Gå til innhold

Rettferdiggjøring av innekatter


Snikk

Anbefalte innlegg

Så anvarsløst av deg! Hvorfor har du ikke ringt til Dyrebeskyttelsen?

ansvarsløst av eier og la katten løpe rundt.Det er ikke resten av samfunnet som skal passe katta di eller andres.Ta ansvar sjøl!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ansvarsløst av eier og la katten løpe rundt.Det er ikke resten av samfunnet som skal passe katta di eller andres.Ta ansvar sjøl!

Det kan hende at katen er hjemløst. Ser man et dyr som lider så ringer man Dyrebeskyttelsen. Punktum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt som ikke er vant med å være ute,lider ingen nød inne.Det er gamle og utdaterte forestillinger.Flere vetrinærer sier at så lenge katten får det den trenger inne,behøver den ikke være ute. Folk som slipper ut katten og tenker ikke på andre enn seg selv.Må være deilig å slippe tisselukta inne og ikke minst å slippe å bruke mye tid på aktivisering av katten.

At utekatten er til bry for andre driter de i.At katten bruker naboens eiendom til å drite og pisse i,bryr dem seg ikke om.

For det første har ikke alltid dyrleger stor kunnskap om hunders og katters atferd, etter hva jeg har forstått så lærer de ikke så mye om det, men heller det rent anatomiske og helsemessige (noe som jo er logisk). For det andre er dine holdninger til hva de som har utekatt bryr og ikke bryr seg om en grov generalisering som egentlig bare blir litt latterlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha utekatt er ikke det sammme som å kaste den ut og ikke bry seg med den, DBM. Hvis min katt blir syk eller skadd, så tar jeg den selvsagt til dyrlegen og tar meg av den. Og bor man slik til at katten har stor sjanse for å bli påkjørt, så bør man ikke skaffe seg katt.

Jeg har ikke sagt noe om å kaste ut katten og ikke bry seg, men faktum er at mange katter bare blir gående ute uten at man får holdt et øye med dem. De tenker ikke at hvis de kommer hjem så kan de bli stelt og sjekket opp.

De aller færreste som har utekatt bor et sted hvor det er egnet å ha utekatt, mtp trafikk og andre farer. I tillegg kommer alle de andre ulempene som jeg nevnte, som gjelder nesten uavhengig av hvor du bor hen. Sykdom, skader, sult osv.

Jeg skjønner at mange av dere som har utekatter er så heldige at katten ofte er innom, så dere kan følge litt med, men her hvor jeg bor er det helt åpenbart ikke slik. Hvis vi tar forbehold om at evt eiere bryr seg litt.

Og hva med langhårskatter som blir gående ute? Som bare er en eneste stor knute når man får hjem katten igjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det kan rettferdiggjøres, jeg. Selv om du tydelig er omsorgsfull mot din katt, så strider det mot kattens natur å være innendørs, og det er ikke noe som kan rettferdiggjøres med dyrt fôr.

Men du er jo eieren til dine katter, og så lenge det du gjør ikke er ulovlig kan jo ingen ta deg på det. Om jeg var deg ville jeg ikke tatt debatten en gang, men latt han mene sitt. Selv hadde jeg aldri latt meg overbevise dersom noen hadde forsøkt.

Selv bor jeg også på et sted hvor det er vanskelig å ha katt utendørs, og selv om det er et savn da jeg har hatt katter hele oppveksten, lar jeg ikke mine behov for å ha et kjæledyr gå ut over kattens.

Argumentene om at det kan være farlig for en katt å gå utendørs (med mindre vi snakker om tungt urbaniserte og traffikerte strøk) faller litt på sin egen urimelighet, spør du meg. Vi mennesker kan jo også møte ulykker utenfor hjemmet, men vi setter også pris på friheten selv om det har en risiko. Heller at katten har et liv, og kanskje kan støte på noe, enn å tilbringe hele livet med minimal stimulering.

Endret av rrakel
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg kommer alle de andre ulempene som jeg nevnte, som gjelder nesten uavhengig av hvor du bor hen. Sykdom, skader, sult osv.

Dette kommenterte jeg tidligere. (Og en utekatt som har et hjem - det er de jeg snakker om - lider da ikke av sult).

Og hva med langhårskatter som blir gående ute? Som bare er en eneste stor knute når man får hjem katten igjen?

Har man en langhårskatt, så må man gre den, uansett om den er inne eller ute. Min nabo har en langhårskatt som er ute hver natt og jakter, samt også ofte ute på dagen. De grer den om kveldene, og den er ikke full av tover og knuter. De fleste katter jeg vet om er hjemme hver dag, men kan være borte noen dager om sommeren.

Endret av Tabris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med persere, eller britisk korthår - katteraser som ikke egner seg ute? Det strider ikke mot alle katters natur å være inne, nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forholder deg ikke til det jeg skriver, Tabris. Jeg skriver om de mange kattene som ikke er hjemom så ofte at man kan holde et øye med dem.

Jeg har mer tro på at det er tilfelle, enn at eieren får hjem syke og skadde katter og driter i hvordan det står til.

Og det er ikke nødvendigvis noe som eier kan klandres for, med mindre du mener at man skal feste en sender på katten og dra ut på leting.

Katten kan ha et helt fint hjem, og likevel være hjemmefra i lange tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med persere, eller britisk korthår - katteraser som ikke egner seg ute? Det strider ikke mot alle katters natur å være inne, nei.

Slik jeg ser det så har man med slike raser ødelagt kattens natur for å gjøre dem om til en firbent kosebamse. Det er trist. Når det er sagt så er det en del rasekatter som godt kan være ute.

Du forholder deg ikke til det jeg skriver, Tabris. Jeg skriver om de mange kattene som ikke er hjemom så ofte at man kan holde et øye med dem.

Jeg har mer tro på at det er tilfelle, enn at eieren får hjem syke og skadde katter og driter i hvordan det står til.

Og det er ikke nødvendigvis noe som eier kan klandres for, med mindre du mener at man skal feste en sender på katten og dra ut på leting.

Katten kan ha et helt fint hjem, og likevel være hjemmefra i lange tider.

Da er det kattens valg å være borte så lenge, jeg synes ikke det forsvarer innekattehold. Hvis den har et fint hjem, og vet at der får den ro, hvile, mat og kos, men likevel velger å være ute i dagevis, så er det jo det katten trives med. Jeg har som sagt to katter som har vært utekatter hele livet, men som nå velger å være bortimot 100 % innekatter selv med åpen dør. (Det hender de tar seg en luftetur på noen få minutter ute). Og det er helt greit - det er deres valg. På samme måte har katter som velger å være for det meste ute et valg om å komme hjem, men velger å ikke gjøre det. Det jeg reagerer på er de kattene som aldri får dette valget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så har man med slike raser ødelagt kattens natur for å gjøre dem om til en firbent kosebamse. Det er trist. Når det er sagt så er det en del rasekatter som godt kan være ute.

Jeg har ikke noe til overs for persere selv, man kan du si noe mer om hva som er galt med britisk korthår?

Da er det kattens valg å være borte så lenge, jeg synes ikke det forsvarer innekattehold.

Katter har ikke samme evne til å skjønne hva som er til dens eget beste, sammenlignet med et menneske.

Hvis du synes det er greit å la en katt gå ute, med f.eks. en øyesykdom, åpne sår, haltende og det som verre er, fordi katten selv velger å være ute istedet for å gå hjem, så er jeg ikke helt med på den tankegangen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe til overs for persere selv, man kan du si noe mer om hva som er galt med britisk korthår?

Jeg tok utgangspunkt i det AB skrev, om at britisk korthår ikke kan være ute. Men jeg vet egentlig ikke om det stemmer. Hvis den kan det, så blir det noe annet.

Hvis du synes det er greit å la en katt gå ute, med f.eks. en øyesykdom, åpne sår, haltende og det som verre er, fordi katten selv velger å være ute istedet for å gå hjem, så er jeg ikke helt med på den tankegangen.

Du må ikke tillegge meg meninger jeg ikke har. Det jeg sier er at det at noen katter heller går ute med skader enn å komme hjem ikke - for meg - er et argument som i seg selv støtter innekattehold. Jeg synes ikke det er riktig å ha innekatt i tilfellet den katten man har blir en katt som går ute skadet uten å komme hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke tillegge meg meninger jeg ikke har. Det jeg sier er at det at noen katter heller går ute med skader enn å komme hjem ikke - for meg - er et argument som i seg selv støtter innekattehold. Jeg synes ikke det er riktig å ha innekatt i tilfellet den katten man har blir en katt som går ute skadet uten å komme hjem.

Jeg har ikke tillagt deg noen meninger, jeg formulerte en "hvis..."-setning. For meg vil tanken på at katter går ute og er syke og skadde, og i generelt dårlig forfatning, i hvert fall være et argument for å ikke ha katten ute.

Så får man vurdere om det er riktig å ha katter i det hele tatt da, hvis det er så ille å ha dem både ute og inne.

Mange katter har det helt fint ute, men det følger jo med en viss risiko, og da sjanser man med kattens liv og helse.

Du vet egentlig ikke om det fungerer eller ikke før det har gått en viss tid, og fasitsvaret får du ikke før katten er død.

Og selv om én katt levde helt fint som utekatt, så kan du ikke konkludere med at det vil stemme for neste katt.

Endret av DBM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med persere, eller britisk korthår - katteraser som ikke egner seg ute? Det strider ikke mot alle katters natur å være inne, nei.

Jeg har hatt to persere som har vært utekatter. Det er bare tull at persere ikke egner seg til å være ute. De fleste som har persere har dem inne fordi de ofte er på utstillinger og da vil ikke eieren at de skal bli skitne. Dessuten er persereiere noe spesielle og ser ikke på katten som en katt men som en pengemaskin, evt som en baby. Mine persere klatret i trær og fanget mus. Det stred ikke i mot deres natur å være ute, men det hadde gjort det om jeg hadde holdt dem inne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange katter har det helt fint ute, men det følger jo med en viss risiko, og da sjanser man med kattens liv og helse.

Du vet egentlig ikke om det fungerer eller ikke før det har gått en viss tid, og fasitsvaret får du ikke før katten er død.

Og selv om én katt levde helt fint som utekatt, så kan du ikke konkludere med at det vil stemme for neste katt.

Ja, det følger med en viss risiko. På samme måte som det følger med en viss risiko hver gang vi selv beveger oss utenfor husets fire vegger. Men jeg mener en slik risiko så absolutt er verd det å ha et rikere liv mer i samsvar med kattens natur enn at den lever i et gullbur uten den risikoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på en katt som hvilketsomhelst annet dyr. De kan kanskje ha det fint inne, men livet blir ikke fullstendig før de får kjenne vinden i pelsen og gresset mellom labbene.

Alle mine dyr, rotter, katter og hunder får lov til å gå ut (selvfølgelig et hjemmesnekret bur for rottene). Alle dyrene viser stor glede av å være ute og jeg ser med egne øyne at livskvaliteten går opp. På samme måte vil jeg ikke holde menneskeungen min innestengt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perseren min var også mye ute, kunne ikke falle meg inn å ha den inne over lengere tid heller O_o

Skal man ha katt chipper man den, vaksinerer den, kurer den og lar den gå ute når den vil. Det er ansvar.

Katter er som de er, vandrer den så vandrer den, og det vet man når man skaffer seg katt.

Det blir for dumt å holde katten sin inne hele livet fordi man er redd for at den blir påkjørt av en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ansvarsløst av eier og la katten løpe rundt.Det er ikke resten av samfunnet som skal passe katta di eller andres.Ta ansvar sjøl!

Katter er da en av de mest selvstendige husdyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi får holde oss inne alle mann, for vi kan jo skade oss hvis vi går ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke påfunnet om å ha katten inne. Katten vår (den er nå hos mine foreldre.) har muligheten til å være ute om den vil. (Gjerne flere timer om dagen, spørs på været.) Den liker heller ikke å gå i kasse. Stort hus og masse stimulering, men en ser tydelig at katten ikke trives inne i lengre baner. (Så fremst det ikke er til soving på sofaen.) Jeg syns det er helt feil å ta fra katten dens naturlige adferd og væremønster. Foreldrene mine bor rett under en hovedvei, men katten er ikke dum, så den løper ikke på veien uten å se seg for. Den har aldri blitt kjørt på i sitt 6-7 år gamle liv. Den holder seg også bort fra veien om nødvendig. (Det er veldig mange katter som er sånn.)

Jeg syns det er dyreplageri om katten ikke får sosialisere seg sammen med andre katter, være på jakt eller spise gress.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det følger med en viss risiko. På samme måte som det følger med en viss risiko hver gang vi selv beveger oss utenfor husets fire vegger. Men jeg mener en slik risiko så absolutt er verd det å ha et rikere liv mer i samsvar med kattens natur enn at den lever i et gullbur uten den risikoen.

Det kan ikke sammenlignes med at vi mennesker går ute, det burde du også skjønne. Med gullbur så mener du egentlig en leilighet, som er tilpasset katteholdet? Vi må jo forusette at alt er lagt til rette for å ha katten inne.

Jeg er sterkt imot å utsette dyr for en unødvendig stor risiko, da heller jeg mer mot at man ikke burde ha dyrene overhodet. Så for min del er det ikke verdt det. Katteholdet er ikke forsvarlig hvis man ikke med rimelig stor sikkerhet vet at man til enhver tid kan holde et øye med katten og vite at den har det bra.

Hvor mange lapper ser man egentlig, på butikker og overalt, hvor noen etterlyser katten sin som har vært borte i ukesvis? Hva vet vi om livet som den katten har levd i mellomtiden, hvis den i det hele tatt overlevde?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...