og ute når det er sommer, på sofaen og på gulv. Jeg hadde 2 som var strikket, og ønsker meg 2 til denne gangen :)

Koppeholder - Også veldig glad for at jeg hadde!

Leker - Lamaze og bambino ble vår favoritt

Kortermede bodyer - Jeg har tenkt å kjøpe to i midtsommer str., og heller kjøpe flere visst sommeren viser seg å bli varm.

Langermede bodyer - Kjøper 5 i str 50 og 7 (i første omgang) i str 56, men tenker jeg kommer til å kjøpe ca 12 i 56? Gjennom sommeren så ser jeg for meg at det bare blir brukt body (og bukse), så greit å ha noen skift. (må ta med at vi vaskemaskinen min går hver dag..)

Bukser Like mange som body, passer på at sommerbuksene er tynne og lyftige

Overdeler - Jeg kommer ikke til å kjøpe noen genserer, for jeg liker best å bare bruke body, dessuten blir det vel varmt med begge deler? Kommer heller til å kjøpe et par heldresser

Kjoler - Ser jeg ikke for meg er så praktisk? (nå går vi ut i fra baby med hd, så blir ikke kjøpt kjoler med meg)

Strømpebukser - et par stk, er jo sommer og forhåpentligvis litt varme :)

Ullplagg - Vanskelig, får du en varm baby blir det sikkert for varmt. Men ull/silke brukte vi til snuppa i sommer som var, og det var helt topp. Jeg kommer til å kjøpe i minste str, med tanke på mai mnd.

Lue - Kjøp en bitte-bitte liten helt til begynnelsen, type mindre enn 38. Minste vi hadde var 38 og selv om M sitt hode ca var det, så var luen alt for stor! Og tynne luer.

Sokker - 1 par pr dag? De blir vel ikke skitten så lett?

Hentesett :rodmer: ville jeg kjøpt i str 50 i alle fall. Synes det er mer koslig når klærne passer enn at de er for store for å vokse i :)

Klorevotter

Pyjamas m/u fot - Jeg likte - og liker fortsatt best de med fot jeg, selv om jeg leser at de fleste andre ikke gjør det :fnise: Her blir det 4 stk i str 50 og dobbelte i 56. Bare pass på at man kan knappe eller ta glidelåsen helt opp/igjen.

Amme-BH'er - Kjøp bare ett par før fødelen og heller flere (bedre, dyrere) etterpå når du vet str.

Ny bil :sjenert: - Det ønsker mannen seg også, bruker alle unskyldninger han finner for å få kjøpe ny - altså ny baby = ny bil mener han :fnise:

Reiseseng - se an behovet først, vi har ennå ikke hatt bruk for

Puh, kan bli utmattet av mindre.. :fnise:

Oj, ble litt mer enn hva jeg hadde tenkt å skrive det her! :fnise: Håper du får nytte av noe. Nå må jeg bare oppdatere min egen liste, for jeg ser at den er litt mangelfull!

Endret av Unknown
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, tusen takk for tilbakemelding på utstyrslista, Unknown! Er så kjekt å få litt tips av dere som har vært gjennom det før, selv om det kanskje er litt forskjell på når på året man får baby.

Selv om vi nå får sommerbaby og må a tynne sommerklær, så vet jeg også at somrene i Norge ikke nødvendigvis er så mye å skryte av, så når det er regn og 10 grader er det greit å ha noen alternativer for det også (tynn ull, genser, bukse o.l.). Høres ut som veldig fornuftige antall du har tenkt på av de ulike plaggene. Og butikkene er jo åpne når vi kommer hjem, så om ikke jeg er i form, så kan ihvertfall Mannen ta seg en tur, eller så har ikke bestemødrene/tantene noe i mot litt shopping heller: fnise: Kjole er kanskje unødvendig på en så liten baby, men det er flere bursdager i familien på sommeren, så en kjole eller to skal hun få ;)

Jeg er litt forvirret med tanke på alle klut-alternativene.. Flanell, gas, frottè.. Tenker at vi vil bruke vanlige kluter (frottè?) når vi skal stelle baby hjemme, og at våtservietter blir alternativet i stellebagen. Har hørt mange som bruker Mesoft, men det blir vel bare mer søppel vis man skal bruke det fast hjemme? Kan evt. ha noen i stellebagen. Og gas/flanell er til gulpekluter, eller? :klo:

Vuggen vi skal bruke har ikke standard størrelse (50 x 100cm), så vi må spesialbestille, evt. kjøpe en skumgummimadrass og klippe til. Sistnevnte er sikkert enklest og billigst, og babyer skal jo ikke ha så myke madrasser, men er litt usikker på om skumgummi er godt nok..? Og jeg vet ikke hvor lenge hun er liten nok til å ligge i vugga, for hvis det bare er en relativt kort stund (og vi uansett må kjøpe ny dyne til nestemann), så ar jeg ærlig talt ikke lyst til å bruke 1500kr på en spesialtilpasset madrass :sjenert:

Ny bil er noe vi trenger. Min Golf blir for liten til å dra med seg vogn og div. utstyr i, og Mannen sin bil er kanskje stor nok, men den har ikke isofix (noe som forøvrig ikke er helt nødvendig, i og med at vi kan bruke bilstolen uten, men vi har jo også fått isofix-basen, så...) og den er litt lav, så jeg tror det kan bli tungvint å sette baby og utstyr inn og ta det ut igjen. Og da må Mannen bruke min lille Golf på jobb :fnise: og jeg må bruke hans bil. I tillegg ser vi fordelen med 4WD i forhold til her vi bor nå. Så vi får se etter påske en gang om ikke vi begynner å kikke litt aktivt etter noe som kan være aktuelt. Stasjonsvogn eller liten/mellomstor SUV, kanskje. Men det er Mannens oppgave å ta seg av. Jeg skal bare komme med mine kriterier :lur:

---

I natt drømte jeg så voldsomt om baby og babytøy/-utstyr. Husker ikke noe spesifikt, men det var et skikkelig styr :daane:

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens fangst:

- ,value[/model/2012/F60 98829 10100 99 9999 0.jpg]&set=key[rotate],value[]&set=key[width],value[]&set=key[height],value[]&set=key[x],value[]&set=key[y],value[]&set=key[type],value[sTILL_LIFE_FRONT]&call=url[file:/product/large]]2pk Smurfepyjamas

- Rosa pyjamas md jordbær på

- ,value[/model/2011/F13 96388 11013 36 0990 2.jpg]&set=key[rotate],value[]&set=key[width],value[]&set=key[height],value[]&set=key[x],value[]&set=key[y],value[]&set=key[type],value[sTILL_LIFE_FRONT]&call=url[file:/product/large]]Langermet body med blomsterkrage

- 2pk bukser som matcher bodyen

- 2pk lue som matcher bodyen

- 2stk 2pk med klorevotter i bomull

Alt i str. 50. Man vet jo aldri hvor stor babyen er, og jeg synes for vår del at det er greit å ha noe i den størrelsen.

Ellers er det stille og tomt i leiligheten, for Mannen er på en haste-/nattjobb et godt stykke unna. Men han kommer hjem i løpet av natta og jeg har arbeidshelg, så etter Senkveld er det leggetid for min del :natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Å, så søt body! *krysse fingre for ny jente?*

Er så kos med babyshopping :)

Ang. kluter og gulpekluter: Vi har noen kluter i bambus, de er herlige! Også har vi resten i helt vanlige små frotèkluter som passer til å skvise med en hånd. Og så våtservietter i veska evt på soverommet om det blir aktuelt med stelleplass der.

Flanellgulpeklutene våre ble brukt til puter og underlag her og der, jeg synes de ble så tykke. Gulpeklutene i gas ble mye mer brukt, til alt. Etter hvert ble de brukt som koseklut også. Vi har noen som er veldig myke, de liker M best nå, og jeg skulle ønske jeg husket hvor vi hadde kjøpt de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selma: Ja, det er jo så mye nydelig tøy til de små :hjerte:

Unknown: Herlig med litt shopping, ja. Kan bare ikke forstå at vi får ei lita jente som skal passe inn i de klærne :rodmer:

Bambus, har jeg ikke tenkt på, men det var jo et godt tips! Ender vel opp med å kjøpe litt av hvert og se hva vi liker best.

---

Gjesp! Tar på å være oppe kl. 06 på en lørdag, og selv om jeg fikk meg en liten blund på sofaen, så føler jeg meg tung i hodet nå. Kanskje det hjelper med litt mat og drikke. Skal straks lage litt biffsnadder til kvelds :sikle:

Kjøpte også med meg smoothieblanding og yoghurt på butikken i stad, så kanskje det blir smoothie til dessert. På kafè med min gravide kollega tidligere i uken drakk jeg smoothie med og appelsin og det var nyyyydelig. Godt og et sunnere alternativ enn mye annet :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2012 er visst Dragens år i følge kinesisk stjernetegn, og angivelig skal det bringe mye kjærlighet til alle og ikke minst lykke til de som er født dette året! :gravid:

Kilde: Mammanett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2012 er visst Dragens år i følge kinesisk stjernetegn, og angivelig skal det bringe mye kjærlighet til alle og ikke minst lykke til de som er født dette året! :gravid:

Kilde: Mammanett

Det høres veldig bra ut! De har jo vært ganske heldige så langt, synes jeg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig bra ut! De har jo vært ganske heldige så langt, synes jeg! ;)

Absolutt! :)

---

Endelig er uken og (arbeids)helgen over for denne gang. I morgen har jeg fri og null planer. Blir vel litt strikking, lesing, en kopp te og ikke minst skal jeg sove til jeg våkner. O' hverdagslykke! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er godt i gang med shopping og planlegging, Haley! :) Godt å komme litt nærmere målet sånt sett, føle at ting begynner å bli litt klart ( i det minste i hodet).

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kommer litt og litt på plass nå fremover, Pasjonsblomst. Og det er godt for en som ikke liker å være ute i siste liten :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått innkalling til tannlege i slutten av måneden, men jeg ringte og ba om å få ny inkallelse til høsten pga graviditeten, og vanligvis pleier ikke folk å bry seg med å si gratulerer eller lykke til med graviditeten osv når man ringer slike offentlige kontorer (heller ikke på legekontoret når jeg ringte dit første gang og fortalte at jeg nettopp hadde funnet ut at jeg var gravid), men hun jeg snakket med ønsket meg masse lykke til :fnise: Koselig da :)

Og nå er lillejenta nesten like lang som en linjal :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også fått innkalling til tannlegen! Er det sånn at slik burde utsettes?

Regner med det er 30 cm-linjalen du sikter til? ;) begynner å bli lang nå ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting i veien for å gå til tannlegen egentlig, men man skal jo helst ikke utsettes for røntgenstråler (som når de tar bilder av tennene) og man bør unngå å fikse på gamle/lage nye fyllinger og bedøvelse, naturligvis. Så hvis man kan vente noen måneder med å fikse tennene sine, så er det like greit. Har ikke noe behov for å gå til tannlege nå, så jeg utsatte det like gjerne.

30cm-linjalen, ja! ;) For bare noen måneder siden så leste vi om at hun var stort som et riskorn, og deretter stort som en kaffebønna osv. Litt artig å ha noe å sammenligne størrelsen med :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg full i magen uansett hvordan jeg sitter eller ligger i dag :forvirret: Men vesla beveger seg og har det bra, så da håper jeg bare det går over til i morgen.

Hadde en samtale i dag med min nærmeste leder og en jordmor som driver et slags prosjekt for å beholde gravide lengst mulig i jobb, og siden jeg er i så fin form var det ingenting å ta tak i med tanke på tilrettelgging, men vi fikk gjennomgått risikofaktorer og snakket litt om løst og fast i forhold til jobb og svangerskap. Synes det var litt godt at hun nevnte at jeg kan få fritak fra nattevakter (enten bytte over til dag og aftenvakter eller bli sykemeldt fra dem) slik at lederen min hørte det. Har jo som sagt vært inne på tanken en god stund allerede, men ser det foreløpig an. Er jo roligere på natt, men det er pyton å være trøtt - uansett gravid eller ikke. Skal forøvrig ha to møter til med henne før jeg går ut i permisjon, men hvis jeg fortsetter i samm gode formen så er det ikke så veldig mye nytte vi får av henne. Men tilbudet er bra da :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra tilbud ja! Skulle ønske det var sånn på arbeidsplassen min også.. Fint at vi gravide blir tatt vare på :) håper du holder deg lenge i jobb under svangerskapet haley! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra tilbud ja! Skulle ønske det var sånn på arbeidsplassen min også.. Fint at vi gravide blir tatt vare på :) håper du holder deg lenge i jobb under svangerskapet haley! :jepp:

Ja, det håper jeg vi gjør :jepp: Og enn så lenge er det ikke noe som står i veien for det.

---

I dag har vi fått videokamera, BabyBjörn Babysitter Balance og termometer i hus, og i helgen kommer broren min og kjæresten hans hjem med en Aneboda kommode til badet (til babytøy og ting og tang) :nigo:

I morgen må jeg en tur i byen før jobb for å kjøpe 2 stk morsdagsgaver (mamma og svigermor), og minst 2, men helst 3 bursdagsgaver. Mn jeg vet ikke helt hva jeg skal kjøpe ennå, så det er kveldens oppgave; å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si dere begynner å få ting på plass allerede :) Koselig det da :rodmer: Jeg var og kjøpte gave til et vennepar som venter en gutt om et par uker i går, og så fantastisk mye skjønne klær som finnes! Gleder meg til jeg forhåpentligvis kan kjøpe noe sånt selv snart :hjerte:

Kjempebra at du er i så god form da :) Mamma var i knallform under begge graviditetene, så jeg er optimistisk og håper at jeg ligner på henne ;)

Natta! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg liker å ha ting litt på stell i god tid :sjenert: Er så utrolig mye fint til de minste, men man må jo prøve å begrense seg litt også :fnise: Mamma har visst handlet en del tøy og pappa mente at babyen kommer jo til å vokse ut av klærne før hun får brukt alt. Men mannfolk har som regel et litt annet syn på hvor mye klær man trenger, pluss at det er greit å ha noen skift i tilfelle vi får gulpebaby. Er stas å bli besteforeldre for første gang ;)

Krysser fingrene for at dere snart også kan kjøpe litt av alt det fine som finnes :jepp:

Mamma fikk bekkenløsning under graviditetene, og ble halvt sykemeldt når hun gikk med meg, og deretter 100% med brødrene mine. Men enn så lenge ligner jeg ikke på henne på den måten, heldigvis. Mamma har hørt/lest et sted at den som fikk mensen seint ofte slipper unna bekkenløsning, og så langt ser det ut som det stemmer for min del. Men det er tross alt noen måneder igjen, så jeg tar ingenting for gitt, men håper på det beste :)

Forøvrig fikk verken mamma eller mormor strekkmerker, og jeg ligner mer på mamma sin slekt når det gjelder huden, enn det jeg gjør på pappa sin slekt - hvor ihvertfall tante fikk en del strekkmerker, men vet ikke med farmor. Så jeg kan jo håpe at jeg er like heldig der.

---

Jeg er hekta på Pickles :sjenert: Synes de har så mange fine (og enkle) oppskrifter og ikke minst nydelige farger på garnene de leverer. Har tenkt til å strikke minst et teppe til snuppa vår, og På veg-helseteppet har vært et alternativ, så nå når de har en garnpakke på tilbud denne uken, så måtte jeg bare bestille, for det var en så utrolig nydelig fargekombinasjon! Nemlig denne :hjerte: Lurte litt på om jeg skulle strikke i bomull til sommerbabyen, men Merino Extra Fin tror jeg også går helt fint. Vi bor jo tross alt i Norge som ikke akkurat er kjent for sine lange, varme somre :roll:

Nå må jeg bare få opp farten og strikke ferdig det jeg holder på med til den lille gutten som blir født om halvannen måned :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...