AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #101 Skrevet 7. mars 2011 Herregud. Så råtne de er mot deg og samboeren din bare lar de holde på? Sånn der kunne jo knekke den sterkeste. Det der ville jeg ikke kalle hersketeknikk, men ren og skjær trakassering. ja... jeg trodde, og har alltid sett på meg selv som veldig sterk. Trodde ikke at slike ting kom til å ha så stor innvirkning på meg. Men mens jeg trodde at jeg hadde full kontroll og kunne fikse situasjonen, så kom sannheten snikende opp på meg. Jeg hadde sluttet i jobben, trente ikke lenger, traff sjelden venner, det som tidlgere gledet meg ga meg ikke spesielt med glede lenger. Klarte ikke komme meg på skolen og gjøre det som krevdes av meg der..... Jeg hadde rett og slett blitt deprimert... Vips, så sto jeg der... og jeg kjente ikke igjen meg selv lenger... prikken over i`en var samboer som kritiserte meg for dette, påpekte at jeg hadde blitt "lubben", og at jeg "ikke gjorde noen ting lenger", "du er ikke jenten jeg ble sammen med, tror ikke jeg gidder dette". Om det er hersketeknikker, mobbing, trakassering, eller pur ond manipulering, ikke vet jeg. Men jeg stoler den dag i dag ikke på disse menneskene, og jeg sliter med å være like åpen som før mot andre også... De tingene jeg listet opp i innlegget over var bare en brøkdel... Listen er så lang jeg har sikkert glemt halvparten av dritten jeg har blitt, og fortsatt blir utsatt for. Den ene av de har spredt løgner om meg til familien og til det som var min omgangskrets, og hun var den som blocket meg først fra facebook, plutselig fulgte de 3 andre etter. Jeg har verken nevnt dette eller hengt meg opp i det. Men hun forventer fortsatt at jeg skal skysse henne hit og dit, og ikke minst passe barnet hennes, eller hjelpe til med henting eller handling... Og siden jeg ikke vil lage bråk med min samboer, så sier jeg ja... Og håper på at en dag så blir alle sammen voksne og hyggelige og jeg blir likt for den jeg er.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #102 Skrevet 7. mars 2011 Min samboer bruker ord og setningner som for meg føles feil, men vet ikke om det er jeg som overreagerer eller om det er vanlig å snakke slik til folk. Om jeg tar opp noe, eller stiller et spørsmål, som for meg virker aldri så uskyldig. eks: Har du noen fotballplaner denne helgen? Reksjon: Må du starte nå igjen - du starter alltid - nåh, prøver du å ødelegge stemningen nå igjen - du skal alltid starte noe i slikt og slikt tilfelle (tid på døgnet, dag i uken, klokkeslett, årstid) i en diskusjon/krangle: nå er jeg irritert, klapp igjen Jeg :jammen, jeg er ikke sur eller sint, vil bare vi skal snakke rolig h*n: klarer du ikke holde kjeft?!?! Jeg: jooo... H*n: Ser du!?!?!? du klarer faen ikke respektere en dritt jeg sier. Du bare durer på og driter i det jeg sier. Kom deg vekk fra meg!!! Du gjør meg kvalm Jeg: jammen.... hva skjedde? skjønner ikke hva som nettopp skjedde her? H*n: jeg klikker snart på deg. Orker ikke være sammen med deg lenger!! Jeg pakker tingene mine! Vet ikke om jeg gidder dette! (pakker sammen noen eiendeler på sengen, dytter meg vekk, finner nøkler og smeller med døren - svarer ikke på telefonen på mange timer, men sender mld med: den og den kommentaren satt, ser ikke bra ut dette her) eller en diskusjon om noe helt annet ender stort sett med kritikk av meg, der jeg gjør noe for lite, eller for mye, det er irriterende - ofte så er dette noe som andre har påpekt til han/henne, men nekter å si hvem det er. Kommer kun med vage uttaleser. Andre eksempel er å liste opp 4 fine/positive ting, men en skikkelig negativ fæl ting i tillegg. når jeg da reagerer på den negative tingen, så hever han stemmen og gjør det som kan kalles klikking å skriker at jeg gjengir ikke ting riktig, og at "er du helt teit eller!". Alltid med mye volum, slenge ting fra seg, veive med armene, overdrivelser, dra opp gamle ting, si at jeg er egosistik/selvsentrert, eller nevrotisk som kun fokuserer på den negative tingen som ble nevnt... h*n er den klassiske, så snill og flott og hærlig ellers........... blir jeg manipulert eller?
