Gjest BabyBlue Skrevet 19. mars 2011 #41 Skrevet 19. mars 2011 Hva har caps med et barns oppførsel å gjøre? Skal det være nei til caps skal det pikadø meg være nei til hijab også!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #42 Skrevet 19. mars 2011 Denne diskusjonen viser at det er jaggu enklere for skolene å lære ungene vanlig folkeskikk dersom de ikke plotter hver eneste lille punkt ned på skolereglementet.
SmallTalk Skrevet 20. mars 2011 #43 Skrevet 20. mars 2011 Hadde jeg hatt barna mine på den skolen, så hadde ikke de vært elever der lenger. En del av reglene er selvsagte ting som jeg ikke trodde man trengte å nevne engang, men noen av reglene er så på tryne at det er skremmende! Jeg hadde faktisk ikke funnet meg i en del av tingene som sto skrevet i reglementet nå som jeg er voksen, og ikke søren om jeg hadde gjort det dersom jeg hadde vært elev. Jeg trodde forresten ikke at det var lov med gjensitting osv. 1
SmallTalk Skrevet 20. mars 2011 #44 Skrevet 20. mars 2011 Og jeg som trodde de fortsatt hadde noe som kalles friminutt på skolen, slik at barna kunne drikke i pausene For å kunne drikke vann i pausene, så må man faktisk ha tilgang på vann utenfor klasserommet. Det er det ikke på alle skoler. Men det er vel tross alt bedre at elevene blir dehydrerte og ukonsentrerte enn at de drikker i timen?
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2011 #45 Skrevet 20. mars 2011 Hadde jeg hatt barna mine på den skolen, så hadde ikke de vært elever der lenger. En del av reglene er selvsagte ting som jeg ikke trodde man trengte å nevne engang, men noen av reglene er så på tryne at det er skremmende! Jeg hadde faktisk ikke funnet meg i en del av tingene som sto skrevet i reglementet nå som jeg er voksen, og ikke søren om jeg hadde gjort det dersom jeg hadde vært elev. Jeg trodde forresten ikke at det var lov med gjensitting osv. Så bakgrunnen for reglene har ingen betydning for deg?
SmallTalk Skrevet 20. mars 2011 #46 Skrevet 20. mars 2011 Så bakgrunnen for reglene har ingen betydning for deg? Nei.
Cuckold Skrevet 20. mars 2011 #47 Skrevet 20. mars 2011 (endret) Jo, det er klart det er tankevekkende at vi har lærere med så dårlig dømmekraft. Det er utvilsomt mange foreldre som skjemmer bort barna og som ikke evner å sette grenser, men det betyr jo ikke at det er helt flott om lærerne viser seg som analt fikserte regelryttere, det blir jo bare komisk. På den ene siden foreldre som lærer barna opp til å bli noen små egoistiske tyranner, på den andre lærere som henger fast i femtitallets idealer og tror det må ekstrem detaljstyring til for å gjøre mennesker av de unge. Det er jo ingen som er uenige om at barna ikke skal få ødelegge skolens materiell og at det ikke kan være så mye bråk i klasserommet at det går utover undervisningen. Men dette regelverket er så detaljert at det undergraver lærerens autoritet og viser at man ikke har noe mål om å lære barna sunn fornuft og elementære sosiale koder. Reglene mot bar mage og caps er etter min mening et upassende og uakseptabelt forsøk på å frata de unge muligheten til å markere sin identitet gjennom klesvalg, og det har jeg ingen sans for. Jeg håper du tilgir en enkel husmor, men dette må du forklare for meg, helst med en noe enklere retorikk... I mitt hode er det oftest foreldrene som undergraver lærernes autoritet, ikke reglene. Mer enn en gang har jeg sett og hørt spørsmålet "har læreren lov til dette?", hvor svarene er: "står det ikke i skolereglementet, har ikke læreren lov til å gjøre dette nei! Hvis jeg var deg ville jeg umiddelbart kontaktet kontaktlærer og rektor, og krevd at..." En slik holdning hos enkelte foreldre viser jo klart behovet for nettopp detaljert regelverk, og det er jo dette som undergraver lærernes autoritet. Detaljerte regler blir da en konsekvens av at foreldre undergraver lærernes autoritet, ikke motsatt slik jeg forstår deg... Jeg tror det er litt viktig å forstå forskjellen på makt og autoritet. Det denne skolen sikrer er et detaljstyringsregime som kan brukes av en lærer for å utøve makt i den grad han/hun mangler autoritet. Autoritet er ikke det samme som å ha makt, makt kan du ha selv om du er et latterlig menneske som oppfører deg på en måte som gjør det umulig å respektere deg. Autoritet er noe litt annet. Om en lærer har autoritet, har elevene respekt for ham som en klok og forstandig voksen, tillit til hans dømmekraft og forståelse for at læreren skal bestemme i klasserommet. På en skole med et slikt overdrevet detaljert regelsett blir lærerens autoritet undergravd på to måter. Dels ved at læreren blir redusert til en liten trådukke i et rigid system, en representant for skoleledelsens parodisk detaljerte reglement, og på den måten mister han respekt fordi man vet at han ikke står fritt til å bruke skjønn, systemet fanger ham på samme måte som elevene. Den andre måten dette undergraver lærerens autoritet på er at det får lærerkorpset på denne skolen til å fremstå som analt fikserte regelryttere. Anal fiksering er et begrep hentet fra Freud og betegner en personlighetstype som er opphengt i kontroll og orden. Så lenge barna er små vil de finne seg i nesten hva som helst uten å forundre seg, for de aller minste er hele verden ny og det normale like nytt og fremmed som unormale. Men ganske snart vil barna suge inn flere inntrykk og lære om verden også utenfor deres skole, og derfor er det ikke til å unngå at elevene på denne skolen vil forstå at deres detaljstyrte regelrytterregime ikke er helt sånn som det er på andre skoler. Og dermed er det en fare for at de vil se sine lærere enten som svake og fanget av de andre lærernes system, eller som analt fikserte lite voksne mennesker. Ingen av delene er egnet til å bygge opp under lærerens autoritet som voksenperson. Endret 20. mars 2011 av Cuckold 4
Cuckold Skrevet 20. mars 2011 #48 Skrevet 20. mars 2011 Jo, det er klart det er tankevekkende at vi har lærere med så dårlig dømmekraft. Det er utvilsomt mange foreldre som skjemmer bort barna og som ikke evner å sette grenser, men det betyr jo ikke at det er helt flott om lærerne viser seg som analt fikserte regelryttere, det blir jo bare komisk. På den ene siden foreldre som lærer barna opp til å bli noen små egoistiske tyranner, på den andre lærere som henger fast i femtitallets idealer og tror det må ekstrem detaljstyring til for å gjøre mennesker av de unge. Det er jo ingen som er uenige om at barna ikke skal få ødelegge skolens materiell og at det ikke kan være så mye bråk i klasserommet at det går utover undervisningen. Men dette regelverket er så detaljert at det undergraver lærerens autoritet og viser at man ikke har noe mål om å lære barna sunn fornuft og elementære sosiale koder. Reglene mot bar mage og caps er etter min mening et upassende og uakseptabelt forsøk på å frata de unge muligheten til å markere sin identitet gjennom klesvalg, og det har jeg ingen sans for. (mine uthevinger) Jeg er lærer. Jeg er opptatt av at elevene "mine" skal ha et sett regler å forholde seg til, fordi de da vet hva de har å forholde seg til. Vi har skoleregler, som gjelder for alle skolens elever, og så har klassen i tillegg noen regler som er spesifikt tilpasset deres ønsker og behov. Jeg ønsker at "mine" elever skal forholde seg til regler på skolen akkurat som ellers i samfunnet, og lære seg hvordan de skal forholde seg til gitte regler uavhengig om de er enig i dem eller ikke. Gjør deg meg til en "analt fiksert regelrytter"? (Og er jeg eksepsjonelt uintelligent som ikke klarer å forstå hva anal fiksering har med dette å gjøre i det hele tatt??) Dette finner du besvart i mitt foregående svar til Trolltussa. Hva reglene om bare mager og caps angår, så er det regler jeg støtter. Bare mager på barneskolenivå bidrar til en kroppsfiksering som jeg mener at ikke hører hjemme i den aldersgruppen. Caps er et hodeplagg uten religiøs betydning. Hodeplagg uten religiøs betydning mener jeg at er forbeholdt utendørsbruk, noe som også bekreftes ved alle lusekampanjer som gjennomføres årlig. Det er også et hodeplagg som skygger for øynene og gir ofte elevene en "attidude" som ikke er ønskelig. Dette skremmer meg. Det betyr at du ikke ser noe problem med at konservative og kroppsfiendtlige religiøse livvsyn skal ha forrang og behandles annerledes enn liberale ikke-religiøse. At du skal ha andre krav på å få uttrykke deg fritt om du har et religiøst livssyn enn om du har et ikke-religiøst. Dette er ikke bare forskjellsbehandling satt i system, det er holdninger jeg tar sterk avstand fra og som jeg håper ikke er for utbredt i norsk lærerstand. Og noe som i hvert fall bør holdes privat som personlige meninger og ikke danne grunnlag for et forskjellsbehandlingsregime barna våre må underkaste seg. 4
Gjest Nadezhda Skrevet 20. mars 2011 #49 Skrevet 20. mars 2011 Jeg trodde forresten ikke at det var lov med gjensitting osv. Er ikke det?
barnehagetanten Skrevet 20. mars 2011 #50 Skrevet 20. mars 2011 Elever med caps og bar mage HAR mer attitude enn andre elever: det er et faktum, ikke en påstand. Når en voksen må en innfinne seg med regler i arbeidslivet: ser for meg en sykepleier med bar mage, eller en lege med capsen bak/fram fordi de vil vise hvem de er... 5
Cuckold Skrevet 20. mars 2011 #51 Skrevet 20. mars 2011 Elever med caps og bar mage HAR mer attitude enn andre elever: det er et faktum, ikke en påstand. Når en voksen må en innfinne seg med regler i arbeidslivet: ser for meg en sykepleier med bar mage, eller en lege med capsen bak/fram fordi de vil vise hvem de er... Det er en litt forhastet parallell. Om jeg bruker hijab og vil bli politi kan jeg selvsagt ikke kreve å få unntak fra politiuniformsreglementet like lite som alle andre som måtte ønske sine spesielle tilpasninger. Men skolen er ikke en arbeidsplass. Hvis det er viktig for meg å bære hijab på jobb vil jeg velge en jobb der det er mulig. Om jeg er naturist kan jeg kanskje få jobb på et naturistsenter på Lanzarote, men jeg kan ikke kreve å jobbe naken i en bank eller på et advokatkontor. Som voksne kan vi velge et yrke som passer til våre behov, barna kan ikke velge bort skolen. Derfor er det tullete å sammenlikne skolen med en arbeidsplass. Skolen er obligatorisk og vi må derfor godta et større mangfold av personlige uttrykk her enn i en jobb mennesker frivillig har søkt seg til. 7
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #52 Skrevet 20. mars 2011 Det er en litt forhastet parallell. Om jeg bruker hijab og vil bli politi kan jeg selvsagt ikke kreve å få unntak fra politiuniformsreglementet like lite som alle andre som måtte ønske sine spesielle tilpasninger. Men skolen er ikke en arbeidsplass. Hvis det er viktig for meg å bære hijab på jobb vil jeg velge en jobb der det er mulig. Om jeg er naturist kan jeg kanskje få jobb på et naturistsenter på Lanzarote, men jeg kan ikke kreve å jobbe naken i en bank eller på et advokatkontor. Som voksne kan vi velge et yrke som passer til våre behov, barna kan ikke velge bort skolen. Derfor er det tullete å sammenlikne skolen med en arbeidsplass. Skolen er obligatorisk og vi må derfor godta et større mangfold av personlige uttrykk her enn i en jobb mennesker frivillig har søkt seg til. Men hvor skal grensa gå da? Skal elevene få lov til å gå nakne på skolen om de ønsker det? Skal de få lov til å ha på seg naziuniform om det er det som viser hvem de er? Skal alle få lov til å ha på seg akkurat hva de selv vil, eller skal det finnes grenser? Jeg synes ikke det er dumt å sammenligne skole og arbeid. Skolen er på en måte barnas arbeidsplass, selv om den er obligatorisk. Skolen skal blant annet forberede barna på arbeidslivet, og da er det greit å lære at det finnes grenser og regler, som det gjør overalt i samfunnet. Og det er ikke så lett som du skal ha det til å velge den jobben som passer oss selv best. Det er kamp om arbeidsplassene og iblant må man ta det man får. Kanskje har du lyst til å jobbe på naturistsenteret på Lanzarote, men den eneste jobben du får er i en norsk barnehage i Kristiansand. Da må du bare finne deg i å ha på deg anstendige klær på jobb. Dette er grunnleggende regler som alle har godt av å lære å akseptere. Skal vi til enhver tid bestemme ALT selv får vi bosette oss på ei øde øy eller noe sånt. Som en del av et samfunn kommer vi ikke unna at vi må forholde oss til visse regler, både skrevne og uskrevne. Norske barn har stor frihet sammenlignet med veldig mange andre land. Her har vi ikke uniformer eller streng dresskode i det hele tatt. At man følger noen få regler i forhold til å unngå bare mager og caps synes jeg er en svært liten pris å betale. 2
Cuckold Skrevet 20. mars 2011 #53 Skrevet 20. mars 2011 Det er en litt forhastet parallell. Om jeg bruker hijab og vil bli politi kan jeg selvsagt ikke kreve å få unntak fra politiuniformsreglementet like lite som alle andre som måtte ønske sine spesielle tilpasninger. Men skolen er ikke en arbeidsplass. Hvis det er viktig for meg å bære hijab på jobb vil jeg velge en jobb der det er mulig. Om jeg er naturist kan jeg kanskje få jobb på et naturistsenter på Lanzarote, men jeg kan ikke kreve å jobbe naken i en bank eller på et advokatkontor. Som voksne kan vi velge et yrke som passer til våre behov, barna kan ikke velge bort skolen. Derfor er det tullete å sammenlikne skolen med en arbeidsplass. Skolen er obligatorisk og vi må derfor godta et større mangfold av personlige uttrykk her enn i en jobb mennesker frivillig har søkt seg til. Men hvor skal grensa gå da? Skal elevene få lov til å gå nakne på skolen om de ønsker det? Skal de få lov til å ha på seg naziuniform om det er det som viser hvem de er? Skal alle få lov til å ha på seg akkurat hva de selv vil, eller skal det finnes grenser? Jeg synes ikke det er dumt å sammenligne skole og arbeid. Skolen er på en måte barnas arbeidsplass, selv om den er obligatorisk. Skolen skal blant annet forberede barna på arbeidslivet, og da er det greit å lære at det finnes grenser og regler, som det gjør overalt i samfunnet. Og det er ikke så lett som du skal ha det til å velge den jobben som passer oss selv best. Det er kamp om arbeidsplassene og iblant må man ta det man får. Kanskje har du lyst til å jobbe på naturistsenteret på Lanzarote, men den eneste jobben du får er i en norsk barnehage i Kristiansand. Da må du bare finne deg i å ha på deg anstendige klær på jobb. Dette er grunnleggende regler som alle har godt av å lære å akseptere. Skal vi til enhver tid bestemme ALT selv får vi bosette oss på ei øde øy eller noe sånt. Som en del av et samfunn kommer vi ikke unna at vi må forholde oss til visse regler, både skrevne og uskrevne. Norske barn har stor frihet sammenlignet med veldig mange andre land. Her har vi ikke uniformer eller streng dresskode i det hele tatt. At man følger noen få regler i forhold til å unngå bare mager og caps synes jeg er en svært liten pris å betale. Nå er jeg kanskje litt mindre redd for at frihet til å kle seg som man vil skal være undergravende eller bety slutten på sivilisasjonen som vi kjenner den. Og jeg er for størst mulig grad av frihet også blant voksne i arbeidslivet, bare så det er sagt. Men det som uansett er avgjørende er at vi ikke innfører et forskjellsbehandlingssystem der vi f.eks godtar hijab i klasserommet men ikke lue. Jeg frykter at krefter vil bygge opp et religiøst privilegiesamfunn der vi setter forskjellsbehandling i system og gir religiøse mennesker rett til å avvike fra normen i større grad enn ikke-religiøse. Det er noe jeg vil kjempe mot så lenge det går blod gjennom meg. Det er ikke et slikt samfunn jeg ønsker at barna mine skal vokse opp i. 3
Wombat Skrevet 20. mars 2011 #54 Skrevet 20. mars 2011 Tveit Skole har sendt ut et hefte med 116 ordensregler til barn og foreldre ved skolen. Dette heftet har fått store reaksjoner. http://multimedia.api.no/www.ba.no/archive/03690/ordensregler_3690806a.pdf Jeg er enig i at 116 regler høres ut som mange regler, men jeg har nå sett raskt igjennom reglene, og kan ikke se at det er noen regler som går ut over normal folkeskikk. For meg er dette de samme reglene jeg hadde på skolen, forskjellen er at en del av reglene på den tiden var uskrevne (men like fullt naturlige) mot at de i dag er skrevet ned på papir og gitt ut. Det jeg undret meg mest over, var at skolen følte behov for å sende ut et slikt hefte, og enkelte av foreldrenes reaksjoner på heftet. Burde ikke normal folkeskikk være en naturlig ting? For meg blir det absurd å skulle detaljstyre små mennesker på denne måten. Ikke lov å fikle med viskelæret? Javel, men det kunne heller gått innunder en generell "Ikke lov til å forstyrre undervisningen" istedenfor å pirke på småting. Alle disse lovene gjør jo de barna som ikke er roboter til rebeller bare fordi de fjertet i timen eller kanskje var tørst? Om det virkelige problemet her er at lærerne mangler autoritet så kan man heller kalle problemet en spade og løse saken annerledes? Når barna er så små som de som er blitt diskutert her så vil det virkelig være skummelt å bli sendt ut på gangen/til rektor for en alvorsprat... De 116 reglene som nå er innført på skolen tror jeg godt kunne blitt kokt ned til bare noen få - Generell folkeskikk (oppadgående barn skjønner fort hvor grensa går) Ikke forstyrr undervisningen Vær høflig og respekter dine medelever Ta ansvar for dine egne handlinger 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #55 Skrevet 20. mars 2011 For meg blir det absurd å skulle detaljstyre små mennesker på denne måten. Ikke lov å fikle med viskelæret? Javel, men det kunne heller gått innunder en generell "Ikke lov til å forstyrre undervisningen" istedenfor å pirke på småting. Alle disse lovene gjør jo de barna som ikke er roboter til rebeller bare fordi de fjertet i timen eller kanskje var tørst? Om det virkelige problemet her er at lærerne mangler autoritet så kan man heller kalle problemet en spade og løse saken annerledes? Når barna er så små som de som er blitt diskutert her så vil det virkelig være skummelt å bli sendt ut på gangen/til rektor for en alvorsprat... De 116 reglene som nå er innført på skolen tror jeg godt kunne blitt kokt ned til bare noen få - Generell folkeskikk (oppadgående barn skjønner fort hvor grensa går) Ikke forstyrr undervisningen Vær høflig og respekter dine medelever Ta ansvar for dine egne handlinger Jeg vil tro at på de fleste PALS-skoler er det nettopp slik de gjør det. Enkle, oversiktlige, og ikke minst positivt formulerte regler ut til hjemmene, og så en detaljert oversikt til intern bruk for å sikre en felles forståelse av reglene, og dermed samkjørte reaksjoner fra de voksne.
barnehagetanten Skrevet 20. mars 2011 #56 Skrevet 20. mars 2011 Og en tror ikke skolen allerede har hatt disse reglene, men funnet det nødvendig å spesifisere da det finnes mange ulike elever og ikke minst foreldre som drar strikken dit de kan: les bare denne tråden. 2
SmallTalk Skrevet 20. mars 2011 #57 Skrevet 20. mars 2011 Jeg vil tro at på de fleste PALS-skoler er det nettopp slik de gjør det. Enkle, oversiktlige, og ikke minst positivt formulerte regler ut til hjemmene, og så en detaljert oversikt til intern bruk for å sikre en felles forståelse av reglene, og dermed samkjørte reaksjoner fra de voksne. Hvordan kan et sett med regler som får skolen til å fremstå som en konsentrasjonsleir fremstå som positive? 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #58 Skrevet 20. mars 2011 Hvordan kan et sett med regler som får skolen til å fremstå som en konsentrasjonsleir fremstå som positive? Den der var drøy fra et voksent menneske. Jeg synes det er historieløst og utrolig umodent når 14-åringer sammenligner regler de må forholde seg til med konsentrasjonsleire. At et voksent menneske kan finne på å si noe sånt gjør meg trist. For øvrig har du ikke lest det andre som står om PALS-skoler i denne tråden når du ikke forstår hva som var ment med det du siterte. Jeg foreslår at du leser gjennom tråden på nytt. 2
SmallTalk Skrevet 20. mars 2011 #59 Skrevet 20. mars 2011 Den der var drøy fra et voksent menneske. Jeg synes det er historieløst og utrolig umodent når 14-åringer sammenligner regler de må forholde seg til med konsentrasjonsleire. At et voksent menneske kan finne på å si noe sånt gjør meg trist. For øvrig har du ikke lest det andre som står om PALS-skoler i denne tråden når du ikke forstår hva som var ment med det du siterte. Jeg foreslår at du leser gjennom tråden på nytt. Synd for deg. Jeg har forstått to ting utfra det du skriver om PALS-skoler. De snakker med to tunger og de skal kontrollstyre elevene sine. At de sender ut et regelverk til hjemmet som er positivt formulert og samtidig har ett ekstremt kontrollerende regelverk til internbruk får meg til å bli ekstremt skeptisk til denne typen skoler. Det er faktisk ikke mulig å komme opp med noe positivt om skoler som vil kontrollstyre elevene sine, ettersom det faktisk er en ekstremt skremmende tanke. 1
Nixo Skrevet 20. mars 2011 #60 Skrevet 20. mars 2011 Mange av disse reglene er vandig oppførsel som foreksempel «Ikke ødelegg... og slossing» men det er også en del rare: Vandring Grimaser Mase Vippe på stolen Kommentering Fikling Pille på ting Småmas Drikking o.a mindre forstyrrende aktiviteter, Ha på lue/caps inne (Bare noen av de jeg reagerer på) 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå