Gå til innhold

Ringe Barnevernet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde heller ringt en gang formye enn en gang forlite.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte konvertering til islam som et eksempel, et ganske ekstremt eksempel riktignok, på informasjon jeg syntes var usaklig. Jeg kan godt liste opp flere usaklige momenter:

* Fire barn med fire forskjellige fedre

* Utenlandske fedre

* Spiller samme sang på repeat om morgenen (tipper heller det er naboen som irriterer seg her)

* Døgnrytmen hennes

* Latter om natta

Døgnrytmen hennes vil også kunne bli gjenstand for vurdering. Særlig når man faktisk har omsorg for fire mindreårige barn.

AnonymBruker
Skrevet

De punktene jeg ramset opp har barnevernet absolutt ingenting med.

Er det blitt omsorgsvikt å konvertere eller å legge seg sent?

Enig i at det at moren roper, og at 1 åringen skriker lenge gir grunn til bekymring men det er også de eneste punktene som er hold i.

Jeg har selv en 5-åring nå som slet veldig med søvnen. Jeg har aldri vært fan av skrikemetoder eller noe så han har aldri vært alene på rommet. Men skrike mye på kveldene i perioder gjorde han, selv om jeg var inne på rommet sammen med han. Han skrek rett og slett fordi han først nektet sove, og deretter ble overtrøtt. Tenkte aldri tanken på at naboer satt å fulgte med meg eller vurderte sende melding til barnevernet.

Videre er jeg i full jobb men når jeg hadde svineinfluensa var gutten å fortalte naboen at "mamma ligger bare på sofaen". Hun viste ikke jeg var syk. Jeg syns det virker som du har litt vel mye kontroll på hva denne naboen gjør/ikke gjør, og det trenger ikke være noe galt.

Enig med deg. Hva vet TS om hvor moren er når 1 åringen skriker? Kanskje 1 åringen er våken nesten hele natten, og det er derfor mor ligger på sofaen på dagen?

Har jobbet i matbutikk før, og det var mange barn som ble sendt i butikken med en 100 lapp og en handleliste på melk og brød. mange fler enn man kanskje kan forestille seg, jeg vet ikke hvorfor barna ble sendt, men de så ganske stolte ut der de gikk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva vet TS om hvor moren er når 1 åringen skriker? Kanskje 1 åringen er våken nesten hele natten, og det er derfor mor ligger på sofaen på dagen?

Nettopp. "Ligger og skriker", tror jeg ts skrev. Ts fremstiller det som om 1- åringen ligger alene i senga si og skriker i timesvis. Med mindre ts har installert overvåkningskameraer eller er en flittig vinduskikker, kan hun jo ikke vite om 1- åringen skriker liggende, sittende, stående eller opp ned.

• Liker 2
Gjest gjest
Skrevet

Nettopp. "Ligger og skriker", tror jeg ts skrev. Ts fremstiller det som om 1- åringen ligger alene i senga si og skriker i timesvis. Med mindre ts har installert overvåkningskameraer eller er en flittig vinduskikker, kan hun jo ikke vite om 1- åringen skriker liggende, sittende, stående eller opp ned.

Ser ikke bort fra at TS har installert kamera. Hun virker ha full kontroll på hva hun gjør, til og med om natten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber selv som saksbehandler i barnevernet. Du skal så absolutt ringe inn en bekymringsmelding. Det er flere faktorer her som er bekymringsfullt. Mor kan få hjelp til mye uten at det trenger å bli en alvorlig sak (eller før det blir alvorlig). Du kan ringe og være anonym.

Barna får det ikke bedre av at ingen bryr seg. Og hvis det ikke er noe bekymring så er det ikke det. Da kan du puste ut og vite at du har gjort det du kan for de barna. Barnevernet får ikke gjort noe hvis ingen melder.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre at det er noen fagpersoner hersom bekrefter at man skal ringe i en slik situasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre at det er noen fagpersoner hersom bekrefter at man skal ringe i en slik situasjon.

Man skal alltid ringe. Så er det opp til barnevernet å avgjøre om inngripen virkelig er nødvendig eller om alt er ok.

• Liker 1
Gjest kokkosmamma
Skrevet

Det kan jo hende hun har barnevernsak fra før av og henne uten att du vet det, og da vill det kansje gjøre vont verre att hun får en sånn beskymringsmelding mot seg i tilegg, jeg vet ikke. men oppfordrer heller til og snakke litt med barna, på en måte, så moren, så du vet litt mere om du med honden på hjerte skal være beskymret.

Det heter BESKYMRINGsmelding for en grunn, og da er man beskymret, syntes ikke du skall sende inn en beskymringsmelding uten og få mere innblikk av sitvasjonen bare fordi hun er anderledes og ikke A4...

Att 1 åringen skriker, kansje hun har kollik, hvem vet hva moren gjør for og roe henne... ville tatt en prat med moren først isteden for og gå bak ryggen, fårså sett ann ETTER du fortalte henne att du er beskymret... det er mitt råd ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo hende hun har barnevernsak fra før av og henne uten att du vet det, og da vill det kansje gjøre vont verre att hun får en sånn beskymringsmelding mot seg i tilegg, jeg vet ikke. men oppfordrer heller til og snakke litt med barna, på en måte, så moren, så du vet litt mere om du med honden på hjerte skal være beskymret.

Det heter BESKYMRINGsmelding for en grunn, og da er man beskymret, syntes ikke du skall sende inn en beskymringsmelding uten og få mere innblikk av sitvasjonen bare fordi hun er anderledes og ikke A4...

Att 1 åringen skriker, kansje hun har kollik, hvem vet hva moren gjør for og roe henne... ville tatt en prat med moren først isteden for og gå bak ryggen, fårså sett ann ETTER du fortalte henne att du er beskymret... det er mitt råd ;)

Vondt verre?!? Det er snarere tvert om kanskje det som skal til for at barnevernet bruker ressurser på vedkommende familie. Det er ikke foreldrevern dette her, det er barnevern. :roll:

Og det heter bekymringsmelding nettopp fordi det er tilstrekkelig om man er bekymret, man trenger ikke håndfaste bevis - det er det heller ikke vår oppgave å finne dette, vi som er privatpersoner.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser for meg at dette kunne vært en situasjon som havnet i avisene. Der ungene ikke hadde blitt stelt, at det var totalt omsorgssvikt, der 1-åringen var funnet død pga den ikke hadde fått mat.

Da hadde dere nok sagt "At ingen meldte ifra før!", "naboene har hatt mange erfaringer med familien tidligere, men kontaktet ikke barnevernet". Det er jo slike ting som vi ofte har lest om tidligere, der BV ikke har blitt kontaktet og der hjelpen kom for sent.. Jeg er sikker på at naboer som TS har sittet og lurt på om de skal sende bekymringsmelding eller ei, men nettopp blitt overalt av folk her inne som sier at det ikke er grunn nok til å være bekymret.

Barn må man alltid holde både et ekstra øre og øye oppe for, så her synes jeg at de som ber TS om å ikke kontakte BV ikke helt forstår hva dere råder henne til. Det er barn det er snakk om. 4 barn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vondt verre?!? Det er snarere tvert om kanskje det som skal til for at barnevernet bruker ressurser på vedkommende familie. Det er ikke foreldrevern dette her, det er barnevern. :roll:

Og det heter bekymringsmelding nettopp fordi det er tilstrekkelig om man er bekymret, man trenger ikke håndfaste bevis - det er det heller ikke vår oppgave å finne dette, vi som er privatpersoner.

Helt riktig. Privatpersoner skal ikke etterforske! Det er ingen grunn til at TS skal undersøke saken før hun melder til barnevernet. Vi får inn bekymringsmeldinger på langt tynnere grunnlag enn det som blir fortalt i denne saken. Dette er tilstrekkelig informasjon til at barnevernet vil ta kontakt med mor, og da har kanskje TS hjulpet disse barna ut av en vanskelig/sårbar situasjon.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig skal du ringe!

Du er bekymret, jeg ble også bekymret.

Gi nå barnevernet mulighet for å sjekke ut at disse barna har det bra. Hvis ikke, så vil de tilby moren hjelp.

(Jeg fatter og begriper ikke hva det går av folk her, hvorfor er dere så redd barnevernet? Takler dere ikke helt foreldrerollen selv, eller?)

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Ts høres ut som en stalker ja.Høres litt for opptatt ut av naboen enn hva som sunt er....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble også bekymret nå. :-(

Såklart kan man ikke kreve av alle at de skal være perfekte mødre og husmødre, men det kan hende disse barna ikke har det så bra.

Kanskje mor er utslitt, og trenger en hjelpende hånd?

Jeg skulle ønske at det fantes noen andre å ringe til enn barnevernet. En instans som ikke hadde myndighet til å ta barna fra en, men som KUN har som oppgave å hjelpe til med rutinebygging i hjemmene til barna. Så ville terskelen vært mye lavere for foreldrene, både når det gjaldt å ta kontakt for å få hjelp, og å ta imot denne hjelpen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man skal alltid ringe. Så er det opp til barnevernet å avgjøre om inngripen virkelig er nødvendig eller om alt er ok.

Bra du minte meg på det. Jeg har funnet fram klasselista til poden og er i ferd med å jobbe meg gjennom den. :opplyser:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bra du minte meg på det. Jeg har funnet fram klasselista til poden og er i ferd med å jobbe meg gjennom den. :opplyser:

Bra! Jeg er seriøs når jeg sier at jeg håper du får gjort det. :)

Helt uten ironi, helt uten noe ondt i tankene. Jeg mener det. Ring!

Skrevet

Å kalle henne en stalker er drøyt, det er da på ingen måte snakk om overvåking. Skal man stemples som stalker bare fordi man får med seg hva naboene gjør? Det er vel ikke til å unngå å høre at naboen skriker, spiller musikk, ler hysterisk og at babyen gråter i flere timer. Å se at ei lita jente blir send i butikken alene.

TS; synes absolut du skal kontakte noen!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...