Gjest ΑΒΡΑΣ&# Skrevet 7. mars 2011 #103 Skrevet 7. mars 2011 Alle benytter seg av herkseteknikker i større eller mindre grad, men hvor bevisst er man sitt eget grums er en annen sak, det er visse ting ingen vil se og det er vel her hersketeknikker er mest effektive. Enten så manipulerer man ens selvbilde ved å la andre delta i løgnen eller så oppgir man egoet og kanskje forstår ens surrealistiske drømmer. Den verste teknikken jeg utsetter meg selv for er rettferdighet, en standard som er klin umulig å oppnå uten stigmata og jeg blør. Den teknikken å kunne blø er det verste som man kan påføre et annet menneske, for med ett er det bare ens egen smerte som gjelder og man ser intet annet, ikke engang ens drømmer er annet enn fremmede. Du er en fremmed, en inntrenger som må støtes ut og slikt volder en enorme smerter.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 7. mars 2011 #104 Skrevet 7. mars 2011 ja... jeg trodde, og har alltid sett på meg selv som veldig sterk. Trodde ikke at slike ting kom til å ha så stor innvirkning på meg. Men mens jeg trodde at jeg hadde full kontroll og kunne fikse situasjonen, så kom sannheten snikende opp på meg. Jeg hadde sluttet i jobben, trente ikke lenger, traff sjelden venner, det som tidlgere gledet meg ga meg ikke spesielt med glede lenger. Klarte ikke komme meg på skolen og gjøre det som krevdes av meg der..... Jeg hadde rett og slett blitt deprimert... Vips, så sto jeg der... og jeg kjente ikke igjen meg selv lenger... prikken over i`en var samboer som kritiserte meg for dette, påpekte at jeg hadde blitt "lubben", og at jeg "ikke gjorde noen ting lenger", "du er ikke jenten jeg ble sammen med, tror ikke jeg gidder dette". Om det er hersketeknikker, mobbing, trakassering, eller pur ond manipulering, ikke vet jeg. Men jeg stoler den dag i dag ikke på disse menneskene, og jeg sliter med å være like åpen som før mot andre også... De tingene jeg listet opp i innlegget over var bare en brøkdel... Listen er så lang jeg har sikkert glemt halvparten av dritten jeg har blitt, og fortsatt blir utsatt for. Den ene av de har spredt løgner om meg til familien og til det som var min omgangskrets, og hun var den som blocket meg først fra facebook, plutselig fulgte de 3 andre etter. Jeg har verken nevnt dette eller hengt meg opp i det. Men hun forventer fortsatt at jeg skal skysse henne hit og dit, og ikke minst passe barnet hennes, eller hjelpe til med henting eller handling... Og siden jeg ikke vil lage bråk med min samboer, så sier jeg ja... Og håper på at en dag så blir alle sammen voksne og hyggelige og jeg blir likt for den jeg er. Ærlig talt men det høres ut som samboeren din er med på dette
Gjest BettyBoop28 Skrevet 7. mars 2011 #105 Skrevet 7. mars 2011 Min samboer bruker ord og setningner som for meg føles feil, men vet ikke om det er jeg som overreagerer eller om det er vanlig å snakke slik til folk. Om jeg tar opp noe, eller stiller et spørsmål, som for meg virker aldri så uskyldig. eks: Har du noen fotballplaner denne helgen? Reksjon: Må du starte nå igjen - du starter alltid - nåh, prøver du å ødelegge stemningen nå igjen - du skal alltid starte noe i slikt og slikt tilfelle (tid på døgnet, dag i uken, klokkeslett, årstid) i en diskusjon/krangle: nå er jeg irritert, klapp igjen Jeg :jammen, jeg er ikke sur eller sint, vil bare vi skal snakke rolig h*n: klarer du ikke holde kjeft?!?! Jeg: jooo... H*n: Ser du!?!?!? du klarer faen ikke respektere en dritt jeg sier. Du bare durer på og driter i det jeg sier. Kom deg vekk fra meg!!! Du gjør meg kvalm Jeg: jammen.... hva skjedde? skjønner ikke hva som nettopp skjedde her? H*n: jeg klikker snart på deg. Orker ikke være sammen med deg lenger!! Jeg pakker tingene mine! Vet ikke om jeg gidder dette! (pakker sammen noen eiendeler på sengen, dytter meg vekk, finner nøkler og smeller med døren - svarer ikke på telefonen på mange timer, men sender mld med: den og den kommentaren satt, ser ikke bra ut dette her) eller en diskusjon om noe helt annet ender stort sett med kritikk av meg, der jeg gjør noe for lite, eller for mye, det er irriterende - ofte så er dette noe som andre har påpekt til han/henne, men nekter å si hvem det er. Kommer kun med vage uttaleser. Andre eksempel er å liste opp 4 fine/positive ting, men en skikkelig negativ fæl ting i tillegg. når jeg da reagerer på den negative tingen, så hever han stemmen og gjør det som kan kalles klikking å skriker at jeg gjengir ikke ting riktig, og at "er du helt teit eller!". Alltid med mye volum, slenge ting fra seg, veive med armene, overdrivelser, dra opp gamle ting, si at jeg er egosistik/selvsentrert, eller nevrotisk som kun fokuserer på den negative tingen som ble nevnt... h*n er den klassiske, så snill og flott og hærlig ellers........... blir jeg manipulert eller? Manipulert? Jeg kaller det psykisk terror.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2011 #106 Skrevet 8. mars 2011 Hvor går grensen mellom mobbing og hersketeknikk egentlig? Eller er dette egentlig det samme?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #107 Skrevet 14. mars 2011 Kan ikke hersketeknikk være lik mobbing da? Dersom det foregår systematisk og over tid. Jeg har opplevd å komme på arbeidsplassen min og være fratatt de fleste av arbeidsoppgavene mine samt den selve fysiske arbeidsplassen. Ble plassert på det dårligste stedet. Vedkommende sørget for å ha fri den dagen slik at jeg ikke kunne ta det opp med ham. Senere fikk jeg kritikk for å jobbe overtid. Vedkommende kom inn til meg litt etter ordinær arbeidstid. Dette gjaldt en arbeidsoppgave som var min som gjorde at alle andre måtte ut av datasystemet. Ergo så valgte jeg å gjøre det etter ordinær arbeidstid for å ikke belaste alle de andre. Fikk aldri overtidsbetalt heller. Dette er mobbing på høyt plan ved bruk av hersketeknikk. Jeg har vært syk en stund og sliter med konsentrasjonen. Kjæresten hevder at jeg har sagt dette og hint. Ting jeg VET jeg ikke har sagt for det strider mot det jeg er og min person. Siden jeg husker litt dårlig så er det vanskelig å motbevise. Dette blir brukt "mot" meg og jeg pleier å fleipe det bort med at han kan jo påstå alt. Dette er hersketeknikk, men ikke mobbing.
waco Skrevet 14. mars 2011 #108 Skrevet 14. mars 2011 Alle kan finne eksempler på at de har vært utsatt for herketeknikker. Det handler bare om å aldri si ifra og lete godt i hukommelsen. Så kommer hersketeknikkene man har blitt utsatt for i livet løpenede som perler på en snor. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #109 Skrevet 14. mars 2011 Du sier noe der, Waco. Hersketeknikker har vi alle opplevd og muligens brukt? Hersketeknikker spenner seg fra en liten ting til noe stor over tid.
waco Skrevet 15. mars 2011 #110 Skrevet 15. mars 2011 Sant det. Man er ganske naiv og uerfaren dersom man aldri har opplevd hersketeknikker. Da kan man ikke ha snakket med særlig mange mennesker i løpet av sitt liv. Alle autoritære formynderpersoner må bruker hersketeknikker, hvis ikke hadde ingen hatt noen respekt for dem. 1
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2011 #111 Skrevet 23. mars 2011 Rasisme: Kalleord,klengenavn som går på hudfarge enten det går på hvor "mørk" eller "blek" personen er.Orker ikke ramse opp eksempler på stygge klengenavn. Dette går vel over i trakkasering og bør politianmeldes. Til dere som bedriver dette: jeg oppfordrer folk til å politianmelde dere.Rasisme er alvorlig fordi det rammer uskyldige.Ofte på en grusom måte. Rasismekortet:Forferdelig og motbydelig teknikk som virkelig spytter på minnet til de som har blitt utsatt for rasistiske/nazistiske drap og er derfor et hån mot de som opplever virkelig rasisme. Rasismekortbrukere slenger gjerne rasistbeskyldninger med klisjeer av typen: "det er bare fordi jeg er fra...,"det er bare fordi jeg ser utenlandsk ut", "du snakker så sakte til meg fordi jeg ikke ser norsk ut ifølge deg"(Hallo!!!! Kanskje dialekten til rasismekortbrukeren er så uforståelig at den faktisk høres utenlandsk ut? Eks svensk,dansk,kurdisk,somalisk whatever? Enkelte norske dialekter er jo fullstendig uforsåelige.Hvorfor ikke ta hensyn? Jeg snakker en ganske bred dialekt selv ,men tar da hensyn til andre mennesker dersom de ikke skjønner en dritt av hva jeg sier? Har virkelig sansen for dannede folk som snakker bokmål. Eller kanskje blir rasismekortbrukeren snakket saaaaakte til fordi rasismekortbrukeren virker litt treg/ikke helt oppegående i hjernen sin?? Kanskje rasismekortbrukeren henger sammen med veldig spesielle folk som har for vane å snakke sakte til andre? Dersom jeg går og handler i en butikk hvor innehaveren/eller den som sitter i kassa er utenlandsk så snakker jeg da ikke saaaakte til personen når jeg bestiller ? Har da aldri opplevd og ikke bli forstått når jeg snakker med oppegående mennesker? Jeg sitter da for faen ikke og snakker saaakte til den utenlandske legen med såkalt mørk hudfarge på f.eks legevakta eller legekontoret? Jeg snakker da ikke saaakte til adopterte med norsk navn? Til dere som bedriver dette:jeg oppfordrer folk til å politianmelde dere.Rasismebeskyldninger er alvorlig og kan stigmatisere helt grunnløst.
Gjest Katten. Skrevet 23. mars 2011 #112 Skrevet 23. mars 2011 Også har vi de som kaller enhver person, som sier noe negativt om folk fra andre land, rasister. 1
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2011 #113 Skrevet 23. mars 2011 Også har vi de som kaller enhver person, som sier noe negativt om folk fra andre land, rasister. Dersom det negative som sies eller gjøres går på personens etnisitet eller hudfarge er det rasistisk. Dersom det negative går ut på at du bare misliker personen fordi vedkommende har stygt ansikt,og/ eller motbydelige personlighetstrekk så har det ingenting med rasisme og gjøre.Det kan naturligvis kalles mobbing,men rasismebeskyldningene bør holdes utenfor i sånne tilfeller. Det finnes intelligente, etisk bevisste ,pene og vakre mennesker med alle slags hudfarger,etnisiteter og opprinnelser.Dessverre finnes det stygge r***høl blant alle hudfarger og etnisiteter også.En stor del av disse høla er rasister og rasismekortbrukere.
Gjest Katten. Skrevet 23. mars 2011 #114 Skrevet 23. mars 2011 Så om jeg tenker meg om to ganger før jeg går inn i en mørk bakgate fult av somalier, så er jeg rasist? Det er forskjell på fremmedfrykt, rasisme og naturlig skepsis. Når jeg møter folk fra ikke-vestlige land, er jeg alltid litt mer på vakt enn normalt. Da man har forskjellige kulturelle bakgrunner, og dermed forskjellige verdier, vet man aldri hvordan motparten reagerer i situasjoner. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #115 Skrevet 23. mars 2011 Jeg har en mannlig kompis, nå ekskompis, som er ekspert på å fortelle meg at ALLE sammen synes jeg er sånn og sånn og mener ditt og datt om meg til enhver tid Spesielt om vi har vært ute på den lokale puben, og jeg snakker med flere andre jeg kjenner, kjentfolk som man normalt treffer på slike plasser, så får jeg høre dagen etter at "ALLE synes du oppfører deg dårlig" osv.. Har fått opptil 30 lange brev på FB fra han om dette Det skal nevnes at han har vært sykelig besatt av meg i flere år, og gjør alt han kan for å psyke meg ned og herske over meg. Tror sikkert han skårer big time, da..... Ekkel fyr, men det svir litt selv om jeg driker små mengder alkohol og har kontroll på alt jeg gjør og sier! Og disse beskyldningene er grunnløse. Men han blir sint hvis jeg ikke gir han nok oppmerksomhet om jeg treffer han ute.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2011 #116 Skrevet 23. mars 2011 Så om jeg tenker meg om to ganger før jeg går inn i en mørk bakgate fult av somalier, så er jeg rasist? Det er forskjell på fremmedfrykt, rasisme og naturlig skepsis. Når jeg møter folk fra ikke-vestlige land, er jeg alltid litt mer på vakt enn normalt. Da man har forskjellige kulturelle bakgrunner, og dermed forskjellige verdier, vet man aldri hvordan motparten reagerer i situasjoner. Du kan bli slått ned av en gal person fra Norge eller en gal person fra Somalia dersom du henger i bakgater på kvelden vettu ,da er det mye rart ute.....Sier vel mere om deg enn alle "fremmede" i Norge dersom du reker ute uten mål og mening.Opplevde at en eks ble grovt stigmatisert når han var på utkikk etter bolig.Han er norskadoptert,men ser ikke norsk ut.Vil ikke spesifisere mere pga identifisering.Gamla var sikkert nærmere nitti år ,men det var uansett ikke noe hyggelig.Har du naturlig skepsis til alle som ikke er lyse i huden?Opprettet tråd som endte på generell debatt om dette ,men den ble ødelagt av folk med "fremmed"frykt og en rasismekortbruker.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2011 #117 Skrevet 23. mars 2011 Så om jeg tenker meg om to ganger før jeg går inn i en mørk bakgate fult av somalier, så er jeg rasist? Det er forskjell på fremmedfrykt, rasisme og naturlig skepsis. Når jeg møter folk fra ikke-vestlige land, er jeg alltid litt mer på vakt enn normalt. Da man har forskjellige kulturelle bakgrunner, og dermed forskjellige verdier, vet man aldri hvordan motparten reagerer i situasjoner. Husker du den fæle saken (tror det var Holmlia) for cirka 10 år siden? Denne gutten ble utsatt for litt "fremmedfrykt" fordi han ikke så vestlig ut... Fy faen.... Disse morderene har like mye verdi som Baneheiadrapsmennene.... Selv om jeg ikke liker rasismekortbrukere så betyr det ikke at jeg liker rasisme.....
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2011 #118 Skrevet 23. mars 2011 Jeg opplever ikke hersketeknikker i noen særlig grad. Kanskje det betyr at jeg er en litt tøff person? Da jeg leste innlegget til hun som blir manipulert av kjæresten, og han ber henne klappe igjen, stusset jeg litt over måten hun svarte på. Synes hun er veldig ydmyk overfor en person som har bedt henne klappe igjen. Jeg ville nok reagert helt annerledes, og for det første sagt at slik snakker du ikke til meg. Og jeg ville satt han på plass. Dere som er ofre for slike manipulatorer, bør kanskje bli litt tøffere? Man blir behandlet slik som man lar seg behandle, som kjent.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #119 Skrevet 23. mars 2011 Hersketeknikker er vanskelig å ikke være utsatt for, det jeg lurer på er hva er beste måten å håndtere det på?
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2011 #120 Skrevet 23. mars 2011 Hersketeknikker er vanskelig å ikke være utsatt for, det jeg lurer på er hva er beste måten å håndtere det på? Virker helt umulig å håndtere det.Man kommer gjerne på det etter at man har vært utsatt for det.Noen ganger like etter hendelsen.Andre ganger kan man ikke se det før år etterpå.Uansett er det gjerne forsent å si ifra fordi settingen/anledningen ikke er der lenger. Det er aldri forsent på Kg da.Med mindre tråden slettes.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå