waco Skrevet 6. mars 2011 #21 Skrevet 6. mars 2011 Fordi det var meg som postet og av en eller annen grunn ble det anonymt... og det går ikke an å endre. =( 1
Gjest ts lei Skrevet 6. mars 2011 #22 Skrevet 6. mars 2011 Fordi det var meg som postet og av en eller annen grunn ble det anonymt... og det går ikke an å endre. =( Det var rart. Skjønner at du er veldig lei deg nå.
Gjest bøh Skrevet 6. mars 2011 #23 Skrevet 6. mars 2011 De fem hersketeknikkerFra Wikipedia, den frie encyklopediGå til: navigasjon, søk Begrepet De fem hersketeknikker betegner fem hersketeknikker som ble identifisert av professor Berit Ås i 1979 som et sett grunnleggende hersketeknikker, brukt av menn mot kvinner, for eksempel i debattsituasjoner. Selv om de opprinnelig ble omtalt i tilfeller hvor de ble brukt av menn mot kvinner, forekommer de også i andre forhold som menn mot menn, kvinner mot kvinner, og kvinner mot menn. Ås står bak identifiseringen av «de fem hersketeknikkene», men begrepet herskerteknikk er tidligere blitt brukt i debatt og forskning, blant annet av Ingjald Nissen som identifiserte ni herskerteknikker, blant dem paralleller til de fem omtalt av Ås. [1] Berit Ås' definisjon av de fem hersketeknikkene [rediger](generalisert) Usynliggjøring Usynliggjøring foregår når individer blir bortglemt, forbigått eller «overkjørt». Latterliggjøring Latterliggjøring foregår når individers innsats blir hånet, ledd av eller sammenlignet med dyreatferd. Tilbakeholdelse av informasjon Tilbakeholdelse av informasjon foregår når individ av gruppe A, som en selvfølgelighet, henvender seg til andre individer av gruppe A, og individer av gruppe B ikke gis informasjon Fordømmelse uansett hva du gjør Enten er du for passiv, eller så er du for pågående. Også kalt dobbelstraffing. Påføring av skyld og skam Påføring av skyld og skam skjer gjennom latterliggjøring, ydmykelser, blottstillelse og ærekrenking.
Gjest tarzan Skrevet 6. mars 2011 #24 Skrevet 6. mars 2011 Skulle ikke du ha eksempler på hersketeknikker og hvordan man avslører dem? Å være respektløs med mennesker man prater med er et eksempel på hersketeknikker. Du er jo faen meg herskern sjøl jo? Spydig og motbydelige svar, alle skjønner jo at du er mobberen og ikke offeret i samtaler. hvor gamle er dere ? 4 år ? 1
Gjest ts lei Skrevet 6. mars 2011 #25 Skrevet 6. mars 2011 Ja, jeg har opplevd det mange ganger, i alle slags situasjoner. Og jeg har også blitt gjort oppmerksom på at jeg har brukt hersketeknikker selv, ubevisst. Dette er ikke noe psykopattriks, men kan utføres av alle, både bevisst og ubevisst. Jeg satt pris på å bli fortalt at det jeg gjorde kunne oppfattes som en herskerteknikk, da blir man bevisst på det og kan jobbe med det. Selv sier jeg stort sett ikke i fra, da det lett også kan brukes som en hersketeknikk Hva slags hersketeknikk brukte du ettersom folk følte for å si ifra til deg?
chikako Skrevet 6. mars 2011 #26 Skrevet 6. mars 2011 Hva slags hersketeknikk brukte du ettersom folk følte for å si ifra til deg? Det er vel bare umyndiggjøring jeg har blitt gjort oppmerksom på, tror jeg.
Gjest ts lei Skrevet 6. mars 2011 #27 Skrevet 6. mars 2011 Det er vel bare umyndiggjøring jeg har blitt gjort oppmerksom på, tror jeg. Hvordan skjedde det? Du kan godt anonymisere hendelsen dersom du ikke vil bli gjenkjent av den du brukte teknikken mot. Ønsker bare en konstruktiv debatt om dette.Samt og gjenkjenne teknikken dersom jeg har blitt eller vil bli utsatt for den i fremtiden. Det er mange som gjør dette bevisst selv om du muligens gjorde det ubevisst.
chikako Skrevet 6. mars 2011 #28 Skrevet 6. mars 2011 (endret) Hvordan skjedde det? Du kan godt anonymisere hendelsen dersom du ikke vil bli gjenkjent av den du brukte teknikken mot. Ønsker bare en konstruktiv debatt om dette.Samt og gjenkjenne teknikken dersom jeg har blitt eller vil bli utsatt for den i fremtiden. Det er mange som gjør dette bevisst selv om du muligens gjorde det ubevisst. Vi hadde en diskusjon rundt noe, og jeg følte at flere av bidragene ikke var relevant for det vi diskuterte, og avfeide dem bare. Samtidig omtalte jeg debatantene som kom med innlegget med nedsettende ord, og beskyldte dem for å ha en bakenforliggende agenda. Endret 6. mars 2011 av chikako
Antlers Skrevet 6. mars 2011 #29 Skrevet 6. mars 2011 Er ikke en av hovedreglene at man skal holde seg til trådens tema da? Du er kanskje ikke så nøye på det? Nei, jeg er nok ikke så veldig nøye på det, men her har faktisk alle holdt seg til trådens tema. Du har dessverre ikke rett til å bestemme nøyaktig hvordan andre skal formulere svaret sitt. Om det er svært viktig for deg at vi skal følge dine regler, kan jeg godt svare akkurat slik du la opp til i ditt første innlegg. Hvilke teknikker har du opplevd? Hvordan ble teknikken utført? Latterliggjøring, uthenging og ignorering. Ifra hvem? Fra ts lei Hvor? I tråden "Hvilke hersketeknikker har du opplevd?" her på KG. Sa du ifra? I såfall hvordan? Dersom du ikke sa ifra: Hvorfor? Ja, jeg påpekte at ts lei selv var et godt eksemple på en som bruker hersketeknikk. Spiller ingen rolle hvem som utøvde det mot deg. Om det var butikkdama,noen i helsevesenet,sjefen,typen,"venninna",nær familie,slektning, en tilfeldig på gata,i køen eller hvorsomhelst. Dersom du ikke har opplevd det selv,har du isåfall sett andre bli utsatt? Ja, blant annet flere ganger i denne tråden. 11
Gjest ts lei Skrevet 6. mars 2011 #30 Skrevet 6. mars 2011 Du synes at det var galt av meg at jeg brukte herketeknikker tilbake når Waco brukte grove hersketeknikker mot meg? Kan du spesifisere litt mere og ikke bare komme med påstander? Kan jeg ikke få lov til å ignorere innlegg som jeg oppfatter som støtende? Er det alltid herketeknikk å ignorere? Dersom et mobbeoffer ignorerer sin mobber eller tar igjen benytter mobbeofferet seg da av hersketeknikk? Fint at du avslører hvor du hører hjemme. Det skinner veldig igjennom. Er forøvrihg enig i at det har fremkommet hersketeknikk i tråden.Du prøver i hvertfall så godt du kan.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2011 #31 Skrevet 6. mars 2011 Hvilke teknikker har du opplevd? Hvordan ble teknikken utført? Ifra hvem? Hvor? Sa du ifra? I såfall hvordan? Dersom du ikke sa ifra: Hvorfor? Spiller ingen rolle hvem som utøvde det mot deg. Om det var butikkdama,noen i helsevesenet,sjefen,typen,"venninna",nær familie,slektning, en tilfeldig på gata,i køen eller hvorsomhelst. Dersom du ikke har opplevd det selv,har du isåfall sett andre bli utsatt? Av deg, TS. Du øper ingenting om deselv, vi aeikke hvem du er, og likevel spør du folk om den mest intime ting, uten å gi noe tilbake selv. Det er herkseteknikk, du utnytter andre her. 2
Gjest ts lei Skrevet 6. mars 2011 #32 Skrevet 6. mars 2011 Vi hadde en diskusjon rundt noe, og jeg følte at flere av bidragene ikke var relevant for det vi diskuterte, og avfeide dem bare. Samtidig omtalte jeg debatantene som kom med innlegget med nedsettende ord, og beskyldte dem for å ha en bakenforliggende agenda. Men hva om de hadde en bakenforliggende agenda da? Kanskje det var du som ble umyndiggjort i diskusjonen og at du derfor svarte tilbake med samme mynt? Dersom de pepret det du kom med med svada og dersom det skinte igjennom at dette var personer som ofte umyndiggjør andre så må du vel få lov å forsvare deg? Var det flere som rottet seg sammen mot deg da eller? Ikke ta det så tungt.Føler med deg.Stakkars deg.
Antlers Skrevet 6. mars 2011 #33 Skrevet 6. mars 2011 Du synes at det var galt av meg at jeg brukte herketeknikker tilbake når Waco brukte grove hersketeknikker mot meg? Kan du spesifisere litt mere og ikke bare komme med påstander? Kan jeg ikke få lov til å ignorere innlegg som jeg oppfatter som støtende? Er det alltid herketeknikk å ignorere? Dersom et mobbeoffer ignorerer sin mobber eller tar igjen benytter mobbeofferet seg da av hersketeknikk? Fint at du avslører hvor du hører hjemme. Det skinner veldig igjennom. Er forøvrihg enig i at det har fremkommet hersketeknikk i tråden.Du prøver i hvertfall så godt du kan. Jeg synes det blir usaklig å bestemme hvem som får lov til å svare i en tråd, hvordan de skal svare, samt å sørge for at det det blir feil svar uansett hva de sier. Eksempel: Noen svarer på noe som angår temaet, og du sier svaret er feil fordi det ikke falt i smak. Personen forsøker i et nytt innlegg å forklare hva vedkommende mente, og da er det plutselig mobbing. Personen kommer med nok et innlegg, og da forteller du at vedkommende skal ignoreres heretter. Du kan ignorere hvem du vil, men ikke uten å bli beskyldt for hersketeknikk når du navngir de som (ifølge deg) ikke har bra nok svar. Det går fint an å ignorere uten at det er hersketeknikk. Mobber/mobbeoffer-situasjonen kommer helt an på settingen. Det er ikke nødvendigvis hva man sier eller gjør som avgjør om det er hersketeknikk, men måten det blir sagt eller gjort på. Takk for at du plasserte meg, forresten. Det var godt å komme seg inn i båsen igjen. Jeg forsøker på ingen måte å bruke hersketeknikk, men regner med at jeg gjør det ubevisst av og til. Kan du påpeke hvor og hvordan jeg har brukt hersketeknikk i denne tråden? Kunne vært interessant å se. Det er jo ganske opplagt at dette er noe man først og fremst legger merke til når andre benytter seg av det. 4
chikako Skrevet 6. mars 2011 #34 Skrevet 6. mars 2011 Henger meg på Antlers og etterlyser konkrete eksempler på at jeg har opptrådd som du påstår, Ts. Det har jeg forøvrig gjort før, men jeg ble visst usynliggjort 1
Gjest ts lei Skrevet 6. mars 2011 #35 Skrevet 6. mars 2011 Av deg, TS. Du øper ingenting om deselv, vi aeikke hvem du er, og likevel spør du folk om den mest intime ting, uten å gi noe tilbake selv. Det er herkseteknikk, du utnytter andre her. Jeg aner vel ikke hvem som svarer heller? Regner med at de fleste anonymiserer hendelsen når de svarer.Skal det bli forbudt å lage tråder om emner da eller? Har ikke de fleste nick her inne eller mener du at det er debattantenes virkelige navn? Er det intimt å spørre om noen har vært utsatt for hersketeknikk? Er det det mest intime man kan spørre om på kvinneguiden? Synes du det burde bli forbudt å avsløre hersketeknikker?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #36 Skrevet 6. mars 2011 Jeg er ganske ferskt medlem her inne. Har vært inne og lest en del tråder tidligere som gjest og har vært imponert over spennende diskusjoner saklighet og takhøyde. Denne tråden så jeg at ble opprettet tidligere i dag og gledet meg til å lese innlegg når jeg nå fikk tid for det er et viktig og aktuelt tema. Det er veldig ubehagelig å utsettes for hersketeknikker, men finnes også gode råd for å kunne ta kontroll over situasjonen.. Hvor ble den gode debatten av her inne? Takk for godt innlegg "bøh" det konkretiserte kanskje i forhold til en del av de som anklaget for hersketeknikker, og takk for et godt forsøk på å starte en debatt til TS. Ut fra mine tolkninger, uten å kjenne noen her inne, har du i tråden her vært utsatt for: Fordømmelse uansett hva du gjør Påføring av skyld og skam Påføring av skyld og skam skjer gjennom latterliggjøring, ydmykelser, blottstillelse og ærekrenking. Mulig flere også?? Selv om det nok har vært veldig ubehagelig så er det jo gode eksempler ;-)
Gjest ts lei Skrevet 6. mars 2011 #37 Skrevet 6. mars 2011 Jeg er ganske ferskt medlem her inne. Har vært inne og lest en del tråder tidligere som gjest og har vært imponert over spennende diskusjoner saklighet og takhøyde. Denne tråden så jeg at ble opprettet tidligere i dag og gledet meg til å lese innlegg når jeg nå fikk tid for det er et viktig og aktuelt tema. Det er veldig ubehagelig å utsettes for hersketeknikker, men finnes også gode råd for å kunne ta kontroll over situasjonen.. Hvor ble den gode debatten av her inne? Takk for godt innlegg "bøh" det konkretiserte kanskje i forhold til en del av de som anklaget for hersketeknikker, og takk for et godt forsøk på å starte en debatt til TS. Ut fra mine tolkninger, uten å kjenne noen her inne, har du i tråden her vært utsatt for: Fordømmelse uansett hva du gjør Påføring av skyld og skam Påføring av skyld og skam skjer gjennom latterliggjøring, ydmykelser, blottstillelse og ærekrenking. Mulig flere også?? Selv om det nok har vært veldig ubehagelig så er det jo gode eksempler ;-) Takk skal du ha. Fikk svar på en litt anderledes måte enn forventet ja.
chikako Skrevet 6. mars 2011 #38 Skrevet 6. mars 2011 Jeg sitter igjen med en dårlig følelse nå, og angrer på at jeg i det hele tatt svarte i denne tråden. Jeg følte at mitt bidrag kunne være konstruktivt for debatten, ettersom det kan hjelpe å vite at overtramp kan begås uten at personen bevisst manipulerer den som blir utsatt for hersketeknikken. I stedet ble jeg rett og slett gått til angrep på, og føler meg rett og slett kraftig overkjørt. Forsøkene mine på å forklare ble også møtt med avfeielser og beskyldninger, og nå har jeg nesten dårlig samvittighet fordi jeg svarte her i første omgang. Noe som er klassiske måter å reagere på når man blir utsatt for hersketeknikker, men det føles like fordømt ille likevel. 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #39 Skrevet 6. mars 2011 Jeg er i en litt spesiell mellomlederstilling og vi er flere som opplever hersketeknikker fra leder over. Noen eksempler: Tilbakeholdelse av informasjon: Vi var en stor gruppe (30) som skulle ha en dag med prosess i forhold til omorganisering. De aller fleste hadde fått spørsmålene i forkant sammen med beskjed om å ta med pc til møtet. For hvert tema skulle det først skrives noe og så legges frem muntlig for gruppa. Denne gangen var det min tur, sikkert fordi jeg kunne komme med ubahagelige svar i denne settingen. Jeg fikk ikke samme beskjed, hadde ikke sett agenda for møtet og ble innkalt to dager før. Jeg måtte svare på sparket etter å ha løpt for å hente laptop. En tøff dag men jeg kom igjennom ;-) Latterliggjøring Ved en annen situasjon hadde jeg fått informasjon om en feil som var gjort via mail fra en leder og tok dette opp og mottok følgende : "det vil i mindre grad undergrave vår tillit til deg dersom du var mer varsom med din omgang med rykter" Det morsomme er at jeg også her føler for å forsvare den. Jeg er seriøs og dyktig i jobben min og forholder meg overhodet ikke til rykter. Jeg pustet lenge og vel før jeg svarte. Sendte da en hyggelig tilbakemelding med info om hvor jeg hadde fått informasjon og ønske om en god uke. Så kom en beklagelse Dette var bare et par eksempler. Jeg har lært meg at for å kunne forholde seg til dette, og overleve, så må man aldri vise at man reagerer. Jeg har etter hvert klart å skjule reaksjoner og være like blid og rolig. Jeg fortsetter å argumentere saklig og skikkelig uten å ty til skitne triks. Det virker faktisk i det lange løp selv om det tar tid. Når vedkommende oppdager at det ikke blir "hersking" altså at det ikke virker så har det jo ingen hensikt ;-) men det tar tid og krever styrke.. Har man med en ekte psykopat å gjøre ville jeg bare springe!
Antlers Skrevet 6. mars 2011 #40 Skrevet 6. mars 2011 Jeg sitter igjen med en dårlig følelse nå, og angrer på at jeg i det hele tatt svarte i denne tråden. Jeg følte at mitt bidrag kunne være konstruktivt for debatten, ettersom det kan hjelpe å vite at overtramp kan begås uten at personen bevisst manipulerer den som blir utsatt for hersketeknikken. I stedet ble jeg rett og slett gått til angrep på, og føler meg rett og slett kraftig overkjørt. Forsøkene mine på å forklare ble også møtt med avfeielser og beskyldninger, og nå har jeg nesten dårlig samvittighet fordi jeg svarte her i første omgang. Noe som er klassiske måter å reagere på når man blir utsatt for hersketeknikker, men det føles like fordømt ille likevel. Prøv å ikke ta det så tungt, du er visst ikke den eneste som blir ignorert her. TS bestemmer ikke over tråden, og du har ikke gjort noe feil. Jeg syntes innleggene dine var både gode og konstruktive, om det kan være noen trøst 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå