Gjest Gjest Skrevet 20. august 2011 #61 Skrevet 20. august 2011 Breaking News Liberation of #Tripoli has begun. Operation named: #Dawn of the Mediterranean Bride. Vet du hvem som har funnet på Dawn of the Mediterranean Bride? Vet du hvorfor de valgte å bruke det navnet?
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #62 Skrevet 20. august 2011 Sjefen for opprørernes nasjonale overgangsråd, Mustafa Abdul Jalil, sa torsdag at «løkken strammer seg» rundt halsen på Gaddafi. Hvis den libyske statssjefen nekter å gå av, vil resultatet bli et voldsomt slag om Tripoli og et blodbad, tilføyde han. http://www.bt.no/nyheter/utenriks/Spr-blodbad-hvis-Tripoli-blir-slagmark-2557766.html Det er stor forskjell på å love blodbad og å regne med at det kan bli det. Slik du skrev det, opprørerne lover blodbad i Tripoli, så virker det som om de har tilhensikt å gå bananas i Tripoli og drepe alt og alle. Det Jalil snakker om er hva som kan bli konsekvensene om Gaddafi og gjengen ikke gir seg og man er nødt til å kjempe for å ta Tripoli. Han sier bla: Jalil antar at Gaddafis styrker vil legge ut miner i gater og på strategiske steder i Tripoli. Om det stemmer, at man har minelagte gater og får kamper i bygater, så kan det bli et blodbad. Det betyr ikke at opprørerne har blodbad som mål, eller at de har planer om å begynne med angrep på sivilbefolningen i Tripoli. Det er heller en beskrivelse av hva som kan skje om man ender opp med at de to sidene må kjempe inne i Tripoli og det faktum at Gaddafi har hatt flere måneder til å finne på sikkerhetstiltak, som miner, inne i byen. Det er jo nettopp gatekamper man ønsker å unngå, fordi krigføring i trange bygater ikke akkurat er optimalt. Det beste for alle sider er at Gaddafi gir seg, slik at man unngår et slikt scenario. Jeg tror også Jalil og de andre håper at såpass mange tripolitanere skal reise seg inne i byen at det blir umulig for Gaddafi å beholde kontrollen, så man slipper å rykke inn i byen med styrker. Det er isåfall det samme som skjedde i Benghazi helt i starten, hvor det var folket, ikke en organisert styrke, som klarte å få kontroll over byen gjennom antall, vilje og heller lavteknologiske våpen. Slikt snakk er nok også nettopp det, snakk, som kanskje kan skremme leiesoldater og annet rask til å gi opp kampen. Ellers har NATO bombet Tripoli heftig de siste dagene, så man kan også håper at de klarer å slå ut såpass mye av Gaddafis våpensystemer, at en eventuell kamp vil bli kortvarig.
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #63 Skrevet 20. august 2011 Håper lokalbefolkningen i Tripoli holder seg i ro og ikke går til noe prematurt opprør. Det er slettes ikke sikkert at opprørerne kan rykke fram til Tripoli på en stund. Opprørerne har bare såvidt fått sikret Az Zawiyah og har ikke hatt noe tid/mulighet til å fått konsolidert stillingen sin eller klargjort seg for en offensiv mot Tripoli fra Vest. Det er også regjeringstropper lengre vest som kan falle de i ryggen. Det er høyst uklart hvor sikker stillingen til opprørerne er sørover i Gharyan. Det er i alle fal pr i dag ikke noe direkte press på Tripoli fra sør, selv om forsyningslinjen den veien er kuttet. I Zlitan er det åpenbart at opprørerne bør renske opp i byen før de kan være trygge på å rykke framover på en sikker måte. Opprørerne har hatt forhastede og uorganiserte framrykkninger tidligere som har blitt slått hardt tilbake. Det virker nå som de har lært av dette og rykker fram mer stegvis. Derfor vil et opprør i Tripoli nå bli stående helt alene, uten mulighet for støtte på bakken og ingen forsyninger. Det kan bli svært kostbart i menneskeliv. De siste meldingene er at de nå befinner seg 15 km fra Tripolis vestport. Det kommer også meldinger om at Gaddafi ber sine støttespillere ta til våpen og gjøre seg klar til å forsvare byen. Legg til at man har snakket om å ta byen innen Eid, som er sånn ca 1. september, så tror jeg kampen om Tripoli kan komme raskere enn man hadde trodd.
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #64 Skrevet 20. august 2011 Vet du hvem som har funnet på Dawn of the Mediterranean Bride? Vet du hvorfor de valgte å bruke det navnet? Slik jeg har forstått det er det en oversettelse av den offisielle arabiske tittelen, Fajr Aroos al Ba7er. Årsaken er nok at Tripoli ofte blir omtalt som the Mediterranean Bride eller the White Bride of the Mediterranean. Uten å si det 100% sikkert, så virker det som om det er et navn med historiske røtter. Once known as the “White Bride of the Mediterranean,” Tripoli is the capital of Libya and its most populous city. The Phoenicians founded it in the 7th century B.C.E. Over time, it fell into the hands of various empires, including the Greeks and Romans. From the 16th through the 19th centuries, it was in the hands of the Ottoman Empire, and for the first half of the 20th century, it was controlled by Italy and the Allied nations. It gained independence, along with the rest of Libya, in 1951.
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #65 Skrevet 20. august 2011 En liten, men interessant detalj; i flere måneder nå har det kommet ut mange meldinger a la "Benghazi calling Tripoli" og "Libya calling Tripoli". Den siste tiden har det begynt å komme veldig mange meldinger andre veien, "Tripoli calling". Det er ut til å blitt en egen # på twitter.
Spiralis Skrevet 20. august 2011 #66 Skrevet 20. august 2011 De siste meldingene er at de nå befinner seg 15 km fra Tripolis vestport. Det kommer også meldinger om at Gaddafi ber sine støttespillere ta til våpen og gjøre seg klar til å forsvare byen. Legg til at man har snakket om å ta byen innen Eid, som er sånn ca 1. september, så tror jeg kampen om Tripoli kan komme raskere enn man hadde trodd. Det har vært nok av meldinger om at de har frigjort både den ene og den andre byen uten at det har holdt vann. Merker meg at de bruker begrepet "frigjort" svært raskt når det har vært kamphandlinger et sted. Ofte så har de erklært byer for frigjorte når det har vært mindre treffninger med lokale opprørere og de har erklært byer for frigjorte når situasjonen nok har vært at opprørerne har klart å trenge inn i en by, men at kampene faktisk er i startfasen. Det var for eksempel mange dager fra Sabratha ble påstått frigjort til opprørerne faktisk hadde full kontroll der. Jeg leste først påstander om at byen var fulstendig frigjort 14. og den var ikke under full kontroll før i går 19. Slikt gjør ikke mye til eller fra for en som sitter i trygge Norge, men å handle ut fra for tidlige rykter om opprørere i frammasj kan være livsfarlig i Tripoli. Forhåpentligvis så rakner regimet fra innsiden så det ikke blir noen kamper i Tripoli.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2011 #67 Skrevet 20. august 2011 Det er stor forskjell på å love blodbad og å regne med at det kan bli det. Slik du skrev det, opprørerne lover blodbad i Tripoli, så virker det som om de har tilhensikt å gå bananas i Tripoli og drepe alt og alle. Det Jalil snakker om er hva som kan bli konsekvensene om Gaddafi og gjengen ikke gir seg og man er nødt til å kjempe for å ta Tripoli. Jeg har aldri skrevet at opprørerne lover blodbad i Tripoli. Jeg skrev at opprørerne truer med blodbad i Tripoli. Jeg oppfattet uttalelsen fra Mustafa Abdul Jalil som en trussel om blodbad i Tripoli hvis Gaddafi nekter å gå av. Opprørerne truer med blodbad i Tripoli. Hvordan vil Nato forholde seg til dette? Natos mandat er å beskytte sivile i Libya, uansett om de sivile må beskyttes fra opprørsstyrkene eller fra regjeringsstyrkene. Kommer Nato til å bombe opprørsstyrkene hvis de går til angrep på Tripoli? Sjefen for opprørernes nasjonale overgangsråd, Mustafa Abdul Jalil, sa torsdag at «løkken strammer seg» rundt halsen på Gaddafi. Hvis den libyske statssjefen nekter å gå av, vil resultatet bli et voldsomt slag om Tripoli og et blodbad, tilføyde han. http://www.bt.no/nyheter/utenriks/Spr-blodbad-hvis-Tripoli-blir-slagmark-2557766.html Jeg tror ikke det finnes en militær løsning på denne konflikten. Jeg håper det blir en politisk løsning.
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #68 Skrevet 20. august 2011 Det har vært nok av meldinger om at de har frigjort både den ene og den andre byen uten at det har holdt vann. Merker meg at de bruker begrepet "frigjort" svært raskt når det har vært kamphandlinger et sted. Ofte så har de erklært byer for frigjorte når det har vært mindre treffninger med lokale opprørere og de har erklært byer for frigjorte når situasjonen nok har vært at opprørerne har klart å trenge inn i en by, men at kampene faktisk er i startfasen. Det var for eksempel mange dager fra Sabratha ble påstått frigjort til opprørerne faktisk hadde full kontroll der. Jeg leste først påstander om at byen var fulstendig frigjort 14. og den var ikke under full kontroll før i går 19. Slikt gjør ikke mye til eller fra for en som sitter i trygge Norge, men å handle ut fra for tidlige rykter om opprørere i frammasj kan være livsfarlig i Tripoli. Forhåpentligvis så rakner regimet fra innsiden så det ikke blir noen kamper i Tripoli. Mulig vi følger forskjellige kilder, men jeg har inntrykk av at det kommer ganske tydelig frem hvordan det ligger an. I forhorhold til bruken av "liberated", så har det f. eks vært vanlig å snakke om at deler av by x er liberated, samtidig som man fortsatt opplyser om at det foregår kamper der og der. Man er også flink til å få med om en melding er confirmed eller ikke. Inntil den er det, så tas den med forsiktighet. I går var det f. eks meldinger om at flyplassen i Tripoli var angrepet av opprørere, men man har sørget for å få bekreftelse på at det ikke stemmer i dag. Tripolitanerne har stort sett ligget lavt siden februar, om man ser bort i fra uro i starten og små sammenstøt, så jeg er sikker på at de klarer å holde hodet kaldt til tiden er inne. Men jeg tror mye av den uroen som meldes om der inne nå, først og fremst kommer av at man merker at det skjer ting i nærområdet, man kan som sagt høre kampene rykke nærmere, samt at det kommer mange meldinger om at ting ikke er "helt som de skal" i Tripoli, f. eks i forhold til desertering, tomme kontrollposter ect. Jeg tror slike ting betyr mer for den jevne innbygger i Tripoli, enn bruken av ordet liberated i diverse meldinger som flagrer rundt. Det er også en del opprørere inne i Tripoli, som jobber i kulissene, f. eks i forhold til å samle info, sende ut beskjeder ect. Men ja, jeg er helt enig i at jeg håper dypt og inderlig at vi slipper kamper i Tripoli i det hele tatt. Man kan håpe at det at det nå er såpass mye press på flere fronter får regimet til å gå i oppløsningen, eller ihvertfall at de som kjemper for dem går lei.
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #69 Skrevet 20. august 2011 Jeg har aldri skrevet at opprørerne lover blodbad i Tripoli. Jeg skrev at opprørerne truer med blodbad i Tripoli. Jeg oppfattet uttalelsen fra Mustafa Abdul Jalil som en trussel om blodbad i Tripoli hvis Gaddafi nekter å gå av. Jeg tror ikke det finnes en militær løsning på denne konflikten. Jeg håper det blir en politisk løsning. Truer/lover, du legger uansett mer i utsagnet enn Jalil faktisk har sagt. Både det å true og å love indikerer at det er noe man har tenkt å gå aktivt inn for. Noe som i dette tilfellet er BS, for opprørerne har ingen ting å vinne på å utsette sivilbefolkningen i Tripoli for et blodbad.. Gaddafi derimot. Og den politiske løsningen tror jeg du kan håpe på til du blir grønn. Det hadde selvfølgelig vært fint og flott, men jeg foreslår at du leser deg opp på Gaddafis historie.
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #70 Skrevet 20. august 2011 Jalil har akkurat gitt en kort uttalelse på tv, hvor han ber Tripolis befolkning holde seg rolig. Tenkte du ville like det Spiralis. 1
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #71 Skrevet 20. august 2011 Her er forresten et kart over Tripoli: http://twitpic.com/51kljo/full
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #72 Skrevet 20. august 2011 I forhold til kartet, her er et par hotspots: Bab al-Azizia er et stort militærkompleks hvor Gaddafi har hatt sin "festning". Denne har vært utsatt for flere bombetokter. Abu Salim huser Libyas notoriske Abu Salim prison, som bla var åstedet for en ren massakre i 1996. Det har tradisjonelt vært stedet man har sendt motstandere av regimet og i disse dager er det fullt av opprørere og mistenkte opprørere. Man av de som skal ha blitt arrestert i Tripoli kan også ha funnet veien dit. Ain Zara huser Ain Zara prison. Det er også en del grums forbundet med dette fengslet, men det er ikke like notorisk som Abu Salim. De siste dagene har det kommet en del ubekrefta meldinger om uro i deler av Tripoli, de aktuelle områdene er bla: Fashloum, Suq Al-Jum`a, Ben Ashour og Tajura.
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #73 Skrevet 20. august 2011 Nå kommer det ektremt mange ubekrefta meldinger om at det har brutt ut uro og sammenstøt flere steder i Tripoli, rett etter Jalils tale..
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #74 Skrevet 20. august 2011 Mahmoud Jibril: I ask every Tripoli resident, to protect the revolution & give the last word to the courts, spread mercy & forgiveness. Mahmoud Jibril: Lets not give an execuse to foreign powers to invade our land, citing chaos. Be responsible own the revolution Han ber også alle om å beskytte bygninger, respektere hverandre og unngå å søke hevn.
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #75 Skrevet 20. august 2011 Alt dette er fortsatt ubekrefta, men jeg begynner å lure litt.. Nå kommer det så mange meldinger, fra så mange forskjellige steder. Det er også kilder som vanligvis er troverdige, som befinner seg i Tripoli, som bekrefter uro, i tillegg til flere som hevder å ha snakket med slektninger i området som bekrefter det samme.. Det kan fortsatt bare være rykter, men mengden av meldinger er langt større enn den pleier å være når det er snakk om oppspinn.. Er det virkelig mulig at noe er på gang i Tripoli?
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #76 Skrevet 20. august 2011 I will keep my sources anonymous: Two phone calls from inside Tripoli assure me that the FF's have asked residents to stay inside their houses.. for safety reasons..and they are spreading weapons among all those willing to join them. The code for the start of the operation "Mermaid Dawn" was Mr. Mustafa Abdel Jalil's speech tonite.
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #77 Skrevet 20. august 2011 Noe er helt klart på gang i Tripoli! AJA sender direkte fra byen, og man kan høre skyting i bekgrunnen. De sier også at det er kamper i store deler av byen!
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #78 Skrevet 20. august 2011 Meldinger fra kilder jeg kjenner om at det er skarpskytere på takene i Tripoli og biler med automatvåpen, men allikevel fortsetter folk å gå ut!
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #79 Skrevet 20. august 2011 Det ser ut til at mange av de som kjemper i Tripoli nå er byens egne innbyggere, med hjelp fra opprøre som har klart å infiltrere byen. Tripolitanian Libyan AJA: #Tripoli Brigade (trained in Benghazi + Mntns) preparing to enter the capital soon. Military Council in #Nafusa confirmed that FF's are in control of #Tripoli int airport. (Bin Ghashir?)
Gjest Vampen Skrevet 20. august 2011 #80 Skrevet 20. august 2011 Operation"Mermaid Dawn" is believed to have 3 stages.. the first being an attack from inside Tripoli.. and on a later stage.. FF's are expected to storm the city to join their brothers inside.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå