Gå til innhold

116 "elevforbud"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ut i fra en del av rekasjonene her i tråden: er det rart barna ikke kan oppføre seg? Hva med å hjelpe barna sine til å bli et ok menneske istedetfor å hakke på de som prøver iallefall? :popcorn:

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan være enig eller uenig i hva som står i reglementet, men hva mener du om det faktum at skolen føler behov for å innføre et slikt reglement...

Skolen går ikke til et slikt skritt uten grunn, og burde det da ikke være en tankevekker for foreldrene?

Jo, det er klart det er tankevekkende at vi har lærere med så dårlig dømmekraft. Det er utvilsomt mange foreldre som skjemmer bort barna og som ikke evner å sette grenser, men det betyr jo ikke at det er helt flott om lærerne viser seg som analt fikserte regelryttere, det blir jo bare komisk. På den ene siden foreldre som lærer barna opp til å bli noen små egoistiske tyranner, på den andre lærere som henger fast i femtitallets idealer og tror det må ekstrem detaljstyring til for å gjøre mennesker av de unge. Det er jo ingen som er uenige om at barna ikke skal få ødelegge skolens materiell og at det ikke kan være så mye bråk i klasserommet at det går utover undervisningen. Men dette regelverket er så detaljert at det undergraver lærerens autoritet og viser at man ikke har noe mål om å lære barna sunn fornuft og elementære sosiale koder.

Reglene mot bar mage og caps er etter min mening et upassende og uakseptabelt forsøk på å frata de unge muligheten til å markere sin identitet gjennom klesvalg, og det har jeg ingen sans for.

• Liker 4
Skrevet

En kan være enig eller uenig i en/flere av reglene; men ved å redusere debatten til barnas rettighet til å vise magen eller ha på hodeplagg, mister de voksne fokuset og barna står igjen og flirer av manglende autoritet fra skolens ledelse: ingen som ser den? :popcorn:

• Liker 6
Skrevet

En kan være enig eller uenig i en/flere av reglene; men ved å redusere debatten til barnas rettighet til å vise magen eller ha på hodeplagg, mister de voksne fokuset og barna står igjen og flirer av manglende autoritet fra skolens ledelse: ingen som ser den? :popcorn:

Dette måtte jo skolen tatt med i betraktning før de valgte å utarbeide et slikt regelsett. Hvis de forventet at det skulle gå ubemerket hen må de jo ha enda dårligere forståelse for situasjonen de befinner seg i enn reglene i seg selv tilsier.

• Liker 3
Skrevet

Synes du virkelig det, Cuckold? Jaja.

http://www.ba.no/nyheter/article5534441.ece

Hver dag forsvinner 25 prosent av undervisningstiden i bråk i norsk skole, sa Solberg da hun åpnet Høyres valgkampkonferanse i Oslo lørdag.

Både skolene, kommunene og foreldrene må ta mer ansvar for å få ro, mener Høyre-lederen.

– Foreldre må slutte å unnskylde egne barn hvis de mobber andre eller bidrar til bråk og uorden, sa hun.

Fint at dette blir agenda, selv om jeg ikke er høyre velger. ;)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en PALS-skole som har misforstått opplegget, tenker jeg.

Jeg vil påstå at de aller fleste skoler har lignende regler, men at de er uskrevne regler, slik som god folkeskikk gjerne er. Den lista Tveit skole har sendt hjem som "skoleregler", med oversikt over konsekvenser, er et skriv som PALS-skoler utarbeider for å sikre at alle ansatte er samkjørte på hva som er greit/ikke greit, og hvilke konsekvenser problematferd av ulik art skal få. Noe som er med på å skape uro i skolen er nettopp det at lærer A ser gjennom fingrene på ting som lærer B tar alvorlig. I så måte er dette "reglementet" fint egnet til bruk internt på skolen. IKKE som et skolereglement som sendes hjem med elevene. Til det er det alt for langt, detaljert og pirkete. Ikke minst er det alt for fokusert på negativ atferd. PALS går blant annet ut på å fokusere på det positive, samtidig som negativ atferd skal håndteres på en konsekvent måte.

AnonymBruker
Skrevet

"Alle elever skal sitte og stå med ryggen i en rett 90-graders vinkel, sjekking av at elevene ikke bryter denne regelen vil bli gjennomført i begynnelsen og slutten av hver time. Ingen kroppsdeler (hode, skuldre, armer, hender, fingre, bryst, mage, hofter, rygg, bakende, lår, knær, legger, føtter tær) beveges eller flyttes på med mindre det er nødvendig for å følge læreres instruksjon. Gutter lar ikke håret vokse mer enn ti centimeter, jenter holder lengden på håret mellom tjue og førti centimeter til alle tider (...)" Får panikkangst bare av tanken på å gå på en slik skole.

AnonymBruker
Skrevet

"Alle elever skal sitte og stå med ryggen i en rett 90-graders vinkel, sjekking av at elevene ikke bryter denne regelen vil bli gjennomført i begynnelsen og slutten av hver time. Ingen kroppsdeler (hode, skuldre, armer, hender, fingre, bryst, mage, hofter, rygg, bakende, lår, knær, legger, føtter tær) beveges eller flyttes på med mindre det er nødvendig for å følge læreres instruksjon. Gutter lar ikke håret vokse mer enn ti centimeter, jenter holder lengden på håret mellom tjue og førti centimeter til alle tider (...)" Får panikkangst bare av tanken på å gå på en slik skole.

ta deg en pille,barnehagen er stengt i dag og det f...så synd for deg

Gjest Lektor Tørdal
Skrevet

Det trengs bare en regel; De voksne bestemmer. Utover dette kan en ha under-regelen, en skal vise hverandre respekt. 116 punkter er så kompliserende at ingen vil klare å følge reglene. Hverken elever eller lærere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ta deg en pille,barnehagen er stengt i dag og det f...så synd for deg

Var det du som kom med alle disse forslagene listet opp i reglementet, eller har du storeplaner om a skape din egen nazi-skole? Om ingen av delene, hvorfor blir du da så fryktelig opprørt, tilsynelatende nesten fornærmet, over at en tilfeldig bruker skriver hva h*n forbinder med en slik skole og et slikt reglement?

AnonymBruker
Skrevet

Det er da helt naturlig å slippe en fis av og til, barn har vel ikke akkurat den beste kontrollen når det gjelder å holde det inne.

Man fiser ikke forran andre. Greit å lære seg å kontrollere dette tidlig.

Å drikke i timen burde være lov, å få i seg nok vann er faktisk ganske viktig for å holde konsentrasjonen oppe. Tenk om disse reglene fantes på arbeidsplassen, hadde dere funnet dere i at dere ikke fikk drikke vann når dere var tørste?

Ja, slike arbeidsplasser finnes faktisk. Og folk tilpasser seg.

Hvordan i huleste kan man forby fikling?

Det finnes faktisk barn som er ganske nervøse av seg eller sliter med ADHD/motorisk uro. Sånt må det faktisk gå an å finne seg i.

Fikling stjeler mye oppmerksomhet. Og jeg regner med skolen viser skjønn ift ADHD etc. og lærer disse tekniker som ikke stjeler så mye av oppmerksomheten til andre elever.

"Dårlig holdning"?

Lever vi på 50-tallet?

En god holdning er faktisk sunt for kropp og sjel, så skjønner ikke hva som er galt med dette.

Det er så mange ting her som er helt urimelig å kreve at et barn skal huske på, det kan ikke forventes at de skal oppføre seg som voksne.

Å løpe i gangen, ikke vente på tur, sløse med blyanter og glemme gymtøyet sitt er noe som er ganske naturlig for barn, de blir lett revet med og glemmer seg fort.

Jeg er enig i at sånn oppførsel ikke skal aksepteres, men jeg er så uenig i at et sånt regime skal til.

Merkelig nok klarer barnehagebarn å følge mange av disse reglene, så hvorfor skal ikke skolebarn klare det samme. Det er ikke urimelig å forvente at elever skal ha normal folkeskikk, for det er faktisk det disse reglene handler om.

(For the record: Jeg har ikke barn selv, men hadde jeg hatt barn som gikk på denne skolen hadde jeg protestert vilt.)

Hadde jeg hatt barn på denne skolen hadde jeg applaudert reglene. Det er tydelig at noen foreldre trenger en påminnelse om hva folkeskikk er.

• Liker 3
Gjest Trolltausa
Skrevet (endret)

Jo, det er klart det er tankevekkende at vi har lærere med så dårlig dømmekraft. Det er utvilsomt mange foreldre som skjemmer bort barna og som ikke evner å sette grenser, men det betyr jo ikke at det er helt flott om lærerne viser seg som analt fikserte regelryttere, det blir jo bare komisk. På den ene siden foreldre som lærer barna opp til å bli noen små egoistiske tyranner, på den andre lærere som henger fast i femtitallets idealer og tror det må ekstrem detaljstyring til for å gjøre mennesker av de unge. Det er jo ingen som er uenige om at barna ikke skal få ødelegge skolens materiell og at det ikke kan være så mye bråk i klasserommet at det går utover undervisningen. Men dette regelverket er så detaljert at det undergraver lærerens autoritet og viser at man ikke har noe mål om å lære barna sunn fornuft og elementære sosiale koder.

Reglene mot bar mage og caps er etter min mening et upassende og uakseptabelt forsøk på å frata de unge muligheten til å markere sin identitet gjennom klesvalg, og det har jeg ingen sans for.

Jeg håper du tilgir en enkel husmor, men dette må du forklare for meg, helst med en noe enklere retorikk... :sjenert:

I mitt hode er det oftest foreldrene som undergraver lærernes autoritet, ikke reglene.

Mer enn en gang har jeg sett og hørt spørsmålet "har læreren lov til dette?", hvor svarene er: "står det ikke i skolereglementet, har ikke læreren lov til å gjøre dette nei! Hvis jeg var deg ville jeg umiddelbart kontaktet kontaktlærer og rektor, og krevd at..."

En slik holdning hos enkelte foreldre viser jo klart behovet for nettopp detaljert regelverk, og det er jo dette som undergraver lærernes autoritet.

Detaljerte regler blir da en konsekvens av at foreldre undergraver lærernes autoritet, ikke motsatt slik jeg forstår deg... :klo:

Endret av Trolltausa
  • Liker 6
Gjest Trolltausa
Skrevet

"Alle elever skal sitte og stå med ryggen i en rett 90-graders vinkel, sjekking av at elevene ikke bryter denne regelen vil bli gjennomført i begynnelsen og slutten av hver time.

Den er vel ikke helt enkel? :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den er vel ikke helt enkel? :fnise:

Selv om det ofte verken bråker eller lukter noe særlig, "fiser" da voksne mennesker foran hverandre hele tiden... uten at noen merker noe. Menneskekroppen trenger rett og slett å få ut gass en god del ganger i løpet av dagen, det er en helt naturlig (og nødvendig for at vi skal fungere best mulig), på samme måte som det er helt naturlig at vi reagerer på virkelig morsomme ting med latter, uten at vi nødvendigvis vil eller mener det.

Det er også helt naturlig å "fikle" når man blir nødt til å sitte helt stille en stund, uten at det trenger å bråke eller forstyrre noen. Det kan være å bevege fingrene eller hendene mot låret, kneet, den andre hånda eller armen, klesplagg osv, fikle med sitt eget hår, sitte og skrible på et papir... Det kan være en måte å holde seg våken og konsentrert på (i motsetning til å sitte og stirre ut i luften, bli fullstendig fjern og miste 90 prosent av det som blir sagt) eller det kan være en måte å få ut overflødig energi på.

Skulle gjerne fortsatt med å legge ut om hvor fullstendig latterlig/trist/unødvendig/... det er at skolen forbyr elevene å innta vann mens undervisningen pågår, men tror de fleste vet godt at kroppen trenger vann og blir dehydrert uten.

Skrevet

Skulle gjerne fortsatt med å legge ut om hvor fullstendig latterlig/trist/unødvendig/... det er at skolen forbyr elevene å innta vann mens undervisningen pågår, men tror de fleste vet godt at kroppen trenger vann og blir dehydrert uten.

Og jeg som trodde de fortsatt hadde noe som kalles friminutt på skolen, slik at barna kunne drikke i pausene :klo:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg som trodde de fortsatt hadde noe som kalles friminutt på skolen, slik at barna kunne drikke i pausene :klo:

Joda, det har man, men når mesteparten av tiden faktisk tilbringes inne i timene er ikke dette alltid tilstrekkelig. Mye av grunnskolen (gikk på ungdomsskole og barneskole på forskjellige steder, men begge hadde det samme problemet) var klasserommet overopphetet all den tid det var varmt ute, fordi vi ikke hadde mulighet til å regulere temperaturen selv (tror ikke dette er så veldig unormalt, men håper da det), og vi satt derfor og svettet i hjel.

Dessuten vil man da at elevene skal være aktive i friminuttene, så når ungene på våren/sommeren kommer pesende inn i klasserommet etter å ha løpt rundt på fotballbanen i varmen skal de altså ikke få lov til å innta vann før om en time igjen? På hvilken måte er det bra for konsentrasjonen?

Og hvorfor får de ikke lov til å drikke vann av flasker inne? Hadde skolen et stort problem med at elevene kastet flaskene rundt i klasserommet? Da kan de jo like så godt hive penalene sine rundt om kring.

AnonymBruker
Skrevet

Syns dette var litt overdrevent. Hva er galt med å tygge tyggis f.eks? Hva er galt med å ha litt utringning? Bare for å komme med noen eksempler.

Gjest Gjest
Skrevet

Og hvorfor får de ikke lov til å drikke vann av flasker inne? Hadde skolen et stort problem med at elevene kastet flaskene rundt i klasserommet? Da kan de jo like så godt hive penalene sine rundt om kring.

Det er det da også mange som gjør, og konsekvensen er at mange skoler nå har sett seg nødt til å si at barna ikke får ha penaler på pulten.

Mange barn har også deltatt i vannkrig i timen etter at vannflasker ble fast følgesvenn over alt, og konsekvensen er at vannflasker ikke kan tillates i klasserommet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke lest alle reglene denne skolen har sendt ut, så jeg skal ikke uttale meg så alt for bastant om dem. Men jeg må si at jeg synes det er fint at skolen har en felles policy for hva som er tillatt og ikke. Jeg føler meg ganske sikker på at lærerene utviser skjønn, slik at lille Mia med adhd faktisk får mulighet til å fikle med ting i timene uten at hun får en konsekvens for det. Jeg tror også at dersom det er slik at Petter lærer best hvis han kan drodle på et ark mens han lytter, så får han lov til det. Og ved ekstrem varme får nok elevene også ved denne skolen lov til å drikke i timene. Problemet i skolen i dag er at mange elever mener at de følger med, mens de i virkeligheten sitter og gjør helt andre ting. "Ja, men jeg lærer mye bedre hvis jeg tegner mens vi gjennomgår", sier de til meg, for så å stille spørsmål om noe jeg akkurat sa og følgelig bevise at de ikke har fått med seg det jeg snakket om. "Mine" elever får heller ikke lov til å løpe til vasken for å drikke i timene, ei heller ha drikkeflasken sin på pulten. Dette for å hindre vandring og uro. Dersom de er fryktelig tørste, så spør de om lov til å drikke, og får det selvsagt. Men det begrenser seg mer enn om de sitter med "sutteflasker" hele tiden, og konsentrerer seg mer om flasken enn om det de skal gjøre. Jeg synes vel det mest urovekkende i saken er at foreldre reagerer så sterkt på at deres barn må forholde seg til regler som langt på vei kun innebærer å ha (et minimum av) vanlig folkeskikk ...

Jo, det er klart det er tankevekkende at vi har lærere med så dårlig dømmekraft. Det er utvilsomt mange foreldre som skjemmer bort barna og som ikke evner å sette grenser, men det betyr jo ikke at det er helt flott om lærerne viser seg som analt fikserte regelryttere, det blir jo bare komisk.

(...)

(mine uthevinger)

Jeg er lærer. Jeg er opptatt av at elevene "mine" skal ha et sett regler å forholde seg til, fordi de da vet hva de har å forholde seg til. Vi har skoleregler, som gjelder for alle skolens elever, og så har klassen i tillegg noen regler som er spesifikt tilpasset deres ønsker og behov. Jeg ønsker at "mine" elever skal forholde seg til regler på skolen akkurat som ellers i samfunnet, og lære seg hvordan de skal forholde seg til gitte regler uavhengig om de er enig i dem eller ikke. Gjør deg meg til en "analt fiksert regelrytter"? (Og er jeg eksepsjonelt uintelligent som ikke klarer å forstå hva anal fiksering har med dette å gjøre i det hele tatt??)

Hva reglene om bare mager og caps angår, så er det regler jeg støtter. Bare mager på barneskolenivå bidrar til en kroppsfiksering som jeg mener at ikke hører hjemme i den aldersgruppen. Caps er et hodeplagg uten religiøs betydning. Hodeplagg uten religiøs betydning mener jeg at er forbeholdt utendørsbruk, noe som også bekreftes ved alle lusekampanjer som gjennomføres årlig. Det er også et hodeplagg som skygger for øynene og gir ofte elevene en "attidude" som ikke er ønskelig.

Syns dette var litt overdrevent. Hva er galt med å tygge tyggis f.eks? Hva er galt med å ha litt utringning? Bare for å komme med noen eksempler.

I et klasserom er det som regel et sted mellom 15 og 30 elever. Prøv å ha så mange i ett rom som samtlige slafser, tygger, blåser bobler etc. Forstyrrende? Japp. Tyggis kommer også i både sukkerfrie og sukkerholdige varianter. Sukkerholdige tyggiser vil defineres som godteri, som "alle" er enige om at ikke er ønskelig på skolen. Men hvordan skal man praktisk kunne skille om Lise tygger sukkertyggis og Ola tygger sukkerfritt? Det enkleste er et forbud. Og alle som har måttet skrape tyggis fra under pulter og stoler siste skoledag før sommerferien, er vel glade for at det er begrenset så godt det lar seg gjøre ...

• Liker 8
Skrevet

Vanligvis pleier jeg å tenke at det er minst to sider av en sak, og det at folk mener noe annet enn meg om en sak betyr ikke at de tar feil, men at vi bare ser ting ulikt. I akkurat denne saken er jeg ikke mitt vanlige meg.

Jeg synes rett og slett at de som hever øyenbrynene og reagerer på disse reglene er særdeles korttenkte og ikke skjønner noe som helst av hva som foregår i et klasserom. For å få bukt med alt det bråket og respektløs oppførsel som preger norske klasserom i dag må man faktisk gå hardt til verks. Hadde foreldrene gjort jobben sin hadde det ikke vært nødvendig med slike regler.

Til dere som gjør dere vanskelige med vilje og lurer på om barnet blir utvist pga lydløs og usynlig fikling: Det som ikke sees og ikke høres blir selvsagt ikke et problem. Men sitter man og fikler med skrivepapir, blyant, poser osv så blir det kjempeforstyrrende. Dette er et eksempel på regler som hjelper en lærer til å få elever til å la være å forstyrre andre. At man ikke har tatt med de tusen forskjellige tingene man kan fikle med (og der halvparten ikke blir lagt merke til av noen) kommer nok av praktiske hensyn og fordi man ikke orker å bry seg med kverulanter.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...