Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!


Rights

Anbefalte innlegg

Og hun påstår at de iglene som de brukte til å trekke ut litt kongelig blod av en av bastardene til Robert, var årsaken til at f.eks Joffrey døde. Hun kastet iglene på grillen og ofret blod på den måten.

Mh, påstår. Jeg har det liksom for meg at det burde litt kraftigere saker til enn en forspist igle for å kunne knerte noen. Hun ser vel inn i fremtiden i ilden, gjør hun ikke? Mulig hun spilte på det for å fremstå som mektigere enn hun er for å snurre Stannis stadig tettere rundt lillefingeren. Må jo det for at han skal gå med på den forbanna driten :-/

Ellers overser jeg det der "fordi magi"-argumentet :jolie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, jeg må si meg enig med mann42. Selv om Tyrion har fått med seg forholdet deres, betyr det ikke at alle andre har det. Ikke rart at Tyrion visste det, han er broren deres tross alt. Hadde Robert hatt den minste anelse om at barna han trodde var hans egne, faktisk var et resultat av incestforholdet til Cercei og Jamie, tror jeg han hadde drept henne på flekken uten å nøle. Cercei og Jamie var alltid forsiktige, og så kald og følelsesløs som Cercei alltid har opptrådt blant andre er det ingenting som tilsier hvorfor "alle" visste sannheten om dem uten å si noe.

 

Grunnen til at "alle" vet det nå er jo fordi Stannis sendte brev til alle vidder og anklaga cersei for incest med Jamie, = bastard Joffrey.

Endret av Midnanne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg må si meg enig med mann42. Selv om Tyrion har fått med seg forholdet deres, betyr det ikke at alle andre har det. Ikke rart at Tyrion visste det, han er broren deres tross alt. Hadde Robert hatt den minste anelse om at barna han trodde var hans egne, faktisk var et resultat av incestforholdet til Cercei og Jamie, tror jeg han hadde drept henne på flekken uten å nøle. Cercei og Jamie var alltid forsiktige, og så kald og følelsesløs som Cercei alltid har opptrådt blant andre er det ingenting som tilsier hvorfor "alle" visste sannheten om dem uten å si noe.

Tolket du innlegget mitt dithen at alle visste, eller vet det?

Poenget var ene og alene at det er ingen tvil om at Tyrion vet det.

Anonymous poster hash: 96c5c...b95

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loras visste jo også om forholdet mellom Cersei og Jamie, han sa noe til Jamie om det i bryllupet til Joffrey. Så jeg tror det er noe "alle" vet, ja.

Anonymous poster hash: 15351...212

Loras tjente Renley, som ble fortalt om det av Ned Stark.

Før den tiden var det en ekstremt godt skjult hemmelighet (frem til Jon Arryn snublet over det).

Når Robb Stark, Renley og Stannis startet sine respektive opprør mot tronen er det sannsynlig at store deler av alle adelsmenn/kvinner disse har forsøkt å få til å støtte seg har informasjonen, og at det via hærene og camp-followers her kan ha spredd seg. Da i form av rykter, og ikke "sikker viten". Tommen "Baratheon"s støttespillere vil nok i stor grad avfeie det som propaganda for å svekke den sittende kongens krav på jerntronen, og kan nok tenkes å bli trodd blant mange. 

Per nå vil nok de fleste som er misfornøyde med styret mene å vite det. Svært få vil nok likevel kunne backe opp påstandene med informasjonen Stark og Arryn brukte for å komme fram til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mh, påstår. Jeg har det liksom for meg at det burde litt kraftigere saker til enn en forspist igle for å kunne knerte noen. Hun ser vel inn i fremtiden i ilden, gjør hun ikke? Mulig hun spilte på det for å fremstå som mektigere enn hun er for å snurre Stannis stadig tettere rundt lillefingeren. Må jo det for at han skal gå med på den forbanna driten :-/

Ellers overser jeg det der "fordi magi"-argumentet :jolie:

Ja, Joffrey døde åpenbart ikke av magiske igler. Hendelsene som førte til at han ble forgiftet begynte lenge før Melisandres leach barebeque.

Men magien i Westeros ER reell. Det er ikke til å komme forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, episode 9 var ganske bra den. Det med at Shireen ble drept er jo en veldig typisk "game of thrones" ting, så det likte jeg til tross for at det gjorde vondt i sjelen når hun hylte etter hjelp. Det er jo typisk GOT at noen du liker dør helt plutselig, og gjerne urettferdig (Ned Stark, Oberyn, Robb og Catelyn osv.).

Prins Doran virker forøvrig veldig fornuftig og rolig, og jeg er glad for at han satte på plass Sand Snakes. De irriterer meg veldig. Dessuten shipper jeg Jaime, og det er fint at han får leve.

 

Det jeg ikke likte med episoden var slutten. Det med dragen var sånn "ok, ja, selvfølgelig kom dragen dem til unnsetning", men det teite var at når Daenarys fløy avgårde på den. Tyrion, hun Mellisandrei (eller noe) og Jorah bare stod der og glodde opp i lufta, og plutselig ble de ikke angrepet av opprørerne lenger? Altså, jeg syntes ikke det ga en Game of Thrones feeling når fienden ikke angriper når de faktisk har en veeldig god sjanse. Minner meg om krigsfilmer fra Hollywood...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, episode 9 var ganske bra den. Det med at Shireen ble drept er jo en veldig typisk "game of thrones" ting, så det likte jeg til tross for at det gjorde vondt i sjelen når hun hylte etter hjelp. Det er jo typisk GOT at noen du liker dør helt plutselig, og gjerne urettferdig (Ned Stark, Oberyn, Robb og Catelyn osv.).

Prins Doran virker forøvrig veldig fornuftig og rolig, og jeg er glad for at han satte på plass Sand Snakes. De irriterer meg veldig. Dessuten shipper jeg Jaime, og det er fint at han får leve.

 

Det jeg ikke likte med episoden var slutten. Det med dragen var sånn "ok, ja, selvfølgelig kom dragen dem til unnsetning", men det teite var at når Daenarys fløy avgårde på den. Tyrion, hun Mellisandrei (eller noe) og Jorah bare stod der og glodde opp i lufta, og plutselig ble de ikke angrepet av opprørerne lenger? Altså, jeg syntes ikke det ga en Game of Thrones feeling når fienden ikke angriper når de faktisk har en veeldig god sjanse. Minner meg om krigsfilmer fra Hollywood...

 

Det var jo Danerys de var ute etter, ikke de andre. Og hvor store sjanser har de til å sloss mot en flyvende ildsprutende drage og overleve? 

Anonymous poster hash: 7f822...9f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det var jo Danerys de var ute etter, ikke de andre. Og hvor store sjanser har de til å sloss mot en flyvende ildsprutende drage og overleve? 

Anonymous poster hash: 7f822...9f4

 

Hvorfor skulle de ikke angripe noen på Dany sitt lag? De drepte jo trossalt de andre rundt henne, og de fortsatte jo å angripe dragen uansett om den sprutet ild rundt seg. Så i mine øyne gir ikke dette så mye mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, episode 9 var ganske bra den. Det med at Shireen ble drept er jo en veldig typisk "game of thrones" ting, så det likte jeg til tross for at det gjorde vondt i sjelen når hun hylte etter hjelp. Det er jo typisk GOT at noen du liker dør helt plutselig, og gjerne urettferdig (Ned Stark, Oberyn, Robb og Catelyn osv.).

Prins Doran virker forøvrig veldig fornuftig og rolig, og jeg er glad for at han satte på plass Sand Snakes. De irriterer meg veldig. Dessuten shipper jeg Jaime, og det er fint at han får leve.

 

Det jeg ikke likte med episoden var slutten. Det med dragen var sånn "ok, ja, selvfølgelig kom dragen dem til unnsetning", men det teite var at når Daenarys fløy avgårde på den. Tyrion, hun Mellisandrei (eller noe) og Jorah bare stod der og glodde opp i lufta, og plutselig ble de ikke angrepet av opprørerne lenger? Altså, jeg syntes ikke det ga en Game of Thrones feeling når fienden ikke angriper når de faktisk har en veeldig god sjanse. Minner meg om krigsfilmer fra Hollywood...

Kanskje de ble satt ut av å se en drage som sprutet ild? Er det ikke sånn at de dragene er veldig sjeldne. Dessuten så er vel de maskemennene kun opprørere og ikke profesjonelle soldater, så de har sikkert ikke så mye trening i hvordan de skal oppføre seg i kamp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruker83924

Joda, episode 9 var ganske bra den. Det med at Shireen ble drept er jo en veldig typisk "game of thrones" ting, så det likte jeg til tross for at det gjorde vondt i sjelen når hun hylte etter hjelp. Det er jo typisk GOT at noen du liker dør helt plutselig, og gjerne urettferdig (Ned Stark, Oberyn, Robb og Catelyn osv.).

Prins Doran virker forøvrig veldig fornuftig og rolig, og jeg er glad for at han satte på plass Sand Snakes. De irriterer meg veldig. Dessuten shipper jeg Jaime, og det er fint at han får leve.

 

Det jeg ikke likte med episoden var slutten. Det med dragen var sånn "ok, ja, selvfølgelig kom dragen dem til unnsetning", men det teite var at når Daenarys fløy avgårde på den. Tyrion, hun Mellisandrei (eller noe) og Jorah bare stod der og glodde opp i lufta, og plutselig ble de ikke angrepet av opprørerne lenger? Altså, jeg syntes ikke det ga en Game of Thrones feeling når fienden ikke angriper når de faktisk har en veeldig god sjanse. Minner meg om krigsfilmer fra Hollywood...

For meg så det ut som en del av opprørerne ble brent ihjel, og resten stakk av i frykt for å bli brent. Kanskje det var dette som skulle til for de å bli overbevist om at Daenarys kan være dronning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men magien i Westeros ER reell. Det er ikke til å komme forbi.

 

Nei, det bestrider jeg ikke, altså! Absolutt ikke. Men det er fortsatt teit å støpe sverd. *sta*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke likte med episoden var slutten. Det med dragen var sånn "ok, ja, selvfølgelig kom dragen dem til unnsetning", men det teite var at når Daenarys fløy avgårde på den. Tyrion, hun Mellisandrei (eller noe) og Jorah bare stod der og glodde opp i lufta, og plutselig ble de ikke angrepet av opprørerne lenger? Altså, jeg syntes ikke det ga en Game of Thrones feeling når fienden ikke angriper når de faktisk har en veeldig god sjanse. Minner meg om krigsfilmer fra Hollywood...

Da de omringet Daenerys før dragen kom flyvende hadde de et laaaangt øyeblikk hvor de

kunne ha drept henne kun basert på overtallighet samt de var bevepnet med spyd som de

kunne ha kastet mot hennes lille gruppe og utslettet den. Litt usannsynlig akkurat den biten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da de omringet Daenerys før dragen kom flyvende hadde de et laaaangt øyeblikk hvor de

kunne ha drept henne kun basert på overtallighet samt de var bevepnet med spyd som de

kunne ha kastet mot hennes lille gruppe og utslettet den. Litt usannsynlig akkurat den biten.

Igjen.. jeg fikk ikke inntrykk av at det er et organisert angrep. Det virket mer som et opprør som utviklet seg da Jorah vant gladiatorkampene. Det virket ikke som om opprøret var organisert eller ledet på noen måte, men det er vel på generelt grunnlag rettet mot de som hersker (Daenerys mfl). Opprørerne blir mer som en mob.. de dreper ting tilfeldig underveis..men samtidig har de ikke noe konkret mål heller. De kunne selvsagt angrepet og hadde kanskje gjort det hvis det hadde gått lengre tid, men ingen vil være den som stikker hodet ut først og kanskje risikerer livet, og uten ledelse er det ingen som kan koordinere mobben og få dem til å samarbeide i et koordinert angrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hele opplegget med Daenerys er blitt en parodi. Så ubegripelig uinteressant.

Anonymous poster hash: 96c5c...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen.. jeg fikk ikke inntrykk av at det er et organisert angrep. Det virket mer som et opprør som utviklet seg da Jorah vant gladiatorkampene. Det virket ikke som om opprøret var organisert eller ledet på noen måte, men det er vel på generelt grunnlag rettet mot de som hersker (Daenerys mfl). Opprørerne blir mer som en mob.. de dreper ting tilfeldig underveis..men samtidig har de ikke noe konkret mål heller. De kunne selvsagt angrepet og hadde kanskje gjort det hvis det hadde gått lengre tid, men ingen vil være den som stikker hodet ut først og kanskje risikerer livet, og uten ledelse er det ingen som kan koordinere mobben og få dem til å samarbeide i et koordinert angrep.

Virkelig? De omringet henne og den lille gruppen hennes ute på arenagulvet før dragen

dukket opp. Hvor mye fantasi skal til for å benytte anledningen til å drepe henne der og da?

Hun er jo deres ultimate og overordnede mål for hele opprøret, de kastet jo spyd på

dragen og såret den i kampens hete. Jeg vet bokprat ikke er tillatt i denne tråden,

men må nevnes likevel at denne scenen er omskrevet ifra boken utelukkende for å

skape en "spennende" sluttscene i denne episoden.

Endret av Jellybean78
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen.. jeg fikk ikke inntrykk av at det er et organisert angrep. Det virket mer som et opprør som utviklet seg da Jorah vant gladiatorkampene. Det virket ikke som om opprøret var organisert eller ledet på noen måte, men det er vel på generelt grunnlag rettet mot de som hersker (Daenerys mfl). Opprørerne blir mer som en mob.. de dreper ting tilfeldig underveis..men samtidig har de ikke noe konkret mål heller. De kunne selvsagt angrepet og hadde kanskje gjort det hvis det hadde gått lengre tid, men ingen vil være den som stikker hodet ut først og kanskje risikerer livet, og uten ledelse er det ingen som kan koordinere mobben og få dem til å samarbeide i et koordinert angrep.

Og Harpyens sønner hadde bare tlfeldigvis med seg maskene sine den dagen og tok dem bare tilfeldigvis på samtidig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det bestrider jeg ikke, altså! Absolutt ikke. Men det er fortsatt teit å støpe sverd. *sta*

Ja, du kan selvsagt ikke støpe bare et sverd. Det vet jo alle. Det må smies, herdes og anløpes og poleres og så videre. Men du kan helt sikkert smelte om et sverd i to passende store porsjoner og deretter smi den resulterende legeringen til et nytt sverd. Alle legeringer begynner jo som flytende metall, så jeg kan ikke se noen prinsipielle hindringer for å smelte ned en metallegering. Med mindre det dreier seg om noe som er så spesielt at det ganske enkelt ikke lar seg gjøre å støpe det om.

Jeg mener jeg har lest at titan er litt problematisk sånn. Og adamantium, selvsagt. :lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerbit

Nå har jeg sett episode 9 (dette med Daenerys) og håper resten av tråden er kommet dit så jeg ikke spoiler.. 

Uansett! Fantastisk episode! Var så spennende at jeg begynte nesten å grine når den var slutt, for jeg ville se mer! 

Episode 8 med voldtekten var forferdelig, men denne episoden gav et lite plaster på såret for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Harpyens sønner hadde bare tlfeldigvis med seg maskene sine den dagen og tok dem bare tilfeldigvis på samtidig?

Tenkte også egentlig at det var tegn på at det var planlagt, og det var det kanskje også. Men det er jo ikke sikkert de hadde noe konkret mål for opprøret ala "drep Daenerys", men det står kanskje i bøkene? Uansett er det jo mange av scenene som dere som har lest bøkene har påpekt, ikke er som i filmatiseringen av bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? De omringet henne og den lille gruppen hennes ute på arenagulvet før dragen

dukket opp. Hvor mye fantasi skal til for å benytte anledningen til å drepe henne der og da?

Hun er jo deres ultimate og overordnede mål for hele opprøret, de kastet jo spyd på

dragen og såret den i kampens hete. Jeg vet bokprat ikke er tillatt i denne tråden,

men må nevnes likevel at denne scenen er omskrevet ifra boken utelukkende for å

skape en "spennende" sluttscene i denne episoden.

Jorah, som var en av dem som dannet ring rundt Daenerys, hadde jo nettopp blitt last man standing ut av 6 av gladiatorene som kjempet, og det er med ganske høy risiko for eget liv at man angriper en gladiator, spesielt hvis man selv bare er for eksempel en vanlig arbeider med en maske på. Så jeg tenker at alle Harpyene som hadde omringet Daenerys med følge, ikke visste hva de skulle foreta seg. Noen angrep, men ble jo også drept. Det gjør de andre enda mer usikre på hva de skal gjøre i situasjonen.

 

Ingen kastet spyd på dragen før dragen begynte å lage bål av Harpyene og manifesterte seg som en umiddelbar trussel for alle som var til stede på arenaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...