Gå til innhold

Folk som holder på med vgs-utdanning i voksen alder.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det ingen her på KG som er høyt utdannet?

Mtp at alle syns vgs-fag er så vanskelig.

Det blir litt som at jeg blir stolt dersom jeg greier en eksamen bra på første forsøk. Stryker jeg og tar den på ny, blir jeg glad om jeg består, men ikke STOLT.

Når man greier ting på n'te forsøk er det så klart bra for vedkommende, men ikke enorme gratulasjoner.

"Gratulerer, du er verdens beste, superstolt av deg. Tenk å greie norskeksamen på 3. forsøk og 5 år". :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Da tror jeg heller det er din omgangskrets som er spesiell, det å gratulere med fullført vgs og billappen er noe de fleste gjør, både familie og venner.

Merkelig nok er dette min erfaring også. Og spesielt med gode karakterer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser litt ned på voksne folk som enda ikke har vgs :sjenert:

Syns det er en selvfølge å ha vgs, uansett om man vil studere videre eller ei. Syns det skal ekstremt gode grunner til om man ikke skal fullføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Er det ingen her på KG som er høyt utdannet?

Mtp at alle syns vgs-fag er så vanskelig.

Det blir litt som at jeg blir stolt dersom jeg greier en eksamen bra på første forsøk. Stryker jeg og tar den på ny, blir jeg glad om jeg består, men ikke STOLT.

Når man greier ting på n'te forsøk er det så klart bra for vedkommende, men ikke enorme gratulasjoner.

"Gratulerer, du er verdens beste, superstolt av deg. Tenk å greie norskeksamen på 3. forsøk og 5 år". :ironi:

De oppegående av oss klarer vel heller å se at mennesker er forskjellig og glede oss over at de har fått til det de ønsker, fremfor å rakke ned på dem for ikke å leve opp til en tenkt standard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Jeg har plukket opp tråden på skolegangen min igjen, etter 7 års opphold i utdannelse (+ noen veldig kronglete skoleår før der igjen), pga både fysisk og psykisk sykdom.

Har kanskje halvparten av vgs å ta igjen.

Jeg er 27.

Jeg har egentlig aldri har slitt med skolen som sådan, fikk gode karakterer på de fagene jeg fullførte.

Jeg fikk f.eks femmer i engelsk, takket være en lærer som sa at han ikke ville la fraværet mitt påvirke karakteren hvis arbeidet mitt var bra.

Men pga at jeg tåler veldig lite fysisk, konsentrasjonen min oppfører seg som vann i hendene mine og korttidshukommelsen min er laget av teflon og hodet mitt generelt domineres av svarte hull og kaos, så synes jeg at det er både stressende og slitsomt å ta igjen de få fagene, som jeg antageligvis kommer til å bruke flere år på.

Så når de som kjenner meg og vet hva jeg har gått igjennom skryter av meg og gratulerer, så blir jeg kjempeglad og takker med et smil. :takke:

Selv er jeg storfornøyd med meg selv for at jeg endelig er på vei videre :)

Så får de andre tenke sitt.... :gjeiper:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg ser litt ned på voksne folk som enda ikke har vgs :sjenert:

Syns det er en selvfølge å ha vgs, uansett om man vil studere videre eller ei. Syns det skal ekstremt gode grunner til om man ikke skal fullføre.

Og jeg ser litt ned på dumme mennesker.. :goodbye:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De oppegående av oss klarer vel heller å se at mennesker er forskjellig og glede oss over at de har fått til det de ønsker, fremfor å rakke ned på dem for ikke å leve opp til en tenkt standard.

Jeg rakker ikke ned på dem, utad gratulerer jeg jo dem! Men jeg må få lov til å ytre meningen min her! Er noe annet enn å si det til personen det gjelder. Rakker aldri ned på noen IRL.

JEEEEZ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studiekompetanse, men har likevel valgt å ta studierettet fag som vgs-privatist. Hvorfor? Fordi jeg ikke var på den stien jeg burde ha vært på.

Det hadde jo selvsagt vært perfekt om jeg var ferdigutdannet, hadde fast jobb og stor familie på dette tidspunktet, men slik ble det nå ikke!

Jeg syns alle som fullfører vgs, uansett alder, burde være kjempestolte av seg selv. Om MIN venninne hadde fått seg til å fullføre flere år etter at "alle andre" gjør det, så hadde jeg stått ved siden av henne og heiet! :duskedame:

Skjønner ikke åssen folk får seg til å si slike ting.. "jeg har det mye verre enn henne, derfor skal ikke hun klage!". Jeg blir kvalm! Hva med å være medmenneskelig og heller rose hverandre på veien?

Syns også det er beundringsverdig at de som har skolevansker faktisk går inn for å få seg ei utdanning. Eller de burde kanskje holde seg til kassajobben på nærbutikken, de? :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ta utdannelse i tillegg til full jobb? Jeg mener FULL JOBB som i HELTIDS JOBB. Inntil du har prøvd det kan du la være å uttale deg.

Jeg selv har tatt noen VGS fag i voksen alder (vi snakker +30) før jeg innså at det var en lettere vei til studiekompentanse. Siden har jeg tatt 75 stp i tillegg til full jobb. Riktignok ble studiene tatt med ca halv progresjon og selvsagt var studiene tilpasset at man ikke har mulighet til å gå på forelesning på dagtid utenom helg.

Slutt å dømme mennesker som velger å ta utdannelse selv om de er voksen.

Jupp, men ikke VGS. Og ja jeg dømmer de som er så flinke som tar ett og ett fag VGS. Hadde det vært meg hadde jeg ikke nevnt det med ett ord til noen at jeg gjorde.(forøvrig har jeg tatt langt flere studiepoeng enn deg i tillegg til full jobb og tar vel 30 i året nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg rakker ikke ned på dem, utad gratulerer jeg jo dem! Men jeg må få lov til å ytre meningen min her! Er noe annet enn å si det til personen det gjelder. Rakker aldri ned på noen IRL.

JEEEEZ.

Hehe, nei, du serverer en falsk gratulasjon som du ikke mener, mens du latterliggjør dem anonymt på et forum.. Miss Congeniality! :rodmer:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rakker ikke ned på dem, utad gratulerer jeg jo dem! Men jeg må få lov til å ytre meningen min her! Er noe annet enn å si det til personen det gjelder. Rakker aldri ned på noen IRL.

JEEEEZ.

Nemlig.(helt enig med du)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ser litt ned på dumme mennesker.. :goodbye:

hehe, er nok ikke dum du;) Har 6-ere i nesten alle fag, utenom 5 i musikk og gym.

Det er så typisk KG. Selv når man ytrer meninger på skråblikkforumet (der generaliseringer gjelder!) får man "du er dum" når noen er uenige.

Hvis jeg mener fanatiske hundeeiere er tåpelige får jeg "jeg syns mennesker som ikke forstår hund er dumme". Og sånn går det...

Alle som er uenige med deg er ikke dumme! Med mindre du har en egen definisjon av ordet dum da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Nemlig.(helt enig med du)

Hahaha, ja, man snakker om høyt utdannede og oppegående mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jupp, men ikke VGS. Og ja jeg dømmer de som er så flinke som tar ett og ett fag VGS. Hadde det vært meg hadde jeg ikke nevnt det med ett ord til noen at jeg gjorde.(forøvrig har jeg tatt langt flere studiepoeng enn deg i tillegg til full jobb og tar vel 30 i året nå)

Jeg tok også 30 i året. Det er en grunn til at jeg ikke har tatt flere nå - det kan godt være at jeg fullfører en Bachelor eller en Master senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

hehe, er nok ikke dum du;) Har 6-ere i nesten alle fag, utenom 5 i musikk og gym.

Det er så typisk KG. Selv når man ytrer meninger på skråblikkforumet (der generaliseringer gjelder!) får man "du er dum" når noen er uenige.

Hvis jeg mener fanatiske hundeeiere er tåpelige får jeg "jeg syns mennesker som ikke forstår hund er dumme". Og sånn går det...

Alle som er uenige med deg er ikke dumme! Med mindre du har en egen definisjon av ordet dum da;)

Jeg driter i grunn langt i hva slags karakterer du har klart å karre til deg på VGS. Men det er jo litt søtt at du føler for å utdype og forsvare deg med karakterer. Jeg syntes at det er å se ned på mennesker som ikke er ferdig med VGS før de har nådd x antall år er dumt. Eller, for å si det på en penere måte, ikke særlig smart. EOD.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen her på KG som er høyt utdannet?

Mtp at alle syns vgs-fag er så vanskelig.

Det blir litt som at jeg blir stolt dersom jeg greier en eksamen bra på første forsøk. Stryker jeg og tar den på ny, blir jeg glad om jeg består, men ikke STOLT.

Når man greier ting på n'te forsøk er det så klart bra for vedkommende, men ikke enorme gratulasjoner.

"Gratulerer, du er verdens beste, superstolt av deg. Tenk å greie norskeksamen på 3. forsøk og 5 år". :ironi:

Her har du misforstått noe, for det er ofte FØRSTE forsøk for mange av de som tar VGS-fagene i voksen alder. Man klarer eksamen på første forsøk og man blir superstolt, akkurat som du blir når du klarer dine eksamener på første forsøk. Kanskje enda litt mer, fordi man ikke er vant til å ta eksamener eller har gjennomført til tross for store utfordringer. For de som har tatt eksamener tidligere, men ikke bestått, så blir de stolte fordi de nå består for første gang.

Det er ikke nødvendigvis det at fagene i seg selv er så vanskelige, men det kan være alle utfordringene rundt det å ta opp fag i voksen alder som gjør det tøft. Pluss at alt er obligatorisk og ikke tillater særlig fravær.

Jo, det er mange på KG som har høyere utdanning, men forhåpentligvis har de fleste innsikt nok til å la være å komme med tilsvarende negative kommentarer..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser litt ned på voksne folk som enda ikke har vgs :sjenert:

Syns det er en selvfølge å ha vgs, uansett om man vil studere videre eller ei. Syns det skal ekstremt gode grunner til om man ikke skal fullføre.

Hvorfor må det ekstremt gode grunner til, for å ikke fullføre videregående? Skolegang og teori passer ikke for alle!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rakker ikke ned på dem, utad gratulerer jeg jo dem! Men jeg må få lov til å ytre meningen min her! Er noe annet enn å si det til personen det gjelder. Rakker aldri ned på noen IRL.

JEEEEZ.

Du er selvsentrert og eier ikke antenner eller empati, og klarer ikke å begripe noe så fundamentalt som at andre mennesker ikke er som deg. Og i tillegg er du altså falsk.

Må si jeg glatt foretrekker folk som tar vgs sent i livet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg syns det står aller mest respekt av de som greier vgs med gode karakterer til de er 19 år.

Skulle jeg tatt ett og ett fag og brukt 10 år på vgs hadde jeg fått 6-er i alt og ikke hatt det stress.

Det plager meg fordi vi andre venninnene har 4-5 eksamener med tusenvis av sider i pensum, mens hun har gjerne 200. Og hun tror liksom at hun har det så sykt stress og at det er et under som skal skje fordi hun skal ta en filleeksamen på vgs.

Og fordi hun aldri kommer til å få seg utdannelse uansett, hun er av typen som bare surrer bort livet sitt. Har sikkert hatt 30 jobber på den tiden jeg har kjent henne.

Slik som du beskriver henne, høres det ut som om hun har problemer med ett og annet? Da hadde det kanskje vært godt for henne å ha en støttende venninne. Kanskje du skulle spørre henne hvordan det går, og si at du håper hun når målet sitt? Jeg tror nok hun føler at hun ikke er like god som dere andre, som har klart mye i forhold til henne? Kanskje hun maser mye om at hun har mye å gjøre, fordi hun vil være på nivå med dere? Jeg tror ikke hun har det så mye lettere enn deg. Du har vel ditt og stri med du også, slik som alle andre har.

Ja, jeg syns selvfølgelig at det beste er å kunne fullføre vgs med gode karakterer innen man er 19 år, og gjerne ha fått lappen. Da går liksom livet på skinner... Alle vil jo helst det.

Dessverre går det ikke sånn for alle, fordi det er så mange faktorer som spiller inn i løpet av de første 19 årene av vårt liv. Så jeg syns man ikke skal se ned på andre som må ta andre valg i livet enn seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D.O.A.

Merkelig nok er dette min erfaring også. Og spesielt med gode karakterer!

Så trist!

Edit: Jeg tror jeg misforstod litt her, men skjønner nå at vi mente det samme. (Tror jeg).

Endret av D.O.A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...