Auri Skrevet 14. juni 2011 #101 Skrevet 14. juni 2011 AB # 100: Håper katten din kommer trygt hjem! Skal være så egoistisk at det er noe av det jeg "liker best" med mine innepuser; å slippe den frykten der... IKKE at det er grunnen til at de er innekatter i utgangspunktet.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #102 Skrevet 14. juni 2011 Til TS: http://maxshouse.com/Healthy+Happy_Indoors.htm http://katter.ifokus.se/articles/4d71480cb9cb46222705c492-ett-gott-liv-som-innekatt 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #103 Skrevet 14. juni 2011 Jeg ELSKER katter, og derfor mener jeg at selv innekatter trenger å få litt frisk luft. Ingen levende skapning har gått av å bare være inne.
Auri Skrevet 14. juni 2011 #104 Skrevet 14. juni 2011 Regner forresten med at ingen av dere som er innekatt-motstandere har gnagere i bur hjemme?
Tabris Skrevet 14. juni 2011 #105 Skrevet 14. juni 2011 Regner forresten med at ingen av dere som er innekatt-motstandere har gnagere i bur hjemme? Nope, det har jeg ikke.
rrakel Skrevet 14. juni 2011 #106 Skrevet 14. juni 2011 ^Haha uff nei. Det ville jeg aldri hatt. Passet en hamster for en venninne en gang, og det stakkars krypet hatet jo mennsker. Helt feil å ha som kjæledyr.
Gjest stillness Skrevet 14. juni 2011 #107 Skrevet 14. juni 2011 Jeg syns også det blir feil å ha katter som innekatter og mine to pusefrøkner får gå ut når de har lyst.Området vi bor i nå er perfekt for katter.Skog rett ved siden og et rolig nabolag. Kan forstå at folk velger å katten inne i spesielle situasjoner,men jeg syns man bør gjøre sitt ytterste for å bo et sted som er slik at katten kan gå ut. Skal man ha dyr så må man sørge for at de har et fullverdig og godt liv,og min mening er at det er naturlig for en katt å være ute. Forresten ser tidligere i tråden at noen skrev at katter ikke er knyttet til hjemmet sitt,men stemmer dette?Jeg har alltid trodd at katter er veldig knyttet til stedet de bor og at det derfor var litt mer utfordrende å flytte med katt (eller misforstod jeg hele innlegget) Hører jo om katter som har vært borte fra hjemmet sitt i flere år,men som har funnet veien hjem igjen eller katter som vandrer langt og som alltid kommer hjem igjen.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #108 Skrevet 14. juni 2011 Jeg ELSKER katter, og derfor mener jeg at selv innekatter trenger å få litt frisk luft. Ingen levende skapning har gått av å bare være inne. Det er svært mange som lager uteområde til innekattene sine så de får litt frisk luft. I tillegg pleier mange å lære katten til å gå i sele slik at de kan ta dem med ut på tur. Å ha innekatt betyr sjeldent å stenge katten inne konstant. 1
Fairchild Skrevet 14. juni 2011 #109 Skrevet 14. juni 2011 Finnes det noe dokumentasjon noe sted på at et liv som innekatt er et fullverdig katteliv, eller noe annet jeg kan servere han fra en profesjonell kilde (dyrlege etc)? Har tatt et søk på nett? Det finnes masse informasjon om dette, se her f. eks.: http://www.animalbehaviorassociates.com/pdf/RMN_do_cats_need_roam.pdf Hvis man ønsker å skaffe katt fra oppdretter eller animal shelter i USA kreves det nesten uten unntak at du skriver under på et dokument som sier at du ikke kommer til å la katten være ute uten oppsyn. De har et helt annet syn på innekatt/utekatt.
Gjest BabyBlue Skrevet 14. juni 2011 #110 Skrevet 14. juni 2011 Hvis dyret lider ser du det som regel på de. Om de er blanke i pelsen, passe slanke, virker interessert og klare i blikket har de det som regel fint =) Å si at alle innekatter har det vondt er ganske gammeldags.
Mermaid Blues Skrevet 14. juni 2011 #111 Skrevet 14. juni 2011 Som et eksempel på det siste har jeg en venninne som grunnet bosituasjon hadde en perser som innekatt i 5-6 år. Pus var rolig, avbalansert, leken og hadde det tilsynelatende godt i sitt "prinsesseslott". Så en dag flyttet hun og pus fikk komme ut. Min venninne var sjokkert da hun så hvordan katten forvandlet seg foran øynene hennes. Hun ante ikke at den gikk og bar på så mye energi! Den var i hundre fra så og si dag en, klatret i trær, jaget nabokatter og dag 4 kom den hjem med halen rett til vers og en mus i kjeften! Hun sa at hun aldri noensinne igjen under noen omstendighet skulle ha en katt uten å gi den muligheten til å velge å være ute. For selv om den hadde et "godt liv" inne, så fikk hun nå se hvilken katt som bodde innenfor den rene og nybørstede pelsen, og forsto hva hun hadde frarøvet den. Våre katter velger selv å være inne store deler av vinteren, og de kan kose seg fælt med arsenalet av leker fra dyrebutikken. Men når det er "vårslipp" i april og kattene igjen gjør seg kjent med utemiljøet sitt, og når sommervarmen kommer, er det en helt annen fryd over kattene. Å spurte over nyslådd plen for så å ta en avstikker opp i et tre, ligge under buskaset og rette sansene mot fugler og smågnagere, for deretter å kanskje fange en av de og torturere den litt før man tar en smakebit slår soleklart det å løpe på parketten 4 meter før de må skrense for ikke å kjæsje i stuebordet, eller det å klatre opp i klatrestativet som aldri kan bli like høyt som trærne ute, eller det å sette tennene i en klump med syntetisk materiale som det ikke engang går an å plage eller spise.. Går ut fra at dere som nesten bryter sammen i rørt krampegråt av lykke over at pus har torturert og drept en mus eller fugl kanskje ikke tenker over at det er en unødvendig belastning på naturen? Katten dreper ikke fugl og gnagere fordi den er sulten, men for moro skyld. Den får mat hjemme, den. Men fuglemor som blir med hjem i kjeften hadde et reir fullt av nyklekte unger som nå sulter hjel fordi katten måtte ha et "ekte" leketøy. Dobbeltmoral much? Eller er det vanskelig å ha sympati med dyr som ikke (for alle) er like søte? Ville kattedyr dreper for å spise, tamkatter dreper for moro skyld, de får mat servert hjemme. Jeg har ikke voldsomt peiling på fugl, men jeg kan opplyse om at rotter og mus er ekstremt sofistikerte når det gjelder mental utvikling, og de er fullt i stand til å føle frykt, smerte, savn og sorg - flokken merker det faktisk om et medlem forsvinner! Er det så vanskelig å forstå at katter er en art med felles egenskaper og behov, og at noen få unntak ikke kan endre på dette faktum? Er det noe vanskeligere å forstå at enkelte raser har sine spesifikke egenskaper og behov, og at man dermed ikke kan slå alle raser sammen under ett felles "KATT 101: hold kjeft og hør på meg"? At feks persere flest er egnet som innekatter og trives med det? At en sphynx kan fryse ihjel om du hiver den ut i norsk klima? Hva med å finne ut hva slags katter TS har før man hamrer inn i huet hennes med slegge at hun undertrykker behovene deres? Det har faktisk litt å si om det er himalayan eller russisk blå. Og et lite apropos: i USA skal du jobbe hardt for å finne en seriøs oppdretter som vil selge deg en kattunge om du tenker å ha den utendørs...
Tabris Skrevet 14. juni 2011 #112 Skrevet 14. juni 2011 (endret) Det er slik naturen fungerer, rett og slett. Jeg mener man har mistet kontakten med naturen hvis man anser det som "uforsvarlig" at en katt går ute, og at man anser det som dobbeltmoral at katten fanger en mus. Katten er et rovdyr og skal få lov til å fortsette å være det. Katte er faktisk ikke en firbent teddybjørn som kun koser seg i sofaen med mor. Den er et rovdyr. Ellers håper jeg du kan holde deg for god til stråmenn som "nesten bryter sammen i rørt krampegråt av lykke over at pus har torturert og drept en mus eller fugl", slik at debatten kan være i hvertfall noenlunde saklig og ordentlig. At man ikke får kjøpe utekatter av oppdrettere i USA synes ikke jeg er noe positivt. Tvert om synes jeg det vitner om en negativ kattekultur i USA hvor de ser på katten som en firbent baby/teddybjørn i stedet for et rovdyr. Endret 14. juni 2011 av Tabris 4
Gjest Raindrops Skrevet 14. juni 2011 #113 Skrevet 14. juni 2011 Jeg hadde innekatter selv før, og trodde det var helt greit. De var sunne, friske, virket glade og så ikke ut til å lengte ut. Men nå når de får gå inn og ut som de vil har de det utrolig mye bedre, og det har jeg merket på begge to. Jeg tviler ikke på at en del katter som er inne rett og slett ikke vet bedre, og derfor virker det som om de trives. Men det er jo fortsatt slemt gjort mot katten å nekte den noe så naturlig som å gå ut å jakte. Samtidig finnes det katter som trives helt fint inne, og ikke har lyst til å gå ut, og det er også greit, men jeg synes de skal få velge selv. Visst synes jeg det er trist å se pus knekke nakken på en spurv, jeg liker fugler også, men det kunne ikke falle meg inn å kjefte på henne for det eller stenge henne inne. Som Tabris sier, de er rovdyr, de jakter. Latterlig når folk vil ha katt bare for å ha en søt, feit og understimulert liten klump som ligger i sofaen og purrer. (ja, jeg satte det på spissen) 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2011 #114 Skrevet 14. juni 2011 Jeg er enig med både Mermaid Blues, Omega, Tabris og mange andre. Jeg synes det bør være enhver katteeiers mål å sikre de beste forholdene mulig for katten sin, og de fleste katter har godt av å være ute. Men noen katter trives best inne, og skal man absolutt ha en innekatt så får man skaffe seg en sånn en. Da er det sikreste å høre med f.eks. Dyrebeskyttelsen e.l. for å få tak i en katt som man VET foretrekker å være inne og som har hatt valget mellom å være ute eller inne. Selv har jeg to katter, den ene er inne ca. 2 timer i døgnet mens den andre er ute ca. 5 ganger i året (og kun på sommeren). Men de har begge valget, og det synes jeg er fint å kunne gi kattene mine. 1
Mermaid Blues Skrevet 14. juni 2011 #115 Skrevet 14. juni 2011 Det er slik naturen fungerer, rett og slett. Jeg mener man har mistet kontakten med naturen hvis man anser det som "uforsvarlig" at en katt går ute, og at man anser det som dobbeltmoral at katten fanger en mus. Katten er et rovdyr og skal få lov til å fortsette å være det. Katte er faktisk ikke en firbent teddybjørn som kun koser seg i sofaen med mor. Den er et rovdyr. Ellers håper jeg du kan holde deg for god til stråmenn som "nesten bryter sammen i rørt krampegråt av lykke over at pus har torturert og drept en mus eller fugl", slik at debatten kan være i hvertfall noenlunde saklig og ordentlig. At man ikke får kjøpe utekatter av oppdrettere i USA synes ikke jeg er noe positivt. Tvert om synes jeg det vitner om en negativ kattekultur i USA hvor de ser på katten som en firbent baby/teddybjørn i stedet for et rovdyr. Interessant at du velger å beskylde meg for stråmannsargumenter dersom du fikk utav innlegget mitt at jeg mener at det er "uforsvarlig" at katten går ute. Eller at jeg "anser det som dobbeltmoral at katten fanger en mus" (direkte sitat). Og hvor i alle dager har jeg skrevet at en katt er en teddybjørn?? Jeg tillater meg å gjenta i håp om å belyse poenget; i innleggene jeg siterte går det klart frem at det er positivt at katten jakter, for leken sin del og ikke maten. Det jeg skrev var forøvrig ikke stråmannsargumentasjon, men en flåsete uttalelse. Og det beklager jeg. Jeg blir engasjert og litt teit. La meg omformulere til: "å anse det som positivt at katten kommer hjem til det fulle matfatet med noe den har drept som den smaker på, men ikke spiser." Får bare beklage flåsete ordvalg, det kom av temmelig mange avvisende uttalelser om både katteleker og andre forsøk på aktivisering tidligere i denne tråden, noe jeg synes er trist. Mine katter har gledet seg stort over sine leker, og brydd seg katta(!) om at de var laget av plast, tøy eller papir. Nå kan dessverre ikke kattene mine skrive inn i tråden her og bekrefte påstanden, men de så ut til å storkose seg, siden de kunne jakte på en papirbit i en tråd i mange timer uten å gå lei. Og det er synd at de som faktisk velger å ha innekatt skal få sine forslag om aktivisering av katten(e) avvist glatt på grunnlag av at katten heller vil ha levende leketøy enn kunstig - som en absolutt sannhet uten rom for diskusjon. Den spiser uansett ikke byttet sitt, så er det et problem at "byttet" er en plastball? Naturen fungerer... Vi har ikke ville huskatter i Norge, fra naturen sin side. Ville rovdyr som hører naturlig til her er bjørn (omnivore), ulv, jerv, gaupe, rev, rovfugl, mårdyr, osv. Ikke katt. Katten er plassert her av oss. De øvrige dreper for å spise, katten spiser av skål hjemme. For å balansere regnskapet burde man kanskje også avlet opp mus og småfugler og slippe dem ut i det samme habitatet som katten man har anskaffet skal være i? Er det en ting jeg skulle tro var udiskutabelt så er det at mennesker tukler med naturen, og det å slippe ut egenproduserte rovdyr for å kveste dyr for moro skyld, ikke for mat, og hevde at man gjør det nettopp fordi man er så glad i dyr...der begynte det å smake dobbeltmoral. Glad i dyr, men ikke alle dyr? Kanskje det bare er meg. Jeg har hatt både katt, rotte, ilder og kanin, og jeg ville ikke satt det ene dyret over det andre i verdi. Jeg har sett rotter sørge fordi de har mistet en flokkkompis, og jeg har sett katter storkose seg med papirleker. Jeg ville ikke sluppet katten løs på rotta for å la den leve ut sine naturlige instinkter når den gjør nettopp det med en opptrekksmus. Fordelen med sistnevnte er at den ikke dør så fort, og kan engasjere katten i timesvis, i motsetning til en ekte mus som først lider hinsides vår forstand og deretter dør uten å tjene annen nytte enn lek. Og jeg sier ikke at man skal kjefte på katten, jeg sier at jeg ikke synes det er så fordømt stas at DET i seg selv skal være grunnlaget for å være imot hold av innekatt. At man ikke ser hva man har frarøvet katten før man ser den komme hjem med noe den har kvestet selv. (Og er det naturlig for spurven at det kommer et dyr som i prinsippet ikke skal være en naturlig fiende og roter til bildet?) Og igjen, katter er kanskje forskjellige? Jeg har hatt en delvis utegående (ute på dagtid, og gikk av egen fri vilje sjelden langt fra huset) huskatt av type fortausmiks (født på gård) som ikke jaktet på annet enn insekter, og jeg har hatt en perser som ved sitt første møte med et levende ekorn på terrassen løp hylende inn og gjemte seg bak meg. Begge elsket å jakte på leker, men de var kanskje kjemperare og ikke i det hele tatt representative for hvordan en katt virkelig er? Eller så gjorde familien min og jeg noe veldig galt med dem, siden vi ikke visste hva vi hadde frarøvet dem ved å holde dem (helt eller delvis) innendørs? Ang. katt i USA, jeg spurte ikke spesifikt om du eller noen andre synes det var positivt eller negativt, ei heller sa jeg hva jeg selv synes om det. Jeg nevnte det som et apropos fordi det faktisk er tilfelle. Noe av bakgrunnen er kanskje at snittalderen for en utekatt er 4 år og en innekatt 15 år. (Ikke umulig at bildet om at innekatt i USA = baby/teddybjørn er en smule unyansert, forøvrig.) 1
Tabris Skrevet 15. juni 2011 #116 Skrevet 15. juni 2011 Beklager, det om "uforsvarlig" om katten er ute kom fra en annen bruker tidligere i tråden, og jeg satte det i sammen med det du skrev som en sum om å ikke ha kontakt med naturen. Det var ikke du som skrev det om uforsvarlig. Selvsagt er katter forskjellige, det er ingen som har sagt noe på det. Om en katt selv ikke ønsker å jakte og fortrekker å ligge i sofaen inne hele året - så er det kattens valg, og det er helt greit. Mitt poeng er at katten er et dyr, og skal behandles som et dyr. Og for et revirdyr som en katt så er det et grunnleggende del av kattens instinkter, natur og behov og få lov til å være ute og ta runder på eget revir. Det er noe ingen hjem, leker og dyrlegefôr kan erstatte.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #117 Skrevet 18. juni 2011 At man ikke får kjøpe utekatter av oppdrettere i USA synes ikke jeg er noe positivt. Tvert om synes jeg det vitner om en negativ kattekultur i USA hvor de ser på katten som en firbent baby/teddybjørn i stedet for et rovdyr. Dette blir mer og mer vanlig både Sverige og Norge også. Oppdrettere vil ikke at kattunger fra deres oppdrett skal ende opp som hjemløse fordi de blir sluppet ut på egen labb. Mange slipper kattungene ut ALT for tidlig. Eller at de skal bli påkjørt. Eller drektige fordi de rekker å få en løpetid uten at eier merker det, og dermed blir opphav til blandingsrasekatter. Mener dere at fertile rasekatter skal gå løse ute også? Vanskelig å drive oppdrett om avlskattene dine stadige blir drektige med gatas skrekk... Eller om avlshannen din blir smittet med FiV eller FelV etter slåsskamper med andre fertile hankatter...Eller at han rett og slett blir borte. Og det er ikke fordi man tjener så mye penger på oppdrett at man driver med det. En seriøs oppdretter legger ned mye penger i helsetester, utstillinger, chipping/vaksinering/veterinærattest på kattungene osv. Så rasekatter er ikke "pengemaskiner", heller tvert i mot.... Med den innstillinga mange her har, så er det ikke rart det er 100 000 hjemløse katter i Norge... Og TS, kos deg med innekattene dine du, med god samvittighet. Jeg har fem innekatter, både hus-og rasekatter, og de trives utmerket. Og snart får de kattegård, ikke fordi de maser om å komme ut, men fordi vi synes det er greit at de får lufta seg litt:) 1
Gjest Harriet Skrevet 18. juni 2011 #118 Skrevet 18. juni 2011 Jeg aner ikke om disse kattene har noe hjem, og hvor ofte de evt er hjemme hos eieren. Hvis katten ikke kommer hjem daglig eller regelmessig, så er det ikke mye en eier kan gjøre for å passe på at katten har det bra. Katter er også så selvstendige at de ofte ikke føler spesielt sterk tilhørighet til ett hjem. Når noen andre mater din katt, så vil katten fortsatt gå dit. Og den som mater katten vil ofte ikke sjekke at alt er bra med katten og evt ta den med til veterinær. Har en katt som er her stadig vekk, som antagelig har en øyesykdom. Men det er jo ingen som gjør noe med det. Hadde det vært min katt og jeg var klar over problemet så ville jeg jo ha tatt med katten til veterinær. Vi har forsåvidt vært inne på tanken om å "fange" katten og dra til en veterinær, men har ikke blitt til det. Jeg er vokst opp i et hjem hvor vi alltid hadde katt. Men kattene ble bestandig tatt ut på kvelden slik at de fikk være ute å jakte og streife rundt. De kom bestandig tilbake på morgenen og ville inn for å sove. Joda, katter kan bli påkjørte - men man kan ikke ha katten innendørs av redsel for at den skal bli påkjørt. Da gjør du det isåfall for å tilfredsille din egen angst og ikke for å være så snill mot katten. Har forresten aldri opplevd at våre katter fikk flått noengang, men selvsagt fikk de skrammer til tider. Noe som faktisk er helt naturlig for leverende vesener. Og bare en ting som å bæsje inne i kattesand som ikke blir skiftet for hver gang er dyreplageri. Det strider imot kattens natur å gjøre fra seg steder med tiss og avføring ... og ikke for å snakke om den lukten det blir inne. Mulig man blir immun mot den selv, men besøkende vil garantert kjenne eimen.
Auri Skrevet 18. juni 2011 #119 Skrevet 18. juni 2011 Høh, om man bruker kvalitetssand (mao, ikke fra matbutikken), har en ovebygd do, og skifter filter på doen annenhver uke, så lukter ikke doen. Kan stikke nesa langt nedi der før vi merker hint av noe lukt. Om det ikke er nok sand oppi der derimot, eller det går lenger enn to uker mellom filterbytte, så lukter det (vi har to katter).
CaspertheGh0st Skrevet 18. juni 2011 #120 Skrevet 18. juni 2011 (endret) På 14.6.2011 den 22.36, Mermaid Blues skrev: slettet Endret 3. oktober 2016 av soffapute
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå