Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

Mmmm, kaffe! :kaffekopp: Det har ikke smakt noe godt tidligere i svangerskapet, men i dag måtte jeg ha en kopp og jeg ble ikke skuffet :)

Våknet 08 i dag, minst 2 timer før jeg vanligvis våkner når det er helg, men synes det var litt godt. Mannen ligger fremdeles og sover, men tenkte å få han med ut på butikken litt senere. Kanskje handle noen lamper til stua og over kjøkkebordet, pynteputer til sofaen og kanskje noen nye duker og sånt. Ikke akkurat hans favoritt-ting å shoppe, men kanskje vi kan ta en tur innom Clas Ohlson eller Biltema etter noen hyller til garasjen i samme slengen :gjeiper:

Fikk vasket en maskin med hvite/lyse babyklær i går, og en med rosa/røde/lilla, så i dag må jeg få til en maskin med mørkere/blå/grå klær (blir ingen helrosa baby her, nei), og så kan vi putte dem i kommoden :) Det holder vel med en omgang i vaskemaskinen? :klo:

14 dager til vi drar på ferie! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har vært en fin helg og jeg føler meg faktisk klar for nok en 6 dagers uke. Vi har fått nye gardiner (grønnere i virkeligheten) på kjøkkenet, en lampe over kjøkkenbordet, 4 brikker til kjøkknbordet, pynteputer i sofaen og en ramme hvor vi har satt inn et bilde vi tok av oss to hos fotograf på forlovelsesdagen (tilfeldigvis) i fjor, et bilde av hendene våre med ringer på, og et UL-bilde av prinsessa vår. Og så har vi fått ryddet, støsuget og vasket litt i dag, for vi fikk besøk av et vennepar tidligere i kveld.

Tror frøkna har snudd litt på seg for både i går og i dag har sparkene vært litt mer forsiktige på en måte, og ikke så hyppige. Men så lenge jeg kjenner noe bevgelse så regner jeg med at hun har det bra. Er spent på første JM-time som vi skal på på torsdag. Mannen har fått fri fra jobb de to siste timene for å være med, for det mente JM kunne være greit hvis han hadde mulighet. Kjekt at den vordende pappa'n også får mulighet til å spørre om ting. Og nå fremover er det vel kontroll en gang i måneden og ganske snart er det hver 14. dag hvis jeg ikke husker helt feil? Begynner liksom å kjenne at det faktisk nærmer seg en slutt på svangerskapet (selv om magen og baby skal bli mye større) og en begynnelse på et nytt liv. "Bare" 4 måneder igjen :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart mulig å forestille seg at det er et liv inni der ha, og jeg tror nok de alt har en personlighet. Artig når man kan "kommunisere" med dem! Høres ut som om dere hadde en koselig helg med mange nyinnkjøp! :) Stas med noe nytt avogtil - og så trivelig med bilde av vesla på veggen selv før hun er født! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trekker tilbake at hun sparker mer forsiktig, for i dag morges når Mannen skulle stå opp var det ikke maken til liv i magen! :fnise: Kanskje vi får en morgenfugl? :Gjesp:

Mayami: Godt med slik helger hvor man føler at man får gjort litt, samtidig som man har hatt tid til å slappe av og lade opp til ny uke :jepp:

Vi har UL-bilder hengende på kjøleskapet også, og jeg blir like glad hver gang jeg ser på dem :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koselig å henge UL-bildene opp rundt omkring :) Her ligger de foreløpig lett tilgjengelig i skuffen. Er redd for å miste de, så må ha de på sin vante plass før jeg får begynt på et album å sette de i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns de siste ukene gikk kjappere enn de første. Mulig det kan ha sammenheng med mye bedre form da ;)

Koselig med UL-bilder, vi har UL-bilder av T hengende på kjøleskapet enda, og der skal de få henge :rodmer:

:hug: til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt tenkt meg at lillemakrell var mer morgenfugl enn natteravn i alle fall! Veldig aktiv etter kl 23 og utover!

Tja, det har vel sin fordeler og ulemper begge deler. Mannen er skikkelig B-menneske. Jeg er litt mer midt imellom A og B.

Morgenfugl og fotballspiller! Eller kanskje det er aerobics hun driver med der inne? :fnise:

r ivertfall fare for at un blir aktiv, ja :fnise:

Koselig å henge UL-bildene opp rundt omkring :) Her ligger de foreløpig lett tilgjengelig i skuffen. Er redd for å miste de, så må ha de på sin vante plass før jeg får begynt på et album å sette de i :)

Ja, det er koselig å kunne se på dem når vi vil :) Har planer om album jeg også, men ikke rotet meg til å kjøpe inn ting og tang som trengs til det ennå.

Jeg syns de siste ukene gikk kjappere enn de første. Mulig det kan ha sammenheng med mye bedre form da ;)

Koselig med UL-bilder, vi har UL-bilder av T hengende på kjøleskapet enda, og der skal de få henge :rodmer:

:hug: til deg

Regner med det blir sånn her også. Føler ihvertfall at det går ganske radig nå, stort sett. Ihvertfall hvis man ser det i et litt større perspektiv og ikke bare dag for dag :jepp:

Koselig å se på UL-bildene selv om lille T er ute av magen for lenge siden kan jeg tenke meg. Må føles litt underlig at hun en gang lå inni magen din og så slik ut som på UL-bildene :rodmer:

:klemmer: til deg også

---

Er veldig klar for først time hos JM i morgen (note to self: husk urinprøve)! Har ikke tusen spørsmål å bombardere henne med, men håper vi får høre litt hjertelyd og så er jeg spent på SF-målet :jepp:

Må le litt av magen noen ganger, for når jeg får kynnere og magen blir hard som en ball, så synes livmora veldig godt på høyre side av magen og ser dermed ganske skjeiv og morsom ut :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi (Mannen var med siden det var første time) vært på første JM-time. Fikk høre hjertelyden for første gang :hjerte: og fikk målt SF som lå fint bittelitt over den røde streken, og BT + urinprøve var helt fint. Selv om jeg følte at alt var bra, så er det alltid kjekt å få en bekreftelse på det :jepp: Fikk også med noen brosjyrer/bøker vi ikke hadde fra før og litt informasjon om bl.a. svangerskapskurs.

Det var en sykepleierstudent med på samtalen (godkjent av oss at hun var med selvsagt), og på vei hjem begynte vi å snakke om hva vi syntes om at det kanskje var noen studenter som ville være med å se en fødsel. Og jeg synes det er helt greit å ha et par/tre stykker tilstede - det er jo tross alt en læringssituasjon og jeg vet selv hvordan det er å være student og hvor viktig det er å få med seg sånt. Mannen var først helt imot det, men etterhvert gikk han med på to, men ikke tre! Det er min kropp og jeg synes i grunn at det burde være opp til meg. Men uansett så er det vel få studenter i praksis på sykehuset i slutten av juni, så det blir vel neppe en problemstilling vi må ta stilling til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempebra hvis dere vil ha med studenter på fødsel! Regner med at det er et stort behov for folk som sier ja tik slikt, men kanskje ikke i slutten av juni... :fnise: Jeg er helt for å "stille seg til disposisjon" slik - hadde med en student på uttak og innsett i september. Ikke noe problem, og litt fodt å tenke på at jeg har "bidratt" til utdanningen hennes! (Selv om jeg bare lå der med beina i været og snakket tull - hvertfall på uttak!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Fint at du stiller opp som kandidat. Noen må nesten det for at det skal bli utdannet mer helsepersonell. Jeg hadde ikke villet det. :sjenert: Vil gjerne beholde intimiteten under første fødsel ved å ha så få som mulig på rommet. Ser for meg at det vil være litt forstyrrende med en ekstra. Kanskje neste fødsel. Jordmorstudent ville jeg kanskje vurdert, men ikke en sykepleierstudent. :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayami og Alabama: Tror hver og en må finne ut hva som føles greit. Man bretter jo tross alt ut en av de mest intime sidene ved seg selv. Men samtidig er jo fødsel noe av det mest naturlige en kvinne opplever :) Kanskje litt selvmotsigende at jeg synes det er greit å vise fram hva som skjer der nede mens jeg helst vil være litt påkledd på overkroppen (frem til lille jenta er ute og skal legges til brystet, selvsagt) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe... Man er jo på en måte nødt til å være avkledt der, men ingen grunn til å kle av over! Jeg vil nok heller ikke kle av mer enn nødvendig. Men etter alt jeg har gjort med ivf og greier, føler jeg at jeg på en måte kan "skru av" den delen av kroppen. Greit at det er noen fordeler med å være ivf'er! ;)

Ha en fin fredag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vurdert dette med studenter osv inne på fødselen.. Vil i utgangspunktet ha det mest mulig intimt og privat, men jeg tror jeg kan vurdere EN student om jeg får treffe han/hun (helst hun!) først og får et greit inntrykk. Jeg vil ikke bli en snakkis flere studenter imellom for å si det slikt, sånn i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vurdert dette med studenter osv inne på fødselen.. Vil i utgangspunktet ha det mest mulig intimt og privat, men jeg tror jeg kan vurdere EN student om jeg får treffe han/hun (helst hun!) først og får et greit inntrykk. Jeg vil ikke bli en snakkis flere studenter imellom for å si det slikt, sånn i etterkant.

Jeg verken er eller har vært lege/sykepleierstudent, men mitt inntrykk av sorten (har flere av begge sorter i nær omgangskrets) er at de er generelt veldig seriøse mennesker som er mest opptatte av å lære og erfare. Har selv mer erfaring med å være og å veilede lærerstudenter (uten sammenligning forøvrig!!), og det samme gjelder der! Det kommer vel an på hvem man treffer (tror jeg også ville ønsket å treffe vedkommende på forhånd) og hvor stor plass man bor på (kjedelig å møte sønnen til naboen til foreldrene sine i en slik situasjon!). Sladrekjerrnger dukker vel opp i de fleste yrker vil jeg tro... Uansett, som for Haley, tviler på at det blir en problemstilling for meg heller i slutten av juni...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som fødende er det du som bestemmer om du vil ha med student(er), og du kan når som helst under forløpet be vedkommende gå ut dersom du føler for det. Og det er JM sin oppgave å avgjøre om en student er skikket til å være med på sånt eller ikke. Naturligvis bør man få møte vedkommende ganske tidlig i fødselen slik at man kan se om kjemien er der eller ikke, og det er jo også en fordel for studenten(e) å få med seg mest mulig av det som skjer. En fødsel er jo tross alt ikke bare den tiden man ligger og presser. Uansett hva man velger, så er det helt ok :)

På tide å komme seg på seinvakt snart. Arbeidshelg - here I come. Heldigis har jeg mye spennende og koselig å se frem til neste uke. Skal hjem til foreldrene mine en tur og se på noe babytøy fra jeg var liten, skal på jentekveld, på fagseminar og ikke minst reiser vi på ferie på lørdag :nigo:

Ha en fin fredagskveld, alle sammen! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferie!! :duskedame: Hørtes veldig fristende ut! Vi rekker ingen større ferie før det er "for sent" vi- men ser at meterologene lover fin og varm sommer! Satser på at det slår til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg verken er eller har vært lege/sykepleierstudent, men mitt inntrykk av sorten (har flere av begge sorter i nær omgangskrets) er at de er generelt veldig seriøse mennesker som er mest opptatte av å lære og erfare. Har selv mer erfaring med å være og å veilede lærerstudenter (uten sammenligning forøvrig!!), og det samme gjelder der! Det kommer vel an på hvem man treffer (tror jeg også ville ønsket å treffe vedkommende på forhånd) og hvor stor plass man bor på (kjedelig å møte sønnen til naboen til foreldrene sine i en slik situasjon!). Sladrekjerrnger dukker vel opp i de fleste yrker vil jeg tro... Uansett, som for Haley, tviler på at det blir en problemstilling for meg heller i slutten av juni...

Jeg tror nok at det helst er seriøse og omtenksomme folk, jeg også. Det er jo egentlig ikke noe forskjell på jordmor/jordmorstudent f.eks, begge personer har faglig belegg for å delta på fødselen.

Er det sykepleiere med på fødselen, eller bare jordmødre forresten?

(Uff, nå fikk jeg en hel haug av mellom beina fødselsbilder i hodet mitt... :eeeh: )

Endret av Pasjonsblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Jeg har ikke noe problemer med å være fysisk avkledd, men vet jeg kommer til å føle meg psykisk avkledd og sårbar i situasjonen og da vil jeg helst ha færrest mulig rundt meg og bare folk jeg er trygg på.

Noen sykepleierstudenter er heldige og får praksis på fødeavdelinger, men ser ikke helt poenget med at de skal være med. Det er helt klart spennende for studenten å se en fødsel, men det er ikke det største læringsutbyttet og da ser jeg heller ikke poenget.

Jeg hadde forresten en legestudent med på innvendig UL da jeg hadde MAen. Har var omtrent på samme alder som meg og samboer og det var litt småkleint fordi han virket så ubekvem... I tillegg pekte og forklarte gynekologen veldig detaljert for han.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...