Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #81 Skrevet 20. august 2011 Nå ser det også ut til at NATO er i lufta..
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #82 Skrevet 20. august 2011 Tunisia annerkjenner overgangsregjeringen i Benghazi.
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #83 Skrevet 20. august 2011 Benghazi feirer at Tripoli har våknet: http://blogs.aljazeera.net/sites/default/files/imagecache/FeaturedImagePost/images/benghazi_0.jpg
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #84 Skrevet 20. august 2011 Moussa Ibrahim AL GADDAFI har på sitt eget eiendommelige vis bekreftet kveldens hendelser, ved både å si at det har vært uro og at det folk har kommet seg inn i byen. At han lyver så det renner om omfanget får heller være, regimets egen talsmann har bekreftet at noe skjer i Tripoli.
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #85 Skrevet 20. august 2011 Det er selvfølgelig svært spennende å snakke med seg selv her inne, men jeg har ikke noe imot at noen av dere som leser slenger inn en kommentar altså..
Gjest Nadezhda Skrevet 20. august 2011 #86 Skrevet 20. august 2011 Haha, jeg skulle gjerne ha tilføyd noe, Vampen, men jeg vet ikke nok om området etc. Jeg følger med!
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #88 Skrevet 20. august 2011 Haha, jeg skulle gjerne ha tilføyd noe, Vampen, men jeg vet ikke nok om området etc. Jeg følger med! Det er hyggelig bare å vite at jeg ikke snakker helt med meg selv.. Følte meg litt som Vigdis venneløse spammer her.
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #89 Skrevet 20. august 2011 Det virker også som om byens moskeer har vært involvert, 9 moskeer kjørte samme rop fra sine tårn samtidig som et signal og det har også vært meldinger om at noen av dem har hatt det gamle libyske flagget.
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #90 Skrevet 20. august 2011 Caller in Busita area hears amplified call from mosques for any men with arms to come into the street and fight. Samtidig kommer det relativt høye, ubekrefta tall på antall døde i Tripoli. AJA skal ha tilgang på kommunikasjonsutstyret til regimets folk, og det kommer meldinger om at militære ledere mer eller mindre skriker at militæret skal komme tilbake til Tripoli. Samtidig melder AJA at flere fronter med opprørere rundt Tripoli er klare for å rykke frem mot Tripoli. For som sagt, de har ikke kommet frem ennå. Opprøret i Tripoli er byens egne innbyggere, samt noen få opprørere. Flere innbyggere i Tripoli melder om at de har fått tekstmeldinger med beskjed fra regimet om å gå ut i gatene og slåss mot rottene. Samtidig står altså Musa Ibrahim og sier at alt er rolig i Tripoli..
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #91 Skrevet 20. august 2011 Gaddafi har akkurat holdt en live tale pr telefon. Kort oppsummert, han er veldig opptatt av veiene sine og er dødelig fornærmet og vonebråten over at Europa, med sine elendige veier, har bombet de flotte veiene han har bygd. Ellers var det også en vanlige "drep rottene" delen.. Mannen er sprø som kjeks.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #92 Skrevet 21. august 2011 På CNN sa de at NATO styrkene drev med "close air support" i tillegg til strategisk bombing. Det betyr at flyene støtter bakke styrkenes fremrykning slik jeg forstod det. Da kan det ikke være lenge til Gaddafi regimet faller. Sitter neste å holde pusten. Skulle ønske jeg kunne reise tilbak i tiden til da gateselgeren Mohamed Bouazizi lå for døden og forklart han hvor historisk han er. Jeg tror også at når gaddafi faller så vil det skremme Jemens president fra å reise tilbake og samtidi sette press på Libya. Samtidig så er det kanskje litt rart at jeg med mine frp sympatier (sorry Vampen) er så veldig engasjert i Libya og midtøsten. Jeg er stolt over at Norge har bidratt. Det har vel blitt diskutert før, men det er litt merkelig at de av oss til høyre er veldig enagsjerte og synes det er fint at NATO har bidratt. Sosialist vennene mine er derimot forferdet over NATO og advarer i mot at landene kan bli Islamistiske diktaturer. Libyske byer som Brega og zawia har de aldri hørt om. Bare grubler litt på psykologien bak det hele.
Spiralis Skrevet 21. august 2011 #93 Skrevet 21. august 2011 (endret) Spiralis: like overrasket som meg? Var borte i går kveld så jeg har ikke fått med meg nattens hendelser før nå. Vet ikke om jeg er så overraska over at det kommer et opprør, men jeg er bekymret for at det kansje iverksettes for tidlig. Får virkelig håpe at regjeringsstyrkene er svekket i Tripoli ellers blir dette blodig. NATO har sagt at i et urbant slag i Tripoli så er det begrenset de kan gjøre. I følge Aljazeera så melder radioen i Zintan at opprørerne i sør nå skal angripe nordover, men da må de gjennom Aziziyah, som fortsatt er under regjeringskontroll. Det twittres litt om at opprørere fra Tharuna prøver å komme seg til Tripoli, men det er fra usikre kilder. Hørt noe om regjeringssoldater i Tripoli har begynt å desertere? Endret 21. august 2011 av Spiralis
sebastianen Skrevet 21. august 2011 #94 Skrevet 21. august 2011 Jeg er enig med Vampen i at Gadaffi er sprø som kjeks , jeg håper Libyas folk klare dette opprøret. Som later til å komme fra folkdypet . Jeg håper de får til et demokrati i etterkant og at ikke opprøret blir kuppet av Taliban lignende grupperinger .
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2011 #95 Skrevet 21. august 2011 På CNN sa de at NATO styrkene drev med "close air support" i tillegg til strategisk bombing. Det betyr at flyene støtter bakke styrkenes fremrykning slik jeg forstod det. Da kan det ikke være lenge til Gaddafi regimet faller. Nato skal liksom være der for å beskytte sivile?
Gjest Vampen Skrevet 21. august 2011 #96 Skrevet 21. august 2011 Musa Ibrahim Al Gaddafi prater igjen.. Liar, liar, pants on fire!
Gjest Vampen Skrevet 21. august 2011 #97 Skrevet 21. august 2011 Kort oppsummering av talen til Musa Al Gaddafi: Han angriper NATO og opprørerne. Kort fortalt, han påstår at opprørerne er en svak gruppe uten støtte i folket, som er skyldig i "crimes against humanity" og som terroriserer folket. At de har fremgang kommer utelukkende av at onde NATO og vesten rydder veien for dem. NATO har gitt dem våpen, støttet dem, ryddet veien.. blablabla. Han påstår også at regimet har miliioner av mennesker som støtter dem. Ellers avslutter han med å love å fortsette kampen. AJE er allerede i gang med analysen, og en av tingene de påpeker er atpåstandene hans ikke stemmer med alle rapportene de har fått. De har journalister og kontakter flere steder i landet og meldingene som har kommet inn har fortalt at opprørerne, etterhvert som de rykker frem, har blitt ønsket velkommen av lokalbefolkningen. Han "glemmer" også det faktum at de som slåss i Tripoli nå ikke er folk fra Benghazi, men Tripolis egne innbyggere. Det JEG gjerne vil vite er hvor i all verden de millionene som støtter regimet har gjemt seg. i går klarte de å samle rundt 50 stk som veivet med pro-Gaddafi plakater. Det underlige er allikevel at filmen var preget av dagslys, mens sendingene som påstod at de var live foregikk sent på kvelden/natta. Om millioner av mennesker, fra øst til vest, støttet regimet hadde dette vært over for lenge siden. Dette er utelukkende et angrep på NATO og opprørerne og det var også et senv av desperasjon. De er på vei ned og de vet det.
Gjest Vampen Skrevet 21. august 2011 #98 Skrevet 21. august 2011 Og bare for å ha sagt det, grunnen til at jeg skriver Musa Ibrahim al Gaddafi, er fordi det er navnet hans. Han er en slektning av Gaddafi, fra Gaddafis egen stamme. Regimets talsmann er altså ikke en nøytral støttespiller, men en av Gaddafis egne.
Gjest Vampen Skrevet 21. august 2011 #99 Skrevet 21. august 2011 Når han hamrer løs på vesten og NATO for å ha gitt opprørerne støtte og våpen, så "glemmer" han også å nevne at en av de viktigste bidragyterne har vært Qatar. Qatar har ikke bare bidratt med medisiner, mat ect., de har også bidratt med våpen og intensiv trening i urban warfare av Tripoli brigaden.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2011 #100 Skrevet 21. august 2011 Kort oppsummering av talen til Musa Al Gaddafi: Han angriper NATO og opprørerne. Kort fortalt, han påstår at opprørerne er en svak gruppe uten støtte i folket, som er skyldig i "crimes against humanity" og som terroriserer folket. At de har fremgang kommer utelukkende av at onde NATO og vesten rydder veien for dem. NATO har gitt dem våpen, støttet dem, ryddet veien.. blablabla. Han påstår også at regimet har miliioner av mennesker som støtter dem. Ellers avslutter han med å love å fortsette kampen. Moussa Ibrahim har rett i mye av det han sier. Han virker dyktig. Håper han får en sentral stilling hvis det opprettes en ny regjering i Libya.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå