Gå til innhold

Folk som holder på med vgs-utdanning i voksen alder.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, men jeg syns det står aller mest respekt av de som greier vgs med gode karakterer til de er 19 år.

Skulle jeg tatt ett og ett fag og brukt 10 år på vgs hadde jeg fått 6-er i alt og ikke hatt det stress.

Det plager meg fordi vi andre venninnene har 4-5 eksamener med tusenvis av sider i pensum, mens hun har gjerne 200. Og hun tror liksom at hun har det så sykt stress og at det er et under som skal skje fordi hun skal ta en filleeksamen på vgs.

Og fordi hun aldri kommer til å få seg utdannelse uansett, hun er av typen som bare surrer bort livet sitt. Har sikkert hatt 30 jobber på den tiden jeg har kjent henne.

Ok, har du hørt begrepet underdog?

Ser du ikke verdien i å støtte opp om dem som av ulike årsaker ikke har fullført tidligere?

Hva så om årsaken er at de var dumme eller late, skal de aldri kunne få sjansen til å "ta seg sammen" og jobbe seg opp, uten at sånne som deg skal trykke dem ned igjen?

Hvis denne venninnen er slik en byrde for deg, foreslår jeg at du finner deg andre likesinnede elitistiske venner, så slipper denne venninnen å bli holdt igjen av deg.

Hvor arrogant, selvsentrert og innbilsk går det an å bli?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest D.O.A.

Er det ingen her på KG som er høyt utdannet?

Mtp at alle syns vgs-fag er så vanskelig.

Det blir litt som at jeg blir stolt dersom jeg greier en eksamen bra på første forsøk. Stryker jeg og tar den på ny, blir jeg glad om jeg består, men ikke STOLT.

Når man greier ting på n'te forsøk er det så klart bra for vedkommende, men ikke enorme gratulasjoner.

"Gratulerer, du er verdens beste, superstolt av deg. Tenk å greie norskeksamen på 3. forsøk og 5 år". :ironi:

Så det går ikke ann å både ha høyere utdanning og forståelse for at ikke alle får tatt utdanning i samme rekkefølge som "alle andre"?

Jeg hadde gode karakterer på vgs, og har nå toppkarakterer etter første år med bachelor, men samtidig klarer jeg å forstå at ikke alle i dagens samfunn har klart eller klarer å fullføre vgs, enten det er fordi de tar dumme valg eller fordi de ikke får det til. Jeg synes det er ubeskrivelig bra at voksne mennesker klarer å sette seg på skolebenken igjen, det viser stor viljestyrke å gjøre det, selv om man kanskje ikke får 6 i alle fag.

Det er svært lett å dømme andre, men det er lov å vise forståelse og medfølelse for andre som kanskje ikke har hatt det like lett ift. skolegang.

Endret av D.O.A.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det står respekt i de som tar seg sammen og retter opp i "feil" de har gjort tidligere i livet. Det er aldri for sent å snu, og det er aldri dumt å gjøre det bedre for seg selv her i livet! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, mange som følte seg trufne her tydeligvis, morsomt :gjeiper:

Jeg ser ikke ned på de som bruker lang tid på vgs, men ser heller ikke opp til de. De er da ikke bedre enn vi som fullfører som normalt. Hvis det har skjedd noe spesiellt, f.eks sykdom, er det grunn for beundring, men ellers ser jeg ikke opp på de som bare somler.

Alle mine venner fullførte vgs rett etter ungdomsskolen, så det er ikke relevant for meg.

Kjenner en som sluttet, men han er bare sløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, mange som følte seg trufne her tydeligvis, morsomt :gjeiper:

Jeg ser ikke ned på de som bruker lang tid på vgs, men ser heller ikke opp til de. De er da ikke bedre enn vi som fullfører som normalt. Hvis det har skjedd noe spesiellt, f.eks sykdom, er det grunn for beundring, men ellers ser jeg ikke opp på de som bare somler.

Alle mine venner fullførte vgs rett etter ungdomsskolen, så det er ikke relevant for meg.

Kjenner en som sluttet, men han er bare sløv.

Og så er det mange som blir provosert fordi ts har en ufattelig egosentrisk tankegang ovenfor venninnen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg 3 jobber ved siden av fulltidsstudium på Universitetet (og det er hakket mer krevende enn kosefagene på vgs), så jeg vet hva det innebærer å sjonglere mellom jobb og studier.

Vi er alle forskjellige, skjønner jeg, jeg synes det er universitet som byr på kosefag: Endelig får jeg fordype meg i noe jeg virkelig er interessert i, forelesningene er så gode at jeg gleder meg til å gå på dem, og eksamenene er mest mappe- og hjemmeeksamener, hvor fokuset er å skrive en god oppgave, ikke å pugge årstall. Vgs derimot var mye dårlige lærere, pugging og obligatoriske fag man var lite motivert for å ta.

Selv hadde jeg et langt opphold mellom vgs og uni, og merket jo at jeg hadde litt å ta igjen, rett og slett fordi jeg var lite trent i å lese fag og skrive oppgaver, men dette går greit, siden stoffet og foreleserne er så motiverende. Men hadde jeg skulle begynt på det traurige vgs-pensumet nå, tror jeg det hadde vært mye verre enn da jeg var 16, med det handikappet et slikt opphold i praksis er, så ære være dem som tar opp dette i voksen alder, og som i tillegg kanskje har både barn, jobb og ulike sykdommer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar nå vgs i en alder på over 20, da jeg var syk i vanlig videregående alder. Jeg er faktisk ganske stolt over å ha kommet meg gjennom en sykdom, for så å begynne på vgs igjen i voksen alder. Ts: Hvorfor skal ikke din venninne få lov til å være stolt over at hun fullfører fag? Har du spurt henne hvorfor hun ikke tok vgs før? Det kan jo være gode grunner for det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

hehe, mange som følte seg trufne her tydeligvis, morsomt :gjeiper:

Jeg ser ikke ned på de som bruker lang tid på vgs, men ser heller ikke opp til de. De er da ikke bedre enn vi som fullfører som normalt. Hvis det har skjedd noe spesiellt, f.eks sykdom, er det grunn for beundring, men ellers ser jeg ikke opp på de som bare somler.

Alle mine venner fullførte vgs rett etter ungdomsskolen, så det er ikke relevant for meg.

Kjenner en som sluttet, men han er bare sløv.

Truffet? Av et innlegg som er så sløvt at det ikke fungerer som smørkniv? Nei, og det til tross for at jeg fikk studiekompetanse i tjueåra. Nå er jeg slik av natur at jeg ikke bryr meg så fryktelig mye om hva jeg gjør og i dette tilfellet angrer jeg ikke. Jeg fullført ikke VGS når jeg var 18-19, men jeg gjorde mye annet. Og lat og sløv? Tja, fulltidsjobbing i inn- og utland er muligens latskap? Isåfall er jeg gjerne lat. :popcorn:

Det som gjør at jeg reagerer på innlegget er at jeg syntes generelt det er en uting å se ned på mennesker. Og nå er det altså slik at det er ikke alle som er i samme situasjon som meg, at man kan skylde på dårlige valg og andre prioriteringer. Mange av de som ikke fullfører innenfor den grensa som settes opp her, har litt mer å skylde på enn jeg har, andre utfordringer, vanskelig livssituasjoner, sykdom, ect. Da syntes jeg det er ektra bedritent å sette dem i bås og se ned på dem. Spesielt når de faktisk tar tak og gjør gode valg for både seg selv og samfunnet. Det bør roses, ikke ses ned på. Og at folk her inne reagerer på en såpass bedriten holdning, ser jeg på som et sunnhetstegn, ikke at det er "morsomt" og at folk føler seg truffet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, mange som følte seg trufne her tydeligvis, morsomt :gjeiper:

Jeg ser ikke ned på de som bruker lang tid på vgs, men ser heller ikke opp til de. De er da ikke bedre enn vi som fullfører som normalt. Hvis det har skjedd noe spesiellt, f.eks sykdom, er det grunn for beundring, men ellers ser jeg ikke opp på de som bare somler.

Alle mine venner fullførte vgs rett etter ungdomsskolen, så det er ikke relevant for meg.

Kjenner en som sluttet, men han er bare sløv.

Siden jeg regner med den delvis var myntet på meg:

Føler meg ikke truffet i det hele tatt. Jeg hadde ordinær skolegang og 5,6 i snitt uten ekstrapoeng. Men man eier da litt refleksjonsevne og empati allikevel!

Har tanken slått deg at folk rett og slett blir sint på din venninnes vegne. Det virker som du ikke ønsker at hun skal lykkes.

Mulig du er flink på skolen, men du har ennå mye å lære som menneske.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passing by

Ok, har du hørt begrepet underdog?

Ser du ikke verdien i å støtte opp om dem som av ulike årsaker ikke har fullført tidligere?

Hva så om årsaken er at de var dumme eller late, skal de aldri kunne få sjansen til å "ta seg sammen" og jobbe seg opp, uten at sånne som deg skal trykke dem ned igjen?

Hvis denne venninnen er slik en byrde for deg, foreslår jeg at du finner deg andre likesinnede elitistiske venner, så slipper denne venninnen å bli holdt igjen av deg.

Hvor arrogant, selvsentrert og innbilsk går det an å bli?

Jeg syns det er veldig fint at man har sjansen til å rette opp eventuelle "feilgrep" man har gjort tidligere i livet. Noen tar opp igjen fag for å få bedre karakter, ikke fordi de har strøket men fordi karakteren er for dårlig til å komme inn på den utdannelsen de ønsker å gå videre på. Jeg syns det står respekt av at folk klarer å ta seg inn igjen, at de gjør et forsøk på det.

Men det er sikkert bedre å la dem bli der de er for da kan man også klage på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, mange som følte seg trufne her tydeligvis, morsomt :gjeiper:

Jeg har reagert på det som er skrevet i denne tråden, men jeg føler meg absolutt ikke truffet. Jeg fullførte vgs i 2002 når jeg var 19 år. På normal tid altså! Husker ikke snittet men det var mellom 4 og 5 et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempeflott at voksne tar vgs! Det viser at de faktisk ønsker å gjøre noe mer, at de ikke er fornøyd med slik jobblivet deres er i dag og at de faktisk gjør noe med det. Det står det respekt av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(forøvrig har jeg tatt langt flere studiepoeng enn deg i tillegg til full jobb og tar vel 30 i året nå)

Faren min er sterkere enn din far!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Så trist!

Edit: Jeg tror jeg misforstod litt her, men skjønner nå at vi mente det samme. (Tror jeg).

Øh?

Det er min erfaring at man gratulerer og spesielt når det er gode karakterer. Her trodde jeg vi var enig om noe ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...