Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!


Rights

Anbefalte innlegg

De bar nesten alle spyd som stilte seg rundt Daenerys, de kunne enkelt

ha drept/såret alle i følget hennes med dette våpenet. Redde for eget liv

og helse tror jeg neppe de fanatikerene var, noe vi var vitne til i scenen

fra en tidligere episode hvor de kaster seg inn i kampen som ender livet

til Grey Worm og Barristan Selmy. Ett utall av de strøk med der.

 

Den scenen hvor de blir omringet av en helt klar overmakt og alt så

svart ut var kun laget slik for å fremvise dragen og intet annet. Litt

"screencandy" for å fenge de som så på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler Sinbad Sjøfararen med Zen Gesner som eit stuerent alternativ; spenning, eventyr, krig og maks gode effektar uten bryst og dryghet som ikkje hører heime i norske heim.

Anonymous poster hash: 0d94e...96a

Enig, men ikke at effektene er like gode akkurat..

Anonymous poster hash: 1d675...c5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bar nesten alle spyd som stilte seg rundt Daenerys, de kunne enkelt

ha drept/såret alle i følget hennes med dette våpenet. Redde for eget liv

og helse tror jeg neppe de fanatikerene var, noe vi var vitne til i scenen

fra en tidligere episode hvor de kaster seg inn i kampen som ender livet

til Grey Worm og Barristan Selmy. Ett utall av de strøk med der.

 

Den scenen hvor de blir omringet av en helt klar overmakt og alt så

svart ut var kun laget slik for å fremvise dragen og intet annet. Litt

"screencandy" for å fenge de som så på.

I den scenen med Grey Worm og hvor Barristan blir drept, er det også noen sekunder, hvor de bare står rundt og sikkert venter på det riktige øyeblikket. Så er det EN som starter angrepet, og han lykkes også i å drepe en unsolid; ergo det blir en oppmuntring for de andre til å angripe.

 

I scenen med Daenerys blir det aldri noe av at alle angriper, kanskje fordi den ene etter den andre av Harpyene som prøver seg, lander på sverdet eller spydet til  "våre venner". Det vil si, det er ikke noe oppmuntring til at resten av røkla skal prøve seg. Hadde resten av røkla kasta seg på, samtidig hadde de hatt best sjanse, men som jeg tidligere har påpekt: dette er ikke et koordinert angrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den scenen med Grey Worm og hvor Barristan blir drept, er det også noen sekunder, hvor de bare står rundt og sikkert venter på det riktige øyeblikket. Så er det EN som starter angrepet, og han lykkes også i å drepe en unsolid; ergo det blir en oppmuntring for de andre til å angripe.

 

I scenen med Daenerys blir det aldri noe av at alle angriper, kanskje fordi den ene etter den andre av Harpyene som prøver seg, lander på sverdet eller spydet til  "våre venner". Det vil si, det er ikke noe oppmuntring til at resten av røkla skal prøve seg. Hadde resten av røkla kasta seg på, samtidig hadde de hatt best sjanse, men som jeg tidligere har påpekt: dette er ikke et koordinert angrep.

Nå spekulerer du bare.

Anonymous poster hash: 294b7...5ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå spekulerer du bare.

Anonymous poster hash: 294b7...5ec

 

Hvilke deler tenkte du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? De omringet henne og den lille gruppen hennes ute på arenagulvet før dragen

dukket opp. Hvor mye fantasi skal til for å benytte anledningen til å drepe henne der og da?

Hun er jo deres ultimate og overordnede mål for hele opprøret, de kastet jo spyd på

dragen og såret den i kampens hete. Jeg vet bokprat ikke er tillatt i denne tråden,

men må nevnes likevel at denne scenen er omskrevet ifra boken utelukkende for å

skape en "spennende" sluttscene i denne episoden.

Ofte er det slik at utrente soldater kvier seg for å angripe, fordi den første som gjør det, ofte dør. Og Sons of the Harpy er ikke engang soldater. De er den priviligerte kasten som har vært ganske tilfredse med å la andre sloss for seg. De er ikke spesielt dyktige heller. Da Grey Worm og hans lille tropp ble overfalt av en horde av Sons of the Harpy, så døde de aller fleste av dem, selv om de fikk ram på Ser Allister Selmy. Det var knapt en eneste av forsvarerne som falt med mindre han ble stukket i ryggen.

Så lenge du har et spyd, så har du et våpen med et par meters rekkevidde. Når du kaster spydet, så har du ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De bar nesten alle spyd som stilte seg rundt Daenerys, de kunne enkelt

ha drept/såret alle i følget hennes med dette våpenet. Redde for eget liv

og helse tror jeg neppe de fanatikerene var, noe vi var vitne til i scenen

fra en tidligere episode hvor de kaster seg inn i kampen som ender livet

til Grey Worm og Barristan Selmy. Ett utall av de strøk med der.

 

Den scenen hvor de blir omringet av en helt klar overmakt og alt så

svart ut var kun laget slik for å fremvise dragen og intet annet. Litt

"screencandy" for å fenge de som så på.

Du glemmer at forsvarerne var kampherdede folk, mens angriperne var feige og bløte overklassegutter med null kamperfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemmer at forsvarerne var kampherdede folk, mens angriperne var feige og bløte overklassegutter med null kamperfaring.

Om de hadde guts nok til å starte hele det angrepet på arenaen så burde de

være såpass oppegående at de ser snittet til å fullbyrde greia når sjansen

var til stede, (som den var). Som jeg uttrykket tidligere, det der var ett svakt

plottelement ifra serieprodusentene som skrev om handlingen fra Martin til

å egne seg for tv-serien, kun for "dragens" del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de hadde guts nok til å starte hele det angrepet på arenaen så burde de

være såpass oppegående at de ser snittet til å fullbyrde greia når sjansen

var til stede, (som den var). Som jeg uttrykket tidligere, det der var ett svakt

plottelement ifra serieprodusentene som skrev om handlingen fra Martin til

å egne seg for tv-serien, kun for "dragens" del.

Tja, ens personlige guts pleier å knyte seg litt når man ser sidemannen snuble i tarmene sine. Da stopper man gjerne litt opp og revurderer sine valgmuligheter, og tenker kanskje over prioriteringene sine. F.eks "Hva er sjansene for at jeg kommer levende hjem hvis jeg gjør et fremstøt akkurat nå? Kanskje jeg skal la noen andre gå først?"

Det er en ting å være kampvillig når man sitter og drikker med sine venner, noe helt annet når det kommer til stykket og man skal møte en fiende som ikke har NOE å tape.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, kunne noen ha forklart meg et par ting om årets sesong?

 

Det jeg ikke skjønner (manglende teksting pga. stream) er hva som skjer i Bravoos og med Arya.. Hva er det de holder på med i dette House of black and white?

 

Og hvem er disse som angriper Daenerys i Mereen?



Anonymous poster hash: 4aff7...8ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig skuffa over den siste episoden til nå, syns det ble bare tullete og virket nesten som det ikke var noe mål med scenen.

Synd f.eks forrige episode med white walkers var vanvittig mye bedre gjennomført!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei dere, kunne noen ha forklart meg et par ting om årets sesong?

 

Det jeg ikke skjønner (manglende teksting pga. stream) er hva som skjer i Bravoos og med Arya.. Hva er det de holder på med i dette House of black and white?

 

Og hvem er disse som angriper Daenerys i Mereen?

Anonymous poster hash: 4aff7...8ca

 

Det er litt forskjellig.

Huset er et slags begravelsesbyrå, de tar seg av døde, det er og et sted der folk kommer for å dø, eller for å begå selvmord. Det er en forgiftet brønn der som dreper smertefritt. Når man vet at slutten nærmer seg, går man dit og avslutter det selv.

Jeg vet ikke om du fikk med deg episoden der en far bringer datteren sin til huset. Hun er dødssyk, og ingen helbreder har klart å hjelpe henne. Nå kan han ikke gjøre annet enn å spare henne for smertene og gi henne en lett død så hun slipper å lide. Arya forteller henne en overbevisende løgn om at hun selv var syk en gang, og at hun gav seg selv til "Guden med mange ansikter", og da ble hun helbredet etter at hun drakk fra brønnen. Og nå tjener hun ham. Jenta tror på dette, drikker av skålen Arya tilbyr henne, og dør uten redsel og uten smerter.

Og huset er også hjemmet til "De Ansiktsløse". Leiemordere. Som Jaq'en H'Gar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere som tror at Syrio Forel (Aryas fektelærer i sesong 1) er Jaqen H'gar? Begge er jo fra Braavos, er neppe tilfeldig, og vi vet at Jaqen kan skifte ansikt. Vi fikk aldri se hva som skjedde med Syrio, han kom seg nok unna, han er jo en faceless. Og siden har han hjulpet Arya gjennom Jaqen-skikkelsen.



Anonymous poster hash: 96c5c...b95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Flere som tror at Syrio Forel (Aryas fektelærer i sesong 1) er Jaqen H'gar? Begge er jo fra Braavos, er neppe tilfeldig, og vi vet at Jaqen kan skifte ansikt. Vi fikk aldri se hva som skjedde med Syrio, han kom seg nok unna, han er jo en faceless. Og siden har han hjulpet Arya gjennom Jaqen-skikkelsen.

Anonymous poster hash: 96c5c...b95

 

Nei, det er det absolutt ingen som tror. Og "begge to er jo fra Braavos" er antakelig verdens tynneste begrunnelse for noe som helst.

Hvorfor skulle en ansiktsløs være fektelærer i Kings Landing? Og hvorfor i all verden skulle en ansiktsløs ha noen spesiell interesse for Arya på det tidspunktet?

Jaq'en H'gar fatter interesse for Arya først etter at hun redder livet hans ved å slippe ham ut av fangevogna han satt i på vei til Muren. Man kan spekulere i om hans påstand om at tre må dø som erstatning for ham og hans to medfanger som ikke døde i flammene er sann, men Arya bruker ikke lang tid på å gi ham tre navn. Ett av ren hevnlyst, ett av nødvendighet, og ett for å tvinge Jaq'en til å gjøre som hun vil.

Uansett , han blir klar over at hun allerede er mer enn kapabel til å ta liv, og jeg antar at det er derfor han gir henne jernmynten og frasen Valar Morghulis som til sammen vil føre henne til The House of Black and White dersom hun kommer til Braavos.

Og Jaq'en H'gar har ikke HJULPET Arya særlig mye. Han gav litt assistanse da Arya flyktet fra Harrenhal i sesong 2 og det er i det alt vesentlige det. Bortsett fra det har han ikke gjort en dritt, og antakelig gjorde han akkurat som han sa han skulle: Han dro tilbake til Braavos.

Endret av Mann 42
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det absolutt ingen som tror. Og "begge to er jo fra Braavos" er antakelig verdens tynneste begrunnelse for noe som helst.

Hvorfor skulle en ansiktsløs være fektelærer i Kings Landing? Og hvorfor i all verden skulle en ansiktsløs ha noen spesiell interesse for Arya på det tidspunktet?

Jaq'en H'gar fatter interesse for Arya først etter at hun redder livet hans ved å slippe ham ut av fangevogna han satt i på vei til Muren. Man kan spekulere i om hans påstand om at tre må dø som erstatning for ham og hans to medfanger som ikke døde i flammene er sann, men Arya bruker ikke lang tid på å gi ham tre navn. Ett av ren hevnlyst, ett av nødvendighet, og ett for å tvinge Jaq'en til å gjøre som hun vil.

Uansett , han blir klar over at hun allerede er mer enn kapabel til å ta liv, og jeg antar at det er derfor han gir henne jernmynten og frasen Valar Morghulis som til sammen vil føre henne til The House of Black and White dersom hun kommer til Braavos.

Og Jaq'en H'gar har ikke HJULPET Arya særlig mye. Han gav litt assistanse da Arya flyktet fra Harrenhal i sesong 2 og det er i det alt vesentlige det. Bortsett fra det har han ikke gjort en dritt, og antakelig gjorde han akkurat som han sa han skulle: Han dro tilbake til Braavos.

Skal aldri si aldri. Vi så ikke at Syrio ble drept. Vi så ikke The hound dø. Nymeria er nok også der ute. Er nok mye rart som fremdeles kan skje!

Anonymous poster hash: 96c5c...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal aldri si aldri. Vi så ikke at Syrio ble drept. Vi så ikke The hound dø. Nymeria er nok også der ute. Er nok mye rart som fremdeles kan skje!

Anonymous poster hash: 96c5c...b95

Jeg kan godt se for meg at The Hound dukker opp i en senere sesong. Muligheten er tilstede, selv om han ble etterlatt med begynnende blodforgiftning og et brukket bein. Det er ikke direkte uhørt at folk som man trodde var døde, dukker opp i live.

Syrio Forell var bare en biperson av mindre viktighet, og det fins ingen rasjonelle grunner til at han skulle være Jaq'en H'gar. Og uansett ville vi neppe få vite noe om den saken, for i så fall var Syrio Forell bare enda et ansikt som ble brukt og lagt bort etter at det ikke var behov for det lenger. "De Ansiktsløse" har navnet sitt av en grunn. De er alle og ingen.

Når jeg ikke tror noe på at Syrio gjør noe comeback i sesong 6, så er det først og fremst fordi det ikke fins noen god dramaturgisk grunn for det. Hvorfor skulle fektelæreren fra sesong 2 dukke opp igjen?

Det er forøvrig ingen fornuftig grunn til å anta at han skulle ha overlevd, siden han slåss mot kongsgarden med et tresverd.

"What do we say to the God of Death? "Not today!""

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prins Doran virker forøvrig veldig fornuftig og rolig

 

Lover ikke godt for hans videre liv i serien...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kommer til å skje i Dorne i siste episode?

Det må jo skje noe. Myrcella drepes? Jaime mister den andre hånda, eller blir drept?

Anonymous poster hash: 96c5c...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kommer til å skje i Dorne i siste episode?

Det må jo skje noe. Myrcella drepes? Jaime mister den andre hånda, eller blir drept?

Anonymous poster hash: 96c5c...b95

Jeg tror ikke det skjer stort i Dorne i siste episode. Der ser det jo ut til at alt er avklart. Sand Snakes lille opprør er over, Prins Doran har gjort det klinkende klart for dem at nnok er nok, og at det neste sprellet de finner på, kommer til å ende med at de blir drept.

"I believe in second chances, but not in third." som han sa det.

Så jeg tenker at alle bare chiller videre fremover. Bronn gjør et fremstøt for å se om han kan få snøret i bånn hos "verdens vakreste kvinne", som ikke virket helt uinteressert, og så blir det vel med det. Det ligger liksom ikke noe potensiale for store hendelser i luften her. 

Da har jeg mer tro på at sesongen avsluttes med en skikkelig cliffhanger fra Muren og Jon Snow, for DEN situasjonen er eksplosiv så det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...