Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tenker vel at det er nettopp de som vet hvor jævlig det er som kan hjelpe andre, så jeg reagerer ikke så mye på det. Det er vel en stund siden dette programmet ble spilt inn, det kan ha skjedd mye på den tiden.

For å si det slik: jeg vil heller ha en som har opplevd det jeg har gått gjennom hvis jeg skal i terapi eller ha en coach, enn en som sitter og babler om noe de ikke har snøring på (eller noe de kun har lest i en bok).

Det unnskylder selvsagt ikke hennes situasjon, men jeg synes tross alt hun, og veldig mange andre som melder seg på disse programmene, er ganske tøffe som tør å stå fram. Om hun har lært av sine feil så er det jo kjempebra at hun faktisk kan lære bort noe til andre - nemlig å ikke gå i samme fella.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenker vel at det er nettopp de som vet hvor jævlig det er som kan hjelpe andre, så jeg reagerer ikke så mye på det. Det er vel en stund siden dette programmet ble spilt inn, det kan ha skjedd mye på den tiden.

For å si det slik: jeg vil heller ha en som har opplevd det jeg har gått gjennom hvis jeg skal i terapi eller ha en coach, enn en som sitter og babler om noe de ikke har snøring på (eller noe de kun har lest i en bok).

Det unnskylder selvsagt ikke hennes situasjon, men jeg synes tross alt hun, og veldig mange andre som melder seg på disse programmene, er ganske tøffe som tør å stå fram. Om hun har lært av sine feil så er det jo kjempebra at hun faktisk kan lære bort noe til andre - nemlig å ikke gå i samme fella.

Altså: det at hun har tatt tyren ved hornene og ryddet opp i økonomien er nettopp et bevis på at hun kan snu fastlåste mønstre.

Men det å slutte å røyke er lett. Det er forbløffende lett når du har den rette motivasjon. Denne damen har en veldig skakkjørt økonomi. Hun har ikke råd til røyk. Likevel klarer ikke coachen å motivere seg selv til røykekutt. Og det gir 0 poeng fra meg.

PS.: Jeg har sluttet å røyke flere ganger. De to siste gangene helt på egen hånd helt uten noen form for medisiner også. Jeg var røykfri i flere år før jeg ved "et uhell" festrøykte begge gangene. Nå har jeg snart vært røykfri i to år igjen og nå har jeg lært.

Skrevet

Fikk forresten noia av måten hun sa JA! hele tiden når andre snakket, til annethvert ord omtrent. Huff, slitsomt.

Men god hjelp hun fikk da, får bare ønske lykke til..

:hoho:

Vi satt her hjemme og fikk totalt noia av det samme vi og!

Skrevet

Akkurat det der med at hun ikke var sikker på om hun hadde momsplikt eller ei, kan være fordi virksomheten hennes lå i en gråsone. Enkelte ting er vanskelige å vite om skal momsbelegges, selv for skatteetaten.

Ellers er jeg enig i at det var irriterende når hun snakket i munnen på økonomene, men jeg tror det bare var fordi hun ville vise at hun var 100 % med.

Bra at hun fikk regnskapsfører, forresten, ellers tror jeg det ville ha blitt kaos. Hun virket som hun ikke forstod hva "bilag" var ;)

Skrevet (endret)

Altså: det at hun har tatt tyren ved hornene og ryddet opp i økonomien er nettopp et bevis på at hun kan snu fastlåste mønstre.

Men det å slutte å røyke er lett. Det er forbløffende lett når du har den rette motivasjon. Denne damen har en veldig skakkjørt økonomi. Hun har ikke råd til røyk. Likevel klarer ikke coachen å motivere seg selv til røykekutt. Og det gir 0 poeng fra meg.

PS.: Jeg har sluttet å røyke flere ganger. De to siste gangene helt på egen hånd helt uten noen form for medisiner også. Jeg var røykfri i flere år før jeg ved "et uhell" festrøykte begge gangene. Nå har jeg snart vært røykfri i to år igjen og nå har jeg lært.

Og jeg tviler ikke på at du synes det er lett, men hva du synes og andre er ikke det samme. Noen synes nok det er lettere enn andre. Min far sluttet på dagen han, og kunne festrøyke innimellom uten å få et sug etter røyk etterpå. Min mor derimot har prøvd flere ganger uten hell, hvor den siste gangen så var hun veldig motivert. Jeg sier ikke at hun ikke kan klare det, men det krever kanskje mer arbeid for å få det til.

Nå skal det jo sies, hun trapper jo ned røyken, og kanskje hun klarer å bli røykfri. Uansett, det viser jo at ingen er perfekte, og at selv coacher har sine "feil". Det kan jo egentlig være positivt, hun vet ihvertfall hva hun prater om hvis hun møter mennesker i samme situasjon. Jeg har personlig lettere for å tro og snakke med mennesker om ting jeg har opplevd hvis jeg vet de har slitt/sliter med det samme som jeg har gjort.

Endret av Yvonne
Skrevet

Enig med deg, Yvonne. Det er nok ikke lett å slutte å røyke for alle. Et menneske med feil er mye mer troverdig som coach enn et tilsynelatende "perfekt" menneske.

Gjest Spinell
Skrevet

Det som skremmer meg mest er faktisk at det går an å ha som levebrød å være "alternativcoach".

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Det som skremmer meg mest er faktisk at det går an å ha som levebrød å være "alternativcoach".

<sprøytalarm>

Helt enig.

Gjest Blondie65
Skrevet

Nå ser det ut som om både Harlekin og Yvonne gikk glipp av følgende vesentlige setning i mitt innlegg:

Det er forbløffende lett når du har den rette motivasjon.

Jeg har en kollega som har prøvd å slutte to ganger. Det varer helt til hun lar øyeblikkets trang overvinne sin langsiktige helsemessige tanke om å bli røykfri. Problemet er at man hører alle steder fra at en BØR slutte og at det er FOR DYRT osv - men inne i ens eget hode opererer en røyksugen jævel som kveler de gode argumentene.

Dette er sånt en coach bør vite. Vet ikke en coach dette - noe jeg dessverre betviler i dette tilfellet, hvordan skal hun da kunne hjelpe andre?

Og ja jeg er enig med Yvonne at det er lettere å bli inspirert av noen som har jobbet for å oppnå målene sine eller overvunnet store hindringer.

Denne coachen har ikke det og dermed blir det stryk fra meg.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det bra å ha erfaring med det man lærer bort, det skulle da bare mangle. Men hun hadde jobbet som coach lenge før hun selv lærte av disse problemene, og dermed, sine egne faglige metoder. Og lenge før hun overhodet begynte å ta tak i det hun visste meget godt var feil. Jeg ville ikke betalt for familieterapi hos en som fortsatt drev og banket kjerringa med den største selvfølge, for å si det sånn.

• Liker 2
Skrevet

Nå ser det ut som om både Harlekin og Yvonne gikk glipp av følgende vesentlige setning i mitt innlegg:

Jeg har en kollega som har prøvd å slutte to ganger. Det varer helt til hun lar øyeblikkets trang overvinne sin langsiktige helsemessige tanke om å bli røykfri. Problemet er at man hører alle steder fra at en BØR slutte og at det er FOR DYRT osv - men inne i ens eget hode opererer en røyksugen jævel som kveler de gode argumentene.

Dette er sånt en coach bør vite. Vet ikke en coach dette - noe jeg dessverre betviler i dette tilfellet, hvordan skal hun da kunne hjelpe andre?

Og ja jeg er enig med Yvonne at det er lettere å bli inspirert av noen som har jobbet for å oppnå målene sine eller overvunnet store hindringer.

Denne coachen har ikke det og dermed blir det stryk fra meg.

Jeg synes det var ganske tydelig at denne damen faktisk ikke ville slutte og røyke. Hele holdningen gjennomspeilet det. Hvorfor skal hun da måtte det? Jeg vet at det koster penger, men om hun klarer å betjene gjelden sin uten å måtte slutte og røyke, da må vel det være helt greit. Jeg tror hun er like bra coach for det.

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg synes det var ganske tydelig at denne damen faktisk ikke ville slutte og røyke. Hele holdningen gjennomspeilet det. Hvorfor skal hun da måtte det? Jeg vet at det koster penger, men om hun klarer å betjene gjelden sin uten å måtte slutte og røyke, da må vel det være helt greit. Jeg tror hun er like bra coach for det.

Jeg ville aldri mottatt råd om måloppnåelse av en person som selv ikke greier å oppnå egne mål. Hadde det vært noe hold i de rådene hennes kunne hun vel bare visualisert seg røykeslutt, hengt opp en tegning og vært ferdig slutta? Man oppnår jo det man ser for seg og snakker om, eller?

Gjest Blondie65
Skrevet

Men det var jo ikke det hun sa til Luksusfelle folkene, var det? Hun sa at hun skulle slutte.

Og jeg er helt enig i at hun verken var motivert for eller villig til å slutte.

Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Hun som var med i går er forresten søsteren til Anita Hegerland. Veldig spesiell hun som var med i går syns jeg! Lo godt da hun holdt på med disse tankekartene sine :)

Skrevet

Herregud, som han bruker penger........... :daane:

Ja, og han hadde 100.000 kr i banken men og bruke dem på og betale noen regninger.... Nei det hadde han virkelig ikke tenkt på.

Dust!

Skrevet

Ah, jeg elsker luksusfellen! Føles litt slemt å la seg underholde av andres uføre, men trøster meg med at de får god hjelp :)

Skrevet

Akkurat slått på..... Men skulle de ikke vise en epiosde med et par som hadde gjeld i Norge, Danmark og Island????

Gjest Krizzy
Skrevet

Akkurat slått på..... Men skulle de ikke vise en epiosde med et par som hadde gjeld i Norge, Danmark og Island????

Jeg slo på litt over ni, og jeg stusset over akkurat det samme. Det episoden stemte ikke overens med reklamen.

Skrevet

De som har gjeld i flere land, skal være med neste gang i følge det som ble vist etter programmet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...