Nixo Skrevet 20. mars 2011 #61 Skrevet 20. mars 2011 Kan neon si meg hvorfor det ikke er lov med mobil på mange skoleplasser?
Kelsier Skrevet 20. mars 2011 #62 Skrevet 20. mars 2011 Selvfølgelig er flesteparten av disse reglene normal folkeskikk. Mitt problem med denne saken, som mange før meg også har nevnt, er at de har funnet det nødvendig å lage 116 regler, når det strengt tatt hadde vært nok med et par. Læreren bestemmer Vis respekt for medmennesker Jeg jobber med barn på barneskole selv, og har liten tro på at å sette opp et slikt regelement hjelper.Dersom barna ikke vil følge reglene fra før, kommer de ikke til å følge reglene nå bare fordi det er spesifisert i et regelement. For som så mange før meg har påpekt og som jeg har påpekt selv, dette er normal folkeskikk, og antagelig ikke noe nytt for verken foreldre eller barn. Jeg er enig i at det kan være greit å ha et slikt regelement internt blant de ansatte ved skolen, for å på den måten holde et likt nivå, men slik detaljstyring har jeg liten tro på effekten av ellers. Bortsett fra at det provoserer da. 1
Kelsier Skrevet 20. mars 2011 #63 Skrevet 20. mars 2011 Mange av disse reglene er vandig oppførsel som foreksempel «Ikke ødelegg... og slossing» men det er også en del rare: Vandring Grimaser Mase Vippe på stolen Kommentering Fikling Pille på ting Småmas Drikking o.a mindre forstyrrende aktiviteter, Ha på lue/caps inne (Bare noen av de jeg reagerer på) Småmas reagerte jeg også på. Det kan da ikke være nødvendig å nevne både mas og småmas? Og hva er egentlig forskjellen?
SmallTalk Skrevet 20. mars 2011 #64 Skrevet 20. mars 2011 Småmas reagerte jeg også på. Det kan da ikke være nødvendig å nevne både mas og småmas? Og hva er egentlig forskjellen? Og hvorfor har man ikke lov til å drikke i timen?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #65 Skrevet 20. mars 2011 Og hvorfor har man ikke lov til å drikke i timen? - Er det lov å drikke så insisterer mange barn på å dra fram termokannen med kakao eller flaske med saft/juice midt i timen. Dette skaper uro og tar vekk barnets oppmerksomhet fra undervisningen. - Skal elevene få drikke bare vann i timen ender det ofte med vandring i klasserommet fordi de skal hente drikkeflaske eller fylle på mer vann i springen. Masse uro og undervisningstid går bort. - Det blir fort søl på pulten/skolebøkene når barn drikker i timen. Mer undervisningstid går bort ved at lærer må hjelpe med å tørke opp og resten av klassen "går av hengslene" pga det som skjer. I tillegg kan bøker og annet utstyr bli ødelagt. + + + For å snu det: Hvorfor MÅ barn drikke i timen? De har friminutt der de kan ha drikkeflaske med seg om de vil. Ingen blir dehydrert av å la være å drikke i en time eller to, som enkelte dramaqueens her vil ha det til. Det det i grunnen handler om er vel at skolehverdagen i dag er så full av lett uro og småtteri som hver for seg ikke betyr en døyt, men som til sammen utgjør et problem. Det er ikke noe problem om Per drikker vann i timen, og det er ikke noe problem om Lise fikler med viskelæret. Men om alle elevene holder på med hver sine små ting så blir det et evig virrvar og sus i klasserommet som skaper et dårlig læringsmiljø. Dessuten er det ikke sånn at fordi Lise klarer å fikle stille og diskret med viskelæret sitt så klarer Mona det samme. Hun ender kanskje med å lage dunkelyder i pulten, som igjen forstyrrer elever med dårlig konsentrasjonsevne. Om da Lise får lov å fortsette mens Mona må stoppe så kan jeg love deg at det blir rabalder fra Monas foreldre pga forskjellsbehandling og kverulering rundt hvor mye lyd et viskelær egentlig kan lage. Jeg skulle virkelig ønske at dere som ikke skjønner årsaken til slike regler hadde fått prøvd dere som lærere i et års tid. 8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #66 Skrevet 20. mars 2011 Selvfølgelig er flesteparten av disse reglene normal folkeskikk. Mitt problem med denne saken, som mange før meg også har nevnt, er at de har funnet det nødvendig å lage 116 regler, når det strengt tatt hadde vært nok med et par. Læreren bestemmer Vis respekt for medmennesker Jeg jobber med barn på barneskole selv, og har liten tro på at å sette opp et slikt regelement hjelper.Dersom barna ikke vil følge reglene fra før, kommer de ikke til å følge reglene nå bare fordi det er spesifisert i et regelement. For som så mange før meg har påpekt og som jeg har påpekt selv, dette er normal folkeskikk, og antagelig ikke noe nytt for verken foreldre eller barn. Jeg er enig i at det kan være greit å ha et slikt regelement internt blant de ansatte ved skolen, for å på den måten holde et likt nivå, men slik detaljstyring har jeg liten tro på effekten av ellers. Bortsett fra at det provoserer da. Jeg tror heller ikke det har noen effekt direkte på barna, for de husker neppe mer enn ti av reglene uansett. Men med reglene nedskrevet og sendt ut til foreldrene så slipper man mange av situasjonene med fornærmede curlingforeldre som tropper opp på skolen og skjeller ut læreren fordi "det står ikke i skolens regelverk at elevene ikke har lov til å ha på seg caps i timen, så du har ikke lov til å nekte mitt barn å ha på capsen!". Det er nok av tråder her på KG som bekrefter trenden. Når noen spør "har skolen/læreren lov til å nekte mitt barn å ... " så er svarene ofte "står det i skolens regelverk? Hvis ikke, så har de ikke lov. Snakk med rektor!". Jeg har snakket med en rekke rektorer i norske grunnskoler, og de forteller alle om samme trend: Foreldre i dag er så overbeskyttende overfor sine barn at rektorrollen har endt opp med i stor grad å handle om å roe ned/diskutere med harmdirrende foreldre som ikke aksepterer at skolen setter grenser for barnas frie utfoldelse. 2
Kelsier Skrevet 20. mars 2011 #67 Skrevet 20. mars 2011 (endret) - Er det lov å drikke så insisterer mange barn på å dra fram termokannen med kakao eller flaske med saft/juice midt i timen. Dette skaper uro og tar vekk barnets oppmerksomhet fra undervisningen. - Skal elevene få drikke bare vann i timen ender det ofte med vandring i klasserommet fordi de skal hente drikkeflaske eller fylle på mer vann i springen. Masse uro og undervisningstid går bort. - Det blir fort søl på pulten/skolebøkene når barn drikker i timen. Mer undervisningstid går bort ved at lærer må hjelpe med å tørke opp og resten av klassen "går av hengslene" pga det som skjer. I tillegg kan bøker og annet utstyr bli ødelagt. + + + For å snu det: Hvorfor MÅ barn drikke i timen? De har friminutt der de kan ha drikkeflaske med seg om de vil. Ingen blir dehydrert av å la være å drikke i en time eller to, som enkelte dramaqueens her vil ha det til. Det det i grunnen handler om er vel at skolehverdagen i dag er så full av lett uro og småtteri som hver for seg ikke betyr en døyt, men som til sammen utgjør et problem. Det er ikke noe problem om Per drikker vann i timen, og det er ikke noe problem om Lise fikler med viskelæret. Men om alle elevene holder på med hver sine små ting så blir det et evig virrvar og sus i klasserommet som skaper et dårlig læringsmiljø. Dessuten er det ikke sånn at fordi Lise klarer å fikle stille og diskret med viskelæret sitt så klarer Mona det samme. Hun ender kanskje med å lage dunkelyder i pulten, som igjen forstyrrer elever med dårlig konsentrasjonsevne. Om da Lise får lov å fortsette mens Mona må stoppe så kan jeg love deg at det blir rabalder fra Monas foreldre pga forskjellsbehandling og kverulering rundt hvor mye lyd et viskelær egentlig kan lage. Jeg skulle virkelig ønske at dere som ikke skjønner årsaken til slike regler hadde fått prøvd dere som lærere i et års tid. Jeg jobber altså på skole. Hos oss fungerer det greit med at elevene spør dersom de er tørste om de kan få gå og drikke. Nå jobber jeg i småskolen og der har barna sjelden noe på pulten hvis ikke de skal bruke det. Pennalet kommer frem når det trengs, ark kommer når det trengs, bøker kommer når det trengs. Dermed er det ikke noe problem med fikling mens undervisningen pågår. Og, dersom det faktisk er slik at noen elever har konsentrasjonsproblemer fordi andre elever fikler med viskelær i timen: Åpent landskap blir jo helt klart en umulighet når eleven skal ut i arbeidslivet. Jeg tror heller ikke det har noen effekt direkte på barna, for de husker neppe mer enn ti av reglene uansett. Men med reglene nedskrevet og sendt ut til foreldrene så slipper man mange av situasjonene med fornærmede curlingforeldre som tropper opp på skolen og skjeller ut læreren fordi "det står ikke i skolens regelverk at elevene ikke har lov til å ha på seg caps i timen, så du har ikke lov til å nekte mitt barn å ha på capsen!". Det er nok av tråder her på KG som bekrefter trenden. Når noen spør "har skolen/læreren lov til å nekte mitt barn å ... " så er svarene ofte "står det i skolens regelverk? Hvis ikke, så har de ikke lov. Snakk med rektor!". Jeg har snakket med en rekke rektorer i norske grunnskoler, og de forteller alle om samme trend: Foreldre i dag er så overbeskyttende overfor sine barn at rektorrollen har endt opp med i stor grad å handle om å roe ned/diskutere med harmdirrende foreldre som ikke aksepterer at skolen setter grenser for barnas frie utfoldelse. GAH!! Hvorfor må disse curlingforeldrene ødelegge for normale mennesker?!? Endret 20. mars 2011 av MarteM 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #68 Skrevet 20. mars 2011 Mange av disse reglene er vandig oppførsel som foreksempel «Ikke ødelegg... og slossing» men det er også en del rare: Vandring Grimaser Mase Vippe på stolen Kommentering Fikling Pille på ting Småmas Drikking o.a mindre forstyrrende aktiviteter, Ha på lue/caps inne (Bare noen av de jeg reagerer på) Jeg foreslår at du tar deg noen timer som lærervikar. Etterpå kan du komme hit og fortelle hvordan du opplevde det med: - Elever som vandret i klasserommet mens du prøvde å undervise. - Elever som skjærer grimaser til hverandre midt i timen (som igjen fører til kasting av ting, krangling og skyldfordeling der lærer må trå til som mekler) - 30 elever som maser og kjater om "når er det friminutt?", "når får vi spise?" osv. - Elever som vipper på stolene og ender med å falle bakover på ryggen. De heldige lager bare litt kaos i timen fordi de andre elevene begynner å le, de mindre heldige slår seg hardt i hodet og må på legevakta. - 30 elever som prøver å være morsomme ved å kommentere ting du sier eller det andre elever sier. - Fikler og piller på alt fra penal og bøker til ryggsekker og ting som henger på veggene. Hver lille lyd for seg selv er ikke viktig, men når mange gjør det samtidig... - 30 elever skal drikke akkurat når de selv vil, sånn at de ikke får med seg beskjeder eller de forstyrrer andres konsentrasjon ved å dra opp flaske av sekken. - Halve klassen sitter som kule gangstertyper og nekter å se deg i øynene når du snakker med dem fordi de har capsen eller lua trukket ned foran øynene. Jeg tror mange ser for seg seg selv som voksen i disse situasjonene. Man tenker at "det forstyrrer da ingen om jeg drikker litt vann" eller "det plager da vel ingen hva jeg har på hodet". I en klasse med mange barn og unge blir situasjonen en helt annen. Ting skjer ofte på en forstyrrende og brå måte, og noen ender med å sitte og sutte på vannflaska hele timen når det er lov. Man kunne jo gjort reglene enda vanskeligere ved å si at "det er lov å drikke vann på en diskret måte og max tre slurker pr time" eller at "det er lov å ha på caps hvis man ikke tar på seg en kul attitude samtidig". Men tenk deg administreringen av alt dette! Det er faktisk et stort problem i dagens skole at tusen småting tar vekk fokus fra det som faktisk er viktig: Undervisningen. Derfor må man luke vekk alt dette småpjusket som hver for seg ikke er så farlig, men som blir forstyrrende i store mengder. 9
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #69 Skrevet 20. mars 2011 Jeg jobber altså på skole. Hos oss fungerer det greit med at elevene spør dersom de er tørste om de kan få gå og drikke. Nå jobber jeg i småskolen og der har barna sjelden noe på pulten hvis ikke de skal bruke det. Pennalet kommer frem når det trengs, ark kommer når det trengs, bøker kommer når det trengs. Dermed er det ikke noe problem med fikling mens undervisningen pågår. På noen skoler fungerer det greit, på andre ikke. Det handler om så mangt, men både sosioøkonomiske forhold og sammensettingen av elevgruppen (er det mange barn med diagnoser og andre utfordringer i klassen?) har stor betydning. Jeg har jobbet på flere skoler og i flere klasser. I enkelte klasser hadde slike regler vært nødvendige for å få timen til å fungere, i andre klasser ville reglene vært overflødige og det hadde gått helt fint om elevene ville drikke vann i timene eller lignende. Og, dersom det faktisk er slik at noen elever har konsentrasjonsproblemer fordi andre elever fikler med viskelær i timen: Åpent landskap blir jo helt klart en umulighet når eleven skal ut i arbeidslivet. Ja, det er mange som ikke klarer å jobbe i åpent landskap som voksne heller. Jeg har ikke spesielt store konsentrasjonsproblemer, men jeg sliter. Det går på et vis, men jeg skjønner godt dem som ikke får det til i det hele tatt. Det er ikke alle som passer til den type arbeid.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #70 Skrevet 20. mars 2011 Synd for deg. Jeg har forstått to ting utfra det du skriver om PALS-skoler. De snakker med to tunger og de skal kontrollstyre elevene sine. At de sender ut et regelverk til hjemmet som er positivt formulert og samtidig har ett ekstremt kontrollerende regelverk til internbruk får meg til å bli ekstremt skeptisk til denne typen skoler. Det er faktisk ikke mulig å komme opp med noe positivt om skoler som vil kontrollstyre elevene sine, ettersom det faktisk er en ekstremt skremmende tanke. Synd for meg? Ja. Men dessverre for mange flere enn meg også. Jeg har forresten ikke skrevet noe om PALS-skoler her annet enn det du siterte meg på. Jeg har bare lest hele tråden og sett at det du svarte ikke sto i stil med det som er skrevet om PALS her.
Kelsier Skrevet 20. mars 2011 #71 Skrevet 20. mars 2011 På noen skoler fungerer det greit, på andre ikke. Det handler om så mangt, men både sosioøkonomiske forhold og sammensettingen av elevgruppen (er det mange barn med diagnoser og andre utfordringer i klassen?) har stor betydning. Jeg har jobbet på flere skoler og i flere klasser. I enkelte klasser hadde slike regler vært nødvendige for å få timen til å fungere, i andre klasser ville reglene vært overflødige og det hadde gått helt fint om elevene ville drikke vann i timene eller lignende. Jeg tror det i større grad handler om hvordan læreren gjennomfører. Poenget mitt er hvertfall at i mange tilfeller finnes det bedre måter å gjennomføre ting på, enn å innføre en masse regler: Masing og spørsmål om når det er spising, når det er friminutt, kan man i stor grad minske dersom man går gjennom dagen med barna på begynnelsen av dagen og skriver opp dagsplanen på tavlen. Dermed trenger ikke barna spørre. Slik gjøres det på skolen hvor jeg jobber, og dette fungerer veldig bra. 3
Gjest Trolltausa Skrevet 21. mars 2011 #72 Skrevet 21. mars 2011 Jeg tror det er litt viktig å forstå forskjellen på makt og autoritet. Det denne skolen sikrer er et detaljstyringsregime som kan brukes av en lærer for å utøve makt i den grad han/hun mangler autoritet. Autoritet er ikke det samme som å ha makt, makt kan du ha selv om du er et latterlig menneske som oppfører deg på en måte som gjør det umulig å respektere deg. Autoritet er noe litt annet. Om en lærer har autoritet, har elevene respekt for ham som en klok og forstandig voksen, tillit til hans dømmekraft og forståelse for at læreren skal bestemme i klasserommet. På en skole med et slikt overdrevet detaljert regelsett blir lærerens autoritet undergravd på to måter. Dels ved at læreren blir redusert til en liten trådukke i et rigid system, en representant for skoleledelsens parodisk detaljerte reglement, og på den måten mister han respekt fordi man vet at han ikke står fritt til å bruke skjønn, systemet fanger ham på samme måte som elevene. Den andre måten dette undergraver lærerens autoritet på er at det får lærerkorpset på denne skolen til å fremstå som analt fikserte regelryttere. Anal fiksering er et begrep hentet fra Freud og betegner en personlighetstype som er opphengt i kontroll og orden. Så lenge barna er små vil de finne seg i nesten hva som helst uten å forundre seg, for de aller minste er hele verden ny og det normale like nytt og fremmed som unormale. Men ganske snart vil barna suge inn flere inntrykk og lære om verden også utenfor deres skole, og derfor er det ikke til å unngå at elevene på denne skolen vil forstå at deres detaljstyrte regelrytterregime ikke er helt sånn som det er på andre skoler. Og dermed er det en fare for at de vil se sine lærere enten som svake og fanget av de andre lærernes system, eller som analt fikserte lite voksne mennesker. Ingen av delene er egnet til å bygge opp under lærerens autoritet som voksenperson. Takk for utdypning av svaret ditt. Jeg ser poenget ditt, men jeg er fremdeles dypt uenig. Det jeg derimot ser ut i fra ditt innlegg, er en ansvarsfraskrivelse på vegne av de foreldrene som ikke aksepterer at læreren bestemmer i klasserommet, og som gjør slike detaljerte regler nødvendige. Som jeg, og flere andre, har nevnt i denne tråden, er en vanlig respons på spørsmålet: "har skolen/lærer lov til å gøre dette?", et motspørsmål: "Står det i skolereglementet? Hvis ikke har de ikke lov tli det!". Denne responsen tydeliggjør behovet for detaljerte regler... ikke for barnas del, men for foreldrenes del. Påkledning har blitt et tema i denne tråden. Da jeg som 14-åring kom hjem fra skolen med en beskjed om at jeg ikke kunne bruke en spesifikk genser på skolen, og klaget min nød til foreldrene mine, fikk jeg klar beskjed om at læreren bestemte, og jeg fikk bruke den genseren alle andre plasser enn på skolen. I etterkant har det kommet fram at de ikke skjønte hvorfor, men de valgte å være lojale mot skolen, og viste meg at i klasserommet var det læreren som bestemte. Hadde dette skjedd en annen elev i dag, og barnet hadde hatt en forelder som hele tiden ønsker å utfordre lærerens autoritet, hadde forelderen sagt: "det står ingenting i reglementet om påkledning. Jeg har godkjent den genseren for bruk på skolen, og da har skolen ingen rett til å nekte mitt barn å bruke den genseren på skolen". 3
barnehagetanten Skrevet 21. mars 2011 #73 Skrevet 21. mars 2011 Ta en titt på eget barns oppførsel og ha en dialog med barnets lærer og spør om det er noe du kan jobbe videre med hjemme. DET ville vært fint framfor å sitte på fjortisenes nivå og argumentere hvor teite de voksne er. 5
barnehagetanten Skrevet 21. mars 2011 #74 Skrevet 21. mars 2011 Da jeg som 14-åring kom hjem fra skolen med en beskjed om at jeg ikke kunne bruke en spesifikk genser på skolen, og klaget min nød til foreldrene mine, fikk jeg klar beskjed om at læreren bestemte, og jeg fikk bruke den genseren alle andre plasser enn på skolen. I etterkant har det kommet fram at de ikke skjønte hvorfor, men de valgte å være lojale mot skolen, og viste meg at i klasserommet var det læreren som bestemte. Hadde dette skjedd en annen elev i dag, og barnet hadde hatt en forelder som hele tiden ønsker å utfordre lærerens autoritet, hadde forelderen sagt: "det står ingenting i reglementet om påkledning. Jeg har godkjent den genseren for bruk på skolen, og da har skolen ingen rett til å nekte mitt barn å bruke den genseren på skolen". Dette er et veldig godt poeng. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #75 Skrevet 21. mars 2011 I en perfekt verden ville alle lærere vært fødte pedagoger som taklet alle situasjoner på strak arm og ikke trengte hjelp av regelverk. Dessverre er ingen av oss perfekte og vi lever definitivt ikke i en perfekt verden. Tenk dere hvor mange lærere vi trenger i Norge i dag. Forventer dere faktisk at alle disse skal være superheltpedagoger alle sammen? Noen er det, noen er det ikke. Å være lærer er ikke et kall, det er en jobb. Om kun superpedagogene skal jobbe som lærer så ville de fleste norske barn aldri fått noen skolegang i det hele tatt. Derfor må vi også akseptere at det finnes lærere som ikke har en naturlig autoritet i klasserommet og som trenger et regelverk å støtte seg til. Husk også at vi daglig har hundrevis av vikarer som trår til når læreren er borte pga sykdom eller kurs, disse har ikke hatt tid til å bygge opp en naturlig autoritet uansett hvor flinke de måtte være. Jeg har forresten møtt enkelte lærere som er kjempestolte over hvor flinke de er til å holde ro i klassen sin. Når man ser nøyere på klassen ser man at den består av barn som er veltilpassede FØR de begynner på skolen. Barn uten diagnoser og barn uten vanskelige hjemmeforhold. Alle er ikke så heldige. Og som det har vært sagt så mange ganger før: Foreldre som nekter å akseptere at læreren bestemmer i klasserommet skaper trøbbel fordi de direkte eller indirekte forteller barna sine at de ikke trenger å gjøre som læreren sier dersom det ikke står i skolens regelverk. Jeg anbefaler alle dere som synes det virker som en lett oppgave å være lærer til å bli lærere selv. Hilsen ex-lærer 1
Gjest BabyBlue Skrevet 21. mars 2011 #76 Skrevet 21. mars 2011 Jeg husker da jeg gikk på US og barneskolen (som ikke er SÅ lenge siden i forhold til andre her på KG). Vi hadde dårlig luftsirkulasjon i klasserommene, det var enten for kaldt eller for varmt, og flere sleit med vondt i hodet og lignende i timene. Det at de skal nekte elever å drikke vann under slike forhold skulle ikke ha vært lov...
