Gå til innhold

Mamma benni og lille S


benni

Anbefalte innlegg

God dag jenter :)

Sovnet til slutt i går da, etter å ha heklet litt i senga :P:fnise: Tror jeg må få meg ei bok å lese, kanskje!?!? Eller noen kjekke blader..

I dag startet dagen tidlig for min del. Tenkte jeg skulle slappe av med et morgenbad, og syns det hørtes utrolig deilig ut. Men man lærer hver dag, er det ikke det dem sier? Fant hvertfall ut i dag at å bade er mer stress en kos. En ting å komme seg oppi badekaret, men å komme seg UUUUT :fnise: Måtte ta det i en 3 gang. Først hvelte meg over på knærne, for så å reise meg opp og ha en liten pause og så klyvee ut :P Vakkert syn, tenker jeg meg. Hele badinga slo meg rett ut. Ble helt sløv og trett i hele kroppen. Og kjenner jeg har en ekstrem urolighet i kroppen i dag. Rastløs, men samtidig veeeldig lat og orker ingenting. Rare kroppen :sjenert: Hadde vært utrolig deilig med frisk luft kjenner jeg. Men det regner og bleser som baaare det ute, og benni har vokst ut av alle jakkene sine :sjenert: eller, det vil si at de står på spreng, og moooser magen :fnise: Må få løyst jakkeproblemet en dag, men frister ikke å kjøpe en dyr jakke i ekstra stor str for bare ca 2 mnd.. Så, tenke tenke..

Fikk en koselig melding av bestemor i dag da. Hun lurte på hvilken kake hun skulle lage til meg til bursdagen min. Og kakemoms som jeg er sier jo ikke neitakk til folk som vil lage kake for meg :P Så jeg har bestilt daimiskake av henne, og mormor skal lage oreokake, og jeg teeenker at jeg skal lage boller/skillingsboller :D (som for øverig er verdens beeeeste boller, hyl ut om dere vil ha oppskrift ;)

Men nå kom pappsen innom en tur her, og lurte på om jeg ville være med en tur til bestemor og bestefar, så tror jeg griper muligheten og får meg litt frisk luft :D

Snakkes jenter, ha en strååålende dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppskrift er alltid velkommen her! ;)

Kjenner til det der med nettshopping..huff, eg er EKSPERT på det! :fnise: Har klart å halde meg i skinnet i nokre månader no, for å prøve å spare peng til Londonturen.. Det einaste eg VEIT eg skal bestille, er ullklede frå Sparkjøp, for det er fleire timar køyring til nærmaste Sparkjøp herifrå.. Men det blir etter Londonturen da ;)

Så flink du er å hekle! :) Eg kan berre å strikke.. Har lyst å lære meg å hekle, for eg syns sånne oldemorsrutetepper er så fiiine, og kunne godt tenke meg å lage eit til ungen :) Men det ser så innvikla ut.. :sjenert: Og så må eg gjere ferdig dei to andre teppa eg held på å strikke FØRST! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :fnise: Ser det for meg! Er ikke alt som er like lett lenger nei. Jeg har heller ingen jakker som passer over magen lenger, men tror ikke jeg kommer til å kjøpe noe ny jakke. Kjøpte en veeeldig dyr en i fjor, så det får holde.

Hmm.. Oppskrift hadde vært deilig, men også litt skummelt. Ser for meg at de er alt for gode, også spiser jeg meg ihjel :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latsabben i meg sier at i dag orker jeg ikke å multisitere og fjerne alle uttrykksikonene deres, så da blir alt under ett ;)

Teriyaki: Kanelsnurrer ja :) Oppskriften kommer litt lenger ned på innlegget :danse:

Silverdoe: Da får du lese videre, der er oppskriften ;)

Flink du er da. Jeg klarer ikke å begrense meg jeg :P Har vært veldig flink da. Men er 2 nettsider hvor de selger veldig fint babytøy, men veeeldig dyrt, kjenner det bare frister mer og mer å bestille, men heldigvis klarer jeg å holde igjen. Får heller se etterhvert :Nikke: Ulltøy fra sparkjøp har jeg og kjøpt :)

Jeg er selvlært hekler, og kan jeg få det til, kan du få det til. Jeg bestemte meg for å lære meg å hekle når jeg fikk positiv graviditetstest, rett og slett fordi jeg ville ha sånn ruteteppe til babyen :) Så om du vil lære deg det anbefaler jeg deg å ta en tur innom www.frumaela.com hun forklarer veldig nøye, både på bilder og video :D Lykke til ;)

Teita: Haha, det er nok et syyn :P:ler:

Samma gjorde jeg i fjor. Kjøpte en veldig dyr jakke. Men den passer ikke den heller, eller. Passer nok nå, men akkurat nå er den litt for varm.. Men så må jeg nesten ha ei jakke og, siden vi som regel er 1 tur ute i løpet av dagen på jobb.. Men tenker kanskje å kjøpe en slags allværsjakke/regnsjakke som er litt posete fra før av, og bare bruke ei fleacjakke under eller noe.

Haha.. Det er et kjent problem. Men får fryse dem, så kan du ta opp når prinsesse SH kommer :D Det har jeg planer om etterhvert vertfall, fulle opp fryseren ;)

___________________________________________

Tror dere ikke jeg fikk mail av de jeg kjøpte mønsterark av på nettet i dag da, at de bare hadde 14 igjen, og ikke 20 som jeg hadde bestilt!!! Er det ikke typisk. Men heldigvis hadde jeg tatt litt godt i, så det er jo ikke krise. Får bare lage 2 varianter, med 2 forskjellige mønsterark. Ordner seg vell :)

Nå får jeg snart besøk av prinsen min på 2 år. Gleder meg :D Skal kose oss i sammen mens tanta mi skal på foreldremøte. Han er verdens beste, og ikke minst KULESTE 2 åring :danser:

Så var det jo en del som hadde lyst på oppskrift da, så da skal jeg være sååå snill å dele den med dere :D Jeg bruker denne oppskriften både til vanlige boller og om jeg skal lage skillingsboller/kanelsnurrer eller skoleboller.

Boller

1 liter melk

250g margarin

250g sukker

100g fersk gjær

2 ts kardemomme

1.6 kg mel

Lunk melken. Tilsett gjær, sukker og kardemomme. Røres (jeg bruker kjøkkenmaskin) på svak hastighet så det ikke spruter over alt. Tilsett margarin i terninger og halvparten av melet. Rør til det blir gjevnt i kjøkkenmaskinen. Ha i resten av melet og la maskinen gå i 10-15 min. (Det er ikke alltid jeg orker å vente så lenge, ser an deigen). Deigen skal være ganske bløt, men ikke klissete. Må kanskje tilsette litt ekstra mel.

Sett den til heving i 45-60 min. Husk å sjekk den med gjevne mellomrom. Den VOKSER. Slå den noen ganger så den ikke flyter utover.

Elt den sammen, del opp i passe str som trilles ut. Etterhev i ca 15 min. Pensles med romtemperert egg før steking.

225 C - ca 10 min.

Om du vil ha kanelsnurrer/skillingspoller deler du bare deigen i en passe str, kjevler den ut til den er passe tykk (ikke for tykk) og pensler på smeltet margarin og strør på sukker + kanel. Rulles sammen og skjæres opp i passe str.

Skoleboller lager du et lite hull i midten og har i vaniljekrem. Dypp dem i melis og kokos når de er kalde :)

De hever seg noe veldig, så ikke skjær dem i for store biter. Da blir de DIIIIGRE ;D

Lykke til, håper dere liker dem :D Jeg syns vertfall de er heeelt fantastisk :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boller! :sikle: Skal prøve ut oppsrkiften i morgen. Mangler kardemomme og fersk gjær, så da får jeg gå ut og kjøpe det i morgen :jepp: Hvor mange boller blir det av dette? 1,6 kg mel og 1 liter melk? :overrasket: Det blir vel en del boller det? Tror kanskje jeg må ut og kjøpe mer mel også :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boller! :sikle: Skal prøve ut oppsrkiften i morgen. Mangler kardemomme og fersk gjær, så da får jeg gå ut og kjøpe det i morgen :jepp: Hvor mange boller blir det av dette? 1,6 kg mel og 1 liter melk? :overrasket: Det blir vel en del boller det? Tror kanskje jeg må ut og kjøpe mer mel også :fnise:

Det må du gjøre :D Jeg tar det på torsdag :jepp: Jeg er usikker på hvor mange det blir. Men blir ganske mange vertfall. Mine varierer i str for hver gang, for jeg kommer ikke alltid på at de hever seg såpass mye :P Men at du får ein 40 boller verfall, det er jeg rimelig sikker på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg blir svolten berre av å lese oppskrifta ;) Eg trur eg har alle ingrediensane i hus, så spørst om det ikkje blir skulebollar og skillingsbollar (som eg kallar for "sniel" (snigle) :) ) i morgon..nam! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes farlig godt ut! :fnise: Får se om jeg ikke prøver den oppskriften en gang :)

Du får gjøre det ;)

Eg blir svolten berre av å lese oppskrifta ;) Eg trur eg har alle ingrediensane i hus, så spørst om det ikkje blir skulebollar og skillingsbollar (som eg kallar for "sniel" (snigle) :) ) i morgon..nam! :)

Hehe :D Lykke til ;) Sniel faktisk, jaija, hvert vårt kallenavn :D

_______________________________________

Ohlalaaaaa.. Så på Kitchen boss eller noe sånt på TLC nå akkurat. Det er han samme som har Cake boss, om dere har sett det. Der laget de noe som fikk smaksløkene mine til å løpe vertfall :fnise: Dessertpizza med jordbær og sjokolade :jepp: Det minnet meg på noe av det beste jeg har smakt i hele mitt liv når jeg har vært ute og reist. En stooooor stoooor pannekaketing med sjokolade og jordbær inni. Det er helt syyykt godt. Jeg bare MÅÅÅ ha jordbær og sjokolade. MÅ MÅ MÅÅÅÅ!! Nesten som jeg kunne ofret en fot for å fått noen kurver med jordbær akkurat nå, norske jordbær.. Treger såå hvorfor jeg ikke har spist mye jordbær i sommer..

Ellers hadde jeg en helt forferdelig natt i natt. Lå vaken i flere timer. Og skulle opp klokken 6. Ble nok bare 3-4 timer søvn, og det merkes. Men kom meg nå gjennom arbeidsdagen i dag og :) Ble så lei av å ligge og prøve å sove i natt at jeg til slutt endte opp med å hylgrine :fnise: nesten som jeg må le av meg selv nå i ettertid. Hahaha.

Nå er kjærestemannen på vei hjem fra jobb :D Men han kommer ikke hit før i morgen. Så jeg får vente litt til. Men jeg skal kose meg med mye snadder på tv, så det gjør i grunn ingenting :P Han hadde nok ikke villa sett på det med meg uansett :fnise: Først Tangerudbakken, sååå unge mødre :D Og nå skal jeg gå å se i frysen om vi har en Grandis liggende, det fikk jeg skikkeligen lyst på nå kjenner jeg. HÅPER vi har!!

Ellers må dere ha en fin kveld jenter. Dataen er litt opphengt i dag, så tar og leser gjennom dagbøkene deres senere eller i morgen :) Har virkeligen ikke tålmodighet til å prøve på det nå en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nesten begynt å gråte et par ganger selv fordi jeg ikke har fått sove.. Ikke noe gøy! Håper virkelig du får sove bedre i natt :) og at du fant grandis i frysern :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte: HAHA, ofret en fot faktisk :fnise: Fikk meg ikke til å lage boller i går, men kanskje jeg prøver i dag? :fnise: Liker bedre å ligge i sengen å få maten inn dit av min kjære :sjenert: Og jeg tror neppe han gidder å bake boller :snurt: Kan jo spørre da :jepp:

Har selv fått litt tårer i øynene de gangene jeg ikke får sove. Og i går holdt jeg på å brase ut i tårer da jeg satt på bybanen :sjenert: Har så vondt i hønsemor, kjennes ut som om jeg har blitt slått der med et balltre og jeg synes så synd på meg selv i går, så jeg ble så lei meg..hahahaha :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nesten begynt å gråte et par ganger selv fordi jeg ikke har fått sove.. Ikke noe gøy! Håper virkelig du får sove bedre i natt :) og at du fant grandis i frysern :)

En helt fantastisk natt :jepp: Var nesten sjokka når jeg voknet i dag!! Ikke en gang opp for å tisse en gang :jepp: Men gjett om jeg måtte løpe ut på do med en gang jeg våknet da :P:fnise:

Grandis i fryseren, ikke den orginale da, men bedre med pepperoni en ingen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:skratte: HAHA, ofret en fot faktisk :fnise: Fikk meg ikke til å lage boller i går, men kanskje jeg prøver i dag? :fnise: Liker bedre å ligge i sengen å få maten inn dit av min kjære :sjenert: Og jeg tror neppe han gidder å bake boller :snurt: Kan jo spørre da :jepp:

Har selv fått litt tårer i øynene de gangene jeg ikke får sove. Og i går holdt jeg på å brase ut i tårer da jeg satt på bybanen :sjenert: Har så vondt i hønsemor, kjennes ut som om jeg har blitt slått der med et balltre og jeg synes så synd på meg selv i går, så jeg ble så lei meg..hahahaha :skratte:

Jepp :P hahahah!!! Mye kjekkere å få maten servert :sjenert: Men selv liker jeg å finne den selv, vertfall om det er brødmat :P Det skader jo ikke å prøve, kanskje han overasker med nystekte boller :jepp: om min hadde gjordt det hadde jeg svimt av :P Han er liksom ikke kjent for å være den beste på kjøkkenet :fnise:

Huff! Hørres ikke godt ut. Heldigvis har vi lov til å synes synd på oss selv av og til nå :jepp: Så får vi bare ta til tårene om det trengs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må jeg bare :danse::hoppe: for 30 uker, og 10 igjen!!! Jehuuu :hoppe::hoppe:

Begynner å gå unna nå kjenner jeg, og det er baaaare bra :D :hjerte: Og i tillegg har jeg bursdag i dag :bursdag: gammel dame i dag :eeeh:

Så i dag blir det feiring av 30 uker og bursdag med boller, kake og brus :D Passer en gravid kakemoms mitt i blinken :danse: og maaange maaange koselige familiemedlemmer som jeg er SÅ glad i :hjerte:

Må bare fortelle dere om en skikkelig dum drøm jeg hadde i natt. Men ja, bare for å ikke alltid syte så, så hadde jeg en himmelsk natt i natt, og våknet ikke 1 eneste gang. Bare av bursdagsmeldinger som tikket inn, men sovnet med en gang etterpå :)Men over til drømmen. Kjæresten var akkurat kommet hjem fra jobben (noe han gjorde i går). Husker liksom ikke hele settingen da. Men poenget var at han var totalt forandret. Hele mannen var ikke til å kjenne igjen. Jeg prøvde å snakke om babyen, ville vise frem babyutstyret som er kommet på plass mens han har vært borte, men han brydde seg over hodet ikke. Han hadde skallet seg på hodet. Noe han har fått klar beskjed av meg at han IKKE får lov til!! Han har nemmeligen gjordt det en gang før når han har vært på jobb, og så helt forfeeeeerdelig ut :angry: og han hadde begynt å røyke. Han er helt imot røyking og har aldri rørt en røyk selv. Var skikkelig sur og ekkel hele mannen. Det hele endte i at jeg bare løp fra han, og jeg nektet å se han igjen. Jeg ble virkeligen redd han. Han var driiiit skummel. Gjemte meg over alt for at han ikke skulle finne meg :ler: Godt det var en drøm, og krysser fingrene for at han ikke har skallet seg eller begynt å røyke og er sur og gretten når han kommer senere :ler:

Nå skal jeg skrive handleliste sånn at jeg kan få handlet inn til senere og få begynt å sette bolledeigen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: 30 uker :hoppe: Og gratulerer såå mye med dagen! :strix: :strix: Håper dagen blir fortreffelig! :klemmer:

Men ang. den oppskriften. Hva gjør man om man ikke har kjøkkenmaskin? Må man stå og elte og blande deigen i en halvtime? :sjenert: Går det an å heller smelte smøret slik at man får det jevnt, siden jeg må blandse sammen med sleiv/hender?

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:hoppe: 30 uker :hoppe: Og gratulerer såå mye med dagen! :strix: :strix: Håper dagen blir fortreffelig! :klemmer:

Men ang. den oppskriften. Hva gjør man om man ikke har kjøkkenmaskin? Må man stå og elte og blande deigen i en halvtime? :sjenert: Går det an å heller smelte smøret slik at man får det jevnt, siden jeg må blandse sammen med sleiv/hender?

Tuuusen takk for det Teri :D :danse::klemmer:

Hm.. Det vet jeg faktisk ikke, har liksom ikke prøvd. Men skulle jo ikke tro at det var noe problem? Så kan du jo bare røre ut gjæren i melken og.. Har virkeligen ikke peiling. Men hadde nok smeltet, for å elte og blande i en halvtime er nok gruuuusomt tungt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:strix: 30 uker - 10 uker til termin :strix:

Gratulerer så mye med dagen, Benni!

:flagg: :flagg: :flagg:

:gave: :gave: :gave:

:blåse:

Håper du får en kjempe fin dag, og feiring! Og at ikke kjæresten ser ut, eller er slik som i drømmen din :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhu, her var det mykje å feire! :hoppendeglad:

GRATULERER så mykje med dagen, og hipp hurra for 30 veker!!

:bursdag::bolledeig::skya::strix::helen::romeo::hjerter_rundt::duskedame: :blåse: :hoppendeglad::danser::klappe::gave::flagg::danse::dagens-rose::blomst:

Håper du får ein kjempefin dag i dag, saman med ein ikkje-gretten, ikkje-skalla og ikkje-røykande kjæraste! :fnise: KOS deg masse!

(PS: eg skal teste ut oppskrifta di i dag ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No kan eg herved opplyse om at oppskrifta var veldig god! :opplyser: Eg fekk 18 skulebollar og ca 30 kanelsnurrar av oppskrifta :):sikle:

Og så fekk eg brukt Kenwoodmaskina mi som vi fekk til jul i fjor også, supert! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...