nissejenta Skrevet 9. mars 2011 #41 Skrevet 9. mars 2011 Kan hende at barna vil takke deg senere for at du brydde deg. Synes det er kjempefint at du bryr deg! Dersom det viser seg å ikke være noe galt er det jo kjempefint, men ut i fra det du skriver høres det ikke bra ut...
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #42 Skrevet 9. mars 2011 Jeg synes folk ringer til politiet/barnevernet for den minste ting i dag. Som liten fikk jeg juling av min far men det ble da menneske av meg for den saks skyld alikevel. Jeg synes ikke du skal legge deg i naboen din sitt liv. 2
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2011 #43 Skrevet 9. mars 2011 Å kalle henne en stalker er drøyt, det er da på ingen måte snakk om overvåking. Skal man stemples som stalker bare fordi man får med seg hva naboene gjør? Det er vel ikke til å unngå å høre at naboen skriker, spiller musikk, ler hysterisk og at babyen gråter i flere timer. Å se at ei lita jente blir send i butikken alene. TS; synes absolut du skal kontakte noen! Jo, hun er en stalker. Høres jo ut som om hun har pugget en del detaljer om naboen. Rett og slett laget en profil på naboen som en annen kommenterte her inne. Synes det er stalkeraktig og gjøre dette på en random i nabolaget.De fleste vet ikke hvem naboene sine er en gang. 3
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2011 #44 Skrevet 9. mars 2011 Så lenge det ikke er beviselig vold/fysisk avstraffelse eller trusler om vold mot barna inne i bildet, så har du ingen grunn til å ringe myndighetene eller stalke naboen din. Du nevnte at hun skrek så fælt mot barna...Kan du vite at det var barna hun skrek mot? Har du røntgenøyne? Ser du igjennom vegger og dører? Kanskje hun lo? Kanskje hun skrek til noen i telefonen? Det kan ikke være SÅ lytt. 3
Vera Vinge Skrevet 9. mars 2011 #45 Skrevet 9. mars 2011 Så lenge det ikke er beviselig vold/fysisk avstraffelse eller trusler om vold mot barna inne i bildet, så har du ingen grunn til å ringe myndighetene eller stalke naboen din. Du nevnte at hun skrek så fælt mot barna...Kan du vite at det var barna hun skrek mot? Har du røntgenøyne? Ser du igjennom vegger og dører? Kanskje hun lo? Kanskje hun skrek til noen i telefonen? Det kan ikke være SÅ lytt. Så du mener både at man må være vitne til/ha videoopptak av vold eller trusler for å sende bekymringsmelding, og at vold eller trusler om dette er den eneste reelle formen for omsorgssvikt?
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #46 Skrevet 9. mars 2011 Det må virkelig være en med dårlig samvittighet her inne som beskylder ts for å være stalker. Himmel. Dette er nok til bekymringsmelding, ts. 1
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2011 #47 Skrevet 9. mars 2011 Så du mener både at man må være vitne til/ha videoopptak av vold eller trusler for å sende bekymringsmelding, og at vold eller trusler om dette er den eneste reelle formen for omsorgssvikt? Ja faktisk.Pluss seksuelle overgrep selvfølgelig. 1
Puzifina Skrevet 9. mars 2011 #48 Skrevet 9. mars 2011 Er så i tvil om jeg skal varsle barnevernet ang. naboen min. Litt info: Hun har 4 barn. Alle med forskjellige mannfolk, alle mannfolka er utlendinger. (2 av dem utvist av landet i følge henne selv). Hun konventerte og ble muslim for 1 år siden pga ny kjæreste.. Hun har for vane å spille høy musikk 06.00 om morgenen. -Men bare den samme sangen på repeat over og over igjen.. Hun legger seg sent. Sender eldste barna på skolen og legger seg igjen.. (hun jobber ikke fordi hun ikke orker/vil/gidder i følge henne selv) Hun virker generelt litt ustabil fordi: -Vi hører ofte at hun skriker på barna sine.. Høres helt vil ut. Skikkelig raseriutbrudd og virkelig hysterisk skriking. Hun tar rett og slett heeeelt av. -På natten hører vi ofte ekkel hysterisk/ubalansert latter.. (i 1-tiden..i 3-tiden feks.) -Yngste datteren (1 år) ligger å gråter i timesvis hver kveld/tidlig morgen.. -Mellomste datter (8år) blir ofte sendt på butikken alene (ca 10min å gå..) og må bære tunge handleposer hjem. Dette har hun gjort siden hun var 6. -Om sommeren er mellomste datteren ute i gaten fra tidlig morgen til 22-tiden om kvelden. Moren er aldri ute å ser til henne... I følge datteren tilbringer hun dagen på sofaen fordi hun er så sliten. og til slutt... -Nabodama har selv fortalt at hun er psykisk syk...men det var for 5 år siden riktignok. Hadde nylig flyttet inn og traff henne og hun fortalte da dette.. Nabodama er snill nok. Sier litt mye rart.. Men fremstår som ganske hyggelig. Tanken min er at hun kanskje trenger litt hjelp. Så mange unger uten avlasting tærer vel på enhver. Ikke vet jeg. Kan hende dette bare er bagateller og ikke noe å ringe barnevernet for.. Noen som har noen tanker om hva de ville gjort med en sånn nabo? Jeg synes absolutt at du skal ringe til barnevernet. Det er bra at naboer bryr seg om det som skjer. Tenk på de barna som bor i dette. Tenk om du senere finner ut at barna har det vondt og vanskelig uten at du har gjort noe for å hjelpe til... 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #49 Skrevet 9. mars 2011 Ja faktisk.Pluss seksuelle overgrep selvfølgelig. Da kan jeg få opplyse uopplyst gjest om at det er ulik beviskrav til anmeldelse/siktelse enn det er for å kunne dømme noen.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2011 #50 Skrevet 9. mars 2011 Så du mener både at man må være vitne til/ha videoopptak av vold eller trusler for å sende bekymringsmelding, og at vold eller trusler om dette er den eneste reelle formen for omsorgssvikt? Er jo naturligvis omsorgsvikt og la en fireåring være hjemme alene,ikke gi ungene mat og tilsvarende og det er jo fælt,men man kan ikke ringe myndighetene på kun mistanke. Står ingenting om at ts har beviser for at moren utsetter ungene for dette. Høres bare ut som om ts misliker naboen fordi hun virker litt "slum". Det er greit og ikke like andre,se litt ned på dem osv,men alle fortjener rettsikkerhet.Selv en nabo som er litt slum. 2
Vera Vinge Skrevet 9. mars 2011 #51 Skrevet 9. mars 2011 (endret) Ja faktisk.Pluss seksuelle overgrep selvfølgelig. Jøss, da må vel det å være forelder være den enkleste sak i verden... Syns du ikke det er omsorgssvikt å la barn være alene hjemme fra de er så små at de knapt/ikke kan lage sin egen mat, barn som rydder mors tomme ølflasker mens mor selv ligger utslått på sofaen, barn som får være oppe hele natta og f.eks. ikke orker å gå på skolen dagen etter, barn som ikke får noe positiv oppmerksomhet, barn som låses inne på rommet sitt i timesvis fordi mor og far vil ha fred og ro etter middag, små barn som ligger alene og gråter i timesvis, barn som ofte går med fulle bleier, for å nevne noe? Er jo naturligvis omsorgsvikt og la en fireåring være hjemme alene,ikke gi ungene mat og tilsvarende og det er jo fælt,men man kan ikke ringe myndighetene på kun mistanke. Står ingenting om at ts har beviser for at moren utsetter ungene for dette. Høres bare ut som om ts misliker naboen fordi hun virker litt "slum". Det er greit og ikke like andre,se litt ned på dem osv,men alle fortjener rettsikkerhet.Selv en nabo som er litt slum. Som mange har påpekt, så skal man ikke trenge håndfaste bevis på omsorgssvikt, for da ville det knapt være noe poeng i at barnevernet undersøkte meldingene de fikk inn. Det skal være snakk om mistanker om alvorlig omorgssvikt. Selv om det ikke er morsomt å bli undersøkt av barnevernet, er det faktisk bedre at en familie får en prat for mye med bv enn at barn lever under dårlige oppvekstvilkår uten at det blir oppdaget. Barnevernet er jo helt avhengig av tips fra naboer, lærere, familie osv, da de selv ikke kan dra rundt på måfå og lete opp barn som lider. Når du snakker om rettssikkerhet, er det jo viktig å understreke at en bekymringsmelding faktisk ikke er en anmeldelse eller siktelse av noe slag. Det er ikke sånn at det blir satt i gang en rettsprosess fordi det blir meldt en bekymring til bv. Jeg vil nå uansett si at det virkelige problemet her er barns rettssikkerhet, da de også har krav på beskyttelse og man vet at alt for mange barn vokser opp med lite egnede foreldre, enten fordi ingen oppdager det eller fordi omgivelsene vet, men ikke melder fra. Endret 9. mars 2011 av Vera Vinge 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #52 Skrevet 9. mars 2011 Er jo naturligvis omsorgsvikt og la en fireåring være hjemme alene,ikke gi ungene mat og tilsvarende og det er jo fælt,men man kan ikke ringe myndighetene på kun mistanke. Står ingenting om at ts har beviser for at moren utsetter ungene for dette. Høres bare ut som om ts misliker naboen fordi hun virker litt "slum". Det er greit og ikke like andre,se litt ned på dem osv,men alle fortjener rettsikkerhet.Selv en nabo som er litt slum. Hvor står det at man må ha bevis for at det forekommer omsorgssvikt for å kunne gi en bekymringsmelding til barnevernet? Dårlig samvittighet, eller? 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #53 Skrevet 9. mars 2011 Forresten er det ingen sammenheng mellom å ikke ha tilstrekkelig rettsvern og det å bli meldt til barnevernet gjennom en bekymringsmelding. Som foreldre har man endel rettigheter, blant annet har man krav på advokat. Om du er bekymret, mener jeg.
Gjest strykebrett Skrevet 9. mars 2011 #54 Skrevet 9. mars 2011 Er jo naturligvis omsorgsvikt og la en fireåring være hjemme alene,ikke gi ungene mat og tilsvarende og det er jo fælt,men man kan ikke ringe myndighetene på kun mistanke. Jo, det er akkurat det maan kan, og SKAL gjøre. Så får barnevernet avgjøre om det var grunn til mistanken eller ikke. Vet du ikke at mange foreldre får veldig god hjelp av barnevernet, for eksempel hjelp til barnepass så de får tatt seg inn litt, hjelp til husarbeidet, leksehjelp til barna og så videre. De kan også få hjelp til å få det de har krav på hos NAV dersom ikke de er så flinke i slike ting selv og går glipp av masse støtte slik at familien er fattige. At barnevernet gjør tiltak er langt i fra det samme som at ungene blir tatt ut av hjemmet. Veldig mange får hjelp i hjemmet, som er kjempebra både for barna og foreldrene.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2011 #55 Skrevet 9. mars 2011 Hvor står det at man må ha bevis for at det forekommer omsorgssvikt for å kunne gi en bekymringsmelding til barnevernet? Dårlig samvittighet, eller? Nei, har du?
Gjest Hvor er du ts? Skrevet 9. mars 2011 #56 Skrevet 9. mars 2011 Er vel for opptatt med å se inn til naboen med kikkert. 2
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2011 #57 Skrevet 9. mars 2011 Jeg er utdannet sosionom og vet at det ses med bekymring på henvendelser som har grunnlag i fordommer som meldes om mennesker som ikke er a4. Slik jeg vurderer det har du rett og slett for tynt grunnlag, du er fordomsfull og spinner nok mer tanker i ditt eget hode enn hva du har gpdt av. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #58 Skrevet 9. mars 2011 TS: Leste opp innlegget for ektefellen min som arbeider i BUFetat. H*n var helt klar på at de momentene du ramser opp gir en sterk mistanke om at noe er galt i denne familien, og at det bør sendes en bekymringsmelding asap. Du skal ikke gå inn i noen detektivrolle i denne familien. Det er barnevernets arbeid. Til sosionomen over: Hvis du virkelig er sosionom, er det slike fagfolk som deg som gjør at barn fortsetter å vokse opp under umenneskelige vilkår, og går voksenlivet i møte med en ryggsekk full av traumatiske opplevelser. Du burde, i lys av utdannelsen din, vite at samfunnet er avhengig av at naboer tar ansvar og ringer BV ved mistanke om omsorgsvikt. Så er det BV oppgave å utrede familieforholdene. Jeg håper virkelig at du ikke arbeider med barn. 2
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2011 #59 Skrevet 9. mars 2011 Det kan jo hende hun har barnevernsak fra før av og henne uten att du vet det, og da vill det kansje gjøre vont verre att hun får en sånn beskymringsmelding mot seg i tilegg, jeg vet ikke. men oppfordrer heller til og snakke litt med barna, på en måte, så moren, så du vet litt mere om du med honden på hjerte skal være beskymret. Det heter BESKYMRINGsmelding for en grunn, og da er man beskymret, syntes ikke du skall sende inn en beskymringsmelding uten og få mere innblikk av sitvasjonen bare fordi hun er anderledes og ikke A4... Att 1 åringen skriker, kansje hun har kollik, hvem vet hva moren gjør for og roe henne... ville tatt en prat med moren først isteden for og gå bak ryggen, fårså sett ann ETTER du fortalte henne att du er beskymret... det er mitt råd Skriv rent, eller meld deg på et kurs i rettskriving.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2011 #60 Skrevet 9. mars 2011 Det kan jo hende hun har barnevernsak fra før av og henne uten att du vet det, og da vill det kansje gjøre vont verre att hun får en sånn beskymringsmelding mot seg i tilegg, jeg vet ikke. men oppfordrer heller til og snakke litt med barna, på en måte, så moren, så du vet litt mere om du med honden på hjerte skal være beskymret. Det heter BESKYMRINGsmelding for en grunn, og da er man beskymret, syntes ikke du skall sende inn en beskymringsmelding uten og få mere innblikk av sitvasjonen bare fordi hun er anderledes og ikke A4... Att 1 åringen skriker, kansje hun har kollik, hvem vet hva moren gjør for og roe henne... ville tatt en prat med moren først isteden for og gå bak ryggen, fårså sett ann ETTER du fortalte henne att du er beskymret... det er mitt råd Forøvrig enig i det du skriver.Ikke vondt ment å plukke på rettskrivingen din.Unnskyld. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå