Gå til innhold

Mars/april 2012


Klematis

Anbefalte innlegg

Så koselig med UL da. Her må man vente til november. Midten-slutten av november. Skal jo på en UL den 10. da, men det er jo ikke for å sjekke barnet. Satser på å se liv da. :)

Og alle rundt meg er overbevist om at jeg venter jente, siden jeg er så dårlig denne gangen. Jeg kan jo ikke jente. Det er GUTT jeg kan! :sjenert:

Jaja, det blir det det blir... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal på min første kontroll den 12.oktober. Blir det bestemt da når jeg får time til UL? Hva skjer på første kontrolltime egentlig? Sjekker dem om de hører hjertelyd og sånn? Eller andre måter å sjekke at det faktisk er liv der inne? :rodmer:

På første kontroll er det mest snakk. Legen fyller ut helsekortet. Og så sender han henvisning til sykehuset om å få UL. Bor du i f.eks. Oslo sender han søknad om fødeplass, men mange steder er det jo opplagt hvilket sykehus man skal føde ved. Ganske kjapt får du brev fra sykehuset om tidspunkt for UL, og bekreftele på fødeplass om det er aktuelt.

Kanskje kjenner legen på magen for å kjenne om livmora er så stor som den skal ifølge antatt termin. Er det lenge siden du tok celleprøve vil noen leger gjøre det. Du må ha med urinprøve, den testes for proteiner og bakterier. Og så tas det en del blodprøver.

Noen leger vil prøve å lytte etter hjertet. Men 12 uker er veldig tidlig og det er ganske vanlig å ikke klare å høre den, så en del leger vil ikke prøve i fare for å skremme den gravide om han ikke finner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På første kontroll er det mest snakk. Legen fyller ut helsekortet. Og så sender han henvisning til sykehuset om å få UL. Bor du i f.eks. Oslo sender han søknad om fødeplass, men mange steder er det jo opplagt hvilket sykehus man skal føde ved. Ganske kjapt får du brev fra sykehuset om tidspunkt for UL, og bekreftele på fødeplass om det er aktuelt.

Kanskje kjenner legen på magen for å kjenne om livmora er så stor som den skal ifølge antatt termin. Er det lenge siden du tok celleprøve vil noen leger gjøre det. Du må ha med urinprøve, den testes for proteiner og bakterier. Og så tas det en del blodprøver.

Noen leger vil prøve å lytte etter hjertet. Men 12 uker er veldig tidlig og det er ganske vanlig å ikke klare å høre den, så en del leger vil ikke prøve i fare for å skremme den gravide om han ikke finner den.

Ok.

Takk for godt svar! Da vet jeg litt mer hva som skal skje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Takk for godt svar! Da vet jeg litt mer hva som skal skje :)

Jeg hadde også en "GU" for å sjekke om slimproppen hadde festet seg osv... Det gikk fort, varte ca 10 sek. Ikke alle som gjør slik "GU" i dag, men jeg syntes det var greit å få bekreftet at alt virket ok der inne :) LYKke til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Takk for godt svar! Da vet jeg litt mer hva som skal skje :)

Takk for at du spurte, jeg lurte litt jeg også. Har første legetime 14 oktober, like etter deg :fnise: Er det rart å glede seg?

Har ikke greid å vente med ultralyd da, så vi skal til tidlig ultralyd 12 oktober. Det blir stas. Legen sa hun skulle prøve å lytte etter hjertet dersom jeg lovde å ikke bli hysterisk om hun ikke fant. Regner med vi får høre hjertet på tidlig ul jeg da, alternativet vil jeg ikke tenke på en gang. *banker i skallen og andre tilgjenglige treoverflater*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt tidlig UL, og fikk ikke høre hjertet, men jeg så jo at det slo da. :)

Det er mer enn bra nok *gleder meg!* :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du spurte, jeg lurte litt jeg også. Har første legetime 14 oktober, like etter deg :fnise: Er det rart å glede seg?

Har ikke greid å vente med ultralyd da, så vi skal til tidlig ultralyd 12 oktober. Det blir stas. Legen sa hun skulle prøve å lytte etter hjertet dersom jeg lovde å ikke bli hysterisk om hun ikke fant. Regner med vi får høre hjertet på tidlig ul jeg da, alternativet vil jeg ikke tenke på en gang. *banker i skallen og andre tilgjenglige treoverflater*

Jeg gleder meg skikkelig. Da er liksom svangerskapet "skikkelig i gang" :fnise:

Ba du bare om tidlig UL? Koster det deg penger da eller? Jeg kunne egentlig tenkt meg det jeg også!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok fint med tidlig UL. Til deg som lurte: Jeg har fått mine pga. medisinske årsaker. Ellers hadde jeg betalt selv. :) De to tidligste denne gangen har jeg betalt selv, da det var en del av oppfølgingen på privat klinikk. Den jeg skal på til mandagen har jeg fått henvisning for, så da blir det enten gratis, eller en egenandel. Får høre om mannen vil være med, tenker jeg. Selv om hun egentlig skal sjekke eggstokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte det privat, har heldigvis ikke medisinske årsaker til å bli henvist, men da må man jo betale selv da. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte 1050.

Sjekk med en del private gyn og forhør deg med priser før du evt bestemmer deg for hvor du drar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer veldig an på hvor du bor. Jeg har også betalt rundt 1000, mens jeg vet at det går an å få UL til ca 400 i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

500 kr var jo rimelig! Kan jeg spørre hvor du bor?

Får undersøke litt rundt omkring i mitt nærområde også!:)

Men jeg vil nok holde meg til UL jeg blir henvist til og heller bestille 3D UL når jeg kommer litt lenger ut i svangerskapet. Smugkikke litt ekstra nøye på lille gullet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen igjen i går.. hun fant ikke hjertelyden denne gangen :( er ikke det litt rart når jordmora fant den for 3 uker siden? Nei, det er sikkert ikke rart men.. hadde trodd hun kom til å finne den siden jeg er 15 uker på vei nå. Ble bare litt usikker. Har ellers normale symfyse-fundus mål, så det må jo bety at jeg vokser iallefall.

Ellers så gleder jeg meg til mandag, da skal hjem til familien min og endelig fortelle de vordende besteforeldrene og tanten hva som er i vente :) Det skal bli godt å få delt nyheten.

Hvordan går det med dere andre? Det nærmer seg vel UL for de fleste nå etterhvert :)Skal dere vite kjønn? Blir dere evt. å dele det hvis dere får vite det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig at legen ikke fant hjertelyden, vanilje! Men ikke veldig uvanlig, tror jeg. Jordmødrene er nok mye flinkere på dette enn legene er, så ikke så rart om de lettere finner den. Forhåpentligvis begynner du å kjenne liv snart, så slipper du å bekymre deg mer :klemmer:

For oss er det UL i morgen! :) Vil vite kjønn om vi kan, og deler villig vekk ;) Egentlig mer spent denne gangen enn sist. Da ofret jeg det ikke en tanke at noe kunne være galt. Nå er jeg liksom mer oppmerksom på hvilket stort mirakel der er at alt blir helt perfekt, og bekymrer meg mer for at det ikke skal være det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal på UL den 16/11. Vi vil også vite det om i kan, og deler villig vekk når den tid kommer. ;)

ellers....*KVAAAAALM!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...