Gå til innhold

Svindel med hund

*Firefly*

Anbefalte innlegg

Hm. Ikke bra. Der gjorde jeg er for dårlig jobb. Det spørs likevel om det betyr noe. I verste fall må vi reise gjennom Europa. Ikke noe problem så lenge papirene er i orden, det tar bare litt lengre tid.

Det har ikke kommet mail fra henne i dag. Jeg vil tro hun har gitt opp selve hestesalget. Det kan jo hende at svindlerne har funnet denne tråden, og da har de ingen interesse i å dumme seg ut mer.

Vi får se utover dagen. Jeg venter egentlig en sint og såret mail med trussler om rettsak fra advokaten hennes.

Jeg tror ikke hun er sjakk matt riktig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er siste svaret fra damen:

Hei Maria,

jeg er veldig lei for å fortelle deg at jeg ikke kan fortsette denne transaksjonen på nytt. hva er ditt problem? betaler til Kamerun eller hva? . Jeg har kansellert transaksjonen og Tessa vil bli brakt tilbake til meg i mitt hus. ber lete andre steder etter en hest.

Jeg har brukt så mye penger bare for å gjøre Tessa komme til deg vurderer min helsesituasjon. når det tid for deg å betale, om du ikke ønsker å betale. Jeg vil takke deg veldig mye og ikke skrive til meg igjen.

takk

Nå er forhåpentligvis advokat neste. Jeg ser ingen grunn til å svare på mailen. Svindleren har gitt opp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på den siden, MadMax! Det er utrolig hvor langt de klarer å dra Nigeriasvindlerne!

Firefly, jeg synes det du gjør her er kjempeflott! Både for opplysning til andre, men også fordi du holder svindlerne opptatt med masse mailer og papirarbeid. Jo flere som holder dem opptatt, jo færre kan de svindle. Start gjerne en dagbok her hvis du forsetter dette med andre svindlere, jeg synes det er spennende (og morsom) lesing. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke kommet flere meldinger. Vi får vente noen dager.

Dersom jeg tar inn andre saker, skal jeg bruke www.kvinneguiden.no Det kan hende jeg starter en ny tråd, i og med at denne tråden for så vidt er komprommittert pga navnet på svindleren. I så fall legger jeg inn en link her. Vi vet ikke hvor mye forbindelse svindlere har med hverandre. Jeg kommer i alle fall til å fortelle hvordan det går med det videre arbeidet opp imot skoleverket.

A propos Nigeriasvindel og innbetalinger: vi har opplevd at folk som har betalt inn til svindlerne eller som har gitt opp kontonummeret sitt, har fått inn penger som svindlerne sier kommer fra dem. Disse pengene er innbetalt fra norske/skandinaviske konti. Kontoeieren får da alvorlige trussler på mail og telefon om å videresende pengene via Western Union. Når bank og politi får melding om dette og sporer innbetalingene, viser det seg at de kommer fra andre som er blitt svindlet. Det var slike kontonumre jeg håpte på at vi skulle lirke ut av Fruen, men det gikk altså ikke.

Jeg poster videre dersom det kommer flere mailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig underholdende tråd, og du har nedlagt bra arbeid i dette må jeg si:) jeg håper på en måte at hun kommer med flere mailer...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ganske imponerende at de fortsatt prøver å overbevise deg om de 7500 kronene, og ikke har forduftet.

Hva slags nummer var det du fikk i en av de siste mailene?

Når jeg nå leser gjennom tråden, ser jeg at jeg har oversett spørsmålet om numrene.

Alle de svindlene der dyret angivelig skal være i England har telefonnummer som begynner med +4470. Når disse tallene dukker opp, vet vi at det er svindel. Likså telefonnumre med +23. Det er Kamerun. Dersom man ringer "transportselskapet" blir man møtt rimelig profesjonelt av folk som snakker godt engelsk. Jeg har fått rapport om folk som har blitt overbevist tetter denne kontakten, og har betalt.

Det neste jeg ikke har nevnt er det nye navnet på selskapet. GK Airfreight Service er et legitimt selskap som har fått navnet misbrukt, og de har lagt ut advarsler. Pet International Shipping Agency er helt nytt, men fremgangsmåten er den samme. Finnes ikke spor av det på Internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og det hadde jeg ikke ventet. Jeg tror ikke at svindlere som gjør det bra jobber i helgen. Det er alltid svært stilt på lørdag/søndag.

Jeg er litt i stuss om vi skal fortsette. Jeg kan skrive et rasende brev i kveld og spørre om hvorfor hun er så uforskammet og fortelle om den forferdelige helgen vår fordi jentene flippet ut. Det er hun som valgte å kutte ut; jeg tror hun fremdeles ser på Maria Knutsen som en reell kjøper, men en vanskelig dame som har et sykelig forhold til regelverk. Selvsagt er det mulig at svindlerne har funnet fram til denne tråden, og sitter og ler godt av oss.

Vanligvis kommer det et brev fra en advokatt (liker formuleringen så den blir stående), som skal skremme misfornøyde kjøpere til å betale skadeerstatning. Det kan hende at Fruen skjønner at hun ikke kommer noen vei, og bare gir opp.

Hva synes dere? Skal jeg skrive et brev til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Ja, skriv et til til.

Trenger ikke la henne slippe så lett..

Du er skikkelig flink til dette Firefly, jeg er helt imponert! :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke svindlere bryr seg om tråder på forumet om seg selv. Jeg tror heller ikke at du har holdt de sånn kjeeeeempeopptatt så de ikke har fått mulighet til å prøve å svindle andre. Svindlere er nettopp hva de heter, svindlere! Tror du ikke de har sittet og skrevet med maaaange andre mens du tror du har gitt de innvikla oppgaver? Hovedsvindleren har nok sittet der og skrevet med deg, og mange andre mens noen dummere har fått i oppgave å google translate laaange kjedelige norske brev som bare inneholder hindringer. Se for deg det selv, kommer du ingen vei på første forsøk, prøver du et annet sted, ikke sant?

Lykke til Firefly, men jeg tror vi må være MANGE for at teorien din skal stemme, og vi skal holde de opptatt.

Hilsen en annen svindlerjeger som også har vært i gamet lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen kom det spørsmål om hvorfor jeg gjør dette på en tråd som mange (forhåpentligvis) leser. Meningen er selvsagt å gjøre folk oppmerksomme på hva som kan skjule seg bak en tilforlatelig annonse, men for meg er den viktigste biten de innspillene jeg får. Det er flere her som jeg kommer til å ta kontakt med i det videre arbeidet med en manual om dyresvindel til bruk i skolen. Folk sitter på info som jeg ikke har, og vi må legge gode hoder sammen for å få has på svindelen. Jeg har kontakt med andre fora med forskjellige dyrearter, og håper på tilbakemeldinger som kan vise varianter av Kamerun-svindelen. For en tid tilbake bød jeg på en annen hest som viste seg å være i Romania. De kanbety at øst-europeerne er kommet med, og de kan muligens gjøre ting på en annen måte. I Kamerunsvindel-prototypen skal alltid pengene betales til Kamerun, for det er der svindlerne bor. Formuleringen i Goggle-oversettelsene viser også at dette er vest-afrikanere.

Dersom noen kommer borti andre varianter, ville jeg være takknemlig for et PM. Igjen: denne tråden kan være kompromittert, og vi skal ikke legge ut sensitivt materiale. Jeg vil også være takknemlig for forslag om hvordan vi skal skjule oss bedre neste gang. Jeg har ikke data-kunnskaper nok til å kjenne til mulige metoder.

Endret av *Firefly*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siste forsøk:

Hei,

jeg kommer tilbake til deg med min siste mail. Vi har hatt en grusom helg, for nå er begge jentene rasende fordi vi ikke har hentet Tessa.. Jeg har gått gjennom vår korrespondanse, og jeg kan ikke se at jeg har gjort noe galt i denne saken.

Vi ville svært gjerne kjøpe ham. Du organiserte en transport som vi ikke var fornøyd med. Jeg mistenkte svindel, i og med at pengene skulle betales via Western Union til Kamerun. Det var Western Union som sterkt anbefalte oss ikke å gå med på denne betalingen. Så ja, mitt problem var betalingen til Kamerun. Hadde du gitt meg et normalt kontonummer, ville alt vært i orden.

Vi kunne arrangert en transport fra Bergen. Hvorfor passet det ikke for deg? Du ville fått fullt oppgjør for Tessa, og vi ville sørget for at hun kom hjem til Bergen og til et godt hjem.

Det er trist at du har helseproblem, men her ga vi deg en mulighet til å få et hjem til Tessa som du kunne vært fornøyd med. Nå er du av en eller annen grunn sint på meg, men jeg kan ikke se at vi kunne ha gjort tingene på en annen måte.

Nå håper jeg at det går bra med både deg og Tessa. Du får sikkert solgt ham til andre, det er en deilig hest.

Med hilsen, Maria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venner og medsammensvorne, kjente og ukjente:

Her kommer det mer. Mailen i går hjalp. Det ser ut til at de nå tenker på å sende oss et banknummer!

Hei Maria og takk for mail. vi har gått en lang vei og jeg tror ikke at vi skulle være problemer i siste liten. du viste så mye interesse i å ha Tessa og jeg er overbevist om at Tessa ville finne en nydelig hjem med deg og resten av familien. Jeg har gått gjennom alvorlige stress forrige uke på grunn av leveransen som ikke var berørt.

Jeg har Tessa med meg og jeg bare kalt levering byrået om de fortsatt kan levere Tessa til deg, og også gi deg en bankkonto der utbetalinger vil bli gjort. alt er bra, og de er fortsatt villige til å carryout på dcelivery. må du ikke glemme at alle papirer og dokumenter av Tessa bærer ditt navn. Jeg forandret navn på lokale Animal Bureau før registreringen på deliverty etaten. så Tessa tilhører rette for deg.

etaten vil være kontakte deg snart med banken kontoopplysninger og så snart pengene er deponert, vil leveringen bli aktivert og levering detaljene vil bli sendt til deg med et sporingsnummer.

ber gjør som kreves av levering byrået slik at Tessa vil være med deg. Vennligst også utvide mine hilsener til jentene og forteller dem at Tessa vil være med dem snart.

takk og holde kontakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Blir spennende å se hva slags kontonummer du får. Du kan kanskje gi det videre til politiet for sporing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er siste mailen fra transportbyrået:

Kjære kunde

Godta varme hilsener fra hele staben av Equine International Shipping Agency. din avsender Fru Karolina Mutter ringte oss denne morgenen for en reservasjon av levering av hesten din ved navn Tessa.

Alt dokumentet og papir er på plass og det som lar nå er utbetaling på 7500 kr , slik at leveransen kan bli kjøpt og flyet aktivert. vi også gjort deg til å forstå at vårt administrative hovedkontor er Storbritannia, mens våre financila hovedkontor er i Kamerun. Dette er slik fordi vår avdeling i Kamerun er den yngste så all betaling skjer til dem, slik som å skryte av deres økonomi og finansielle status.

Så du skal gjøre betalingen til Kamerun med kontoen til vår kasserer nummer én med ansvar for alle Finansinntekter transaksjonens

BANKKONTODETALJER

Navn ........................................ Yomgne Rene Tagne

Land ............................................................ Kamerun

Adresse .................................. 12 Avenue St, Douala

Swift Code ......................................... ICLRCMCXXXX

IBAN ................... CM2110001068423842284200116

Vennlige skanne og sende oss en kopi av den raske etter at pengene er deponert. så snart vi bekrefter overføringen, skal vi da aktivere levering og gi deg all levering detaljene.

takk for din forståelse og din samarbeid og vi venter å lese fra deg snart.

KUNDESERVICE

E.I.S AGENCY

equineshipping.cwahi.net

C.E.O

CHRIS ALEXANDER

0023-778-244-637

Bare et nummer i Kamerun :tristbla: Jeg hadde håp om litt mere, men Økøkrim får selvsagt opplysningene, dersom de er interessert.

Nå er det flere veier å gå. Først og fremst er jeg ute av kontoret på møter i dag, og leser ikke mail. Det er også mulig at jeg reagerer på at hesten skal sendes med fly. Alt jeg har skrevet så langt innbefatter transport over land. Skal jeg vente til utpå ettermiddagen og være uenige med transportbyrået når det gjelder transpormåte, og insistere på over land frakt og ruteinfo? Eller skal jeg gå til banken for å betale og bli stoppet der? Få problem med "den raske"?

Kom mde gode råd! Dette er et felles-svindelopplegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kanskje det å reagere på at den blir sendt med fly kan oppholde dem lengst? Du kan ta med det som andre har skrevet i denne tråden, farene med å sende hest med fly og at det er noe man helst ikke gjør. Si også at selve betalingen ikke er noe problem, og at du er klar til gå i banken snarest, men at du ønsker at hesten blir sendt over land, og at du vil ha ruteinfo før betaling. Så oppholder du dem lenger, og de får det travelt med å lage opp flere falske dokumenter. Everything to keep them busy. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svaret mitt:

Hilsen til staben i Equine International Shipping Agency.

Jeg må innrømme at jeg ble glad for å høre fra dere. Jeg har hatt en lengere diskusjon med Fru Mutter omkring betaling av transporten etter at Western Union sterkt advarte meg fra å bruke deres betalingstjeneste. Et bankkontonummer er mye sikrere.

Nå gjenstår et par spørsmål. Dere skriver at Tessa skal fraktes med fly. Vi har en nabo som har mange hester på stallen, og som også har kjøpt dyr i utlandet. Hans veterinær, som er spesialist på hest og Bergens beste veterinær, er helt klar på at flyfrakt for hest er uaktuelt. Hester fraktes bare med fly når det dreier seg om reiser til feks USA eller de arabiske landene, der de skal være med på store løp. Da må de dopes ned, og det må være veterinær til stede med dem under hele flyturen. Så lenge transporten foregår i Europa, skal all overføring skje med godkjent hestevogn. Mattilsynet er svært nøye på dette, og de krever detaljert reiserute der overnattinger og stopp blir angitt, i tillegg til navnet på den som har ansvaret for hesten under reisen. Dette må være i orden i god tid før reisen starter.

I og med at dere er et internasojnalt dyretransportfirma har dere sikkert rutiner for reiser som dette. Norge må (desverre) følge EU-regelverket for transport av dyr på lik linje med andre europeiske land.

Med vennlig hilsen Maria Knutsen

Dette er mit første brev til "transportselskapet". På et eller annet punkt må magafølelsen deres fortelle dem at jeg er en blindgate. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...