Gå til innhold

Folk som holder på med vgs-utdanning i voksen alder.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker du om folk som holder på med vgs-utdanning i voksen alder (20+)?

Jeg har ei venninne som er 28 år og enda ikke har somlet seg til å få studiekompetansen. Hun holder på med 1 og 1 fag og høster gratulasjoner fra himmelen om hvor flink hun er. Og så klart hvor stress det er å ta eksamen som vi andre tok for 10 år siden. Og en vgs-eksamen er ikke i nærheten så vanskelig som eksamer på høyere nivå. 1 bok i pensum til eksamen? Sjekk hvordan det er å ha 5 bøker i pensum, DA kan vi snakke om stress.

Jeg vet det politisk korrekte er å si at det er helt ok å ta utdanning når man ønsker, at folk prioiterer forskjellig, og at mange er motivasjonsløse etter ungdomsskolen, men jeg innrømmer jeg tenker mitt når man er mange- og tjue år og enda ikke har studiekompetanse. Greit for de som da satser på noe annet,ikke alle trenger å studere, men når man skryter livet at seg hvor mye man stresser med å ta samfunn og norsk i en alder av 28....

Upopulær mening :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg ikke vet noe om henne eller bakgrunnen for at hun er "treg", så har jeg egentlig ingen annen mening utover det at jeg synes det er fint at hun skaffer seg generell studiekompetanse. Jeg er 20 år og nettopp ferdig med mitt første år på høgskole. Jeg har i alle år vært skoleflink og ikke tatt noen friår e.l., og nå er jeg lei. Jeg skal fortsette til høsten, men poenget mitt er at jeg forstår at hun synes det er tungt. Selv om andre ikke synes det er tungt, så finnes det de som gjør det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, jeg er helt enig med deg. Selv så tok jeg to år på ett år på vgs og ble ferdig ett år tidligere enn de andre som startet samtidig som meg. Det var stress.

Jeg lurer litt på hvordan det skal gå med dem som mener at ett vgs-fag på ett år er mye. Hvordan skal de komme seg gjennom studier da uansett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Har du prøvd å ta utdannelse i tillegg til full jobb? Jeg mener FULL JOBB som i HELTIDS JOBB. Inntil du har prøvd det kan du la være å uttale deg.

Jeg selv har tatt noen VGS fag i voksen alder (vi snakker +30) før jeg innså at det var en lettere vei til studiekompentanse. Siden har jeg tatt 75 stp i tillegg til full jobb. Riktignok ble studiene tatt med ca halv progresjon og selvsagt var studiene tilpasset at man ikke har mulighet til å gå på forelesning på dagtid utenom helg.

Slutt å dømme mennesker som velger å ta utdannelse selv om de er voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, jeg er helt enig med deg. Selv så tok jeg to år på ett år på vgs og ble ferdig ett år tidligere enn de andre som startet samtidig som meg. Det var stress.

Jeg lurer litt på hvordan det skal gå med dem som mener at ett vgs-fag på ett år er mye. Hvordan skal de komme seg gjennom studier da uansett?

Sant. Kan skjønne at matten og naturfagen kan være tung for de som absolutt ikke er realfagstyper, men når man syns norsk, engelsk, samfunn osv er stress, sier det kanskje noe om potensialet til personen.

Kjenner veldig mange som har gått 3 år på vgs, men har strøket i så mye, at de tar hele pakka på ny (23/5 regelen?). Da er det et himla mas om hvor stress disse 5 fagene er :fnise: Tror det var mer stress for oss som tok disse 5 fagene SAMTIDIG med en haug med andre fag. Kun 5 fag er jo luksus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du om folk som holder på med vgs-utdanning i voksen alder (20+)?

Jeg har ei venninne som er 28 år og enda ikke har somlet seg til å få studiekompetansen. Hun holder på med 1 og 1 fag og høster gratulasjoner fra himmelen om hvor flink hun er. Og så klart hvor stress det er å ta eksamen som vi andre tok for 10 år siden. Og en vgs-eksamen er ikke i nærheten så vanskelig som eksamer på høyere nivå. 1 bok i pensum til eksamen? Sjekk hvordan det er å ha 5 bøker i pensum, DA kan vi snakke om stress.

Jeg vet det politisk korrekte er å si at det er helt ok å ta utdanning når man ønsker, at folk prioiterer forskjellig, og at mange er motivasjonsløse etter ungdomsskolen, men jeg innrømmer jeg tenker mitt når man er mange- og tjue år og enda ikke har studiekompetanse. Greit for de som da satser på noe annet,ikke alle trenger å studere, men når man skryter livet at seg hvor mye man stresser med å ta samfunn og norsk i en alder av 28....

Upopulær mening :popcorn:

Du høres ut som en sånn "venninne" man kan klare seg uten. Du "tenker ditt"? Det får du jo bare gjøre, så får de som ønsker å skaffe seg en utdannelse i voksen alder fortsette med det. Popcornet tyder vel på at du bare er ute etter å provosere uansett.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sant. Kan skjønne at matten og naturfagen kan være tung for de som absolutt ikke er realfagstyper, men når man syns norsk, engelsk, samfunn osv er stress, sier det kanskje noe om potensialet til personen.

Kjenner veldig mange som har gått 3 år på vgs, men har strøket i så mye, at de tar hele pakka på ny (23/5 regelen?). Da er det et himla mas om hvor stress disse 5 fagene er :fnise: Tror det var mer stress for oss som tok disse 5 fagene SAMTIDIG med en haug med andre fag. Kun 5 fag er jo luksus.

Men skjønner dere ikke at det kan være grunner til at de sliter som dere ikke vet om? Og som Blondie65 sier - kanskje er de i arbeid? Man kan ikke bruke seg selv som bevis på at man vet hvordan det er for alle andre. Noe du synes er lett, kan det finnes tusen grunner til at en annen synes er vanskelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ta utdannelse i tillegg til full jobb? Jeg mener FULL JOBB som i HELTIDS JOBB. Inntil du har prøvd det kan du la være å uttale deg.

Ingen av de jeg kjenner som holder på med vgs jobber fullt. De har deltidsjobber. Hun ene jobber kun i helgene f.eks. Jobber man fullt og går på kveldsskole skjønner jeg jo at det er veldig hektisk. Men likevel; man har valgt det selv.

Selv har jeg 3 jobber ved siden av fulltidsstudium på Universitetet (og det er hakket mer krevende enn kosefagene på vgs), så jeg vet hva det innebærer å sjonglere mellom jobb og studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de jeg kjenner som holder på med vgs jobber fullt. De har deltidsjobber. Hun ene jobber kun i helgene f.eks. Jobber man fullt og går på kveldsskole skjønner jeg jo at det er veldig hektisk. Men likevel; man har valgt det selv.

Selv har jeg 3 jobber ved siden av fulltidsstudium på Universitetet (og det er hakket mer krevende enn kosefagene på vgs), så jeg vet hva det innebærer å sjonglere mellom jobb og studier.

Men du vet kun hvordan det er for deg. Du vet ingenting om hvordan det er for andre, for folk opplever nemlig ting helt forskjellig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fable

Hva i all verden ?

Ikke alle mennesker er egnet for skole. Skole er tilrettelagt for lesehester enn de som foretrekker fysisk læring. Noen lærer bedre ved å gjøre ting, mens andre lærer bedre ved å lese.

Kan godt hende hun er en av de som er litt mer "hands on" type jente. Da kan ett fag være vanskelig å kave seg gjennom. Selv om DU syns det var lett som er fjert.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde synes det var greit å spørre dette spørsmålet, men ikke når det har den vinklingen TS og andre her sitter og "ler av" folk som ikke tar det like lett som alle andre. F.eks Anonymbruker kl 21.29. Hadde det ikke vært for et slikt patroniserende innlegg så hadde jeg svart, men jeg skjønner jo at det ikke er vits i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe problem med at man studerer og får studiekompetanse i voksen alder. En bivirkning av reformen som kom i 94 kanskje? Mange valgte/velger jo yrkesfag uten studiekompetanse - forståelig nok siden de skulle/skal ut i jobb rett etter skolen.

Og at hun venninna synes det er tungt forstår jeg også godt, for man må på en måte "kunne" studere. Man må lære seg å studere på nytt etter mage år vekk fra skolebenken. Kanskje derfor man blir anbefalt å gjøre seg ferdige med studiene når man først driver på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Kan skjønne at matten og naturfagen kan være tung for de som absolutt ikke er realfagstyper, men når man syns norsk, engelsk, samfunn osv er stress, sier det kanskje noe om potensialet til personen.

Kjenner veldig mange som har gått 3 år på vgs, men har strøket i så mye, at de tar hele pakka på ny (23/5 regelen?). Da er det et himla mas om hvor stress disse 5 fagene er :fnise: Tror det var mer stress for oss som tok disse 5 fagene SAMTIDIG med en haug med andre fag. Kun 5 fag er jo luksus.

Man var kanskje ikke så skoleflink siden man strøk i mange fag - og da er det vanskelig da. Når man mangler grunnkunnskapene og sist man lærte algebra var for 10-15 år siden. Slutt å døm andre og fei for din egen dør - du er sikkert ikke perfekt du heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går utfra at disse menneskene det er snakk om ikke har heltidsjobb ved siden av, men kanskje en deltidsjobb eller ingen jobb? Jeg kan forstå at det er vanskelig dersom man har heltidsjobb ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner folk som har tatt vgs i voksen alder (i 30 årene). En av de ble plutselig enke - og hadde ikke tidligere vært i jobb. Med 3 barn å forsørge fant hun det smart å skaffe seg studiekompetanse for å få seg utdannelse. Slikt står det respekt av.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan jo være at hun er veldig stolt for å fullføre og klare det hun gjør. Mennesker er på forskjellige stadier i livet, og jeg kan ikke si du er noe god venninne når du ikke en gang kan være glad på hennes vegne uten å tenke hvor "lett" hun har det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden ?

Ikke alle mennesker er egnet for skole.

Jeg har aldri sagt at alle bør ta utdanning heller. Tvert imot. Mennesker med praktiske talenter bør heller jobbe med det enn å slite seg gjennom skolegang. Har mye mer respekt for en fyr som velger å bli rørlegger og trives godt med det enn en som absolutt skal bruke år og dag på studiekompetansen. Og mest sannsynlig stryke på det meste på høyskolen når den tid kommer, fordi han ikke er av lesehesttypen.

Ikke alle bør studere, folk bør ha litt selvinnsikt og se hva de passer til. Hun venninna som nevnt kommer aldri til å komme seg gjennom 3 år +, på Universitetet. Hun er ikke av den skoelflinke typen, hun hater å lese, skrive osv. Hadde vært bedre for henne å funnet en mer praktisk jobb, først som sist.

Av vgs-klassen min på 15 stk er vi kun 3 som faktisk studerer den dag i dag (gikk i studekompetanse-klasse pga yrkesfaglig retning). Resten suller rundt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner et par stykker i midten av 20-årene som fortsatt jobber med videregåendeopplæringen sin. Og de får jo bare bra karakterer (5 og 6). Når jeg får høre om hva oppgavene deres eller eksamenene handler om er det jo dritlett. Ikke rart at en 25-åring gjør det bra? I forhold til en på 17-18 er man mer moden og reflektert, og har grunnlaget for å gjøre det enda bedre på vgs-ting.

Jeg respekterer folks valg, men jeg synes at når man er et sted over 22-23 bør man heller holde på med ordentlige studier.

De som tar enkeltfag for å komme inn på medisin, farmasi, journalistikk, ja, det er jo greit, men nå snakker jeg om å ta hele videregående.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner et par stykker i midten av 20-årene som fortsatt jobber med videregåendeopplæringen sin. Og de får jo bare bra karakterer (5 og 6). Når jeg får høre om hva oppgavene deres eller eksamenene handler om er det jo dritlett. Ikke rart at en 25-åring gjør det bra? I forhold til en på 17-18 er man mer moden og reflektert, og har grunnlaget for å gjøre det enda bedre på vgs-ting.

Jeg respekterer folks valg, men jeg synes at når man er et sted over 22-23 bør man heller holde på med ordentlige studier.

Du respekterer ikke andre folks valg ut fra det du skriver. Hvis man nå en gang ikke har tatt vgs når man passerer det du synes er for gammelt, skal man da gi avkall på utdannelse for resten av livet? På grunn av hva noen fordomsfulle mennesker måtte mene? I det første avsnittet ditt snakker du om voksne som får toppkarakterer fordi de ventet. Så det du sier er jo faktisk at disse har vært smarte som ventet?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...