Gå til innhold

Mars/april 2012


Klematis

Anbefalte innlegg

Her er også formen stigende, godt å kjenne at man begynner å fungere sånn smått igjen! Jeg skal også på min første jordmortime neste uke. Blir spennende. Var innom helsestasjonen i går og følte meg så godt mottatt der!

I helga skal vi hjem til svigers en tur. De vet at vi venter barn, men søstra til samboeren min og familien vet det ikke. Håper vi greier å holde oss.. vil gjerne vente til jeg har fortalt det til mine foredre. Syns det er så dumt at de bor så langt borte :( Hadde vært godt å hatt mamma litt nærmere nå.. men men. Man får vel bare ta det som det kommer.

Nå skal jeg prøve å freshe meg litt opp (iallefall så mye som jeg føler jeg greier med et ansikt fult av kviser, og bukser som er som pølseskinn). også ta meg en tur til byen.

Dere får ha god helg =))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er skikkelig forkjølet på andre uka, og det merkes på formen. Jeg, som normalt fyker rundt som en Duracellkanin, blir sliten av å gå opp trappa. :sukk:

Ellers var jeg på ultralyd i går, og fikk se en veldig aktiv (helt vill) krabat. Jordmoren ville ikke si noe ang. kjønn, men hun antydet at hun så. Mannen tipper det er en gutt, og nå begynner jeg å tvile på jentefølelsen min. :ler: Vel, en av oss får nok rett.

Termin ble flyttet litt igjen, tilbake til den jeg selv opprinnelig hadde satt, nemlig 19. mars, så i dag passerer jeg 14 fullgåtte uker. Jeg er stort sett ikke kvalm lenger, men kan få bølger på ettermiddagen dersom jeg er sliten eller har spist uregelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jo også formen bedre enn det den var, men fortsatt langt fra bra desverre. Sliter fortsatt tidvis med kvalme og generell uvelhet. Synes dette svangerskapet har vært tøft hittil, bare det å knyte skoene mine er et ork, og jeg begynner å bli sliten av å ikke fungere overhodet.

Når det gjelder fysisk aktiveitet har det vært totalt ikke-eksisterende så langt i svangerskapet, og det plager meg, formen er jo blitt helt elendig... Liker ikke :( Og jeg begynner å bli redd for at jeg kommer til å bli i så elendig fysisk form at fødselen blir et problem. Hadde liksom sett for meg å gå minst en halv times tur hver dag, spise sundt, og nyyyyte graviditeten, men slik har det ikke gått nei :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en runde hos legen og en resept på afipran etter å ha fått diagnosen hyperemesis gravidarum, er formen meget mye bedre. Bekkenet har begynt å yppe seg da, men heller det enn oppkast halve dagen.

Skal til legen på mandag, til UL (for eggstokk og egentlig ikke barnet) den 10. oktober, og så til jordmor en gang etter det, tenker jeg. Er ikke så bekymret om jeg ikke kjenner noe liv tidlig. Sist hadde jeg foranliggende morkake, noe som dempet lille G sine bevegelser så mye at jeg ikke kjente han før et par dager før ordinær UL. Søster hadde det samme, og kjente ikke liv før uke 21-22 med sin gutt.

Så om morkaka er likt plassert, vil det nok ta tid før jeg kjenner dultingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere. Jeg var hos legen i dag, på 2. svangerskapskontroll, og må si jeg ble litt bekymret da legen ikke hørte hjertelyd. Han mente det mest sannsynlig ikke var noe galt, og at det var fordi jeg hadde bakovervendt livmor, fikk ny time til torsdag for å prøve igjen da.

Hjelp :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare, tenker jeg. Jeg fikk ikke høre hjertelyd før ut i uke 22 eller så. Det var helt umulig å finne den hos meg i uke 15. Det er ikke alltid så lett, for fosteret er så lite enda. Foranliggende morkake hjalp heller ikke på. Dessuten er det så mange andre lyder som er sterke. Fostervann, tarmbevegelser, mors puls og hjerte...

det kommer også an på dopleren. Ikke alle er like sensitive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååh så misunnelig jeg er på alle dere som er hos jordmor, lege, og forsøker iallefall og høre hjertelyd. Virker så evig lenge til jeg skal til første time, uke 13 og er nå i uke 9 *klage* ;) Men ser at mange av dere letter opp litt med kvalmen uti 2. tri og det gir en sttakkar sårt tiltrengt håp. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agurk :klemmer: Skjønner at du blir bekymret, det hadde jeg også blitt. Men jormora mi presiserte i dag at det var ganske vanlig å ikke finne hjertelyden på alle kontroller så tidlig, så hun ville ikke henvise meg til UL om hun ikke fant den så lenge det ikke var noe annet som antydet at det var noe galt. Så om livmorstørrelsen din stemmer med hvor langt på vei du er så er nok sannsynligheten for at alt er i orden veldig stor! Men skjønner godt at det blir noen lange dager frem mot torsdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var altså også hos jordmor i dag. Symfysemålet lå som sist midt på streken. Og jeg var så heldig at hun fant hjertelyden ganske lett. :)

Hun anbefalte at jeg bestilte en time hos privat gynekolog for å sjekke opp i den celleveksten legen på sykehuset såg da jeg var på UL ifm blødningene jeg hadde. Så da gjør jeg nok det.

Legekontoret har forresten rota skikkelig og ikke tatt noen av blodprøvene jeg skulle ha tatt ved første kontroll... Tok en del andre prøver også, så ikke så lett for meg å vite om de faktisk tappet til alt de skulle. Så måtte innom en tur i dag etter jordmortimen og ordne det. Ble en time på ventetillegg ekstra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på første svangerskapkontroll hos legen min i går. Hun hadde mammaperm sist jeg gikk gravid så da gikk jeg hos JM. Hun var veldig ryddig og fortalte hva som skal skje framover.

Hun spurte om hvilke tanker jeg har ang. fødsel og om vi skulle jobbe noe med det. Sist hadde jeg en tung fødsel med igangsetting, stort barn og litt komplikasjoner etterpå, men jeg har gode følelser fødselen denne gang. Værre ting kan jo skje, men for min egen del tror jeg bare at det kan ble bedre. :Nikke: Hun ville følge meg ekstra opp med glykosebelastning m.m. mtp at snuppa var nesten 5 kg og det er stor fare for at dette barnet også blir stort.

Jeg har hatt brunlig utflod siden lørdag, men er ikke veldig bekymret for det (ENDA ;) ). Fikk beskjed om å ringe på om noe skulle endre seg og så får vi undersøke mere da. Det er ikke mye og vanlig, men jeg synes at det kan stoppe nå.

Jeg ble litt lei meg for at hun ikke prøvde å lete etter hjertelyden for det hadde jeg gledet meg til. Men hun brukte ikke å måle symfysen eller lytte før på andre kontroll. Sikkert fordi det er så vanskelig og det blir fort et stressmoment hvis hun ikke finner den. Men skuffelsen gikk heldigvis fort over og det er jo "bare" 6 uker til ord.UL.

Kjenner at jeg er mere avslappet denne gangen og det er godt! Ellers er formen stigende og jeg kjenner at jeg har fått litt mere energi, selv om jeg kan ha behov for en liten hvil i ny og ne.

Endret av Missiw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så kjekt å lese om alle så har hatt gode opplevelser på kontroller :)

Var selv (med sambo) på kontroll hos jordmor, og fikk høre minsten sitt hjerte :rodmer: . Doppleren fanget først opp min hjertelyd, men så flyttet hun den litt nedenfor navlen på venstre side, og DER kom en helt annen hjerterytme. Sambo ble helt satt ut, og det var et utrolig fint øyenblikk for oss begge.

JM målte livmoren min, og den var bittelitt mindre enn "streken", men innenfor "normalen" for min uke. Likevel sa Jm at fosteret hadde en god og sterk hjertelyd, og at det var nok en frisk og fin krabat inni der..

Kjenner jeg er helt i skyene etter denne 2. kontrollen. Er så kjekt at det endelig begynner å synke inn at jeg har en liten baby inni magen min. Jeg føler meg sååååå heldig som får gå rundt å bære min samboer og meg sitt felles barn :yvonne: . Det er virkelig helt himmelsk :rodmer:

Noen som har fått begynne å vite kjønn forresten? De som har termin tidlig i mars?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos jordmora i dag. Det blir min andre svangerskapskontroll, men min første hos jordmor. Fikk høre hjertelyden i dag, og det var utrolig godt og beroligende! Skal til min andre kontroll hos legen neste fredag, så jeg må høre med henne om hun også kan prøve å finne hjertelyden slik at samboeren min også kan få høre den. Ellers så hadde Hb verdien sunket fra 12,3 på forrige kontroll til 9,7 i dag.. så har vært å fått i meg litt jerntilskudd på apoteket. Har svært lite lyst til å begynne med det pga magen men må vel bare prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos jordmora i dag. Det blir min andre svangerskapskontroll, men min første hos jordmor. Fikk høre hjertelyden i dag, og det var utrolig godt og beroligende! Skal til min andre kontroll hos legen neste fredag, så jeg må høre med henne om hun også kan prøve å finne hjertelyden slik at samboeren min også kan få høre den. Ellers så hadde Hb verdien sunket fra 12,3 på forrige kontroll til 9,7 i dag.. så har vært å fått i meg litt jerntilskudd på apoteket. Har svært lite lyst til å begynne med det pga magen men må vel bare prøve.

Så kjekt at du og fikk høre hjertelyd. En helt fantastisk opplevelse :)

Går selv på jerntilskudd, og har gått helt fint. Merker det bare litte granne, men overlevelig da jeg vet at det er viktig for knøttet til skyld.

Hvilke jerntabletter skal du ta? Jeg vil anbefale duroferon på 100mg. Det er tabletter med høyest mulig dagsdose (ta en og ikke to om dagen) samtidig som de er milde for magen og godkjent for gravide.

Jeg tok de pga lavt jernlager (normalverdi på 15 - 200) jeg lå på 9. Har nå godt opp til 26 og har HB på 13,6 :)

Verdt å prøve. Jordmora anbefalte de hvertfal :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kjekt at du og fikk høre hjertelyd. En helt fantastisk opplevelse :)

Går selv på jerntilskudd, og har gått helt fint. Merker det bare litte granne, men overlevelig da jeg vet at det er viktig for knøttet til skyld.

Hvilke jerntabletter skal du ta? Jeg vil anbefale duroferon på 100mg. Det er tabletter med høyest mulig dagsdose (ta en og ikke to om dagen) samtidig som de er milde for magen og godkjent for gravide.

Jeg tok de pga lavt jernlager (normalverdi på 15 - 200) jeg lå på 9. Har nå godt opp til 26 og har HB på 13,6 :)

Verdt å prøve. Jordmora anbefalte de hvertfal :gjeiper:

Jeg kjøpte nycoplus jern, det er 27 mg jern i den. Så det er jo mye mindre enn de på 100 mg. Skal til legen neste fredag, så får se om de har hjulpet noe. Har egentlig alltid hatt litt lav Hb, så ble så overrasket ved første kontroll at den var på 12,3. Men jeg har også mulighet til å måle på jobb dersom jeg blir veldig nysgjerrig :P sant som du sier at man gjør alt for den lille :)

Jeg vet forresten ikke hva jernlageret mitt er på enda da jeg ikke har fått blodprøvesvarene fra sist gang. Det kan jo hende at den er normal selv om man har litt lav Hb.

Endret av vanilje*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd jeg må krype til korset å fortelle om min lille hemmelighet til sjefen i morgen. Sjefen tilbydte med 1 års vikariat i nattstilling på den avdelinga jeg jobber på nå, med mulighet om fast ansettelse. Noe jeg absolutt hadde vært interessert i dersom jeg ikke hadde vært gravid. Men nå er jo saken at jeg ikke kan jobbe et helt år til, samtidig som at jeg har hørt at man skal være litt forsiktig med nattarbeid når man er gravid.

Har dere fortalt sjefen om graviditeten og hvor langt var dere evt. på vei?

Jeg vet det egentlig ikke skal ha no å si. Men har foreløbig vikariat ut året i første omgang, og ønsker veldig gjerne å jobbe så lenge jeg greier fram til permisjon. Så håper derfor ikke at graviditeten skal gjøre at jeg ikke får muligheten til det fra arbeidsgivers side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agurk: Lykke til hos legen i dag, om du ikke allerede har vært. Krysser fingrene for at de finner hjertelyden med en gang! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjefen har visst om det i noen uker, for jeg har jo vært så dårlig. Nå er jeg uansett i et vikariat ut året, så blir det vel dagpenger frem til foreldrepengeperioden begynner. For hvem vil vel ansette noen som er god og gravid? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere fortalt sjefen om graviditeten og hvor langt var dere evt. på vei?

Her trenger jeg heldigvis ikke tenke på sånn.. En fordel av å fremdeles være student. Og dersom noen skulle være sjef, så må det bli sambo, for jobber litt for han av og til med gården. :gjeiper:

Masse lykke til med å si det til sjefen. De fleste synes jo det er kjekke nyheter og blir glade på deres vegne :jepp: . De synes vel egentlig det er litt kjekt å vite det så fort som mulig (etter 12 uker viss mulig) da de kan få kontakt i vikarer osv og ikke sliter med for få ansatte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har jeg begynt å bli litt trett igjen. Tror det henger sammen med at det er utrolig travelt og mye å gjøre med studiene. Samtidig mye annet som skjer og skjelden en helg helt fri for avtaler.

Kjenner stresset begynner å bygge seg litt opp i forhold til å pusse opp barnerommet. Regner med at jeg får gjordt lite i siste trimester da magen er bare i veien og energien muligens begynner å synke igjen. Har derfor mest lyst å gjøre det nå, og bli ferdig med det. Men får ikke tid, og dagene går så tragisk fort...

Ser ikke helt for meg å pusse opp barnerom med en liten i hus. Mye bråk og hamring osv.. best å gjøre det først tror jeg.

Andre som føler det samme... Synes denne "ventetiden" ikke er noe særlig ventetid men hastetid.. Klokken bare tikker og stresset øken da ingenting er "klart" og ser ikke ut til å bli det med det første heller... Føler meg som kaninen i Alice i eventyrland rett og slett...

Oi, ble langt dette.... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg blør! :( Er i utlandet og hyrdestunden endte i blodbad. Ikke særlig romantisk. Etter en uke med brunlig utflod er det ikke helt lett å beholde roen. Men det er bare å smøre seg med tålmodighet og håpe det gir seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...