Gå til innhold

K(a)os


Gjest Marmot

Anbefalte innlegg

BAre et spørsmål... Gir du Murmelen hele kokte erter?

Jeg er usikker... Gubben mener det er "livsfarlig", men tøtta langer innpå om hun får hele erter og ikke moste.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morsomt at dere snakker om erter, for det lot jeg Lilletassen få smake på i stad for første gang.. Han likte det ikke og kastet det bare rundt seg.. Tenker at de er såpass små jeg også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høhø, merker at min terskel for å gi ungen hel mat er langt høyere enn hos mange. Men vi har *bank i bordet* aldri hatt noen episoder med mat som sitter fast, hun brekker seg, ja, men de har brekningsrefleksen langt framme på tungen og ikke i svelget som hos voksne. Hele erter er forresten snadder "sier" T, men det aller morsomste er å trykke de ned i bordet med fingeren :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høhø, merker at min terskel for å gi ungen hel mat er langt høyere enn hos mange.

Min er nok mye lavere enn hos andre. Jeg har gitt ham det aller meste siden han begynte å spise og er veldig fan av barnestyrt mattilvenning. Jeg får jo sjokkerte blikk fordi Murmel får hele druer. :fnise:

*****

Stakkars Murmel er syk! :tristbla:

Han har skikkelig fæl diaré. Det er første gangen vi opplever det, i går kveld etter han hadde lagt seg var han skikkelig urolig. Jeg bare gikk inn og la ham ned igjen hver gang, og tenkte ikke på å sjekke bleia, for han hadde jo vært helt fin før på dagen og jeg tenkte det var fordi han sto så voldsomt tidlig opp og bare fikk én lur i barnehagen, pleier å være slik. Så da lå han der sikkert en time, han er så godt innpakket i posen sin at jeg ikke luktet det heller. Fy fader for en dårlig samvittighet jeg har. :tristbla:

Heldigvis er han i veldig godt humør og frisk ellers, så jeg vet ikke helt hva det er? Om han har spist noe han ikke tåler eller om det er omgangssyke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var bare den natten og noen runder på morgenen, heldigvis. Jeg puster lettet ut altså!

Nå nettopp reiset han seg opp helt uten støtte! :nigo: Riktignok forran bordet så han kunne ta tak i bordet med én gang han hadde reist seg, men det er da et skritt i riktig retning er det ikke? Han klarer å svinge gåvogna uten å sette seg ned også nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til Murmelen!

Når det gjelder mat, så gir jeg frøkna her det samme som vi selv spiser, og hun får smake på alt mulig. Men jeg gir henne ikke hele druer altså.. Hun stapper innpå og jeg er redd for at hun skal få en hel drue i halsen. Føler meg ikke sikker på hvor stort spiserøret er jeg? Hvor store/små biter er trygt liksom??

Når det gjelder erter, så har mannen lest, en eller annen plass, at de er skumle siden de kan få de i vranghalsen... Jeg synes jo han overdriver og gir henne hele erter.. Det får da være grenser?? Hvor farlig er det liksom? :vetikke:

Ellers. Så flink Murmelen er blitt!! Han er tydelig litt lengre fremme i utviklingen enn tøtta her i gården ;)

Det er litt morsomt å ha Murmelen og sammenligne med siden det bare er 2 dager mellom de. Vi har noen flere venner som har barn i lik alder, 2 måneders forskjell mellom den ene og 14 dager på den andre, men det er mye som kan skje på 1 uke...

Har han fått noen flere tenner? Her har frøkna fortsatt bare 4 tenner, og jeg lurer på når resten kommer? Virker som om de er underveis, men jeg aner ikke. Synes det tar så lang tid fra man merker tegnene til tannfrembrudd til de faktisk er der..?

Hvordan går det med pottetrening forresten?

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier til Murmel at han bare får ha én i munnen om gangen, og det skjønner han faktisk. Han vil ha en i hånden mens han spiser den i munnen, og det hender han prøver seg på å putte den i munnen. Da sier jeg bare "Èn om gangen...." så gjør han ikke det. Også føler jeg meg såpass trygg på mine egne førstehjelpskunnskaper at jeg tør å være litt modigere enn jeg hadde vært uten dem. Èn gang fikk han en relativt stor bit agurk i halsen, da ble jeg nesten litt overrasket over hvor rolig og kontrollert jeg reagerte på det. Nå føles det nesten litt godt å ha testet det i praksis, så vet jeg at vi fikser det lett. Jeg sitter jo alltid rett forran ham når han spiser, så han får ikke hatt ting i halsen spesielt lenge.

Det er nesten litt fint å "kjenne" noen som er treigere i utvikling også, for alle i barselgruppa vår går selv og har gjort det lenge. Jeg gleder meg veldig til Murmel begynner å gå, han begynner å bli tung å bære på armen. Han veier snart 11 kg, men det er ikke tyngden som er verst egentlig, men det at han er så "voksen". Han spreller og akker seg mye mer enn for bare noen mnd. siden. Jeg tror han begynner å bli utålmodig etter å gå selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også alltid i nærheten når frøkna spiser. Som regel sitter jeg sammen med henne, men noen ganger begynner hun spisingen mens jeg fikser litt andre småting. Vi har det helt åpent kjøkken/stue, så jeg ser henne hele tiden.

Men, jeg føler ikke at jeg har 100 % kontroll.. :sjenert:

Kan teorien i førstehjelp, men jeg har aldri utført det i praksis (heldigvis?), så jeg kjenner jeg er litt nervøs for om jeg noen gang skulle få prøve det ut. Hva om jeg ikke får det til? Hva om jeg får panikk?

Kanskje jeg må prøve "en om gangen"? Hun skjønner jo en hel del selv om hun ikke prater så mye.

Tøtta er vel 10 kilo her, så ja, det merkes når man bærer de over lengre strekninger. Hadde vært kjekt at de gikk, sånn innimellom, selv om jeg er helt sikker på at når de gjør det, så savner man da man kunne sette de ned.. :fnise:

Her klatrer hun voldsomt! Hun fyker opp trappen på en to tre, og krabber opp i stolen sin, skyver den til de andre og klatrer oppi. Så ja, man må virkelig følge mer med. På den andre siden så er hun innmari flink til å leke på egen hånd. Jeg prøver å være litt obs på at jeg ikke gir henne oppmerksomhet hele tiden. Hun får nok fra alle kanter, og jeg kan se for meg at om hun år full fokus konstant, så kan det bli litt ille når hun vokser til...

Har du begynt med sko til Murmelen?

Jeg sliter med å finne noe jeg kan ha på fotene til frøkna. Kjøpte ett par Stonz, men synes ikke de sitter så godt, har også ullfiltsko fra Joha som sitter greit, men de er jo ikke vindtette. Kjøpte også ett par skinnsko, men de ramler av for et godt ord... Noen tips?

Tror ikke hun er så stor i foten heller, målte foten hennes til 11 cm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo bare å ikke gi henne mer enn en om gangen det? Sett deg ned med henne og prøv. Druer er Murmel sin favorittmat, nå som han nesten ikke får bananer mer. Men de er ikke så gode for tiden, så da får han klare seg med pærer.

Nei, han har ikke sko ennå, men jeg lurer på å kjøpe snart. Stonz funker utmerket til bæring, men å gå med er det helt umulig for ham. Jeg er så usikker på dette, for opprinnelig var planen min ingen sko før han faktisk trenger det = går selv.. Men nå ser jeg at utelek blir begrenset fordi han ikke står ordentlig med Stonzene. Han reiser seg jo opp over alt og klatrer masse, men han sliter med Stonzene på ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom frem til i går at han trenger sko, og farmoren hans tilbyr seg å betale for dem, så da fikk han sine første sko i går. Og da vi prøvde dem på hjemme, slapp han hånden min og gikk to skritt helt selv! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinkingen! :hoppe:

Kanskje han rett og slett har litt svake muskler i leggene enda. broren min var sånn. gikk med en gang han fikk på stødige sko ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...