Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!


Rights

Anbefalte innlegg

Den 6/14/2016 at 19.27, Angstkvinnen skrev:

Jeg syntes hele historien til Arya er litt off. Noen som er enig? Først sier Jaqen til Waif at Arya må drepes siden hun ikke besto testen (drepe hun skuespilleren). Så failer Waif TO ganger, og til og med ender opp med å bli drept av Arya. Så gir Arya Waif sitt fjes til fjes-veggen, og så sier Jaqen "finally you're no one"... La oss stoppe bare her. Hva i all verden er det Arya har gjort som tilsier at hun finally er no one? Hun har jo ikke bestått noen test akkurat? Og så sier Arya at nei, hun er Stark of Winterfell, og Jaqen bare "ja hehe ok det liksom, blunkeblunke ha det bra!". Whaaat... Virker nesten som at serien angret på at Arya endte opp med faceless men og at de ikke fant noen god story for å få hun ut av kulten. Det stemmer ikke! Rett og slett dårlig storytelling. 

Kanskje han var redd for at Arya skulle drepe ham og derfor prøvde han å smigre henne over på sin side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel poenget. Waif var en dårlig faceless, så dette var like mye en test av henne, som av Arya. Hvorfor Jaquen lot henne gå lurer jeg også litt på. 

Anonymkode: 65279...d42

Fordi guden har fått drapet den skulle ha? Det betyr kanskje mindre hvem som blir drept.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest mye på reddit, og hørt flere GOT-podkaster. Det finnes en veldig god teori på hvorfor Jaqen oppførte seg slik som han gjorde, men det er kanskje ikke lov å snakke om teorier i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
4 minutter siden, Angstkvinnen skrev:

Nå har jeg lest mye på reddit, og hørt flere GOT-podkaster. Det finnes en veldig god teori på hvorfor Jaqen oppførte seg slik som han gjorde, men det er kanskje ikke lov å snakke om teorier i denne tråden?

Dette har jeg også lyst til å diskutere, men tror ikke det passer i denne tråden, har jeg kommet frem til. Kan være mulige spoilere. Det er jo så deilig å bli overrasket når man ser serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Angstkvinnen skrev:

Nå har jeg lest mye på reddit, og hørt flere GOT-podkaster. Det finnes en veldig god teori på hvorfor Jaqen oppførte seg slik som han gjorde, men det er kanskje ikke lov å snakke om teorier i denne tråden?


Tenker at det bør være greit å spekulere og snakke om teorier i denne tråden. Det er jo en stor del av GoT egentlig. Kanskje teorier kan legges i spoiler-boks så kan de som ikke vil lese teorier unngå det? Hvis ikke så finnes det jo også en spoilertråd hvor man kan diskutere, men der spoiles alt.

Anonymkode: c216e...f32

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil veldig gjerne høre teorien men ikke å gå inn i spoilertråden. Kan ikke noen poste den her under spoilerboksen da? Så kan de som vil lese den :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brienne of Tarth
12 minutter siden, Sitronmelis skrev:

Jeg vil veldig gjerne høre teorien men ikke å gå inn i spoilertråden. Kan ikke noen poste den her under spoilerboksen da? Så kan de som vil lese den :)

Enig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forsøke å forklare teorien så godt jeg kan, men jeg er ikke i nærheten av å være like smart og detaljert som de redditfolka. Så mest sannsynlig glemmer jeg en del, men gir det et forsøk: 

Spoilerinfo: tror ikke det er en eneste spoiler fra verken bok eller rykter. Så dette er kun observasjoner og tolkning av det som er sendt i serien. Det handler om Arya og en mulig forklaring på hennes "noe" spesielle (kjedelige) storyline.

Spoiler

Teorien er at Jaqen alltid har visst at Arya har en skjebne, noe hun er destined to do. Jaqen har trent opp Arya helt siden hun kom til King´s Landing i sesong 1, men da som Syrio Forel. Han krøllete, fine fyr'n som lærer henne å fekte med sverd. Når man ser klippene på nytt er det veldig overbevisende, for Syrio snakker mye om at det kun finnes én Gud, og den guden er "death". Vi så heller aldri at Syrio døde, og i GOT-verden er man veldig skeptisk til personer som har offscreen død.

Arya flykter, og blir tatt til fange av en gruppe menn som skal til The Wall. Der møter vi Jaqen for første gang, men i et lite bur. Han er tatt til fange. Er det ikke litt spesielt, at en topptrent ninja har klart å bli tatt til fange på den måten? Og hva gjør Jaqen i King's Landing? Kanskje for å passe på Arya? ;) Så er det flere detaljer om ting han sier og gjør i disse scenene med Arya, men jeg har dårlig hukommelse og husker ikke dessverre. Dette kan sikkert googles! 

Altså, kort fortalt går teorien ut på at Jaqen vet at han må trene opp Arya så hun er rustet til den skjebnen hun har. At det aldri var planen hans at hun skulle bli no one. At det var derfor han sendte henne til å se det skuespillet om og om igjen, at hun aldri skulle glemme hvem hun er og hvor hun kommer fra. At den egentlige prøven var at hun ikke skulle drepe hun skuespilleren, og at en del av treningen var å overleve et angrep fra Waiff. At det er derfor han smiler som en idiot når Arya sier hun er Arya Stark fra Winterfell, for da vet han at hun er klar og at oppdraget hans er fullført. 

For min del forklarer teorien mer enn den stiller spørsmål, så jeg kan gjerne tro på den. Men jeg kunne ønske det var litt bedre storytelling på slutten rett og slett, fordi skadene Arya ble påført var såpass ille at hun kunne/burde ha dødd. Det er jo helt tilfeldig at hun overlevde. 

Så hva tror dere? Ga det mening? :) 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Oooh, den teorien kan jeg tro på, håper den stemmer, det ville vært "logisk". Nå er vel ikke GoT en serie som føler behov for å bekrefte alt heller (mye ligger mellom linjene og blir liggende der) , så det kan jo hende det stemmer (at det er forfatterens intensjon) uten at vi noen gang får det bekreftet skikkelig. .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Angstkvinnen skrev:

Jeg kan forsøke å forklare teorien så godt jeg kan, men jeg er ikke i nærheten av å være like smart og detaljert som de redditfolka. Så mest sannsynlig glemmer jeg en del, men gir det et forsøk: 

Spoilerinfo: tror ikke det er en eneste spoiler fra verken bok eller rykter. Så dette er kun observasjoner og tolkning av det som er sendt i serien. Det handler om Arya og en mulig forklaring på hennes "noe" spesielle (kjedelige) storyline.

  Vis skjult innhold

Teorien er at Jaqen alltid har visst at Arya har en skjebne, noe hun er destined to do. Jaqen har trent opp Arya helt siden hun kom til King´s Landing i sesong 1, men da som Syrio Forel. Han krøllete, fine fyr'n som lærer henne å fekte med sverd. Når man ser klippene på nytt er det veldig overbevisende, for Syrio snakker mye om at det kun finnes én Gud, og den guden er "death". Vi så heller aldri at Syrio døde, og i GOT-verden er man veldig skeptisk til personer som har offscreen død.

Arya flykter, og blir tatt til fange av en gruppe menn som skal til The Wall. Der møter vi Jaqen for første gang, men i et lite bur. Han er tatt til fange. Er det ikke litt spesielt, at en topptrent ninja har klart å bli tatt til fange på den måten? Og hva gjør Jaqen i King's Landing? Kanskje for å passe på Arya? ;) Så er det flere detaljer om ting han sier og gjør i disse scenene med Arya, men jeg har dårlig hukommelse og husker ikke dessverre. Dette kan sikkert googles! 

Altså, kort fortalt går teorien ut på at Jaqen vet at han må trene opp Arya så hun er rustet til den skjebnen hun har. At det aldri var planen hans at hun skulle bli no one. At det var derfor han sendte henne til å se det skuespillet om og om igjen, at hun aldri skulle glemme hvem hun er og hvor hun kommer fra. At den egentlige prøven var at hun ikke skulle drepe hun skuespilleren, og at en del av treningen var å overleve et angrep fra Waiff. At det er derfor han smiler som en idiot når Arya sier hun er Arya Stark fra Winterfell, for da vet han at hun er klar og at oppdraget hans er fullført. 

For min del forklarer teorien mer enn den stiller spørsmål, så jeg kan gjerne tro på den. Men jeg kunne ønske det var litt bedre storytelling på slutten rett og slett, fordi skadene Arya ble påført var såpass ille at hun kunne/burde ha dødd. Det er jo helt tilfeldig at hun overlevde. 

Så hva tror dere? Ga det mening? :) 

 

Det ga mening, så jeg kan godt gå for den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

En annen teori:

Spoiler

En del har spekulert i om Arya og the Wife kunne være en og samme person. At the Wife var den "no one" Arya måtte bli, mens Arya var den delen av henne som ville fastholde på å være Arya. At hun hele tiden har kjempet en kamp mot seg selv. I kamp-scenene har hun altså slåss mot seg selv.

Og min egen teori: I GOT-universet kan vi ikke stole på at folk er døde med mindre vi har sett dem dø. Og har vi egentlig sett the Wife dø? Nei. Vi så et ansikt bli hengt opp. Kan vi være sikre på hvem det er ansiktet til? (Lady Crane døde også i samme episode.). 

Men hittil ser det nok ut til at seernes fantasi er større enn de som skriver Tv-serien.... så ta det med en klype salt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Sitronmelisse skrev:

En annen teori:

  Vis skjult innhold

En del har spekulert i om Arya og the Wife kunne være en og samme person. At the Wife var den "no one" Arya måtte bli, mens Arya var den delen av henne som ville fastholde på å være Arya. At hun hele tiden har kjempet en kamp mot seg selv. I kamp-scenene har hun altså slåss mot seg selv.

Og min egen teori: I GOT-universet kan vi ikke stole på at folk er døde med mindre vi har sett dem dø. Og har vi egentlig sett the Wife dø? Nei. Vi så et ansikt bli hengt opp. Kan vi være sikre på hvem det er ansiktet til? (Lady Crane døde også i samme episode.). 

Men hittil ser det nok ut til at seernes fantasi er større enn de som skriver Tv-serien.... så ta det med en klype salt...

 

I intervjuer med cast/directors/writers er det bekreftet at det ikke er noen av teoriene som stemmer, alt er bare rett frem slik det ble vist på tv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
15 minutter siden, Browncoat skrev:

I intervjuer med cast/directors/writers er det bekreftet at det ikke er noen av teoriene som stemmer, alt er bare rett frem slik det ble vist på tv. 

Det var interessant. Mistenkte vel det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ser jeg denne fra første episode??

Anonymkode: 8f75c...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Notatboka
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ser jeg denne fra første episode??

Anonymkode: 8f75c...6a5

HBO Nordic har alle sesongene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, bare e10 i første sesong:(

Anonymkode: 8f75c...6a5

De har alle episodene på HBO Nordic. Jeg gikk inn nå for å dobbeltsjekke og alt ligger der. Prøv igjen :) 

Anonymkode: c216e...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, bare e10 i første sesong:(

Anonymkode: 8f75c...6a5

Jeg har HBO Nordic og holder på å se alt fra begynnelsen selv (samtidig som jeg følger med i den siste sesongen i nåtid). Alt ligger pent og pyntelig på HBO :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...