Gjest Ruccola Skrevet 11. juni 2011 #201 Del Skrevet 11. juni 2011 Men de skal jo ikke ha skiver för tenner,poenget er jo at de skal dele skiven i munnen. Ene nevøen min fikk ikke tenner før han var nesten ett år. Spiste alikevel brødskiver fra han satt sammen med de andre ved bordet, sikkert når han var rundt 6 mnd. Det gikk ned på høykant, både skorper og alt! :D Babyer har mye spytt, og det løser opp skivene Han spiste akkurat det han ville, både eplebiter og knekkebrød Må bare fortelle om ei jente jeg hadde i barnehagen en gang som var 2 år og ikke taklet klumper av noe slag! Kunne ikke spise noe av det vi lagde i barnehagen, og spiste kun babygrøt og middagsglass for de på 6 mnd... Vi fikk lov med moren å prøve oss frem litt og litt, for dette ble jo ganske travelt i en hektisk barnehagedag. Så jenta måtte smake på litt forskjellig før hun da fikk grøten/middagsglasset sitt. (biter med brødskive, bananbiter osv) Det tok noen mnd, men jammen løsnet det etterhvert! (Noen har nok mer reflekser på biter i maten ann andre, men med denne jenta her var det rett og slett fordi hun aldri hadde fått annet for moren gav seg når jenta gav uttrykk for at hun ikke ville ha det ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushi Skrevet 11. juni 2011 #202 Del Skrevet 11. juni 2011 Nå kom jeg på alle de voksne som ikke takler biter i syltetøyet osv... Har de også fått for mye finmost mat som barn, mon tro? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 11. juni 2011 #203 Del Skrevet 11. juni 2011 Nå kom jeg på alle de voksne som ikke takler biter i syltetøyet osv... Har de også fått for mye finmost mat som barn, mon tro? Syltetøyet klarer jeg, men yougurt skal vere klumpefri! Hehe, tror med meg er det rett og slett kombinasjonen av konsistensene av det bløte med noe hardt i jeg ikke klarer Ei jeg kjenner har 6 barn, og ingen av dem liker klumper i syltetøyet! Hun kjøper de store glassene MED klumper alikvel, og så kjører hun bare stavmikseren nedi! Blir jo så dyrt om man skal bare kjøpe disse skviis-flaskene uten klumper Vi mennesker er rare dyr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushi Skrevet 11. juni 2011 #204 Del Skrevet 11. juni 2011 Ja, ja, noen sære vaner må det jo være lov å ha. Stavmikser var jo ikke så dumt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 11. juni 2011 #205 Del Skrevet 11. juni 2011 Sånn har vi også lyst å gjøre det. Føler det er litt unaturlig å mose all barnematen i en blender, for da får jo alt samme konsistens... Og så har jeg lyst å gi mest mulig "vanlig mat" som vi spiser, og ikke grøt eller mat fra glass. Så får vi se hvordan det går med planene, da Legger dere bare små biter foran ham, så han selv styrer hva og hvor mye han spiser? Det varierer litt hvor mye vi deler opp ting, avhengig av hva det er. Brødskiver får han servert delt i fire, og spiser både skorpe og skive uten problemer. Ofte spiser han mest skorpe, de faller ikke fra hverandre på samme måte som resten av brødet. Blomkål og brokkoli får han servert "på stilk", det er helt supert og han er veldig glad i det. Agurk, kokt gulrot og melon skjærer jeg i lange stilker. Andre ting deler jeg i passende biter, og han velger selv hva og hvor mye han vil spise. Når han begynner å kaste maten på gulvet, tar jeg den vekk. Jeg ser at han virkelig koser seg med maten; får kjenne konsistensen, lukten og smaken. Må innrømme at jeg synes det er litt trist at de fleste babyer får all maten sin i purékonsistens når jeg ser hvor mye han koser seg og hvor god trening dette er for finmotorikken hans. Men jeg skjønner det jo litt også; det er jo lettere å bare gi mat fra glass, spesielt om man ikke er vant med å lage middagene fra bunnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~lillefot~ Skrevet 12. juni 2011 #206 Del Skrevet 12. juni 2011 Hei Marmot, jeg håper virkelig det ordner seg mellom deg og mannen. Det ser jo ut som har prøver å bedre seg på enkelte områder. Da jeg leste om vasking av tøy, måtte jeg le litt: mannen her vasket en maskin med tøy her i fjor, og hadde tatt med mitt tøy også. Det dumme var bare det at han ikke hadde sortert etter farge, så mine hvite, fine blondetruser var sammen med hans dongeribukser og mørke gensere. Da klappet jeg han på skulderen og sa at fra nå av fikk han holde seg unna å vaske tøy! Det verste er at jeg ikke tror han gjorde det med vilje for å slippe unna mer vask heller, for jeg hadde ikke bedt ham om å gjøre det. Jeg synes også det var flott av mannen din å innrømme at du ble voksen da dere fikk barn, men ikke han. Det er nok mange menn som føler det sånn, men ikke tør å si det høyt/ ikke har innsett det. Jeg har en mann som er en rotekopp uten like, og i begynnelsen var dette utrolig slitsomt, for jeg var ikke sånn selv. Det som har skjedd her i gården, er at jeg har blitt mer avslappet i forhold til rot, og blir derfor mindre sur/stresset enn det jeg var i begynnelsen. Men alle har vi problemer i ekteskapet av og til, det er det ikke mulig å komme unna. Jeg synes dere virker flinke til å prate sammen; mye bedre enn vi ville ha vært -- Vi så forresten Due Date i går: festlig film. Vil også anbefale Good Luck Chuck Klem til deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spatula Skrevet 12. juni 2011 #207 Del Skrevet 12. juni 2011 Mannfolk og vasking av klær. Jeg var 22 år og mannen var 24 da vi flyttet sammen. Han hadde aldri vasket sine egne klær ei heller lagd mat til andre enn seg selv da vi flyttet sammen, jeg brukte rett å slett et år på oppdra han. Jeg jobbet 10-13 timer hver dag, studerte da jeg kom hjem.. Han søkte ikke jobb, satt og spilte World of Warcraft og studerte litt om dagene, lagde ikke middag eller ryddet til jeg kom hjem. Jeg vurderte rett å slett å forlate ham... Jeg tok en prat med han, hvor jeg satte hardt mot hardt, det ble litt bedre, men jeg må fremdeles mase litt om å vaske klær noe som har resultert i at vi har måtte kastet tre ullbodyer til lillefrøkena fordi de hadde muglet.. Jeg må fremdeles rettlede og veilede han i vask og stell av hus og heim - samt i det å få lillefrøkena til å sove og hva jeg gjør når jeg lager mat til henne.. Kort sagt vi har også en vei å gå, men vi har tatt et skritt i riktig retning. Her har lillefrøkena fått smake på det meste siden hun var fire måneder, vi begynte tidlig da vi hadde lest om at barna har et smaksvindu som er åpnet fra 4-7 måneders alder og da lønner det seg å introdusere nye smaker. Vi har i dag ei lita frøken som som spiser det hun får servert, og det med klumper Det høres jo ut som at du og mannen koste dere litt med film og snop da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 13. juni 2011 #208 Del Skrevet 13. juni 2011 Nå er mannen og Murmel ute på trilletur, og jeg er jo sikkert gal i hodet, men jeg savner babyen min. Har sovet så vannvittig dårlig i natt, Murmel også. Tror jeg skal skru opp sengen hans i dag og se om vi sover bedre i hver vår seng. Det er jo så kos å samsove, men jeg våkner av at Murmel aker seg oppover i sengen og må dra ham ned igjen. I sin egen seng kan han bare ligge med pannen mot sengekanten om han vil det.. Nå skal jeg ligge her på sofaen og se United States of Tara. Hadde tenkt å gjøre husarbeid mens de var borte, men det gidder jeg ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 14. juni 2011 #209 Del Skrevet 14. juni 2011 Våknet i morges av at Murmel lå på magen og stirret på meg mens han slo i madrassen og lo.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neala Skrevet 14. juni 2011 #210 Del Skrevet 14. juni 2011 Våknet i morges av at Murmel lå på magen og stirret på meg mens han slo i madrassen og lo.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småkjekset Skrevet 14. juni 2011 #211 Del Skrevet 14. juni 2011 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 14. juni 2011 #212 Del Skrevet 14. juni 2011 ...jeg er påvirket!!!! Trodde ikke jeg kom til å bli det, men jeg er altså det! Har bestilt meg ny vogn i dag... Brio GO, og da får jeg tøtta vendt mot meg! Leste det du og Consertina snakket om, og fikk mannen på gli, så nå har vi en splitter ny vogn neste torsdag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Britt Banditt Skrevet 14. juni 2011 #213 Del Skrevet 14. juni 2011 Våknet i morges av at Murmel lå på magen og stirret på meg mens han slo i madrassen og lo.. Noe så søtt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 14. juni 2011 #214 Del Skrevet 14. juni 2011 ...jeg er påvirket!!!! Trodde ikke jeg kom til å bli det, men jeg er altså det! Har bestilt meg ny vogn i dag... Brio GO, og da får jeg tøtta vendt mot meg! Leste det du og Consertina snakket om, og fikk mannen på gli, så nå har vi en splitter ny vogn neste torsdag Så bra, sånt blir jeg glad for å lese, siden jeg er "forkjemper" for å trille med barnet mot seg. Hvilke farger bestilte du? Go er fin vogn det altså, du blir nok fornøyd! Vi har hatt en fin dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 14. juni 2011 #215 Del Skrevet 14. juni 2011 Fikk litt dårlig tid tidligere.. Noe rart har skjedd med mannen min. Han rydder, vasker og tar seg av babyen. Han legger seg til og med tidlig. Kanskje det er håp? Han har forresten bestemt seg for å kjøre meg til Oslo på torsdag, og så går vi på IKEA først. Han blir igjen i Oslo da, så Murmel og jeg må ta toget alene hjem igjen. Jeg er så pysete, så jeg gruer meg. Ikke til toget hjem altså, men må jo finne frem til Oslo S og alt.. Jeg burde ikke fått lov å gå ut på egenhånd.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 14. juni 2011 #216 Del Skrevet 14. juni 2011 Også må jeg lime inn denne linken her, sånn at jeg har den et sted. Gidder ikke bokmerke den, har alt for mange bokmerker fra før.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 14. juni 2011 #217 Del Skrevet 14. juni 2011 Så bra, sånt blir jeg glad for å lese, siden jeg er "forkjemper" for å trille med barnet mot seg. Hvilke farger bestilte du? Go er fin vogn det altså, du blir nok fornøyd! Vi har hatt en fin dag! Ehm... Ehm... Mannen er SVÆRT konserativ av seg, så fargen ble sort understell og sort bag... Jeg kunne tenkt meg å hatt en mer fargerik vogn, men greit nok, kan ha farger på bag og slikt, og en sort vogn er nok lettere å selge videre. Åh! Så kjekt med mannen! Og hadde jeg vært i Oslo på torsdag så skulle jeg gått sammen med deg så du fant toget Men, du finner sikkert godt frem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 14. juni 2011 #218 Del Skrevet 14. juni 2011 DET likte jeg å høre Marmot, det betyr at mannen din faktisk har lyst å gjøre ting bedre, at dere er en familie som jobber sammen........ta dette som et positivt tegn, MEN jeg ville fortsatt dratt på parterapi timer når dere får tid til det........da kan dere virkelig få tips til hvordan dere kan prøve å ikke komme dere til sånne punkter hvor alt virker håpløst og at det er slutt. den linken likte jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse Skrevet 14. juni 2011 #219 Del Skrevet 14. juni 2011 Så flott at mannen har endret seg litt på de punktene! Hvis du syns det er skummelt å gå alene i byen, kan jeg jo bli med deg bort på Oslo S hvis vi drar samtidig jeg må innom byen uansett Men det kan vi jo bare ta som det kommer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 14. juni 2011 #220 Del Skrevet 14. juni 2011 (endret) Synes i grunnen det er en smart tankegang, O'hara, ser det er mange rosa vogner på finn.no som ligger ute i evigheter. Jeg kjøpte Bugabooen vår fordi den hadde så kul grønnfarge, men den hadde ligget ute en stund og hun var jo avhengig av å treffe akkurat meg, evt. noen andre som ville ha grønn Buggis. Kjekkere med svart da. Jeg føler meg nesten litt vågal som valgte marineblå Happy, men skulle jeg hatt ny Go måtte det blitt hvitt understell og svart sportsdel, den er såååååå fin.. Men kjøpte dere med bag, eller bare sportsdel? Ja, du må si i fra neste gang du er i Oslo altså. Denne gangen ble jo litt dum for meg også, siden det var midt i "mannen var borte", så det var nesten likegreit for min del at du ble syk. :gjeiper: Endret 14. juni 2011 av Marmot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg