Gå til innhold

Svindel med hund


*Firefly*

Anbefalte innlegg

Helst senere vil jeg tro! Jeg sa jeg skulle til London neste uke, og vil se på hesten. Ettersom jeg på sikt skal flytte til London (i alle fall ifølge mitt kjøperalias), så foreslo jeg å ha hesten i London så hun kan besøke sin kjære hest så mye hun vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørst om h0 flyttar hesten. Eg baud ein gong på ei bikkje i Skottland, og ville taka med jentuttene dit i winterferien. Da fortalde ho at det var kallt der, og at eg burdde dratil ein mykje varmare stad. Eg sa at eg ville kome ca om 1 veke, men ho ville selgee hunden før det. Eg ville ikkje la kvelpen reise så langt aleine, og insissterte på å hente den sjølv. Dermed gjekk hanndelen i vaskjen.

Den hunden var det og ei jentee i mitt nærområdde som baud på. Da h0 ville betala 10 000 kroner vart bankjen missstenksom, ringte og fortalde om dyresvindelproblematikken og ba henne konntakte meg. Da ho ringde satt vi en langg stundd i tellefonen og flira og leste de likelyddende brevvene høgt for kverandre.

Dette arbeidet har en hennsikt, sjølv om ikkje mange leser akkurat denne traaden.

Nå skal eg sendde mail til Karolina og spørrje om kvifor eit transportyselskap med basse i Kamerun skal frakkte Tessa frå England til Norge.

Av og til ønsker jeg meg en mer verdig motstander.

Endret av *Firefly*
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mail til Maria. Jeg skal nå kontakte Western Union i Oslo og spørre om hvordan penger sendes. De har desverre ingen filial i Bergen.....

Jeg har snakket med Økokrim. De er interesserte i ev "muldyr"-problematikk.

Hei,

her er kontrakten så langt. Du må fylle ut resten, trykke den ut, skrive under og scanne den som vedlegg til mailen din. Det er viktig at du fyller ut kjøpesummen, slik at jeg får fortollet Tessa når han kommer til Norge. Originalpapirene må sendes med transporten.

Jeg har fått mail fra transportselskapet. Jeg tar en tur innom Western Union på i Bergen i morgen, og skal overføre pengene. Men jeg har et spørsmål: hvorfor bruker du et transportselskap med base i Kamerun når du sender en hest fra England?

Jeg har ikke fått noen rute for transporten. Skal du sende den, eller får jeg den hos selskapet?

Svar snarest, er du snill. Jeg er ikke på kontoret i morgen, så jeg bør vite dette i kveld, slik at jeg har alt klart før jeg betaler.

Vennlig hilsen, Maria

NORMALKONTRAKT FOR KJØP OG SALG AV HEST

Eier

Navn: _____________________________________________________________

Adresse: ________________________ Postnummer/-sted: ____________________

Telefon: _________________________E-post: ____________________________

Kjøper

Navn: ___Maria Knutsen_

_________________________________________________________

Adresse: ____________Åsheim Gård ____________ Postnummer/-sted: 5289 Haus____________________

Telefon: _____________05556____________E-post: [email protected]

__________________________

Selgers opplysninger om hesten

Navn: ___________________________ Rase: _____________________________

Kjønn: __________________________ Født: ______________________________

Reg.nummer: _________________________

Farge/kjennetegn: ________________________________________________ _________________________________________________________

[ ] Hesten er fullstendig frisk og har ingen uvaner.

[ ] Hesten hartt behandlet for følgende sykdommer, skader eller uvaner:

____________________________________________________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________

[ ] Selgers veterinærattest følger med hesten.

Kjøpesum utgjør kroner_________________

[ ] Betales kontant/overføres til konto_________________________ den __________

[ ] Håndpenger på kroner __________ betales den __________ og resterende beløp på ___________ betales på følgende måte: _______________________________________

_______________________________________________________________________

Levering skal skje på/i _____________________________ den ___________

[ ] Selger sørger for å levere hesten.

[ ] Kjøper henter hesten hos selger.

Øvrige merknader:

_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

Kjøper og selger erklærer seg fornøyd med den ovenstående kontrakten. Kontrakten er opprettet i to likelydende eksemplarer og er utvekslet mellom partene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen der ute? Det er så tomt her at jeg får ekko når jeg bruker keyboardet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom det frem at betalingen skal til Cameroon ja. Dette visste vi ikke fra før av, altså.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig hinsides viktig, jeg har ikke ord for hvor viktig det er, ingen må noensinne kjøpe dyr usett eller forhåndsbetale uten noe grunnlag for sikkerhet eller noe.

Jeg har selv kjøpt og solgt dyr usett, men da har andre garantert for mitt gode navn og rykte, og andre har garantert for de jeg selv har betalt til først og så hentet dyr på avtalt sted.

En annonse med dårlig språkoppsett, utlandet innvolvert, bilder av dyr som ikke samsvarer med annonseteksten, latterlig lave priser, må aldri så lenge en lever tas alvorlig!

De folkene lever av naiviteten til folk og fòrer seg på dette så langt det lar seg gjøre. Jeg har sittet og lest litt om dette de siste dagene, jeg har som regel tatt det som en selvfølge at folk ikke går på slike ting, men desto mer jeg leser desto mer forstår jeg at det er ikke tilfelle. Dette må bekjempes, med alle midler!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så utrolig hinsides viktig, jeg har ikke ord for hvor viktig det er, ingen må noensinne kjøpe dyr usett eller forhåndsbetale uten noe grunnlag for sikkerhet eller noe.

Jeg har selv kjøpt og solgt dyr usett, men da har andre garantert for mitt gode navn og rykte, og andre har garantert for de jeg selv har betalt til først og så hentet dyr på avtalt sted.

En annonse med dårlig språkoppsett, utlandet innvolvert, bilder av dyr som ikke samsvarer med annonseteksten, latterlig lave priser, må aldri så lenge en lever tas alvorlig!

De folkene lever av naiviteten til folk og fòrer seg på dette så langt det lar seg gjøre. Jeg har sittet og lest litt om dette de siste dagene, jeg har som regel tatt det som en selvfølge at folk ikke går på slike ting, men desto mer jeg leser desto mer forstår jeg at det er ikke tilfelle. Dette må bekjempes, med alle midler!

Yes. Det var difor jeg startta denen tråden. Den var meint som info om en Facebook-side, men har utvikla seg til å verte ei kokebok i "kordan gjendkjenne sviindel, og koordan utviklar ein sviindel seg". Vi har ei masssiv oppgåve i vaksenopplæring forran oss. Denne trråden kan vert ei bra refferanse til seinare brruk.

Det kjem til å verte ein del mediaastøy framover. Me får hengje oss på!

Western Union har kontor i Strømgaten 4 i Bergen. Dei har ikkje ekstern telefon?, berre telefon mellom filialene. Telefonnummeret jeg fikk denne infoen på står i katalogen: 22 17 41 80. Snakkka med ei vennleg dame som ba meg om å vere foresiktig og som fortalde litt om regelverk. Går ut i fra at dete ikkje er ein del av svindellnettverket.

Eg er spennt på kva som kjem ut av den nye kontaktaen med Fr. Mutter.

Endret av *Firefly*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det bør absolutt bli en hel masse mediastøy om dette hvis det er slik at folk biter på og gir fra seg penger for dyr og ender opp med å aldri se hverken dyrene eller pengene igjen.

Jeg tror det er veldig bra at du legger ut alt du skriver, og alt du får i retur fra svindlerene, dersom noen er usikker og vil prøve å google noe så kommer de rett til denne tråden. Forhåpentligvis vil infoen her være nok til at vedkommende steiler og nekter å ha noe mer med handelen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny mail.

Hei Maria og takk for mail. den finansielle hovedkontor av leveransen byrå er funnet i Kamerun. så alle finansielle transaksjoner som er gjort i denne grenen. Jeg gjorde også betalt for de avisene som bruker den samme adressen. så kan du bare gå på og betale til den adressen. alt er godkjent og bekreftet her. De venter bare på at du skal betale 7500 Kr slik at de kan aktivere levering.

Etter at leveransen er aktivert, skal de da gi deg levering detaljer (avgangstid, ankomsttid og et sporingsnummer)

Når det gjelder kontrakten. Jeg skal fylle den og sende den tilbake til deg så snart som mulig. takk

No slitter ho. Eg har vore i kontakt med Western Union. Dei har kontor i Bergen. Nå er eg usikkker og treng litt feedback: skal eg si at eg varr der når eg svarar henne, og vart advarrt mot å sendda pengar til ein person eg ikkje kjenner, eller skal eg si at eg ikkje fikk høve til å dra dit (det var en kollisjon med den hersens bybanen og køene i sentrum var milelange), og spørrje om eg ikkje heller kan betala frå PC-en min heimme? Da kan eg seinere fortellje om feilmeldingarar når eg opprettar profil, og at banken ringgte og advartte meg mot å gjenge vidare. Sammtidig kan eg spørrje om hu har eit kontonnummer eg kan betale inn på. eg håper hu vil gje meg eit nummer, og gjøre det moglgg å ev grava opp eit mulldyr. Økokrim lo rått da eg foreslo dette, og vi var veldig einige om at eg kontaktarar dei dersom eg får et nummer.

Kva synes folk?

Endret av *Firefly*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som en god idé å prøve å få et kontonummer.

Har et spm. ang. WU. Hvilket navn må du oppgi når du overfører? Man må ha bevis på at man er den man gir seg ut for å være når man henter penger fra WU, lurer på om de har falsk id....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir forhindret fra å dra til W.U banken så må du dra ned senere, så med det svaret er du teknisk sett like langt.

Du kan jo for eksempel si at du dro ned på kontoret der, hadde et møte med en hyggelig saksbehandler som frarådet på det sterkeste å overføre så stor sum med penger til ukjente, og heller rådet deg på det aller sterkeste å overføre direkte til henne. Du ble litt usikker, skremt, samtidig som du tross alt har lovet jentene og familien din denne hesten, så du vil da gjerne ha et kontonummer. Tross alt, det er jo hennes hest, og siden hun selv kjenner byrået hun har hyret til leveransen, så burde det ikke være noe problem for henne å ta i mot pengene og videreføre de til Kamerun selv? Du har jo tross alt ikke kjennskap til dette, mens hun er den som har hatt all kontakt og snakket med de hele veien.

Senere, dersom hun nekter dette, kan du si at banken flagget overføringen, de stoppet den for å ta kontakt med deg og spør om de skal la transaksjonen slippe gjennom. Rett før banken stopper overføringen kan du si at nå har du betalt 7500 kr og venter spent. Se om du hører mer fra Miss Mutter da, du..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende forslag, Jegermeister! Will do!

Her er salgskontrakt m brev:

Hei Maria og god kveld,

Jeg har fylt kontrakten form og festet den til denne posten. så kan du ber gå over det og sørge for at alt er riktig. jeg også kaller på dere for å gjøre betalingen så tidlig som mulig slik at Tessa kan forlate tidligere nok.

Jeg har kontaktet levering byrået og informert om betalingen i morgen tidlig. slik at leveransen er planlagt for i morgen i morgen. takk og ønsker deg det beste med Tessa. også utvide mine hilsener til Mary-Louise.

Jeg har fått den utfylte kjøpekontrakten. Har prøvd å legge den inn, men fikser ikke teknikken. Kanskje det går?

post-42653-0-08950500-1300212612_thumb.j

No tek eg det med ro til i morgon, så får me sjao når jeg får tid til å svarre henne. Fra nå av vil nokk mailene hennar forrandre tonee: ein forsenking no er drammatisk. Offisieltt er hesten klar til å flyttast. Kanskje eg skal be om å fenge ei planlagde reiseruute? Eg kan jo ikkje ringja Kamerun, i og med at eg ikkje snakker engelsk. Jeg kan ærleg si at eg ikkje kan kommunisera med dei. Kanskje eg skal ringe frå skype? Kan en telefon fra skype sporrast?

Endret av *Firefly*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en telefon fra skype spores?

De vil ikke ha tilgang til info om hvor du ringer fra via Skype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

No har eg lært ein tingg: når man diskutterar svindell på nett må ikkje svindlarans namn nemnast. Eg googlet akkurat Karolina Mutter og fantt ting som ikkje burde vore offentliggjordt. Denne traaden for eksempel. Når det gjenge opp for desse folka at det ikkje vert noko av handellen, og dei googler namnet hennar, kojem dei rett til oss. Litt Google Translate, og heile våres arbeidde vert avsløra for dei.

Jaja.

Tips til seinare svindelljegere: nytt forebokstavane.

Endret av *Firefly*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at dette kan googles har en fordel og en bakdel. De kan google seg selv, om de er smarte nok til å tenke den tanken, og gi seg på hele greien med oss.

Fordelen er at når de kan google seg selv så burde de være smarte nok til å skjønne at all info, som de selv mener er skikkelig gjennomtenkt og smart utbrodert, også kan googles. De har allerede oppgitt kjernen i svindelen sin, at pengene skal forhåndsbetales til Kamerun, allerede der burde alarmer ringe. Nå vil de gjøre det i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein tanke på korleis me skal gjenge vidare. Eg er austlending, men ser heilt klaart at Åsenmålet og trykkleifar er gode greiar. Der err ikkje mogleg for eit omsetjingsprogram å takla dette og finna samanhengar. No tenkar eg å gjenge gjennnom ting eg har skrive tidlegare og laga litt halloisen.

Me heve fenge ny meeelding.

Hei Maria og god morgen,

vennligst ønsker å spørre om du fikk se kontrakten jeg sendte til deg i går og hvis betalingen er allerede gjort. ber gi meg beskjed så snart som mulig. takk og venter ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei igjen,

ja kontrakten er i orden.

Jeg var på Western Union i dag for å betale. De sa følgende:

1. Maksimal sum pr betaling fra Western Union til utlandet er 5000 kroner.

2. De googlet transportselskapet og de fant ikke noen ting om det på nettet. De tror at du kan være lurt til å bruke et svindelselskap.

3. Western Union anbefalte meg å ta kontakt med deg direkte. Jeg prøvde å ringe på det nummeret du ga meg, men jeg kom ikke gjennom. Jeg kan ikke ringe transportselskapet; engelsken min er for dårlig. Du snakker heldigvis norsk, slik at vi kan snakke sammen. Kan du sende meg nummeret på nytt, slik at jeg kan ringe deg?

4. Western Union mente det var best om jeg betalte direkt til deg. I og med at du har bodd så lenge i Norge har du sikkert konto her? Hvis du oppgir kontonummeret ditt, kan jeg betale til deg, og du kan snakke med transportselskapet. Da kan du også be om planlagt transportrute. Jeg får ikke Tessa inn i Norge uten at Mattilsynet har godkjent transporten.

Når dette er i orden kan jeg betale transporten for Tessa.

Med hilsen, Maria

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Pet International Shipping Agency:

Kjære kunde,

Levering av hesten (Tessa) var planlagt for i morges, men vi har ikke hørt noe fra deg i forhold til utbetaling av leveransen gebyr. ber komme tilbake til oss så snart som mulig med betalingen detaljer slik at vi kan bekrefte betalingen og deretter actiavte leveransen. du dette bør gjøres så snart du kan.

Takk

Fra meg:

Hei, jeg var på Western Union i dag for å betale. Jeg har sendt en mail til Karolina, og jeg regner med at hun tar kontakt med dere.

Med hilsen, Maria Knutsen

Fra fru Mutter:

Hei Maria og takk for mail. Jeg forstår akkurat hva du mener, men det er ingen problem med levering av Tessa. leveransen selskapet som er ansvarlig for leveransen er et meget anerkjent selskap. nettsiden for levering byrå er http://equineshipping.cwahi.net/.

så er det to alternativ er som du har å velge nå. enten

du betale 5000 kr til levering byrået og jeg fullføre det eller

du betale 7500 Kr direkte til advokaten min her i Storbritannia

Hans adaress er

Konstantine Nkafu

United Kingdom

Overbury Street

E5 0AN - London

bruker det samme spørsmålet og svaret gir til deg av leveransen byrået. ber komme tilbake til meg så fort som mulig slik at jeg kan kontakte levering byrået. de har ventet å lese fra deg.

venter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjenge det kvikkt her:

Kjære kunde,

Vi har nettopp fått en telefon fra Karolina og hun har forklart alt for oss. vi har vært operationg i ca 10 år, og du er den første klienten til å anklage oss for svindel. vi ikke engasjerer oss i slike unormale transaksjonens.

Vi har din (Tessa) siden i går for å bli transportert og levert til deg i ditt hjemme i Norge. det som er igjen nå er til transport som skal betales, slik at vi kan fortsette med leveransen.

Vi har også avdelinger over hele zorld og Kamerun skjer for å være vår finansielle hovedkontor der alle utbetalinger. det er derfor du gjør betalinger til Kamerun.

Du ber oss beskjed hvis du er villig til å gå videre med denne transaksjonen eller ikke.

Takk

Kundeservice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...