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #77 Skrevet 21. mars 2011 Kan neon si meg hvorfor det ikke er lov med mobil på mange skoleplasser? - Mobiltelefoner ringer og forstyrrer undervisningen fordi elever har glemt å slå av lyden. - Elever klarer ikke å la være å sjekke mobilen annethvert minutt fordi de lurer på om de har fått en melding. - Mobiltelefoner blir stjålet og så blir det rabalder. Først med eleven som ikke klarer å roe seg ned resten av dagen pga tapet, og senere i forhold til foreldre som vil ha erstatning fordi mobilen var så dyr. - Mange elever misbruker mobiltelefoner som jo er så mye mer enn en telefon. Det finnes mange historier om elever som har blitt filmet enten i garderoben (nakne) eller i mobbesituasjoner og så har filmen blitt spredt blant andre elever eller til og med på youtube i noen tilfeller. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #78 Skrevet 21. mars 2011 Jeg husker da jeg gikk på US og barneskolen (som ikke er SÅ lenge siden i forhold til andre her på KG). Vi hadde dårlig luftsirkulasjon i klasserommene, det var enten for kaldt eller for varmt, og flere sleit med vondt i hodet og lignende i timene. Det at de skal nekte elever å drikke vann under slike forhold skulle ikke ha vært lov... Det er vel ingen som nekter elever å drikke vann? De bare nekter dem å drikke vann i timene mens undervisningen foregår. Man trenger ikke drikke vann hele tida. Å drikke et par desiliter vann (= et "vanlig" glass) i hvert friminutt, pluss en halv liter i matfri, er tilstrekkelig med mindre man lider av en sykdom. Og er man syk kan man sikkert få fritak for regelen. 2
Gjest regine Skrevet 21. mars 2011 #79 Skrevet 21. mars 2011 Det store, underliggende problemet, som også flere av innleggene her bekrefter, er det at foreldre/samfunnet på alle vis har FRATATT lærerne/skolen autoritet. Foreldre forbeholder seg retten til å snakke nedsettende både om skolen og lærerne foran barna - hvordan skaper man respekt da? Foreldre nekter også å følge opp regler "jamne, mitt barn MÅ/SKAL/GJØR IKKE...." Skolen er fratatt nærmest enhver myndighet - det er f.eks. en alvorlig debatt om at tilstedeværelse og progresjon IKKE skal telle med i karakterfastsetting (da er vi ute av barneskolen, men det gir en klar pekepinn på hva som gjelder). så lenge det er sånn at foreldrene hele tiden forbeholder seg retten til å IKKE oppdra barna sine, og samtidig NEKTE skolen å gjøre det - ja da må man ha såpass detaljerte regelverk som denne skolen har kommet fram til. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #80 Skrevet 21. mars 2011 Hvordan kan et sett med regler som får skolen til å fremstå som en konsentrasjonsleir fremstå som positive? Jeg ser jeg formulerte meg uklart. Når jeg sa at "de fleste PALS-skoler" gjør nettopp det Wombat sier, så mente jeg "de fleste andre". Med andre ord, så mener jeg IKKE at Tveit skole har oppnådd dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå