Gå til innhold

Diddles skravler - rett og slett!

Diddles

Anbefalte innlegg

Vanskelig med legginga her også for tida :sukk: Etter vi begynte med grøt og Liten lærte seg å rulle rundt har kveldene blitt vanskeligere, godt mulig det er fordi det skjer så mye nytt at hun trenger mer nærhet :vetikke: På torsdag brukte jeg 4 timer på å få henne til å sove, igår brukte jeg 3 timer..."Problemet" er at hun vil ligge med puppen i munnen og sove, så når jeg har ammet henne i søvn og "kobler henne av" så våkner hun etter 5-10 minutter! Det er tydelig ikke sult, for hun suger bare 2-3 ganger før hun sovner igjen, så det er bare for kosens skyld...for såvidt greit nok det, jeg skjønner det er et behov, men jeg har ikke lyst å begynne å legge meg klokka 19!! Det almenne rådet er å lære henne å sovne selv, pluss å la kjære legge henne :sjenert: Det prøvde vi igår, jeg tok første tørn der hun grein det hun er god for mens jeg holdt henne, strøyk på og sang i 15-20 minutter før hun roet seg nok og sovnet..for så å våkne igjen etter 5 minutter :roll: Kjære sa han kunne prøve, men gav opp etter 10 minutter grining (og da grein hun ikke alt hun maktet engang :fnise:) da kom han inn i stua og sa "det nytter ikke" :klaske::ler: Så godt mulig jeg må gjøre verste jobben selv, så får han bidra med sitt hvis jeg kjenner jeg er i ferd med å gå på veggene, eller hvis han føler seg "fit for fight" :fnise: Tilslutt igår lot jeg henne ligge i senga og sutre litt, var innom og strøyk på henne og sa det var natten før jeg gikk ut igjen! Etterhvert ga hun opp sutringen og hadde fest i senga istedet, i nesten 1 1/2 time :overrasket: Da gikk jeg inn og ga henne mat en siste gang (det var 2 timer siden sist hun fikk mat) og jammen sovnet hun ikke og sov helt til halv 5 :hoppe: Etter litt mat og kos sov hun videre i senga med meg til klokka *trommehvirvel* halv 12 :hakeslepp: Deilig :happy: Nå hviler hun igjen, godt sliten etter grøt, kos og synging på gulvet. Hun elsker sangleker som Lille Petter Edderkopp (grøss for en ekkel barnesang :haar:) Ro,ro ro din båt og Epler og pærer, da ler hun og vil ha mer :happy: Hun er så god, jeg kunne spist henne opp :rodmer:

Vi skal prøvekjøre ny bil til meg idag :hoppe: Kjære er borte og henter den nå! Ikke noe stor bil, en sånn liten Kia Picanto, så skal vi heller bytte ut kjæres bil om et års tid...vi trenger ikke (og har vel strengt tatt ikke råd til) 2 store biler! Nå når Liten er over i sportsdelen tar jo vogna så og si ingen plass i bagasjerommet lenger, så da klarer jeg meg med en liten bil :Nikke:

Ute pøsregner det, og vi skal bare kose oss inne med fyr i ovnen, tente lys på bordet og varm te i koppen..Liten trenger ro rundt seg for tida, merker hun blir urolig og stressa hvis vi farter for mye rundt dag etter dag! Så julegaver og sånt får vente til uti neste uke, tenker jeg tar unna endel på torsdag når vi likevel skal ned til sentrum for å gå på helsestasjonen :jepp: Endel handles også på enklereliv.no :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pysepusen

Så slitsomt med legging som ikke fungerer! :kose: Det kan nok veldig godt tenkes at hun holder på med et utviklingssprang ja, og at hun da trenger mer nærhet enn vanlig. Men man kan jo ikke holde på i fire timer hver dag med legging heller... da blir man temmelig fort lei av det lille krapylet :tunge1: Jeg må si at jeg er ikke enig i rådet du fikk å FB om å gå inn hvert femte minutt da :ler:

Vi har jo også alltid hatt en slik vanskelig gutt som aaaaldri har villet sove alene (her samsover vi jo fremdeles, men det er frivillig fra oss voksne sin side - bare for å ha sagt det ;) ). Det vi gjorde da han var på ca. samme alder som Liten, var at vi begynte med opp-ned-metoden. Gjerne prøvde vi å hysje på ham litt før vi tok ham opp for å trøste, men det fungerte sjelden :fnise: Vi var inne på rommet med ham hele tiden, men stod med ryggen til senga. Det tok vel to timer første kvelden, så tok det mindre og mindre tid. En periode var det faktisk bare å legge ham og gå ut :daane:

Bare spør om det er noe du lurer på - jeg har lest en del om dette her :opplyser:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mer og mer på min egen teori om utviklingssprang, fordi når jeg regner meg tilbake til når det begynte så stemmer det overens med den dagen hun begynte å rulle fra rygg til mage - noe som jo er en stor bragd i et lite vesens liv :) I tillegg har vi jo som sagt byttet fra bagdel til sportsdel i vogna OG begynt skikkelig med fast føde omtrent samtidig...så konklusjonen er at jeg gir det noen dager til før jeg evt. setter igang med Gentle Removal Plan eller opp/ned-metoden (mulig jeg kommer til å plage deg endel på kveldstid Pys, ha mobilen klar :fnise:) Jeg er heller ikke enig i det å gå inn hvert 5. minutt, ikke hvis babyen gråter -da skal en av oss være der med henne :regler: Men hvis hun ligger og jodler (godlyder) sånn som hun gjorde igår, da lar jeg henne bare ligge :jepp:

Ikveld ble klokka 22.15 før hun la seg til skikkelig, da var jeg inne hos henne fra 18.30-20.30, og så var det grining, trøsting og opp og ned i vugga en liten times tid før hun sov nesten 45 minutter men våknet fordi hun var kald på hendene (sparket av seg dyna den lille loppa, bare føttene var under dyna :ler:) Så, alt i alt en ganske lik kveld som igår, bare med mer tålmodighet (og muligens mer forståelse..) fra min side og dermed mindre gråting :) Dette varer uansett ikke i årevis!! Og hun sover bra på natta, DET er gull verdt :daane:

Kjære er nede og ønsker mammaen sin velkommen hjem fra syden..jeg fatter og begriper ikke at hun ville hjem fra 27-30 grader etter to små uker :klo: Beviset på at dama er gal, været her er nemlig ingenting å hige etter :regn: Men hun skal visst ned igjen etter jul! Ville gjerne ha med seg meg og Liten, men det orker jeg seriøst ikke...skulle gjerne hatt ei uke i varmen altså, men jeg har mer enn nok med èn baby :sjenert: Hadde mamma spurt hadde jeg reist på flekken!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho: Mer enn nok med én baby. :fnise:

Sånn ellers så synes jeg du er flink altså. Og så er det greit å vite hva det mest sannsynligvis og forhåpentligvis er. Når jeg tenker over det er det kanskje derfor A har tullet sånn i det siste også? Her ordnet det seg plutselig for to dager siden skjønner du. :tommelsmil: Nattesøvnen er vel uansett det som er viktigst, og der er jo Liten kjempeflink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Det eneste som er sikkert med de små og nattesøvn et vel at det går i bølgedaler? :fnise: Men med litt forståelse så pleier det gå bedre ja :) Her har mammaen mistet forståelsen så i kveld begynner nytt regime her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la Liten i senga, gav henne tutt og hun snudde hodet inn mot kosekluten og s-o-v-n-e-t :overrasket::hakeslepp::daane: Var nesten så jeg måtte ruske i henne og minne henne på at hun faktisk ikke bruker tutt :ler: Gleden varte ikke så lenge, for hun våknet etter en liten stund, men det er lov å håpe at det er sånn det kommer til å bli når hun bare lærer seg å elske tutten :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pysepusen

Da er hun nok på vei! Tok litt tid med smokken her også, men plutselig så grodde den fast! :fnise: Bare tilby henne den hver gang hun skal sove så lærer hun det fortere enn svint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være rastløs og lat samtidig er jammen en dårlig kombo :fnise: Vaskeengelen kommer imorgen, og jeg burde benytte sjansen på dagtid til å strekke huset....istedet surfer jeg på nett helt på måfå mens jeg tenker på alt jeg skulle ha gjort :sjenert: Liten hviler akkurat nå, så det var litt deilig med tid for meg selv :) Tenker jeg får sette inn et gir når hun våkner (m.a.o nå....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sendt deg invitasjon til bloggen, så hvis du skal surfe mer på måfå er det bare å cruise innom! :lur:

Jeg er også rastløs og lat på en gang i dag, og det er ganske slitsomt egentlig! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også rastløs og lat på en gang i dag, og det er ganske slitsomt egentlig! :fnise:

Så godt sagt egentlig!

Er sånn her og! Har lyst til å gjøre ALT - men orker ikke! hihi

Godt å høre det ikke bare er oss som sliter litt med leggingen... E er propell når han treffer madrassen om dagen. han reiser seg og hopper og hyler i senga, kommer vi inn så er alt fryd og gammen.. Kan holde på sånn en time før han slutter. SLITSOMT.

:klem: til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sendt deg invitasjon til bloggen, så hvis du skal surfe mer på måfå er det bare å cruise innom!

Jeg er også rastløs og lat på en gang i dag, og det er ganske slitsomt egentlig!

Jeg spratt inn på bloggen din med en gang jeg fant ut jeg hadde fått tilgang!! S er supersøt, skjønner godt dere er stolte av det vidunderet der :rodmer: også er du utrolig flink å skrive, så jeg sitter og ler for meg selv når jeg er innom og leser :ler:

Så godt sagt egentlig!

Er sånn her og! Har lyst til å gjøre ALT - men orker ikke! hihi

Godt å høre det ikke bare er oss som sliter litt med leggingen... E er propell når han treffer madrassen om dagen. han reiser seg og hopper og hyler i senga, kommer vi inn så er alt fryd og gammen.. Kan holde på sånn en time før han slutter. SLITSOMT.

:klem: til deg

Egentlig er det ikke noe problem å være lat og rastløs på en gang, til vanlig..men nå er det jo desember, og jul nærmer seg med stormskritt uten at jeg har gjort videre mye for at presanger skal komme i hus, kaker som skulle vært bakt osv osv :sjenert: Tenker jula kommer uansett...

Det jeg HAR fått gjort (omsider) er å ta julekortbilder av jentene sammen *applaus* Det ble gjort (på overtid for Liten sin del) igår kveld, det er ikke mye smil å finne på bildene av Liten, men der tar Storesøster igjen for begge to så.. :ler: Nå gleder jeg meg til både fotografbilder av Liten og julekortene er ferdige!!!

Idag har vaskeengelen vært her, så jeg kan late meg med god samvittighet ;) Men selv om muligheten har vært der så har jeg ikke latet meg så mye idag...var tidlig oppe og ryddet sånn at det var klart til å vaske, fyrte i ovnen, gikk lang tur med vovvis og Liten i sol og snø, så på oppfølgingstime hos lege i forb. med allergien til Liten og sååå på besøk til søs :hjerte: Jeg var litt treig med å komme meg hjem derfra, så lille snuppa sovnet i bilen! Søren tenkte jeg, da er vel den hvilen over idet jeg tar i henne :sur: Men gjett hvem som kunne bære babyen sin sovende forbi snekring og saging i gårdsplassen, inn på soverommet legge henne ned i senga og ta av varme klær?? Genialt!!! Hun sover ALDRI så tungt, nesten så jeg lurer på om hun har gått i dvale :klo::hoho:

Deilig å komme hjem til varmt og gullende reint hus, med sovende baby :nigo:

Hverdagsglede :hjerte: Mammalykke :hjerte:

Endret av Diddles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten spiste en hel porsjon grøt idag uten å mukke :hoppendeglad: Nå skal det sies at det var en liten porsjon (30 ml MME, 1 ss hirse-ris (Holle sine grøter, blandet sammen) og 2 terninger aprikosmos, men likevel godt fornøyd både hun og jeg :ler:

Nå må hun hvile litt før vi skal på helsestasjonen for 6 mnd kontroll ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EU-kontroll på Liten er utført, det var bare skryt å hente :nigo: Snakket litt med HS om dette med amming og legging, og jeg kom hjem med arbeid!! Hun sa nemlig at fra de var 6 mnd trengte de strengt tatt ikke mat på natta, og at jeg måtte begynne å avvenne henne fra å sovne ved puppen om kvelden (...og om dagen :sjenert:) Fra nå av skal hun ha grøt morgen og kveld (det gjør vi jo allerede) og så kunne jeg plusse på et måltid med frukt eller grønt sånn midt på dagen...antall amminger i løpet av et døgn trengte ikke være mer enn 6 ganger (den der sprenger vi lett :hoho: Vi er vel lett oppi 10-15 i løpet av et døgn vi...) Så her står utfordringene i kø :daane:

Vitale mål:

Vekt: 6395 gram

Lengde: 64 cm

Hodeomkrets: 42 cm

Mulig utslettet på kroppen er starten på atopisk eksem, det mente ihvertfall legen på kontrollen, og jeg må si meg enig i at det minner litt om det...nå har det nemlig begynt å bli tørt, så vi smører rygg og mage ved hvert skift for å prøve å få bukt med det! Jeg hadde gjort helt rett, skulle bare fortsette med det :) Jeg har seboreisk eksem i hodet selv, og med alt det allergier som ligger i genene våre pluss anlegg for eksem ser det ikke lovende ut :tunge1:

Har akkurat komt hjem fra en i overkant frisk tur med vovvis :regn: Winterwonderlandet vi hadde igår har utviklet seg til å bli et durabelig møkkavær med regn/sludd og vind :fryser: Jeg har bålfyrt i ovnen i hele dag, men likevel er det ikke spesielt varmt i huset :overrasket: Gleder meg til varm hjemmelaga tomatsuppe til middag :sikle:

Lille skatt ligger ute i vogna og sover, håper hun sover en stund til...måtte jo typisk nok vekke henne for å gå på helsestasjonen idag :klaske: Finnes det noen sånne natur-regler for sånt? For hun sover alltid best når vi skal noe :roll::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pysepusen

Du, de helsesøstrene på den helsestasjonen skal du ikke alltid høre på! Det er ikke alderen som bestemmer når de ikke trenger mat om natta, men hvor mye de spiser. Og når Liten spiser så lite som hun gjør er det en god vei til nattavvenning. Også er det ikke bare å øke på med mat heller, det må tas gradvis slik at magen hennes tåler det. Så må vi huske på at hun er prematur.

Men; hun er jo stor nok til å legge seg uten puppen i munnen da. Gi henne pupp når hun vil om dag og natt, og gi fast føde to-tre ganger til dagen. Men de skal ikke avvennes med nattpuppen før de spiser to fulle måltider...

Hilsen ei som absolutt hører med et halvt øre til mange rare råd fra helsestasjonen. Kan remse opp mange utdaterte ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår helsesøster sier også at de skal klare seg uten nattmat når de er 6 mnd. Vi prøvde, men det ble bare kaos av det. Nå har hun plutselig nesten avvendt seg selv, og det er jo mye bedre for alle parter ;) Når hun våkner om natta gir vi henne imidlertid tilbud om vann først, og noen ganger sovner hun igjen av det. De blir jo tørste de små også, særlig etterhvert som mengden morsmelk i løpet av døgnet blir stadig mindre. Når jeg tenker meg om, gjorde det litt med nattesøvnen å tilby vann oftere i løpet av dagen :Nikke:

Lykke til med jobben! Og husk at Rom ikke ble bygget på en dag... ;) OG at helsesøster ikke har noen fasit, like lite som alle andre ;)

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:grine: tusen takk jenter!! Det er så ufattelig deilig å "møte på" noen som tenker likt som meg :strix: De fleste rundt meg sier jeg gjør Liten mer avhengig av meg enn nødvendig med å fortsette å amme, (ammer du enda????? fikk jeg slengt i fjeset sist jeg var i klubb :sukk: Skulle trodd hun var 3 år - ikke 6 mnd...) og jeg følte meg rimelig overkjørt hos HS idag! Satt igjen med en vond klump i magen etterpå - fikk en feeling av at jeg måtte skyndte meg å avvenne henne med hele morsmelka :sukk: Hvorfor har alle det så travelt på mine vegne? Hun er jo bare 6 mnd....

Heldigvis er jeg og kjære helt enige ang. dette med ammingen, så vi kommer til å fortsette med det som faktisk fungerer en stund til! Kjære sier det jeg tenker; etterhvert som hun blir introdusert for mer og mer fast føde er sannsynligheten stor for at hun mister interessen for pupp av seg selv..og så lenge det ikke er et problem for oss at ting gjøres på denne måten så har vi faktisk tenkt å gi blaffen i alle som mener de har noe de skulle ha sagt :Nikke:

Nå gikk nok en porsjon grøt ned på høykant, med høylytt "namming" og strålende smil :rodmer: Tror hun kunne spist mer også, så jeg tenker vi øker opp til dobbel mengde imorgen, altså 60 ml vann istedet for 30 ml..En hel porsjon er faktisk hele 200 ml vann :daane: Det er lenge til hun orker så mye grøt tror jeg :ler:

Det føles som 50 kg er løftet fra skuldrene mine!!!!!!!! Tusen tusen takk snille jentene :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også begynt med Hollegrøten, etter tips fra deg! :klemmer: Jeg hadde nok aldri tenkt på å se etter grøt på helsekosten på egenhånd.. :flau: S skal jo spise glutenfritt til hun er ett år, så da er det greit å ha grøt som metter litt mer enn Nestlés risgrøt fra 4 mnd. S spiser glatt en porsjon laget med 170 ml væske og et par fruktterninger! :daane:

Merkelig holdning til amming de har, de du er i klubb med! :klo:

Godt vi har hverandre her inne! :jepp::klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra!! Jeg går absolutt god for Holle sin grøt til nå ihvertfall :jepp: Hadde heller aldri komt på å se etter grøt på helsekosten, det er Pysepus og ei venninne til som har tipset meg igjen ;)

Planen etterhvert er å gi Liten hjemmelaga grøt, men enn så lenge blir det blandings av risgrøt og hirsegrøt (bare hirsegrøt kommer rett i retur :ler:) så skal jeg blande inn en skje av det hjemmelaga grøtpulveret i ny og ne for å gradvis venne henne til gluten!

Jeg reagerte også på den uttalelsen, hun er jo bare 6 mnd...men men, ingen er like - heldigvis :tunge1:

Jeg er veldig veldig glad jeg har dere her inne :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rar kommentar. :klo: Greit nok at mammas generasjon kanskje stusser litt, hun som sier at hun ammet leeeeenge med minstemann, helt til han var 7 måneder. :lol: Men i dagens samfunn er det jo helt vanlig å amme lengelenge. Ikke hør på dem du. :klem:

Bare hirsegrøt er æsj her i gården også. :fnise: Jeg blander 50/50 med hjemmelaget maisgrøt og hirsegrøt (+ eplemos og MME-pulver :nigo: ) og det er kjempegodt. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Vet du hva? Jeg blir rett og slett forbanna på de som mener det er rart å fremdeles amme når barnet bare er seks måneder! :sint: Det er anbefalt at morsmelk er hovednæringskilden fram til de er ett år. Og at en helsesøster sier noe slikt? Hennes retningslinjer er fullamming til seks måneder for så å gå sakte, men sikkert - måltid for måltid - fram med fast føde. Nei vet du hva! :frustrert:

Gjør det som føles rett for dere - og ikke minst - rett for liten! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...