Gå til innhold

Skravletråd for november/desember barn 2011


Smørblomst82

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bare husk å ikke gi for mye melk. Det hemmer jernopptaket. Her får han melk om kvelden og hvis han våkner før seks på morgenen fordi det er en stund til frokost, også får han ett glass melk til ett måltid i løpet av dagen. Det er mer enn nok. Helsesøster sa at med ettåringer bør man ikke overskride 500 ml i døgnet. Men han får så klart ubegrenset med vann ;)

Det er jo derfor man skal vente med kumelk til de er året, men vet mange tror det er hovedsaklig for å unngå at de skal reagere på det.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi venta med vanleg mjølk til no når han fylte året slik det ikkje skulle påvirke jernopptaket. M drikk ikkje sånn kjempemykje mjølk til kvart måltid, tutekoppen held minst 1 dag. Ingen fare for 500 ml i alle fall :) Eg trur ikkje eg heller drikk 500 ml :gjeiper:

Gratulerer med dagen til guten din, Lolita! :hoppe: Håper de får ein fin dag :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maren er fint ja, lolita ;)

Her koser knøttet seg med flaske også, så vil ikke slutte med den enda.. Koser seg gjerne med en flaske om natta og. Ikke riktig hver natt, men om han våkner og vil ha så får han. Blir dødsfornærma hvis ikke, stakkar.. Tenker det går greit så lenge jeg er hjemme og ikke har noen jobb å stå opp til. Og til grøten rett før han legger seg. Får også til frokost og lunsj, men da er hsn ikke så interessert. Kanskje prøve han med litt vanlig lettmelk til de 2 måltidene da, også la han kose seh til kvelds med flaska og evt på natta :) Men kanskje jeg skulle gå over til nan3 da.. Er vel fra 1 år den har jeg forstått?

Gjør jo ingen ting at de får melk på netta så lenge man pusser tenner på morgen og kveld :) Så lenge de koser seg så vil ihvertfall ikke jeg frata min kveldsflaska si i sengen :)

Ja vi gir lett melk eller ekstra lett til middagen. Han får bare litt i en kopp hvis ikke heller han alt over seg :) Mens vannet er på tutekopp. På flaska får han 180ml to ganger i døgnet med NAN 3. Men vi kommer etterhvert til å kutte ut NAN 3 og bare gi vanlig melk som vi varmer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en nyhetsmail fra Hipp idag, der det bl.a. sto at nå som barnet var rundt ett år, så kunne vi like godt lære ungen å bruke bestikk.

Har noen av deres unger hatt noe erfaring med bestikk? Hvordan har det gått? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, vi har ikkje prøvd enda... Vi grur oss, syns det er nok rot med maten som det er :fnise:

Dessutan har M ein tendens til å kaste alt han får tak i ned på golvet..får han holde tutekoppen må vi passe på, viss ikkje havnar den rett ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gir han en skje, men han holder dem bare i en hand og spiser med den andre :)

Ja det er mye gris, men de må jo lære. Lillegutt her kaster også alt han kan ned på gulvet. Spesielt hvis han er mett :)

Koppen med melk må vi passe på, men stort sett så går den bare over han selv..hehe. Men kjedelig å skifte klær hele tiden da. Spesielt siden han hater å ligge på stellebord og skifte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fie var helt umulig å ha på stellebordet, hun skulle rulle rundt på magen og forsvinne med gang. Endte med at jeg ble så lei at jeg bare holdt en hånd over magen hennes og "tvingte henne ned". Det ble et helvetes spetakkel, hun ble illsint. Neste gangen etter der var hun ikke sååå sint, og etter to dager har hun blitt en engel å ha på stellebordet. :) Før var jeg heldig hvis jeg fikk på henne bleia på stellebordet, og nå kan jeg kle på henne både inneklær og uteklær uten at hun bryr seg.... Men hun må ha noe å holde på med da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar grøt på skjeen eller gaffelen også får han den i hånden og spiser det selv. :)

Har måttet holdt O flere ganger på stellebordet, men han har ikke blitt flinkere..han holder på å bli en skikkelig standheftig ramp :P nesten så jeg lurer på hvordan jeg skal håndtere det når han ikke hører etter. Men han er jo liten enda, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja en ramp har jeg også.. Småkrangler har vi daglig :) Og de er ikke så små lengre... de forstår mye mer enn vi tror. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen oppdragelsestips, da? :fnise: Må innrømme at jeg er litt blå på det, må nok lese meg litt opp på oppdragelse framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må somregel blåholde knøttet på stellebordet hver gang jeg... Han skal IKKE ligge på ryggen, skal snu seg rundt og reise seg opp. Man skal velge sine kamper heter det, men akkurat på dette er jeg veldig bestemt på at jeg bestemmer. Det er jo direkte livsfarlig om han faller på hodet ned i flisene, så her skal der ligges enten han vil eller ikke. Jeg forklarer rolig "du er nødt til å ligge på stellebordet" samtidig som jeg holder han nede - hver gang. Han skjønner nok ikke hva jeg sier enda, men sammen med handlingen min skjønner han at han ikke får lov å reise seg opp.

Jeg har lært endel om oppdragelse. Og det generelle mtp på oppdragelse er å sette mer fokus på gode handlinger. Skryt og ros og gi masse oppmerksomhet når de gjør det bra, og bruk minst mulig oppmerksomhet mot de når de gjør gale ting. De er jo små enda, men etterhvert som de blir større og forstår enda mer.. F.eks om de slår en annen unge, fjern barnet fra situasjonen, forklar på en enkel og kort måte at det er feil å slå (unngå å bruke masse ord og lange setninger) og gi deretter all oppmerksomhet til offeret.. (refleksen i oss fleste gjør at vi setter oss på huk mot den som slår og begynner å forklare at det er galt og hvorfor vi ikke skal slå og bla bla bla... Da har barnet fått masse oppmerksomhet for uønsket handling mens offeret ofte må vente til slutt) Hvis h*n slår deg, vis heller at du synes det er vondt og si f.eks "au! Jeg får vont når du slår meg" eller "jeg vil ikke at du skal slå meg" istedetfor å si f.eks "IKKE lov å slå!" eller "hvorfor slo du?"..

Nå finnes det jo et hav av situasjoner..og mange er vanskelig å forholde seg til. Spesielt når de er så små..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må somregel blåholde knøttet på stellebordet hver gang jeg... Han skal IKKE ligge på ryggen, skal snu seg rundt og reise seg opp. Man skal velge sine kamper heter det, men akkurat på dette er jeg veldig bestemt på at jeg bestemmer. Det er jo direkte livsfarlig om han faller på hodet ned i flisene, så her skal der ligges enten han vil eller ikke. Jeg forklarer rolig "du er nødt til å ligge på stellebordet" samtidig som jeg holder han nede - hver gang. Han skjønner nok ikke hva jeg sier enda, men sammen med handlingen min skjønner han at han ikke får lov å reise seg opp.

Jeg har lært endel om oppdragelse. Og det generelle mtp på oppdragelse er å sette mer fokus på gode handlinger. Skryt og ros og gi masse oppmerksomhet når de gjør det bra, og bruk minst mulig oppmerksomhet mot de når de gjør gale ting. De er jo små enda, men etterhvert som de blir større og forstår enda mer.. F.eks om de slår en annen unge, fjern barnet fra situasjonen, forklar på en enkel og kort måte at det er feil å slå (unngå å bruke masse ord og lange setninger) og gi deretter all oppmerksomhet til offeret.. (refleksen i oss fleste gjør at vi setter oss på huk mot den som slår og begynner å forklare at det er galt og hvorfor vi ikke skal slå og bla bla bla... Da har barnet fått masse oppmerksomhet for uønsket handling mens offeret ofte må vente til slutt) Hvis h*n slår deg, vis heller at du synes det er vondt og si f.eks "au! Jeg får vont når du slår meg" eller "jeg vil ikke at du skal slå meg" istedetfor å si f.eks "IKKE lov å slå!" eller "hvorfor slo du?"..

Nå finnes det jo et hav av situasjoner..og mange er vanskelig å forholde seg til. Spesielt når de er så små..

Er veldig enig her, men dette er enkelere sagt enn godt altså.. Funker dårlig på min lille tass. Han gjør ting bare på pur F... Kikker på meg og så springer bort og gjør noe han ikke får lov til.. Skikkelig rampegutt :)

Prøvde å knipse han lett på handa når han rev ned orkideene mine.. og det hjalp. Måtte bare gjøre det et pr. ganger og så sluttet han :) Det gjorde ikke vondt. Han bare kikket på handa si og fant på noe annet.. Men kan ikke gjøre det i alle situasjoner naturlig vis.

På stellebordet må jeg bruke makt. Holde han nede og de gangene han ligger rolig så skryter jeg uhemmet av han..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er veldig enig her, men dette er enkelere sagt enn godt altså.. Funker dårlig på min lille tass. Han gjør ting bare på pur F... Kikker på meg og så springer bort og gjør noe han ikke får lov til.. Skikkelig rampegutt :)

Prøvde å knipse han lett på handa når han rev ned orkideene mine.. og det hjalp. Måtte bare gjøre det et pr. ganger og så sluttet han :) Det gjorde ikke vondt. Han bare kikket på handa si og fant på noe annet.. Men kan ikke gjøre det i alle situasjoner naturlig vis.

På stellebordet må jeg bruke makt. Holde han nede og de gangene han ligger rolig så skryter jeg uhemmet av han..hehe

Hehe, ja det er så og si umulig å klare å praktisere denne teorien i praksis når det gjelder alt.. Og spesielt når de er så små. Enklere når de blir større og det faktisk går ann å ha en toveis dialog.

Knøtte er også litt av en ramp.. Han vet nok veldig godt at han ikke får borti f.eks kattmaten og det i vinduskarmen... Og når han sniker seg bort dit rister han på hodet, sier "nei, nei", kikker farskete/spørrende på meg - også gjør han det! Og det ser ut som om det går et slags adrenalin-kick gjennom han når jeg er på tur bort for å hindre og fjerne han fra situasjonen. For da skyndter han seg å rive ned/putte i munnen/helle utover mest mulig på de sekundene han har på seg før jeg har nådd bort til han.. ;) gjerne med et kvin av fryd og ivrig stepping med føttene. Også ler han kanskje og "stikker av" når jeg har kommet bort til han. Så det skal være sikkert og visst at de er bra utspekulerte disse små :)

Så jeg har ikke akkurat følelsen av at dette funker på knøttet heller, men jeg fortsetter nå å rose når han gjør noe bra og prøver å forholde meg "kort, klar og presis" uten for mye oppmerksomhet når han gjør noe galt. Også krysser jeg fingrene for at det gir uttelling på sikt, når han blir større og skjønner enda mer :-P

Alt må jo læres (rett og galt) tenker jeg - og det er vel det de holder på med nå :-) priser meg lykkelig over at jeg er velsignet med en god tolmodighet - ellers hadde det nok "gått en kule varmt" oppi hodet mitt litt oftere enn det allerede gjør... Hehe ;)

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Oi, lenge siden jeg var her... Har egentlig ikke tid nå heller, men nå bare måtte jeg.

Oppdragelsestipset til Knøtteliten om å gi positiv tilbakemelding på ønsket oppførsel og lite, men bestemt på negativ oppførsel har vi god erfaring med for 2-åringen vår. Vi har konsekvent benyttet ordet "nei" når han har gjort noe gale.

Jeg oppdaget etter hvert med storebror også at han av og til gikk konsekvent til steder han viste han ikke hadde lov til å gå, f.eks. begynte å tukle med TV-tuneren eller printeren. Det viste seg da ofte at han ville fortelle oss noe, men søkte oppmerksomhet. Enten han var tørst eller ville legge seg fordi han var trøtt.

Et stellebordtips, er om du har mulighet til å henge en hylle over stellebordet, og feste et speil på undersiden slik at barnet ser seg selv i speilet. Det har fungert glimrende for begge våre. Utrolig morsomt å se lillesøster ligger å gliser og gjør seg skikkelig til for speilbildet sitt :-)

Så til grunnen for hvorfor jeg er innom. Er det noen av dere som ammer fortsatt? Og hvor lenge har dere tenkt å fortsette?

En del av meg ønsker å fortsette 1-2 ganger i døgnet, morgen og kanskje kveld. Men min mann mener at nå er det på tide å slutte. hun har ikke behov for det lenger. Noen jeg for så vidt er enig i, da hun virkelig spiser alt hun får. Samtidig så har hun nå vært i bhg i 2 mnd, og har fortsatt ikke vært syk en eneste dag med fravær. Regner ikke litt forkjølelse altså. Og fastlegen min svarte konsekvent 9 måneder bør en slutte, vet ikke helt hvor han tar det i fra, WHO anbefaler 2 år og norske retningslinjer tror jeg sier 1 år.

Det positive med å slutte er at jeg får brystene mine tilbake, og min mann kan kose med dem uten å oppleve at melkespruten står i ansiktet hans... (ja, det har skjedd...) Og jeg kan sove ca 15 minutter lengre om morgenen. Det negative er at hun ikke lenger for antistoffer fra meg, samtidig som jeg tenker at de få minuttene vi har sammen på morgenen, ofte er den eneste tiden det liksom er kun meg og henne. Ellers er storebror til stede og krever sitt, og hun er i barnehage, og ettermiddagene med middagslaging og jeg går ofte ut for å leke med kun storebror på ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet for snart fire uker siden. Savner det litt, men samtidig godt å kunne dele legging med samboer. :-)

Puppene mine er mindre nå enn før jeg ble gravid. Håper det kommet litt mer fyll i dem snart. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ammet til 7 mnd og da var han lei og bare beit, men jeg satt 1 år som min grense. Rett og slett fordi jeg ville ha puppene mine tilbake og syns det er ekkelt å amme når de er så store og over året.. Men det er bare meg da. Men kommer til å sette samme grense nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var ikke like søt når han diet de siste par månedene nei :fnise: spesielt siden han er stor for alderen. Men savner det likevel. Har jo mistet litt av nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var ikke like søt når han diet de siste par månedene nei :fnise: spesielt siden han er stor for alderen. Men savner det likevel. Har jo mistet litt av nærheten.

Ja savnet skjønner jeg. Er mange ganger jeg også savnet å amme, men nå har vi en skikkelig kosegutt så føker liksom ikke jeg har mistet så mye nærhet likevel og det er veldig deilig da :)

I dag har han sin 2. fulle barnehage dag (8-15) og han koser seg så masse. Siden det har vært jul og diverse innimellom så har vi hatt lang innkjøring og det tror jeg har gjort han trygg. Gråter litt når vi drar, men hører han har roet seg når jeg har kommet meg ut av rommet.

De sier at han er kjempe blid og skal bare kose og leke med de andre. Det er jo veldig godt å høre da. Så får håpe han fortsetter å være så god :) Er vist ei jente han hele tiden skal nusse på..hehe..

Ellers så har vi hatt et prosjekt med å få han til å sove på eget rom og i egen seng.. De gikk så langt at ingen av oss sov (var våken og hyper i vår seng, sparket i pappaen sin så han måtte sove på soffaen, skal bare ligge oppå meg og nektet å legge seg i sin egen seng når vi la han). Så i julen måtte vi jobbe med han, men det gikk utrolig bra og over all forventning. Han våkner enda flere ganger, men da roer han seg fort når jeg legger han ned å stryker på han. Så det er utrolig deilig å få rommet litt for seg selv før lillesøster flytter inn :)

Men vi tar han inn på morran da for er jo kos og ha en liten kosestund før jobb/står opp..

Så håper han sover gjennom en hel natt snart for det har han bare gjort 1 gang før ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O fikk også lang tilvenning fordi vi hadde plassen flere uker før han begynte. Han gråter aldri når vi leverer han og han stortrives. :-)

Du er så heldig som er gravid. Går nesten gjennom en sorgprosess for tiden fordi det er så lenge til vi skal ha neste. Skulle helst vært gravid i går jeg, menmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...