Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster

Haley

Anbefalte innlegg

Begynte å glede meg veldig til sommeren jeg også når du nevnte vin og brie og spekemat! :fnise: Ser at vi strikker på samme teppe, bare at jeg strikker i blå, sjokkrosa og limegrønn! Begynte for en stund siden før vi fant ut hva det var, så han får holde ut med 30% rosa på teppet sitt! Har ambisjoner om å hekle en blå kant rundt, men får se hvor langt jeg kommer... hekling er ikke min greie!

Artig at vi er like langt - snart halvveis! :)

Høres ut som en veldig fin og frisk fargkombinasjon! Strikker du vintervarianten i merino eller sommervarianten?

Ser også veldig frem til sommeren! Håper det blir mye sol, kos og glede, og mindre stress . Veldig glad jeg går sommerbaby!!!

Ja, jeg tror mai/juni er en ypperlig tid å få barn på. Da har man noen måneder med lys, varme og lette klær, så det blir kanskje litt lettere å stå opp til alle døgnets tider. Lurer på om det er færre som får fødslsdepresjon om våren/sommeren enn om høsten/vinteren, jeg? :klo:

Hehe, listemenneske, du også? :ler:

Et par kommentarer til lista di: Anbefaler denne nesesugeren, den er super! Fåes ihvertfall på Babyshop. Eller i Sverige. <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_wink.gif' alt=';)'> Og de neglsaksene jeg har sett i Norge er stort sett helt ubrukelige (synes jeg) - vi kjøpte først en sånn, men den ble rimelig kjapt erstattet av den som er i dette settet, som er kjempegod. Kjøpte på eBay. :) Negleklipperen som følger med er også veldig god, og lettere enn saks på småttiser, synes jeg.

Baksetespeil er gull! Veldig glad for å ha det. :Nikke: Om du skal ha lammeskinn i senga, trenger du egentlig ikke tisselaken. Vi kjøpte et til Turnerose, men det har vi ikke brukt før nå - nå sitter hun på det i sofaen når hun er uten bleie. ;) Ikke har vi hatt et eneste tisseuhell i senga, heller, men det har jo lite med tisselakenet å gjøre. Reiseseng kjøpte vi ikke før vi trengte den, men kanskje mer aktuelt til en sommerbaby enn til en vinterbaby?

Vi har Babybjörn-vippestol, og den er super! Kan brukes lenge, og skal være blant de som belaster ryggen minst når de er små.

Når det gjelder ammeinnlegg synes jeg at ullinnlegg funker best "alene" - jeg har noen i ull med bambusinnside, men de ble ikke så mye brukt. Det var ikke nok oppsugende materiale til at de dugde, så jeg måtte uansett ha noe under. Jeg elsket mine hjemmesydde med to lag bambus og et lag PUL (sperrelag). Et merke som heter !bamboo har pleid å ha disse, men nå fant jeg dem ikke hos de butikkene som har hatt dem tidligere... (Krusedull og HippeHippo.) Ellers er det jo engangs, da, men der har jeg ingen erfaringer å bidra med. Melkeoppsamler fant jeg superbillig på tilbud, men brukte dem type én gang. Men jeg lakk ikke voldsomt mye. Brystvortesalve (lanolin) var jeg derimot sjeleglad for å ha i hus! Ellers ble jeg veldig fascinert av det sittebadet. :ler:

Her var faktisk mannen veldig ivrig på å få ting i hus til Turnerose. Han hadde lest et sted at det kunne være lurt å ha de store tingene klare til uke 32 eller deromkring, og det var jeg glad for. Det blir veldig tungt å gå rundt og handle etterhvert...

Mmmm... Brie! Og roastbeef, det savner jeg. :ler:

Lister er genialt! Til alt! :tommelopp:

Åh, du er en knupp! Takk for gode tilbakmeldinger! Fleregangsmødre er gull verdt :jepp:

Skal definitivt kjøpe det neglsettet, og skal ta en titt på den nesesugeren.

Tisselaken er kanskje unødvendig hvis vi skal bruke lammeskinn, ja. For skinnet skal vel bare tørkes hvis det blir noen uhell og så er det selvrensende?

Begge besteforeldreparene har/skal kjøpe seng til den lille som vi kan bruke når vi er der, så reiseseng tror jeg vi utsetter til vi evt. trenger det. Hun kan jo ligge i bagen hvis vi skal på en kort overnatting før vi har skaffet oss det.

