chikako Skrevet 6. mars 2011 #41 Skrevet 6. mars 2011 Prøv å ikke ta det så tungt, du er visst ikke den eneste som blir ignorert her. TS bestemmer ikke over tråden, og du har ikke gjort noe feil. Jeg syntes innleggene dine var både gode og konstruktive, om det kan være noen trøst Takk
missLynch Skrevet 6. mars 2011 #42 Skrevet 6. mars 2011 Hersketeknikker blir brukt av mennesker som ikke har evne til å nå fram på normalt vis, ved å diskutere, snakke og lytte til andre. Det må jo være en grunn til at noen føler behov for å ta de i bruk? 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #43 Skrevet 6. mars 2011 Driver TS og tester hersketeknikker i praksis her??? 6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #44 Skrevet 6. mars 2011 Jeg sitter igjen med en dårlig følelse nå, og angrer på at jeg i det hele tatt svarte i denne tråden. Jeg følte at mitt bidrag kunne være konstruktivt for debatten, ettersom det kan hjelpe å vite at overtramp kan begås uten at personen bevisst manipulerer den som blir utsatt for hersketeknikken. I stedet ble jeg rett og slett gått til angrep på, og føler meg rett og slett kraftig overkjørt. Forsøkene mine på å forklare ble også møtt med avfeielser og beskyldninger, og nå har jeg nesten dårlig samvittighet fordi jeg svarte her i første omgang. Noe som er klassiske måter å reagere på når man blir utsatt for hersketeknikker, men det føles like fordømt ille likevel. Jeg beklager hvis du følte at jeg angrep noen i innlegget over. Det var ikke meningen. Jeg skrev dette innlegget: "Jeg er ganske ferskt medlem her inne. Har vært inne og lest en del... osv Jeg prøvde å være bevisst på å ikke nevne/anklage noen, bare en reaksjon på "stemning" og tone her inne. Jeg ønsker bare en god debatt hvor vi alle kan diskutere spennende tema. Dette er jo et flott fora hvor vi kan stå sammen og gi hverandre tips i forhold til alt som skjer ute i "verden". Et eksempel på hersketeknikk fra min verden: Jeg har en jobb hvor jeg ofte deltar i debatter og liknende. På en vinklubb med en gjeng venninner diskuterte vi et eller annet. Etter en stund i diskusjonen fikk jeg høre at det var jo jobben min så jeg kunne overbevise om alt.. Plutselig var alt jeg hadde argumentert for ugyldig på et vis og mine argumenter borte. En spesiell opplevelse. Jeg har også opplevd å ikke få ordet i formelle settinger etter å ha bedt om det gjentatte ganger. Jeg gleder meg til å lese om flere eksempler, og håper på tips i forhold til hvordan man kan håndtere på en god måte :-)
Gjest ts lei Skrevet 6. mars 2011 #45 Skrevet 6. mars 2011 Jeg er i en litt spesiell mellomlederstilling og vi er flere som opplever hersketeknikker fra leder over. Noen eksempler: Tilbakeholdelse av informasjon: Vi var en stor gruppe (30) som skulle ha en dag med prosess i forhold til omorganisering. De aller fleste hadde fått spørsmålene i forkant sammen med beskjed om å ta med pc til møtet. For hvert tema skulle det først skrives noe og så legges frem muntlig for gruppa. Denne gangen var det min tur, sikkert fordi jeg kunne komme med ubahagelige svar i denne settingen. Jeg fikk ikke samme beskjed, hadde ikke sett agenda for møtet og ble innkalt to dager før. Jeg måtte svare på sparket etter å ha løpt for å hente laptop. En tøff dag men jeg kom igjennom ;-) Latterliggjøring Ved en annen situasjon hadde jeg fått informasjon om en feil som var gjort via mail fra en leder og tok dette opp og mottok følgende : "det vil i mindre grad undergrave vår tillit til deg dersom du var mer varsom med din omgang med rykter" Det morsomme er at jeg også her føler for å forsvare den. Jeg er seriøs og dyktig i jobben min og forholder meg overhodet ikke til rykter. Jeg pustet lenge og vel før jeg svarte. Sendte da en hyggelig tilbakemelding med info om hvor jeg hadde fått informasjon og ønske om en god uke. Så kom en beklagelse Dette var bare et par eksempler. Jeg har lært meg at for å kunne forholde seg til dette, og overleve, så må man aldri vise at man reagerer. Jeg har etter hvert klart å skjule reaksjoner og være like blid og rolig. Jeg fortsetter å argumentere saklig og skikkelig uten å ty til skitne triks. Det virker faktisk i det lange løp selv om det tar tid. Når vedkommende oppdager at det ikke blir "hersking" altså at det ikke virker så har det jo ingen hensikt ;-) men det tar tid og krever styrke.. Har man med en ekte psykopat å gjøre ville jeg bare springe! Takk for godt eksempel.Er enig i at det er ekkelt og ubehagelig å forholde seg til denne type hersketeknikker.Er dessverre blitt mye av det.Spesielt vanskelig er det dersom dette kommer ifra en overordnet i studie eller arbeidssituasjon eller i forhold til behandlere i helsevesenet.Tilbakeholdelse av infomasjon er spesielt guffent.Å komme på etterskudd opplysningsmessig kan gjøre stor skade i nesten alle proffe relasjoner.Spesielt der hvor enkelte har stor makt.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #46 Skrevet 6. mars 2011 Jeg forstår at dere begge føler dere angrepet og håper anklagene ryddes bort så vi kan ha en spennende debatt her. Jeg vet ikke om det er lov til å linke til sider her inne men tar sjansen. Denne artikkelen har noen gode tips: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article504165.ece Jeg må si at jeg beundret et par unge kvinnelige politikere som slo så elegant tilbake i forhold til hersketeknikker for noen år siden. Jeg snakker om Siv Jensen og Kristin Halvorsen så her handler det ikke om politisk sympati ;-) Da gikk det bl.a. på kjønn og alder men det er jo så mye mer.
Lykkelitenen Skrevet 6. mars 2011 #47 Skrevet 6. mars 2011 Et klassisk tilfelle av hersketeknikk er vell også når man gjør seg selv til offer og alle andre kun beskrives som å være ute etter å ta en. Jeg har opplevd dette både i studiet mitt (medstudenter) og gjennom jobben min (butikkmedarbeider, da er det kunden som slår denne tonen for å kue/kjøre over ansatte). Ett eksempel er en kunde som ikke fikk viljen sin ved retur og gikk til neste ansatte og fremmet seg som offer og den første ansatte som den slemme stygge ulven som kun var ute etter å trakasere henne. Tonen var nedlatende, ordbruken var nedlatende og det hele utspekulert og sleipt. Vi gjennomså henne heldigvis og ga klar beskjed om det, så vedkommende fikk beskjed. Mye det samme jeg ser her i tråden, men her tar ikke vedkommende det til seg... 3
¤ Lykke ¤ Skrevet 6. mars 2011 #48 Skrevet 6. mars 2011 Tror du skal lese litt mer om psykopati. Det er ikke akkurat slik at "psykopatene herjer her ute". Det er mange som bruker hersketeknikker, men så og si ingen av de er psykopater. Psykopati er en meget sjeldent.
*appifany* Skrevet 6. mars 2011 #49 Skrevet 6. mars 2011 Ts; denne tråden er et skoleeksempel på hersketeknikk. Jeg er oppriktig sjokkert over svarene du har gitt de som faktisk har gitt deg gode svar i denne tråden. 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #50 Skrevet 6. mars 2011 Både jeg og en jevnaldrende venninne opplevde dette. 1.Hvilke teknikker har du opplevd? Hvordan ble teknikken utført? Psykisk nedbryting / nedpsyking. Konstant overvåking, fokusering på det negative, konstante kommentarer om hvor udugelig man er og alt man ikke får til. 2.Ifra hvem? Ansatte på familiesenter. Jeg bodde på ett, og venninna mi på et annet. Vi kjente ikke hverandre da, ble kjent i ettertid. 3.Hvor? Familiesentre / mødrehjem. 4.Sa du ifra? I såfall hvordan? Ja, jeg ba dem gi meg litt mer positive tilbakemeldinger også, og ikke bare de negative! 5.Dersom du ikke sa ifra: Hvorfor? Det var ikke alt jeg sa ifra om, da jeg var livredd for å miste barnet mitt, noe som faktisk skjedde når jeg var så nedbrutt av behandlingen jeg fikk, at jeg ikke lenger klarte å fungere. Spiller ingen rolle hvem som utøvde det mot deg. Om det var butikkdama,noen i helsevesenet,sjefen,typen,"venninna",nær familie,slektning, en tilfeldig på gata,i køen eller hvorsomhelst. 6.Dersom du ikke har opplevd det selv,har du isåfall sett andre bli utsatt? Ja, kjenner veldig mange som også har blitt utsatt for dette. 1
chikako Skrevet 6. mars 2011 #51 Skrevet 6. mars 2011 Dette var bare et par eksempler. Jeg har lært meg at for å kunne forholde seg til dette, og overleve, så må man aldri vise at man reagerer. Jeg har etter hvert klart å skjule reaksjoner og være like blid og rolig. Jeg fortsetter å argumentere saklig og skikkelig uten å ty til skitne triks. Det virker faktisk i det lange løp selv om det tar tid. Når vedkommende oppdager at det ikke blir "hersking" altså at det ikke virker så har det jo ingen hensikt ;-) men det tar tid og krever styrke.. Har man med en ekte psykopat å gjøre ville jeg bare springe! Det er stort sett dette jeg gjør også Prøver å ikke la hersketeknikkene påvirke meg, og om de gjør det så prøver jeg å virke uanfektet. På den måten får ikke brukeren den responsen som gjør at vedkommende vinner fram. 2
Sunniva81 Skrevet 6. mars 2011 #52 Skrevet 6. mars 2011 Ts; denne tråden er et skoleeksempel på hersketeknikk. Jeg er oppriktig sjokkert over svarene du har gitt de som faktisk har gitt deg gode svar i denne tråden. Enig! Skulle til å skrive akkurat det jeg også.... 2
Kråkesaks Skrevet 6. mars 2011 #53 Skrevet 6. mars 2011 Tråden er ryddet for spekulasjoner og avsporinger. Kråkesaks, moderator.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #54 Skrevet 6. mars 2011 Det er stort sett dette jeg gjør også Prøver å ikke la hersketeknikkene påvirke meg, og om de gjør det så prøver jeg å virke uanfektet. På den måten får ikke brukeren den responsen som gjør at vedkommende vinner fram. Det er slitsomt men det eneste som faktisk virker tror jeg! Det er godt å ha noen innøvde fraser og god pulskontroll da ;-) Bestemme seg for å ikke synke til et nivå hvor man går til angrep. Det værste for vedkommende som prøver å få kontroll må jo være å oppleve at de ikke gjør det.
Antlers Skrevet 6. mars 2011 #55 Skrevet 6. mars 2011 Det er stort sett dette jeg gjør også Prøver å ikke la hersketeknikkene påvirke meg, og om de gjør det så prøver jeg å virke uanfektet. På den måten får ikke brukeren den responsen som gjør at vedkommende vinner fram. Slik gjør jeg det også. Jeg prøver å ikke synke ned til deres nivå, selv om det sikkert slår feil innimellom. Jeg svarer saklig på selv de mest nedlatende spørsmål (hvor det underforstått antydes at det er meg det er noe galt med). Det går heldigvis ikke inn på meg, jeg har veldig tykk hud. Det finnes mennesker som aldri kan diskutere noe uten utstrakt bruk av hersketeknikk (enten det er på KG eller irl), og da ender det som regel opp med at jeg ignorerer dem helt. Mer spennende å diskutere med de som klarer å komme med noe nytt, enten det er positivt eller negativt
Pimp Skrevet 6. mars 2011 #56 Skrevet 6. mars 2011 usynliggjøring har jeg opplevd fra den forrige sjefen min. Hun fikk heldigvis sparken. Samme teknikk brukte også en dame fra den første barselgruppa mi, men hun var veldig misunnelig, så jeg tror hun gjorde det fordi hun følte seg truet hele tiden
Gjest youlookslashy Skrevet 6. mars 2011 #57 Skrevet 6. mars 2011 Har opplevd veldig mye den typen "alle andre" som får deg til å føle deg veldig liten. F.Eks "alle andre mener du er frekk". Og utestenging av diskusjoner når folk som ikke liker deg ikke vil ha deg med "Nå kan du være stille, for dette vet ikke du noe om". sånt syntes jeg er ubehagelig, men jeg er bevisst på at jeg selv også bruker noen herseteknikker i hverdagen.
chikako Skrevet 6. mars 2011 #58 Skrevet 6. mars 2011 (endret) Jeg er ikke så flink til å ikke la det gå inn over meg, men jeg prøver i det minste å ikke la dem skjønne at det gjør det. I blant burde jeg sikkert med fordel ha oversett en del av utspillene, fordi det noen ganger er vanskelig å svare på hersketeknikker uten at man stiller seg selv i et dårlig lys. Tingen med en del hersketeknikker er jo at det er nærmest umulig å forsvare seg mot dem. Noen mennesker prøver jeg rett og slett bare å ikke diskutere med, særlig dem som strekker seg lenger og lenger og kommer med flere og flere urimelige påstander, til jeg rett og slett ikke orker å debattere lenger. Det fører til at vedkommende sitter igjen med følelsen av å ha vunnet debatten. Endret 6. mars 2011 av chikako
Gjest ts lei Skrevet 6. mars 2011 #59 Skrevet 6. mars 2011 Det er slitsomt men det eneste som faktisk virker tror jeg! Det er godt å ha noen innøvde fraser og god pulskontroll da ;-) Bestemme seg for å ikke synke til et nivå hvor man går til angrep. Det værste for vedkommende som prøver å få kontroll må jo være å oppleve at de ikke gjør det. Enig.En annen ekkel teknikk er at man beskyldes for å være gal fordi man kommer med et utsagn foreksempel. Eller den klassiske: "Hvem er det som har innbildt deg dette da"? Opplevd dette mye i barndommen ifra familien spesielt. Eller man blir opprørt og forsvarer seg og blir beskyldt for å ha et stygt språk eller for å være ekstremt frekk dersom man tar til motmæle.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #60 Skrevet 6. mars 2011 Enig.En annen ekkel teknikk er at man beskyldes for å være gal fordi man kommer med et utsagn foreksempel. Eller den klassiske: "Hvem er det som har innbildt deg dette da"? Opplevd dette mye i barndommen ifra familien spesielt. Eller man blir opprørt og forsvarer seg og blir beskyldt for å ha et stygt språk eller for å være ekstremt frekk dersom man tar til motmæle. Jeg forstår hva du mener, og spesielt vanskelig blir det hvis mye står på spill. Da gjelder det å øve seg på å bite tennene sammen og fremstå som en engel ;-) Så kan man heller banne i skjul siden.. Da får man den gode følelsen av å ha kontroll og mestrer det enda bedre neste gang :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå