Gå til innhold

K(a)os

Gjest Marmot

Anbefalte innlegg

Så gøy at han reiser seg opp :rodmer:

Jeg tror ikke J kommer til å gå (selv) på en liten stund heller, hun er absolutt ikke interessert i å slippe seg, setter seg bare ned. Og balansen hennes er heller ikke god nok til at hun kan gå enda heller.. Men de går når de vil gå selv ;) (men jeg er enig i at det er bittelitt kjipt å lese om yngre barn som går, da føler ihvertfall jeg at J er kjeeeempetreig :ler:)

Nå ble jeg nesten litt glad, jeg trodde hun gikk for lenge siden, jeg... :fnise: Murmel går ikke langs bordet eller med gåvogna si heller, han tør rett og slett ikke. Han har ikke balanse nok, også er han nok litt forsiktig, akkurat som mammaen sin. Men bare den siste uken har han lært seg masse, så jeg ser jo at det kommer. Siden han alltid drar av seg tøflene, har jeg begynt å ta av ham strømpebuksa også, så får han gå barfot. Det hjelper nok en del også. Jeg vurderer nesten å kjøpe tøfler med hard såle til ham, men det spørs vel om det finnes til så små? Eller om han burde ha det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vurderer nesten å kjøpe tøfler med hard såle til ham, men det spørs vel om det finnes til så små? Eller om han burde ha det?

Det skal finnes :jepp: Og det er jo bare å prøve? Jeg vet om barn som har nektet å gå, helt til de fikk på seg sko, og deretter gikk det mot gåing uten sko. Det går jo an å se om det funker, så kanskje han får litt smaken på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nesten litt glad, jeg trodde hun gikk for lenge siden, jeg... :fnise: Murmel går ikke langs bordet eller med gåvogna si heller, han tør rett og slett ikke. Han har ikke balanse nok, også er han nok litt forsiktig, akkurat som mammaen sin. Men bare den siste uken har han lært seg masse, så jeg ser jo at det kommer. Siden han alltid drar av seg tøflene, har jeg begynt å ta av ham strømpebuksa også, så får han gå barfot. Det hjelper nok en del også. Jeg vurderer nesten å kjøpe tøfler med hard såle til ham, men det spørs vel om det finnes til så små? Eller om han burde ha det?

Hun går jo med gåvogna, men foreløpig holder det i massevis for henne virker det som.. Så når hun skal ha med seg noe fra sted til sted krabber hun som regel rundt med tingen i munnen, eller putter i gåvogna :ler: Det kan jo hende tøfler med hard såle gjør at han føler han har litt mer kontroll :jepp: vi kjøpte nettopp vintersko til J, fordi Stonzene var for små, og når hun prøvde de inne så det ut som at hun følte hun hadde litt mer kontroll! :)

Jeg tror absolutt ikke det gjør noe om du prøver det ihvertfall :)

Endret av Jesse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det på akkurat samme viset her.

Frøkna går jo ikke hun heller, og har akkurat begynt med å reise seg rundt bordet, det skjedde nå i uken som var. Og krabbe begynte hun først med nå 2.uken i januar. Så vår frøken er også "langt" etter. Jeg synes på mange det er veldig greit, blir litt mer å passe på når hun begynner å gå rundt om her.

Samtidig så tenker jeg at hun må få bruke den tiden hun trenger på å bli trygg. I romjulen ble hun holdt i en hånd, og hun hylgrein fordi hun følte hun mistet kontrollen :fnise:

Så nei, jeg synes ikke Murmelen er "treg", han er langt foran tøtta vår på mange områder! Og, strengt talt så er han jo faktisk en måned yngre og.

Vi hadde hvertfall en rivende utvikling forrige uke, det var ekstremt stor forskjell på hva hun gjorde mandagen og hva hun fikk til på fredag. Plutselig så er det noe som kobles og de får til de helt utroligste ting :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LIlletassen var "treg" med krabbingen lenge følte jeg, men plutselig kom det og da suste han fremover. Og så tok det en stund før han reiste seg opp ved bordet osv, men så gjorde han det plutselig hele tiden. Og han begynte å gå med gåvogn julaften, men ustødig og nå går han masse med den. Og i går tok han sine første skritt. Men han er tydelig ikke trygg på det enda, for han er ikke så altfor stødig at det gjør noe. Og første gang jeg reiste han opp for å se om han kunne gå, så var bena som gelé og han skjønte ikke bæret av hva han skulle gjøre. Så det kommer før du vet ordet av det :klem:

Jeg har også hørt flere historier om foreldre som nesten må tvinge seg frem for å få undersøkelser for barna sine, så bare stå på og tenk at du har gjort det du kan. Foreldre, og spesielt mødre tror jeg, har en liten syvende sans når det gjelder barna sine og leger burde høre på den litt oftere etter min mening..

Ha en riktig fin tirsdag Marmot og Murmel :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kjøpte nettopp vintersko til J, fordi Stonzene var for små, og når hun prøvde de inne så det ut som at hun følte hun hadde litt mer kontroll! :)

Hvilket merke sko kjøpte dere? Nå som han reiser seg opp langs ting, er jeg mindre skeptisk til sko, men jeg tror ikke det blir vintersko. Han er jo aldri ute for å leke uansett, siden han ikke klarer å bevege seg i snøen. Da blir det bare å sitte på akebrettet eller vogna, og da klarer han seg fint med Stonz. Ikke skal han gå eller krabbe ute uansett. Jeg får se om jeg finner tøfler noe sted da.

Frøkna går jo ikke hun heller, og har akkurat begynt med å reise seg rundt bordet, det skjedde nå i å nei, jeg synes ikke Murmelen er "treg", han er langt foran tøtta vår på mange områder! Og, strengt talt så er han jo faktisk en måned yngre og.

Godt poeng, og takk! :klemmer: Men det er nok i grunnen bare det at han gikk tilbake i utvikling som plager meg egentlig. For han var tidlig ute, han satt seg opp selv og ålte seg i juni.

Men nå synes jeg det er helt utrolig å se hvordan han bruker kroppen sin, han ruller rundt, krabber, åler, setter seg opp, legger seg ned, står med fotsålene og håndflatene i gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket merke sko kjøpte dere? Nå som han reiser seg opp langs ting, er jeg mindre skeptisk til sko, men jeg tror ikke det blir vintersko. Han er jo aldri ute for å leke uansett, siden han ikke klarer å bevege seg i snøen. Da blir det bare å sitte på akebrettet eller vogna, og da klarer han seg fint med Stonz. Ikke skal han gå eller krabbe ute uansett. Jeg får se om jeg finner tøfler noe sted da.

Merket var Ponny tror jeg, kjøpt på Eurosko. De virker veldig gode! Jeg hadde ikke kjøpt vintersko hadde det ikke vært for at Stonzene var for små, og jeg fikk skoene på salg. I og med at vi skal på noen hytteturer, fant jeg ut at det var like greit, for hun ble ganske glad i å leke ute i snøen når vi var hos mine foreldre i helga :)

Jeg syns jeg så endel tøfler på Eurosko :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken størrelse har hun i sko?

Jeg prøvde nemlig tøfler i 21 på Murmel før jul, det var det minste de hadde, og de var for store. Men jeg kan jo lete litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Jeg har et godt triks om dere vil at barne skal øve på å gå :)

Hold dem kun i klærne på ryggen! Funker veldig godt om man f.eks har selebukse på, bare holde i selene bak :)

Da kjenner de at de blir holdt, og blir trygge på det etter en stund. Så kan en av og til slakke grepet litt så de står litt alene :)

Har gjort dette ofte med tantebarn og det funker virkelig! (Er tante til 10 ;) )

Pass på å ikke slipp for mye så de blir utrygge, bare akkurat nok til at de ikke merker det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken størrelse har hun i sko?

Jeg prøvde nemlig tøfler i 21 på Murmel før jul, det var det minste de hadde, og de var for store. Men jeg kan jo lete litt mer.

Hun har ganske lange føtter, så jeg kjøpte i str 22. Få de i skobutikken til å måle, for jeg trodde at det ble altfor stort, men hun sa at det var viktig at de hadde god plass oppi der (tror det skulle være 1-1,5 cm å gå på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goffel fikk målt føttene i skobutikk omtrent ved bhgstart, og han måtte ha ponnystøvler i str 24. De la på endel slik at det er plass til tykke sokker, og litt ekstra plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Murmel er veldig liten, og har veldig små føtter, arvet av mammaen sin. Jeg bruker 35 i sko. Vi fikk som sagt målt føttene hans i september, da hadde de ikke tøfler som passet og 20 var det minste, hvor mye kan de vokse på de mnd.? Jeg får rett og slett ta meg en tur i skobutikken i morgen, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har målt føttene til Lilletassen til å bli str19-20 (med hjelp fra skobutikkdamen). Det er nok lurt å få hjelp i butikken og spør litt der, for sånn som Lilletassen har høy vrist og kan ikke bruke hva som helst.. Noe jeg ikke tenkte på før jeg fikk det fortalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har Bumba skinnsko fra pax som skal være supre for barna som nettopp begynner å gå(trenger litt støtte), skoen former seg etter foten og gir støtte opp ved hælen, utrolig søte hvite vi har men de fantes i nydelig mørk blå også. De brukte hun i hele høst og innimellom litt inne når hun første begynne å gå.........Så fikk hun Ecco vintersko(best i test), de er supersøte, varme og goretex og aldri opplevd de bløte inni. I de skinnskoene skulle hun helst ikke ha mer en 1cm for store.....for de skal støtte mest mulig og blir jo ikke brukt med tykke sokker så de fikk vi i 20, mens vinterskoa ble 21 da de skal ha minst 1,5cm å gå på sa hun flinke skobutikksdama vi kjøper alltid fra.

Pax er forresten ikke dårlige priser, skoene var vel 350kr, og de har også sandaler som du snakker om. Jeg liker Ecco bedre da Bumba er liten og har liten fot.......men vi endte nesten opp med Viking som kom veldig bra ut i tester men de var tunge og klumpete for henne.

Det beste er jo rett og slett å dra med barnet i butikken og prøve :) Her filma mamma til og med haha var så søtt for hun hadde nettopp begynnt å gå så det var nå rart å ha noe på beina som ikke var mykt sånn som de myke tøfflene haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at vi bare ha én skobutikk her, og der har de veldig dårlig utvalg. Burde tatt oss en tur til Sverige, men det blir litt vanskelig nå som det er bare oss. Får høre med søsteren min om hun kunne tenke seg en tur med oss i neste uke kanskje...

Her begynte Murmel dagen 6, og jeg er virkelig ikke vant med det. :sove: Det virker som om mannen forstyrrer ham om kveldene (han har kontorpult rett utenfor døren hans), for hver gang vi er alene sover Murmel hele natten og er mye roligere på kvelden. Og dermed våkner han også tidligere. Han liker å ligge og skravle litt for seg selv i sengen, så jeg fikk ligge til klokka var nesten 7, og det er deilig selv om jeg ikke får sove. Og når han våkner såpass tidlig, holder han ikke ut mer enn til 8 før han må sove igjen, så i grunnen er det ikke så ille. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her starter nesten alle dager rundt klokka 6.. Da blir jeg vekt av en meget våken liten frøken som smiler fra øre til øre og kryper over meg, skal bite meg i nesa, sleike på meg og slike ting...

Så, det er bare å stå oppnår hun våkner. Ligge og sulle for seg selv har hun aldri gjort...

Når det gjelder sko, så er det jo mulig å bestille på nett også, men da får du jo ingen som forklarer/hjelper deg. Men jeg har handlet hos Brandos flere ganger, og det har vært veldig greit, fri frakt og retur. Om man har litt ukurant størrelse på foten, så er jo nettbutikkene, etter min erfaring, grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så bortskjemt med at han ikke våkner før etter halv åtte, er nesten så han må vekkes de dagene han er i barnehagen. Men jeg vil heller at han skal sove godt om natten, kutte ut nattmåltidet og heller stå opp 6.

Vi var i skobutikken og kjøpte tøfler i dag, nå passer str. 20 hvis han har en ekstra sokk oppi. :fnise:

Det er så snålt å være i skobutikken her, for hun som jobber der er tydeligvis venninne av søsteren min, så hun vet hvem Murmel er. Hun snakker til meg som om vi kjenner hverandre, snakker om hvor lik han er på fetterne sine og sånn, og jeg aner ikke hva hun heter engang... :sjenert: Men hun er superkoselig, kanskje jeg skal be søsteren min invitere meg og alle vennene sine på besøk en gang. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Murmel gikk nettopp langs sofaen! :rodmer:

Jeg er så ubeskrivelig heldig som får være her med ham og se alle de storesmå skrittene han tar hele tiden. :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Murmel gikk nettopp langs sofaen! :rodmer:

Jeg er så ubeskrivelig heldig som får være her med ham og se alle de storesmå skrittene han tar hele tiden. :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte:

:rodmer:

Der ser du! PLUTSELIG skjedd det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! :rodmer:

Og han lærer fort nå. Vi har sånn sofabord med hyller under, og tidligere i dag prøvde han å reise seg opp på kortsiden av bordet, men det var for høyt. Da gikk han til en langside og reiste seg opp ved hjelp av den øverste hyllen. Jeg er imponert over at han klarte å resonere sånn! Og nå nettopp klarte han jammen å reise seg opp ved kortsiden også! :nigo:

Jeg ser at han prøver hardt å reise seg opp uten støtte, men det klarer han ikke. Nå går han noen skritt mens han skyver Little People garasjen sin forran seg. Det går saaaaaaakte, men det går. :fnise:

Endret av Marmot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...