Hvor mange par med ammeinnlegg trenger man? Ull er jo godt uansett årstid, så det skal jeg ha. Men skal ta en kikk etter bambus-innlegg også. Og kanskje en pakke med engangs for å ha i bakhånd/stelleveska. Lanolin skal kjøpes inn :jepp:

Synes BabyBjörn kunne hatt litt sprekere farger/mønstre på stolene sine, men lillejenta bryr seg vel neppe om akkurat det :ler:

Det med uke 32 skal jeg finne på nettet og vise til Mannen! :regler:

Åh, roastbeef! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg strikker med noe garn jeg hadde til overs, så trot det ble babyull merino. Men det er jo veldig hullete da, så tenker at det blir passe en kjølig vestnorsk sommerdag! Kominasjonen er sprek ja, men så er vogna limegrønn og stelleveska knallrød, så da er det ikke noe å spare på fargene for! ;) Regner med å få moen mer nøtrale i gave, for litt mer formelle anledninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lister er genialt! Til alt! :tommelopp:

Åh, du er en knupp! Takk for gode tilbakmeldinger! Fleregangsmødre er gull verdt :jepp:

Skal definitivt kjøpe det neglsettet, og skal ta en titt på den nesesugeren.

Tisselaken er kanskje unødvendig hvis vi skal bruke lammeskinn, ja. For skinnet skal vel bare tørkes hvis det blir noen uhell og så er det selvrensende?

Begge besteforeldreparene har/skal kjøpe seng til den lille som vi kan bruke når vi er der, så reiseseng tror jeg vi utsetter til vi evt. trenger det. Hun kan jo ligge i bagen hvis vi skal på en kort overnatting før vi har skaffet oss det.

Hvor mange par med ammeinnlegg trenger man? Ull er jo godt uansett årstid, så det skal jeg ha. Men skal ta en kikk etter bambus-innlegg også. Og kanskje en pakke med engangs for å ha i bakhånd/stelleveska. Lanolin skal kjøpes inn :jepp:

Synes BabyBjörn kunne hatt litt sprekere farger/mønstre på stolene sine, men lillejenta bryr seg vel neppe om akkurat det :ler:

Det med uke 32 skal jeg finne på nettet og vise til Mannen! :regler:

Åh, roastbeef! :sikle:

Lammeskinn er selvrensende, ja, ihvertfall til en viss grad. De kan dessuten vaskes - tar litt tid å tørke dem igjen, men dog. Jeg er jo da overbevist at tøybleiene er noe av årsaken til at vi ikke har hatt tisse-/bæsjeuhell nattestid (og uhyre sjeldent på dagtid, også, for den saks skyld), men jeg vet jo heller ikke hvor vanlig det er med sånt med engangs. Men vi hadde en gulpeklut under hodet da Turnerose var liten, for hun gulpet mye, og det var greit å slippe å få det på skinnet i ett sett.

Jeg sydde etterhvert ganske mange par med ammeinnlegg, sikkert rundt 20. Men det var jo en hendig ting å bruke opp rester etter tøybleiesøm på. Hadde kanskje ikke kjøpt fullt så mange? Ihvertfall ikke før babyen er født og du vet litt mer om hvor mye du lekker. Ull er nydelig å ha over når det er kaldt - jeg skal kjøpe meg noen sånne gigantiske som de har på apoteket denne gangen, hadde jeg tenkt. De som er sånn 15-20 cm i diameter og dekker heeele puppen. :ler:

Vi har Babybjörn vippestolen i grønn, den synes jeg er relativt sprek! <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_jupp2.gif' alt=':jepp:'> Den var ikke egentlig i sortimentet her i Norge, da, så den måtte bestilles fra Sverige, men det var ikke noe problem. Men vet ikke om den fortsatt er tilgjengelig, så den ikke på nettsidene nå. Denne var dog litt artig... :fnise.

Og angående det med fødselsdepresjon - jeg mener bestemt å ha lest at det er så mange utløsende faktorer for akkurat den typen depresjon at årstid har mindre å si. Jeg hadde jo også en rimelig heftig runde med det, og Turnerose er tross alt født på vårparten. Fødselsopplevelse, amming, mestringsfølelse, støtte fra de rundt m.m. spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:frustrert::grine::Gjesp:

Sånn føler jeg meg i dag. På grunn av en natt med x antall oppvåkninger pga smerter i høyre skulder/nakke og null effekt av Paracet, og det var kun mulig å ligge på venstre side, selv om jeg også da måtte vri og vende på høyrearmen for å finne en god stilling. Sliten og trøtt nå, men orker ikke å ligge og makke i sengen lenger.

Spørs om ikke jeg skal ta meg en tur på butikken og se etter varmepakning og en gooood frokost. Det fortjener jeg :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda... Stakkars deg!! Sånn hadde jeg også en gang for noen mnd siden. Helgen ble ødelagt og jeg aner ikke hva det kom av. God frokost er det du trenger - hjelper i alle fall på humøret! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker med noe garn jeg hadde til overs, så trot det ble babyull merino. Men det er jo veldig hullete da, så tenker at det blir passe en kjølig vestnorsk sommerdag! Kominasjonen er sprek ja, men så er vogna limegrønn og stelleveska knallrød, så da er det ikke noe å spare på fargene for! ;) Regner med å få moen mer nøtrale i gave, for litt mer formelle anledninger!

Ja, etter at jeg har kommt et stykke med dette teppet og kjent på kvaliteten, så tror jeg også at merino egner seg godt for den norske sommeren.

Lammeskinn er selvrensende, ja, ihvertfall til en viss grad. De kan dessuten vaskes - tar litt tid å tørke dem igjen, men dog. Jeg er jo da overbevist at tøybleiene er noe av årsaken til at vi ikke har hatt tisse-/bæsjeuhell nattestid (og uhyre sjeldent på dagtid, også, for den saks skyld), men jeg vet jo heller ikke hvor vanlig det er med sånt med engangs. Men vi hadde en gulpeklut under hodet da Turnerose var liten, for hun gulpet mye, og det var greit å slippe å få det på skinnet i ett sett.

Jeg sydde etterhvert ganske mange par med ammeinnlegg, sikkert rundt 20. Men det var jo en hendig ting å bruke opp rester etter tøybleiesøm på. Hadde kanskje ikke kjøpt fullt så mange? Ihvertfall ikke før babyen er født og du vet litt mer om hvor mye du lekker. Ull er nydelig å ha over når det er kaldt - jeg skal kjøpe meg noen sånne gigantiske som de har på apoteket denne gangen, hadde jeg tenkt. De som er sånn 15-20 cm i diameter og dekker heeele puppen. :ler:

Vi har Babybjörn vippestolen i grønn, den synes jeg er relativt sprek! <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_jupp2.gif' alt=':jepp:'> Den var ikke egentlig i sortimentet her i Norge, da, så den måtte bestilles fra Sverige, men det var ikke noe problem. Men vet ikke om den fortsatt er tilgjengelig, så den ikke på nettsidene nå. Denne var dog litt artig... :fnise.

Og angående det med fødselsdepresjon - jeg mener bestemt å ha lest at det er så mange utløsende faktorer for akkurat den typen depresjon at årstid har mindre å si. Jeg hadde jo også en rimelig heftig runde med det, og Turnerose er tross alt født på vårparten. Fødselsopplevelse, amming, mestringsfølelse, støtte fra de rundt m.m. spiller inn.

Har du lammeskinn fra Nøstebarn eller er det andre (rimeligere) alternativer som også duger? Har sett flere på nett, men vil jo at det skal være mykt og kunne brukes lenge.

I første omgang tror jeg at jeg bare kjøper et par i ull, et par i bambus og kanskje en pakke med engangs. Så får vi heller ta en tur ut etterhvert når vi ser hva behovet blir. Tror jeg vet hvilke ullinnlegg du mener, De må jo være veldig gode da, når de dekker så mye :ler:

Babysitteren i lilla/sort tror jeg nok vi går for hvis det blir en BabyBjörn. Bilstolen vår er jo også i de fargene og jeg synes det passer hvis det blir en gutt senere også. Ellers synes jeg den i blått retromønster også var litt stilig hvis vi skulle hatt noe litt mer mønstrete.

Graviditet, fødsel og spedbarnsperioden er jo en enorm omveltning i livet, så det stemmer nok at årstidene ikke har like mye å si. Er litt spent på hvordan det blir. Har liksom ingen i nær omgangskrets som har/har hatt fødselsdepresjon, og men det er jo ikke helt uvanlig heller. Jeg er et følelsesmenneske og man skal vel ikke ta sorgene på forskudd for man vet aldri hvordan det blir, men jeg er ihvertfall obs på at det kan skje. Og at også pappa'n kan få det.

Huffda... Stakkars deg!! Sånn hadde jeg også en gang for noen mnd siden. Helgen ble ødelagt og jeg aner ikke hva det kom av. God frokost er det du trenger - hjelper i alle fall på humøret! :klemmer:

Har fått meg et par timer til med søvn og det hjalp ihvertfall på humøret og energien, men nakken/skulderen ble vond igjen så fort jeg begynte å bruke armen litt. Kan jo ikke ha den i fatle heller, så jeg får bare varme opp varmepakningen igjen og legge den på. Kanskje ta en varm dusj også. Og det gjorde seg med en ordentlig lørdagskosefrokost og litt trøst fra Mannen :jepp:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 uker (19+6 etter UL termin, men siden det bare er en dags forskjell så pirker jeg ikke på det) og masse sprell i magen i dag :rodmer:

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk PurpleLady, Pasjonsblomst og Mayami! På en måte synes jeg tiden har gått fort, men på en annen måte synes jeg godt at det kunne gått litt fortere. Regner med at den siste halvdelen kommer til å gå fortere med tanke på at vi går mot lysere og varmere tider, vi har en ukes ferie å se frem til snart, og ting og tang kan virkelig begynne å ordnes i heimen til den lille som skal komme.

Andre trimester sies jo å være "den milde midten" og det synes jeg har stemt godt. Minimalt med plager og mer energi enn i forrige trimester. Uke 20 til 30 skal være de aller beste ukene, og jeg gleder meg til å nyte dem.

Koser meg veldig med all bevegelsen som jeg kjenner om dagen, og det er ingen tvil om at den første spede leamus-følelsen var lille jenta vår som hilste på, og det er allerede en måneds tid siden hun begynte med det. Nå er det mer kraft i henne og hun beveger seg hyppigere enn tidligere. Gleder meg til det er såpass med spark at den kommende mormoren kan få kjenne (og kanskje noen andre, men det føles ikke helt naturlig (ennå ihvertfall) å brette opp genseren og vise frem magen, og langt mindre be noen andre enn Mannen om å kjenne på).

Det er fint å være gravid! :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med halvveis! :strix:

Og herlig at grviditeten er inne i en god periode :) Da er det bare å nyte tiden framover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Selma! Og straks er du også halvveis! :jepp:

---

Funderer litt på dette med bruk av tøybind/tøybleie. Å bruke tøybind har jeg aldri gjort før, men tror jeg har lyst til å prøve det. Bind er jo uansett ikke noe behagelig og jeg har ikke brukt det siden den første tiden jeg fikk mensen, men kan tenke meg at det er litt bedre når de er laget av stoff. Og dessuten er det jo jeg som skal bruke dem og vaske dem, så Mannen slipper å bry seg med det.

Men når det gjelder tøybleier så vet jeg litt for lite foreløpig. Virker som en jungel av ting man må ha, og jeg tror jeg må ha et godt argument (annet enn at det er bra for miljøet og økonomisk) hvis jeg skal klare å selge det inn hos pappa'n som også skal bytte bleie og vaske dem. Han vil nok ha det enklest mulig, men jeg tror at når man har brukt det en stund så går det sikkert like greit som å bruke vanlige bleier :jepp:

Skal gjøre litt mer research før jeg tar den samtalen med ham, men nå er det på tide å gjøre seg i stand til 6 dagers arbeidsuke :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med halvveis! :strix:

Jeg sitter og syr tøybind akkurat nå... :ler: Det er helt herlig i forhold til engangs, spør du meg! Luftig og pustende og uten den "klamme" følelsen jeg bestandig får av engangs. Jeg brukte tøy til renselsen med Turnerose, også, og det var virkelig herlig. Jeg kommer aldri til å gå tilbake til engangs! :riste: Det jeg syr nå er noen sånne "postpartum"-bind som også kan brukes som (store) nattbind senere. Jeg foretrekker klart bind med sperrelag av fleece, synes de med PUL sklir sånn i trusa. :lol:Funkjogging sine er supre, de har også noen hos Krusedull - på tilbud akkurat nå. :) Var ikke så mange igjen, da. Ellers er jeg godt fornøyd med de jeg kjøpte for 3 år siden også, det er . MaM Ecofit, som de også har hos Krusedull, syntes jeg derimot var rimelig ubrukelige...

Og når det gjelder tøybleier - her i huset har vi opplevd det som veldig lite vanskelig. Riktignok vil mannen helst ikke ha så mye brettiser denne gangen, men det er jo greit. Brettiser er vel det mest "styrete" vi har hatt, også, de må jo (som navnet tilsier) brettes før bruk, og her fikk vi dem heller ikke tette uten å bruke brillebukser over. Men formsydde med ull over og lommebleier/alt-i-ett-bleier (AIO) er veldig lite annerledes enn engangs, synes jeg. Ris-/fleecepapir samler opp avføring, så det blir ikke så mye i bleiene. Vi skylte av om det hadde kommet noe avføring på selve bleia, men kjenner mange som ikke gidder, så det er absolutt ikke noe must, det heller. Tissebleier går rett i våtpose. Vi valgte tøybleier aller mest mtp huden til Turnerose - tildels fordi jeg altså opplever engangs som veldig tett, og tildels fordi både mannen og jeg er atopikere og vi fryktet reaksjoner på kjemikaliene i engangsbleiene. Men sånn etterhvert synes jeg nok at den største fordelen med tøy er at man alltid har bleier i hus. Veldig, veldig deilig! Også synes jeg engangs lukter guffent, både i bruk og ikke minst etter bruk. Det lukter rett og slett kjemikalier blandet med urin/avføring. :eeeh: Men man blir sikkert mer vár for den lukta når man bruker tøy. Det med miljø og økonomi blir en ren bonus for oss.

Haha, dagens avhandling. Men essensen er vel at jeg overhodet ikke kvier meg for å bruke tøybleier igjen til Maiblomsten. :) Og forøvrig var mannen veldig lite vanskelig å overbevise når det kom til tøybleier, så det trenger jo ikke å bli problematisk!

Ha en fin arbeidsuke! :klemmer:

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orakelet Joyce! :fnise::klemmer:

Har vel mer eller mindre bestemt meg for å ihvertfall prøve tøybind. Men spørsmålet er hvor mange man trenger.. Sikkert ikke noe fasitsvar på det, men man bruker vel noen i løpet av en dag, ihvertfall den først tiden, så det er sikkert lurt å ha x antall slik at man slipper å ha vaskemaskinen gående konstant (selv om den helt sikkert kommer til å gå oftere enn nå).

Tror vi bør gå for en AIO-løsning, og disse fra ImseVimse var jo søte da. Hvilke merker har du kjennskap til og kan anbefale? Må/bør man bruke rispapir i AIO-bleier? (Mannen er skeptisk til å måtte vaske klinete bæsjebleier :ler: )

Tok du med deg tøybind og tøybleier til sykehuset eller brukte du engangs de dagene dere lå der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orakelet Joyce! :fnise::klemmer:

Har vel mer eller mindre bestemt meg for å ihvertfall prøve tøybind. Men spørsmålet er hvor mange man trenger.. Sikkert ikke noe fasitsvar på det, men man bruker vel noen i løpet av en dag, ihvertfall den først tiden, så det er sikkert lurt å ha x antall slik at man slipper å ha vaskemaskinen gående konstant (selv om den helt sikkert kommer til å gå oftere enn nå).

Tror vi bør gå for en AIO-løsning, og disse fra ImseVimse var jo søte da. Hvilke merker har du kjennskap til og kan anbefale? Må/bør man bruke rispapir i AIO-bleier? (Mannen er skeptisk til å måtte vaske klinete bæsjebleier :ler: )

Tok du med deg tøybind og tøybleier til sykehuset eller brukte du engangs de dagene dere lå der?

Jeg vasket jo tøybindene sammen med bleiene, tok bare en kald skylling på bindene først for å få ut blod (som kan misfarge). Det gikk en maskin om dagen med bleier, gulpekluter, bind og håndkler/stelleunderlag den første tiden, så sånn sett trenger du nok ikke kjempemange. Men jeg kjøpte inn tøybind med tanke på videre bruk, også. Tror jeg har rundt 15 dagbind, 8 nattbind og en haug med truseinnlegg. Men jeg har supplert litt etterhvert. Da jeg kjøpte hadde de pakker med de Fresh Moon-bindene, så jeg vil kanskje anta at jeg hadde 8 dagbind, 6 nattbind og en del truseinnlegg. De bruker forøvrig litt tid på å tørke, siden det er fire lag stoff på det tykkeste i nattbindene, ihvertfall.

Imse Vimse-bleier har jeg ikke sånn kjempegod erfaring med (bortsett fra brettisene, da, de er supre), men den modellen der er ganske ny og jeg har ikke vært borti den. Den gamle typen var litt for kort i skrittbuen til Turnerose, og for vide i livet. Men det er jo vanskelig å vite før ungen er ute. ;) Generelt sett foretrekker vi bleier med bambus mot huden, evt microfleece. Suedecloth (som det er i f.eks. BumGenius onesize-bleiene) tåles ikke her i huset, det gir utslett. Jeg tror jeg ville anbefalt deg å kjøpe inn litt forskjellig hvis dere går for tøybleier, for så å kjøpe flere av de dere liker best etterhvert, og evt selge det andre. Det er et godt bruktmarked for tøybleier på f.eks. Tettinntils tøybleieforum. Forøvrig er det et ankepunkt mot AIO som jeg ikke nevnte sist - mange synes de ikke suger nok, og siden det er vanskelig å putte oppi flere innlegg uten å ha det mot huden, velger nok mange lommebleier i stedet. Da kan man styre mengden og typen innlegg selv, og få det tilpasset barnet. Samtidig er det mange som er godt fornøyd med AIO, så det avhenger av barnet og av passform og sugeevne.

Ang. fleecepapir (Turnerose tåler ikke rispapir, hun blir rød og sår av det), brukte ikke vi det i noen særlig grad før hun begynte med fast føde og fikk fastere avføring. Morsmelkbæsjen er så flytende og så "tynn" at de fleste typer innlegg ikke klarer å fange opp alt, uansett. Men det er jo bare å prøve seg frem. :)

Hadde med både bind og bleier på sykehuset, men fikk ikke brukt det før vi dro hjem siden jeg var sengeliggende frem til dagen før vi fikk dra (veldig lav blodprosent, måtte ha blodoverføring). Mannen "turte" ikke å prøve seg på tøybleiene alene. :ler: Denne gangen håper jeg å være i litt bedre form etter fødsel (hvis det da ikke blir hjemmefødsel), og satser nok på å bruke "brettisene" de har på sykehuset som bleier der. De fleste sykehus har nemlig bleier liggende, men de kaller dem kluter... :gjeiper: De første dagene er det uansett ikke voldsomt med hverken tiss eller bæsj, så man trenger strengt tatt ikke sperrelag, heller. Men kommer nok til å ta med noen ullbukser. Det var forøvrig en nytelse å gå over til tøybind etter noen dager i sykehusbleie og nettingtruser. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Alabama

Joyce: Du får det til å høres mye mer delikat ut med tøybleier og -bind enn jeg hadde tenkt. Før syntes jeg det hørtes helt grusomt ut med tøybind, men nå heller jeg litt mor å prøve det selv! :sjenert: Synes tamponger funker dårlig under mensen siden jeg blør så lite, mens bind og truseinnlegg er så klamt!

Grattis med halvveis, Haley!! :strix: :strix: :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasket jo tøybindene sammen med bleiene, tok bare en kald skylling på bindene først for å få ut blod (som kan misfarge). Det gikk en maskin om dagen med bleier, gulpekluter, bind og håndkler/stelleunderlag den første tiden, så sånn sett trenger du nok ikke kjempemange. Men jeg kjøpte inn tøybind med tanke på videre bruk, også. Tror jeg har rundt 15 dagbind, 8 nattbind og en haug med truseinnlegg. Men jeg har supplert litt etterhvert. Da jeg kjøpte hadde de pakker med de Fresh Moon-bindene, så jeg vil kanskje anta at jeg hadde 8 dagbind, 6 nattbind og en del truseinnlegg. De bruker forøvrig litt tid på å tørke, siden det er fire lag stoff på det tykkeste i nattbindene, ihvertfall.

Imse Vimse-bleier har jeg ikke sånn kjempegod erfaring med (bortsett fra brettisene, da, de er supre), men den modellen der er ganske ny og jeg har ikke vært borti den. Den gamle typen var litt for kort i skrittbuen til Turnerose, og for vide i livet. Men det er jo vanskelig å vite før ungen er ute. ;) Generelt sett foretrekker vi bleier med bambus mot huden, evt microfleece. Suedecloth (som det er i f.eks. BumGenius onesize-bleiene) tåles ikke her i huset, det gir utslett. Jeg tror jeg ville anbefalt deg å kjøpe inn litt forskjellig hvis dere går for tøybleier, for så å kjøpe flere av de dere liker best etterhvert, og evt selge det andre. Det er et godt bruktmarked for tøybleier på f.eks. Tettinntils tøybleieforum. Forøvrig er det et ankepunkt mot AIO som jeg ikke nevnte sist - mange synes de ikke suger nok, og siden det er vanskelig å putte oppi flere innlegg uten å ha det mot huden, velger nok mange lommebleier i stedet. Da kan man styre mengden og typen innlegg selv, og få det tilpasset barnet. Samtidig er det mange som er godt fornøyd med AIO, så det avhenger av barnet og av passform og sugeevne.

Ang. fleecepapir (Turnerose tåler ikke rispapir, hun blir rød og sår av det), brukte ikke vi det i noen særlig grad før hun begynte med fast føde og fikk fastere avføring. Morsmelkbæsjen er så flytende og så "tynn" at de fleste typer innlegg ikke klarer å fange opp alt, uansett. Men det er jo bare å prøve seg frem. :)

Hadde med både bind og bleier på sykehuset, men fikk ikke brukt det før vi dro hjem siden jeg var sengeliggende frem til dagen før vi fikk dra (veldig lav blodprosent, måtte ha blodoverføring). Mannen "turte" ikke å prøve seg på tøybleiene alene. :ler: Denne gangen håper jeg å være i litt bedre form etter fødsel (hvis det da ikke blir hjemmefødsel), og satser nok på å bruke "brettisene" de har på sykehuset som bleier der. De fleste sykehus har nemlig bleier liggende, men de kaller dem kluter... :gjeiper: De første dagene er det uansett ikke voldsomt med hverken tiss eller bæsj, så man trenger strengt tatt ikke sperrelag, heller. Men kommer nok til å ta med noen ullbukser. Det var forøvrig en nytelse å gå over til tøybind etter noen dager i sykehusbleie og nettingtruser. :lol:

Er lommebleier egentlig komplette bleier som man bare putter innlegg i? Slik at de på en måte ikke er så ulike AIO-bleier? Er litt tungvint å kjøpe mange/flere forskjellige, for deretter å selge de man ikke liker, men det er nok eneste alternativet hvis vi går for tøybleier. Skal lese litt på TettInntils tøybleieforum, og tusen takk for alle gode råd! :klemmer:

Joyce: Du får det til å høres mye mer delikat ut med tøybleier og -bind enn jeg hadde tenkt. Før syntes jeg det hørtes helt grusomt ut med tøybind, men nå heller jeg litt mor å prøve det selv! :sjenert: Synes tamponger funker dårlig under mensen siden jeg blør så lite, mens bind og truseinnlegg er så klamt!

Grattis med halvveis, Haley!! :strix: :strix: :strix:

Takk, Alabama! :nigo:

Jeg blør heller ikke så mye når jeg har mensen og kan anbefale menskopp når det blir tid for det igjen! :jepp:

---

Åh, en god dag! :sol:

Har laget pai med bacon, soltørkde tomater og løk til middag og skjønner ikke hvorfor jeg ikke lager pai mye oftere. Det er jo så godt og så enkelt - og så kan man variere i det uendelige!

Og så blir det hjemmelagde store og luftige rosinboller til kvelds :sikle:

Og sola har skint i hele dag, og selv om det har vært kaldt så er det mye bedre med kulde og sol enn varmegrader og snø. Det går mot vår! :pls:

Og sist men ikke minst, så har jeg funnet ut at det finnes kommoder som er 35-40cm dype og det er akkurat det vi må ha på badet for at kommoden ikke skal stjele hele plassen. Standard 50cm dybde vil ta for mye plass og jeg hadde egentlig regnet med at vi bare måtte finne et hyllesystem å ha på badet for å ha litt bleier, stelleprodukter, klær o.l. og at vi hadde resten på rommet i en kommode. Men nå ser det ut som at vi får et ordentlig oppbevaringssystem til lille baby på badet! Godt å slippe å springe fram og tilbake mellom bad og soverom. Stellematte kommer vi uansett til å ha oppå vaskemaskina, og jeg synes denne i lilla var litt søt jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig greit å få plass til utstyr på badet! Vi gjør den dyre løsningen og utvider vi... men det måtte til - har et bad som er omtrent på størrelse med et kjøkkenskap! Ikke plass til noe oppbevaring og stelle-ting der! Nå blir det dobbelt så stort og med tilhørende walk-in closet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...