Gå til innhold

Skravletråd for november/desember barn 2011

Smørblomst82

Anbefalte innlegg

Takker så mye!

Når det gjelder nesespray, så er jeg avhengig! Uff :( Jeg blir så tett under svangerskapene mine at jeg kveles om natta når jeg ikke tar det, så her er planen å bruke det fram til fødslen. Noen som vet hva slags skade det kan gi fosteret? :sukk:

Så vidt jeg vet er det ikke forsket noe særlig på? Jeg vet ikke helt, annet enn at legemiddelindustrien er veldig påpasselig med å anbefale medikamenter til gravide uten at det er forsket ordentlig på først. Så er jo ikke sikkert at det er farlig for den lille! :klemmer:

Knøtteliten: Det er nok HELT normalt å ha de tankene du har! Klart det er en velsignelse og fantastisk ting å få barn, men det er faktisk ikke bare positive sider ved det. Det er krevende, og man må ofre mye av seg selv og samlivet for å gi barnet det en trenger. Dermed er det bare naturlig å tenke litt slik. Jeg synes faktisk det er bedre å ha det i bakhodet at i værste fall så går ikke ting helt som de skal, i stedet for å rosemale alt slik at man får et totalt sjokk når hverdagen kommer! :jepp:

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolig rolig..Sa jo i samme innlegg at hva man gjør før man er gravid skal man ikke uroe seg for, og det var jo nettopp rettet til det.

Eneste grunnen til at jeg sa det jeg sa, var at det du skrev kunne feiltolkes til at "alt med måte" gjaldt også for dette med spekemat og sånt. Derfor fikk jeg lyst til å poengtere det. Var da ikke noen form for angriping av deg eller noe sånt.

Tror da slettes ikke at du er dum. ;)

Godt å høyre :) Det eg meinte, som eg kanskje sa noko uklart, er at mest sannsynleg har det gått bra, men når ho no veit om risikoen med nasespray så treng ho ikkje bruke det meir. Same med meg, mest sannsynleg gjekk det bra at eg åt fårepølse på den skiva, men når eg fann ut eg var gravid, så gjorde eg det såklart ikkje fleire gongar :) Men MEST sannsynleg har det gått bra, men det er ingen vits i å ta den risikoen fleire gongar..

Og Knøtteliten: du er IKKJE den einaste med sånne tankar :) Vi gler oss veldig, men hallo, vi skal ha ansvar for ein unge! Det er stort, det! Det blir nok ei total omveltning av livet, men til det bedre, trur eg :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bruk av otrivin i svangerskapet fant jeg dette på Relis. Relis er en produsentuavhengig legemiddelinformasjonside som brukes av f.eks leger eller annet helsepersonell til å få svar på spørsmål om legemidler.

"Bruk av xylometazolin nesespray i svangerskapet

Spørsmål

Jordmor ønsker avklaring omkring bruk av nesespray som xylometazolin (Otrivin) i svangerskapet. Hun har tidligere hørt omtalt at legemidlets karkontraherende effekt kan utgjøre risiko for fosteret.

Svar

Godkjente preparatomtaler (SPC), felleskatalogtekster og pakningsvedlegg gir ikke fullt ut samsvarende informasjon om sikkerhet ved bruk av slimhinneavsvellende stoffer som xylometazolin og oksymetazolin i svangerskapet (1-4). Dette skyldes først og fremst regulatoriske forhold og fortsatt pågående harmonisering av preparatomtalene for aktuelle preparater fra forskjellige legemiddelfirmaer.

Xylometazolin (eks. Naso, Otrivin, Zymelin) og oksymetazolin (eks. Iliadin, Rhinox) er nært beslektede stoffer som virker karkontraherende og reduserer ødem i neseslimhinnen. Lokal bruk av xylometazolin eller oksymetazolin i nesen gir liten absorpsjon og systemisk effekt, og det er ingen holdepunkter for at slik bruk medfører risiko for fosteret. Det forutsettes bruk innenfor terapeutiske doser og på klar indikasjon. Stoffene gir raskt innsettende effekt og lengre tids virkning, har lav toksisitet, og påvirker ikke luktesansen (5,6).

Generelt for disse midlene gjelder at kontinuerlig bruk utover 10 dager frarådes fordi det kan føre til 'rebound effect' og gi medikamentindusert rhinitt (5)."

Dvs at vanlig bruk ("1 spray i hvert nesebor 2-3 ganger daglig i høyst 10 dager") er ufarlig for mor og foster uansett tidspunkt i svangerskapet. Doser utover dette og mer langvarig bruk fører til økende nesetetthet hos mor. Konsekvensene for fosteret av slik bruk er ikke omtalt her, sannsynligvis fordi det ikke er nok kartlagt.

Håper dette var til god hjelp!

Jeg reiser til syden i dag. Tar snart på meg støttestrømpene og skal drikke godt før flyturen. Har ikke hatt toxoplasmose, så ingen salat eller andre grønnsaker som jeg ikke skreller selv på meg :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal ikke jeg bekymre meg så mye for at jeg har brukt nesespray en liten uke.

Ha en fin tur, Rubie! :) Send gjerne noen varmegrader og solstråler til vestlandet ;)

Her går sommerferien til oppussing av stue og kjøkken. Håper vi får tid til å reise bort en liten tur i slutten av juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som vet hvilket kjønn dere får..hva var hjertelyden på?

Er bare så nysgjerrig på om dette med hvor fort hjertelyden slår faktisk viser seg å stemme med kjønnet.. :sjenert:

Noen påstår det stemmer, mens andre påstår hardnakket at det er bare tull.

Hjertelyden her ligger på 140 slag i minuttet (var i uke 16), og da skal det visst ifølge det bli jente. Sikkert derfor jeg sitter her med jentefølelse 2 uker før UL :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelyden min har vært 165 og så 150. Vi skal på UL til mandag så da får vi se hva det blir.

Har hørt at 140 skulle være gutt jeg da? Og fra 145 og oppover er jente.. Men tror ikke man skal tro så mye på det.

Ellers har jeg blitt syk igjen og det er irriterende. Sikkert en kombinasjon av mye stress og dårlig imunforsvar... Ser fram til ferie om noen få uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har to jenter fra før og der var hjerteslagene 140 - 144. Har hatt mellom 135-150 denne gang. Blir spennende på ul 12 juli :)

Ps. Spurte jordmora ang. dette i går. Hun mente man ikke kunne si noe om kjønn utfra hjerteslagene.

Endret av ebitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal på UL samme dag, ebitt :)

Nei jeg vet ikke helt om jeg tror på dette jeg heller smørblomst82, men kan ikke hjelpe for at jeg blir litt nysgjerrig likevel ;):popcorn:

Det er jo flere ting som sies, men som det er flere meninger om.. bl.a det med at magen er spiss (ser den ikke bakfra), noen sier at da blir det gutt, mens andre sier at det er da det blir jente :gjeiper: så det er på en måte etter som hvordan det passer har jeg innntrykk av :gjeiper: og dette med at jenter stjeler skjønnheten til moren (kviser osv), noen mener det er gutt da, pga testoteron. Så man blir ikke klok på denne overtroen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten... er det normalt at det kan gå noen dager mellom en kjenner spark denne tiden? :sjenert: Jeg har begynt å kjenne litt svake dult og romstering. Helst på ettermiddagstid. Kjente det et-par tre dager på rad, så ble det stille en dag eller noe, så tror jeg at jeg kjente et dult i går på dagen, men i dag har det vært musestille :klo: hvordan er det hos dere andre som har begynt å kjenne livstegn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt at vi har ul samme dag knøtteliten :) Er veldig spent på hvilket kjønn jeg får altså, selv om jeg nesten regner med det er jente siden jeg har to fra før liksom :fnise:

Jeg kjenner også dult og romstrering. Tror ikke det er hver dag jeg har kjent det.. Prøver å dytte å dulte litt selv å se om jeg klarer å få litt reaksjoner :rodmer: . Er j så morsomt når man kjenner liv!!

Ja alle disse tingene som skal tyde på jente eller gutt... Tror det er kroppsfasongen som bestemmer hvilken mage man får jeg. Har selv hatt en fremover mage med jentene. Nå var jeg tyngre i utgangspunktet enn når jeg var ferdiggått med jentene :filer: såe ja vet ikke helt jeg :fnise: . Magen er ihvertfall større nå mener jeg.. Har lagt på meg to og ett halvt kilo til nå er i grunnen fornøyd med det!

Ellers så begynner jeg å bli dritt lei av kvalme.. Har nå vært kvalm uggen å trøtt i 16 uker å kjenner det begynner å tære litt på. Vurderer sterkt en delvis sykmnelding frem til ferien. Er bedre når jeg har fri.. Hvordan er det med dere andre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært plaget noe særlig med kvalme. Hadde kvalmebyger i uke 6, men de varte bare ca 1 uke, var kun kveldene, og jeg spydde aldri. I går og i forrigårs hadde jeg samme kvalmebygene på ettermiddag/kveldstid og var igrunnen ganske uggen, men jeg spydde ikke da heller (men jeg var såpass kvalm at jeg la meg med spybøtte ved senga...). I dag har jeg ikke kjent noe... hadde fri fra jobb idag, så jeg har tatt det med ro hjemme og bare småpuslet med husarbeid og kost meg, så tror det kan ha litt sammenheng med om jeg er mye sliten og trøtt... :sjenert:

Ellers er jeg ektreeemt forkjøla for tia og sliter med det.. forkjølelsen slipper fader ikke taket heller (vært like ille forkjøla i over 1 uke nå, uten noe særlig forbedring)! :kjefte: Og det gjør sitt til at formen ellers ikke er på topp. Noen råd for hvordan man skal få forkjølelse til å slippe noen? Nesa er potte tett både natt og dag, renner snørr konstant og jeg hoster som besatt :snurt: Tar saltvannsspray, men det hjelper ikke det døyt. Så jeg er nødt til å supplere med otrivin (for barn), for å få i det heletatt få pusta gjennom nesa. Nå er snart nesespray-perioden slutt og da kveles jeg vel..... :forkjola: skulle prøve med minimalt med nesespray i natt, og det resulterte i en søvnløs natt frem til kl 5. Da krøp jeg til korset og spraya meg, sovna tvert og sov til kl 13.00....... :sjenert:

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I uke 16 hadde gutten min 140 hjerteslag i minuttet, men det har da vist seg å være en gutt, så.. :jepp:

De sier jo under 140 slag = gutt, og over 140 = jente. Men når det er akkuart 140, så blir det jo litt i grenseland, da. :fnise:

Ang. spark så er det helt normalt å ikke kjenne hver dag i starten. Det kommer helt an på hvordan babyen ligger. Hvis de ligger med føttene inn mot ryggen så vil du kjenne heller lite. :)

Jeg har kjent hver dag siden uke 17, men noen av dagene har det vært et og annet svaaakt dult jeg så vidt har kjent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra bryllupsreise idag, og på bordet lå det et brev fra sykehuset. Skal på UL den 19 juli, men det passer fryktelig dårlig med jobb, så tror jeg må ringe på mandag og prøve å utsette det en uke. Er uansett veldig glad for at det er i juli, for da kan jo min kjære mann komme. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom hjem fra bryllupsreise idag, og på bordet lå det et brev fra sykehuset. Skal på UL den 19 juli, men det passer fryktelig dårlig med jobb, så tror jeg må ringe på mandag og prøve å utsette det en uke. Er uansett veldig glad for at det er i juli, for da kan jo min kjære mann komme. :D

Det er jammen ikke lenge til! :) Blir spennende å se hva som skjuler seg i magen din! Så framt dere vil vite det da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag her vi vært på UL og vi får en :babygutt::) Var ltt rart når hun sa det for jeg var sikker på jente, men nå har jeg fått summet meg litt og kjøpte en symbolsk gave i blått og da begynner jeg å venne med til at det er gutt :)

Alt så veldig bra ut og jeg er fremdeles 19+1, men termin dagen ble flyttet to dager frem. Og det var bare fordi det var flere måter å regne på... SÅ da hadde jeg god kontroll på kroppen min man man si :)

Ellers så er jeg sykemeld for 2. uka på rad p.g.a kvalme, oppkast og veldig trøtt og sliten. Da jeg endelig samme meg ned for å slappe av så ble jeg naturligvis syk igjen.. Hoster, feber, ekstremt tett nese.. Vart i en uke nå.. Håper det gir seg snart og at jeg får litt overskudd. Må bruke otrivin for å overleve natta og dagen.

Men lille gutt var svært så livlig og viste seg fra sine beste sider og det var morro å se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med gutt :)

skal på UL på onsdag, blir spennende å se om jentefølelsen min stemmer.

God bedring, Smørblomst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

gutt hos meg også! termin 9. november :-D Masse gutter, ja! (ser det også fra et annet forum.. hvor blir det av jentene?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UL i dag, men egentlig veldig skuffet over hvor lite vi så :( Tydeligvis gammelt UL-utstyr, legen fra Sverige klagde sin nød over dårlig utstyr på sykehuset her. I tillegg lå den lille vanskelig til, så han ville ikke si noe sikkert om hva slags kjønn bortsett fra at han ikke kunne se noe som tydet på gutt.

Fikk printet ut et dårlig bilde som vi kunne ta med hjem og vise til en spent storebror.

Termin ble flyttet en dag, fra 9. des til 8. des.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...