Gjest Vampen Skrevet 21. august 2011 #101 Skrevet 21. august 2011 Moussa Ibrahim har rett i mye av det han sier. Han virker dyktig. Håper han får en sentral stilling hvis det opprettes en ny regjering i Libya. Hehe, dyktig ja.. Her er det rolig, alt under kontroll, det er noen få rotter som bråker litt, det bombes og skytes litt, alt er rolig, alt under kontroll, alt er fortsatt under kontroll, media lyver, NATO dreper, alt er under kontroll, Tripoli er fredelig, alle støtter Gaddafi, det som skjer nå vil dreie seg om hevn. Mhmmm, han er dyktig i løgner og bedrag og minner ikke rent lite om sin forgjenger komiske Ali. Og beklager å måtte skuffe deg, jeg tviler på at det er plass for en Gaddafi i den nye libyske staten.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2011 #102 Skrevet 21. august 2011 Og beklager å måtte skuffe deg, jeg tviler på at det er plass for en Gaddafi i den nye libyske staten. Mener du at ingen fra Gaddafis stamme skal få bo i Libya? Det kan du ikke mene? Regner med at du mente at det ikke er plass for en Gaddafi i den nye libyske regjeringen? Det må vel være opp til det libyske folket å bestemme hvem som skal lede Libya de neste årene? Hvis flertallet ønsker Gaddafi, eller Ibrahim, må vel det respekteres? Eller mener du at det ikke skal være demokrati og frie valg i Libya?
Gjest Vampen Skrevet 21. august 2011 #103 Skrevet 21. august 2011 Mener du at ingen fra Gaddafis stamme skal få bo i Libya? Det kan du ikke mene? Regner med at du mente at det ikke er plass for en Gaddafi i den nye libyske regjeringen? Det må vel være opp til det libyske folket å bestemme hvem som skal lede Libya de neste årene? Hvis flertallet ønsker Gaddafi, eller Ibrahim, må vel det respekteres? Eller mener du at det ikke skal være demokrati og frie valg i Libya? Jeg foreslår at du sjekker betydningen av ordet "stat", det er ikke det samme som land. Å si at det ikke er plass til Gaddafier i den nye libyske staten er altså ikke det samme som å si at de ikke kan bo i landet. Og ja, det libyske folket skal bestemme. Forskjellen på meg og deg er at jeg er så sikker som det er mulig å bli på at ingen Gaddafi, verken Muammar, Saif, Musa eller noen av de andre, kommer til å bli valgt. Musa har ingen støtte eller historie i det libyske folket, han var et ukjent fjes til han dukket opp på tv og begynte å fortelle eventyr i beste sendetid. Han er heller ingen politiker eller en statsmann, han har en utdannelse innen media. Han har ikke engang bodd i Libya på mange år og til tross for at man har gjort sitt for å skjule familietilhørigheten, så har man klart å grave frem at han kommer fra nettopp Gaddafis familie, den samme klanen som har nytt særrettigheter og bonuser i 42 år. Ingen medlemmer av Gaddafi klanen har den samlende tyngden som Libya trenger. De har stått for for mange overgrep og nytt for mye spesielbehandling. Navnet i seg selv kommer med all sansynlighet til å være beslastet i mange år fremover.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2011 #104 Skrevet 21. august 2011 Jeg foreslår at du sjekker betydningen av ordet "stat", det er ikke det samme som land. Å si at det ikke er plass til Gaddafier i den nye libyske staten er altså ikke det samme som å si at de ikke kan bo i landet. Og ja, det libyske folket skal bestemme. Forskjellen på meg og deg er at jeg er så sikker som det er mulig å bli på at ingen Gaddafi, verken Muammar, Saif, Musa eller noen av de andre, kommer til å bli valgt. Jeg har ingen anelse om hvem det libyske folket vil velge. Jeg håper de får flere å velge mellom enn Gaddafi og NTC. Det viktigste for meg er at det libyske folket selv får bestemme, at valget går riktig for seg, og at alle kan føle seg trygge uansett om den nye lederen kommer fra øst eller vest i Libya.
Gjest Vampen Skrevet 21. august 2011 #105 Skrevet 21. august 2011 Jeg har ingen anelse om hvem det libyske folket vil velge. Jeg håper de får flere å velge mellom enn Gaddafi og NTC. Det viktigste for meg er at det libyske folket selv får bestemme, at valget går riktig for seg, og at alle kan føle seg trygge uansett om den nye lederen kommer fra øst eller vest i Libya. Du vet hva NTC står for? The Interim Transitional National Council, eller overgangsregjeringen i Benghazi. Overgang. Dette er ikke en permanent løsning, eller et etablert parti, det er en løsning man har stablet på beina for å ha noen som kan ta avgjørelser i en vanskelig tid. Sammensetningen er brokete, flere av dem aksepteres nå, men har for lang historie med regimet til at de har noen reell tillit i folket. Det er heller ingen motsetning mellom øst og vest. Det ser man ekstra godt i disse dager. Regimet har forsøkt å male et bilde av at de eneste som ønsker opprør er folk fra øst og at vest støtter regimet. Nå faller den ene byen etter den andre og folket i Tripoli har reist seg. Det er ikke krigere fra Benghazi og øst som står bak dette alene. Libya er et digert land og det er begrenset hvor langt de har klart å forflytte seg. Fremgangen i vest, og Tripoli, er og har hele tiden vært avhengig av at folk i vest selv reiser seg. Det har de gjort. Når dette startet i øst kom det raskt støtteerklæringer fra vest og nå som de viktigste kampene kjempes i vest, strømmer tusentalls av mennesker ut i gatene for å vise sin støtte til folk i Tripoli og vest. To av de byene som har høstet aller mest respekt og sympati, for å ha blitt banket non sto siden starten, ligger også i vest. Det libyske folket står mer samlet om dette enn mange ser ut til å tro. Dette er et opprør de eier sammen. En kommende leder må ha støtte i både øst og vest og det er ingen logisk grunn til at en kommende leder skal være farlig for den ene delen av landet. Begge delene av landet har kjempet sammen og dødd for saken.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2011 #106 Skrevet 21. august 2011 Du vet hva NTC står for? The Interim Transitional National Council, eller overgangsregjeringen i Benghazi. Overgang. Dette er ikke en permanent løsning, eller et etablert parti, det er en løsning man har stablet på beina for å ha noen som kan ta avgjørelser i en vanskelig tid. Sammensetningen er brokete, flere av dem aksepteres nå, men har for lang historie med regimet til at de har noen reell tillit i folket. Vet at det er en overgangsregjering, men det er vel ikke usannsynlig at noen fra NTC ønsker å lede landet lenger enn overgangsperioden? Vet du hvor lang tid NTC regner med det vil ta før det blir demokratiske valg i Libya? Har forstått det slik at det allerede har vært store konflikter internt i NTC? Det er heller ingen motsetning mellom øst og vest. Det ser man ekstra godt i disse dager. Regimet har forsøkt å male et bilde av at de eneste som ønsker opprør er folk fra øst og at vest støtter regimet. Nå faller den ene byen etter den andre og folket i Tripoli har reist seg. Det er ikke krigere fra Benghazi og øst som står bak dette alene. Libya er et digert land og det er begrenset hvor langt de har klart å forflytte seg. Fremgangen i vest, og Tripoli, er og har hele tiden vært avhengig av at folk i vest selv reiser seg. Det har de gjort. Når dette startet i øst kom det raskt støtteerklæringer fra vest og nå som de viktigste kampene kjempes i vest, strømmer tusentalls av mennesker ut i gatene for å vise sin støtte til folk i Tripoli og vest. To av de byene som har høstet aller mest respekt og sympati, for å ha blitt banket non sto siden starten, ligger også i vest. Det libyske folket står mer samlet om dette enn mange ser ut til å tro. Dette er et opprør de eier sammen. En kommende leder må ha støtte i både øst og vest og det er ingen logisk grunn til at en kommende leder skal være farlig for den ene delen av landet. Begge delene av landet har kjempet sammen og dødd for saken. Selv om det ikke lenger er så store motsetninger mellom øst og vest, så er det vel fortsatt motsetninger mellom ulike stammer? Og noen stammer har større tilknytning til øst enn vest og motsatt?
Gjest Vampen Skrevet 21. august 2011 #107 Skrevet 21. august 2011 Vet at det er en overgangsregjering, men det er vel ikke usannsynlig at noen fra NTC ønsker å lede landet lenger enn overgangsperioden? Vet du hvor lang tid NTC regner med det vil ta før det blir demokratiske valg i Libya? Har forstått det slik at det allerede har vært store konflikter internt i NTC? Selv om det ikke lenger er så store motsetninger mellom øst og vest, så er det vel fortsatt motsetninger mellom ulike stammer? Og noen stammer har større tilknytning til øst enn vest og motsatt? De har vel ikke satt en dato, iom at det er umulig å si noe om hvor lag tid dette vil ta. Men de skriver bla: The council derives it legitimacy from the decisions of local councils set up by the revolutionary people of Libya on the 17th of February. These local councils facilitated a mechanism to manage daily life in the liberated cities and villages. The council consists of thirty one members representing the various cities of Libya from the east to the west and from the north to the south. The aim of the Transitional National Council is to steer Libya during the interim period that will come after its complete liberation and the destruction of Gaddafi’s oppressive regime. It will guide the country to free elections and the establishment of a constitution for Libya. Det er mye mulig noen av dem ønsker å stille til valg, det er umulig å si noe om nå. Det er som sagt en ganske brokete samling med forskjellig bakgrunn. Det er også de som har sagt ganske tydelig at de har planer om å pensjonere seg så fort dette er over. Noen av dem kan kanskje være aktuelle, andre er uaktuelle fordi de selv ikke ønsker å være ed videre eller fordi de mangler tillit i folket. Man må bare vente og se. Men jeg syntes det er positivt at de er en samling av forskjellige bakgrunner, ikke bare militærfolk a la det som skjer i Egypt. Dette med konflikter.. tja. Jeg vil tro det er ganske naturlig at det oppstod noen problemer i forbindelse med drapet på Younes. Han var en viktig person i rådet. Men du skal også huske på at rett etter at norske medier meldte om store, interne problemer i NTC, så begynte opprørerne på den store fremgangen. Hvor stor kan da konflikten egentlig ha vært? Ikke stor nok til å lamme dem ihvertfall. Dette med stammer er blåst opp i vestlig media. Det som skjer nå, skjer på tvers av stammer. Man kjemper ikke for stammer, man kjemper for Libya. Man dør som libyere, ikke som medlemmer av en stamme. Det er også veldig mange unge som er drivkraften i opprøret og de er ikke like opptatt av stammer som den eldre generasjonen er. Det har heller aldri vært et så stort skille mellom øst og vest som man kan få intrykk av. Min samboer kommer som sagt fra Benghazi, der har familien bodd lenge, men stammen hans kommer opprinnelig fra vest. Man gifter seg på tvers av stammer og geografi og man jobber i andre deler av landet. Mange fra øst jobber f. eks i vest. Så koblingen mellom øst og vest er ikke ny. Gaddafis og hans regime har derimot forsøkt å lage et slikt skille.
Gjest Vampen Skrevet 21. august 2011 #108 Skrevet 21. august 2011 Jeg er så møkklei av at mer enn villig stempler enhver gjøk som har noe som helst peil på MØ eller NA som Libya-ekspert! Det finnes uhyre få Libya-eksperter internasjonalt og de vokser ihvertfall ikke på trær her i Norge, selv om man skulle tro det på norsk media. BAH!
Spiralis Skrevet 21. august 2011 #109 Skrevet 21. august 2011 Det ser virkelig ut som det går fort for seg i Tripoli. Reporter Alex Crawford fra Sky News som følge opprørerne fra Az Zawya rapporterer at opprørerne nå rykker fram kun en km fra Tripoli. De møter ingen motstand etter at de erobret basen til Khamis Brigaden 25 km fra Tripoli for noen timer siden. Spørs om sniken selv har flykta til Algeri.
Gjest Vampen Skrevet 21. august 2011 #110 Skrevet 21. august 2011 Det ser virkelig ut som det går fort for seg i Tripoli. Reporter Alex Crawford fra Sky News som følge opprørerne fra Az Zawya rapporterer at opprørerne nå rykker fram kun en km fra Tripoli. De møter ingen motstand etter at de erobret basen til Khamis Brigaden 25 km fra Tripoli for noen timer siden. Spørs om sniken selv har flykta til Algeri. Meldinger med Sky News som kilde sier nå at de er inne i byen.. Det virker som om regimet begynner å knirke i sammenføyningene.
Gjest Vampen Skrevet 21. august 2011 #111 Skrevet 21. august 2011 Noen som husker de tusenvis av trente soldatene regimet påstår å ha? Her er et par av dem på flukt gjennom hotell Riox: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/302321_193478017384689_133738650025293_538790_3580157_n.jpg
Spiralis Skrevet 21. august 2011 #112 Skrevet 21. august 2011 Meldinger med Sky News som kilde sier nå at de er inne i byen.. Det virker som om regimet begynner å knirke i sammenføyningene. Assosiated press sier det samme. http://hosted.ap.org/dynamic/stories/M/ML_LIBYA?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT&CTIME=2011-08-21-13-42-16 Det virker som korthuset holder på å falle sammen.
Gjest Vampen Skrevet 21. august 2011 #113 Skrevet 21. august 2011 Siden NATO har fått mye pepper må jeg bare dele dette bildet..
Gjest Vampen Skrevet 21. august 2011 #114 Skrevet 21. august 2011 Assosiated press sier det samme. http://hosted.ap.org/dynamic/stories/M/ML_LIBYA?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT&CTIME=2011-08-21-13-42-16 Det virker som korthuset holder på å falle sammen. Dette er helt utrolig.. Jeg har fulgt med på Libya for lenge til å sprette sjampisen ennå, men dette går over all forventning! Og dette må være en enorm boost for kampviljen og troen til opprørerne og ditto mangel på sådan for Gaddafis folk!
Spiralis Skrevet 21. august 2011 #115 Skrevet 21. august 2011 Kamper mellom frigjøringssoldatene fra Zawya og regjeringssoldater ved Sheraton. Finner to Sheraton hotell i Tripoli, men begge er rett vest for sentrum. Da har opprørerne klart å komme seg nesten inn til sentrum.
Gjest Vampen Skrevet 21. august 2011 #116 Skrevet 21. august 2011 Det kommer også meldinger om at opprørerne slipper løs politiske fanger og fangede opprørere fra byens fengsler og at disse slutter seg til kampen. Jeg vil tro at det isåfall gjelder de av dem som er istand til det, jeg har vanskelig for å tro at alle som har tilbragt en del tid i Abu Salim er fit for fight.
Gjest Vampen Skrevet 21. august 2011 #117 Skrevet 21. august 2011 @ShababLibya LibyanYouthMovement Alex Crawford in the centre of Tripoli as civilians in Tripoli pour out of their homes to hug the Freedom Fighters
Gjest Vampen Skrevet 21. august 2011 #118 Skrevet 21. august 2011 Det kommer nå ekstremt mange meldinger om at Saif har blitt arrestert i hotell Riox, men vi tar det med en bøtte salt til det er endelig bekreftet. Det dukker opp meldinger om hele familien Gaddafi med jevne mellomrom, så det er lurt å være skeptisk, men det er lov å håpe!
Gjest Vampen Skrevet 21. august 2011 #119 Skrevet 21. august 2011 Kamper mellom frigjøringssoldatene fra Zawya og regjeringssoldater ved Sheraton. Finner to Sheraton hotell i Tripoli, men begge er rett vest for sentrum. Da har opprørerne klart å komme seg nesten inn til sentrum. Meldingene sier at de nærmer seg Green Square, liten motstand og folk som strømmer ut av husene sine for å ønske dem velkommen.
Gjest Vampen Skrevet 21. august 2011 #120 Skrevet 21. august 2011 For de som ikke har tilgang på Sky News: http://news.sky.com/sky-news/app/liveTV/liveTv.html
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå