Gå til innhold

Svindel med hund


*Firefly*

Anbefalte innlegg

.......og her er mittt svar. Nå fenge vi G.K. Air freight med galen mailadresse og telefonnummer i Kamerun, i tillegg til et telefonnumer til svindlernene som startarar med +4470.

Er eg synskk? Neppe.

Hei,

jeg trodde jeg hadde sendt deg disse opplysningene?

fulle navn ............Maria Knutsen

gaten og huset adresse ...Åsheim........

telefonnummer .........05556.......Dette er nummeret til Bergen kommune, der jeg jobber.

by og stat .....Bergen, Norge............

postnummer ............5289 Haus....................

leveringsadresse ..........Åsheim gård 5286 Haus...............

Jeg vil også gjerne ha ditt fulle navn, adresse og telefonnummer. Hvis du kan se i hestepasset og gi meg registreringsnummeret til Tessa, så kan jeg i alle fall få registrert meg som importør. De andre papirene får jeg ta med transportbyrået når den tid kommer.

Jeg er på jobb og kan ikke skrive noen lang mail nå, men vi får ta resten når jeg kommer hjem. Internett fungerer nå, så vidt jeg vet.

Vennlig hilsen Maria

Endret av *Firefly*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BabyBlue

I dette tilfellet blir de lurt. Denne kattefarmen eksisterer ikke. Svarer de på denne annonsen, mister de depositumet på 2500 kroner, eller mer dersom de har betalt hele katten.

De som virkelig ønsker å importere forbudte, eksotiske katter svarer nok ikke på annonser, men har gode forbindelser i utenlandske miljø. Det er nok at en korrupt veterinær setter falsk gradering på en slik katt, og man får dem inn i Norge. Vi vet lite om dette faktisk foregår.

For noen år siden var det noen som smuglet løveunger til Norge

http://www.varden.no/nyheter/de-ville-nok-br-fa-leve-i-dag-1.5310347

Akkrat denne varianten var litt spesiell, men en Savannah F1 ville være en godbit for samlere og uærlige oppgrettere. Heldigvis er Savannah-miljøet slik jeg kjenner det åpent og skikkelig.

Konklusjon: annonser på nettet må behandles med svært stor forsiktighet. Litt som å spasere på en gate brolagt med egg.

Ja, heldigvis er ikke Norge verstingen når det gjelder smugling av eksotiske kjæledyr. Seriøse, registrerte oppdrettere har uansett peiling nok til å vite at en F1 bengal/savannah ikke er for hvem som helst... :catmilk::sjokkbla::blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:danse: :danse: :danse: :danse:

Det er kommet skikkelig svar!

Hei Maria og takk for informasjonen sin. jeg vil gjøre registreringen første i morgen i morgen. Jeg har allerede kontaktet levering byrået og informere dem om levering og alt er i kontroll. de skal kontakte deg i morgen når leveransen er godkjent og bekreftet.

nedenfor er min full kontaktadresse

Karolina Mutter

101 Victoria Street ,

SW1E 6QX London

United Kingdom

07023090670

Jeg har også legge ved sin registrering papir til denne posten. vennligst Jeg vil også gjerne spørre om du kan snakke engelsk. takk og holde kontakten

Jeg har også fått tilsendt et scannet hestesertifikat. Skal se om jeg klarer å lime det inn.

Prøver med vedlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:danse: :danse: :danse: :danse:

Det er kommet skikkelig svar!

Hei Maria og takk for informasjonen sin. jeg vil gjøre registreringen første i morgen i morgen. Jeg har allerede kontaktet levering byrået og informere dem om levering og alt er i kontroll. de skal kontakte deg i morgen når leveransen er godkjent og bekreftet.

nedenfor er min full kontaktadresse

Karolina Mutter

101 Victoria Street ,

SW1E 6QX London

United Kingdom

07023090670

Jeg har også legge ved sin registrering papir til denne posten. vennligst Jeg vil også gjerne spørre om du kan snakke engelsk. takk og holde kontakten

Jeg har også fått tilsendt et scannet hestesertifikat. Skal se om jeg klarer å lime det inn.

Prøver med vedlegg.

post-42653-0-17648700-1300125222_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hjemmelaga og fake.. Google United Kingdome Dressage Federation, finnes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom telefonnummeret +4470.

Vel, snakkarar eg engelsk? Da gjer eg livvet lettare for ho? Skal eg vere ekkele og seie at engelsken min er så dårleg at eg ikkje vil prøva meg?

Nokre som har kommentarar til sertifikatet? Utenom at det manglarar både fødselsedag og dato for sigerering? Me fenge kanskje tilgjeva dei. Dei fiksa i alle fall Det Store Svindellnummeret!

Endret av *Firefly*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette sertifikatet er ikke ekte, jeg har sett noe lignende og det betydde bare at hest og rytter var med i en dressurforening.

Webadressen de gir opp er et ledig domene man kan betale for å bruke, dette har de ikke brukt mye tid på. Tror de du er dum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sertifikatet er ikke ekte, jeg har sett noe lignende og det betydde bare at hest og rytter var med i en dressurforening.

Webadressen de gir opp er et ledig domene man kan betale for å bruke, dette har de ikke brukt mye tid på. Tror de du er dum?

Ja. De tror jeg er komplett idiot. De var sikkert imponerte i starten, da jeg gikk hardt ut med papirmølla for import av hest. Jeg ga meg på den da hunden til Maria-Louise ble overkjørt på lørdag, og jenta gikk i spinn. Nå tror de at jeg har tatt agnet : line, hook and sinker.

Nå skal transporten organiseres. Da kommer kravet om betaling, enten via Western Union eller til et norsk/engelsk kontonummer dersom de har klart å finne et "muldyr".

Det kommer til å ende med trussel om advokat og inkasso. Først skal vi se om de har lagt om metodene, og om det er noe nytt å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir oppgitt, det er så åpenbart at de ikke har kunnskap om hverken hester eller noen andre dyr de folkene som holder på med dette her.

Er det mange som går på agnet, overfører penger og oppriktig tror det blir levert et dyr til dem? Kan bare ikke se for meg at de har noen gode argumenter eller overbevisninger i det hele tatt. Etter at hestepass ble påkrevd på alle registrerte hester så har det blitt ganske lett å avsløre feil eierskap, svindel, tyverier og slike ting. Det er kunnskap som alle hestefolk bør inneha før de faller for billige dyr på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det noen som går på. Vi vet ikke hvor mange, det finnes ikke statistikk. Jeg har jobbet med dette emnet en stund og snakket med folk som har gått fem på. De er fryktelig flaue og liker ikke å stå fram. Noen melder det til politiet, men ettersom politidistriktene bare i liten grad snakker sammen, er det ikke laget registre på hvor mange som er berørt.

Økokrim kjenner problemstillingen. Jeg har fått klare råd om hvor langt jeg kan gå. Jeg kan få trusler på mail (de har ikke telefonnummer eller navn). De sitter sannsynligvis i Kamerun. De er ikke voldelige; de ønsker at så få mennesker som mulig skal legge merke til dem.

Min bekymring er egentlig PC-en. Dere som kan mer om dette enn meg: kan de skade PC-en på noen måte? Kan de finne ut hvor jeg bor gjennom IP-adressen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger lest at de ikke kan finne ditt korrekte bosted via en IP-adresse, fordi det har noe med hvor nettleverandøren holder til hen. Når jeg sjekker hvor jeg sitter via slike "sjekk din IP sider", så får jeg oppgitt at jeg er et sted minst 700km unna enn der jeg egentlig er.

Og nei, jeg tror ikke de kan skade dataen din, tror ikke de hadde lagt 5 min innsats i å prøve å finne ut hvordan det foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sendt.

Hei igjen,

takk for raskt svar. Nå kan jeg registrere meg som importør av Tessa i morgen. Bra at du har tatt kontakt med transportselskapet. Mailer de meg direkte, slik at vi kan avtale levering? Da kan jeg be dem om å få en rute for transporten, slik at Mattilsynet får den infoen de trenger..

Kan du skrive ut en kjøpekontrakt? Jeg trenger å få oppgitt prisen når jeg skal betale tollen. Når jeg viser dem kontrakten sammen med kvitteringen vet de hvor mye jeg skal betale. Jeg tror det er ca 25 % av kjøpesummen.

Du ber meg om å skrive på engelsk, men hvorfor det? Norsken din er utmerket! Jeg ser for så vidt at norsk ikke er morsmålet ditt, men du er imponerende flink. Hvor lenge har du bodd i Norge? Dessverre snakker jeg fryktelig dårlig engelsk. Jeg er dyslektisk og er helt avhengig av stavekontrollen, og da jeg gikk på skolen var engelsk det verste jeg visste. Hadde jeg fikset engelsk bedre, hadde jeg kanskje fått meg en bedre utdannelse. Nå sitter jeg på kontor hele dagen. Så hvis det er greit for deg fortsetter vi på norsk.

Håper å høre fra deg i morgen!

Beste hilsener, Maria

Endret av *Firefly*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt å fortelle svindleren at du har visst at dette var svindel til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du tenkt å fortelle svindleren at du har visst at dette var svindel til slutt?

Sannsynligvis ikke. Jeg tror kanskje det stopper når jeg ikke fikser SWIFT-koden ved betaling. Da blir jeg veldig stille fra denne siden. Kanskje jeg skriver at banken ikke ville la meg sende pengene. Dersom de oppgir et norsk banknummer, klarer vi kanskje å stoppe andre som blir svindlet. Dersom de ber meg sende pengene til Western Union, betyr det muligens at de ikke har andre på gang for øyeblikket.

De kommer til å sende meg brev fra advokat og true med inkasso. Jeg er interessert i ev andre metoder som måtte dukke opp.

Jeg har aldri tatt dette så langt før, men jeg tror det kan være nyttig. De fleste som går på svindelen er lite villige til å fortelle om den senere. Noen tilbakemeldinger har jeg fått, det er derfor jeg kan forutsi en del av det som kommer til å skje.

Neste opplegget blir med GK. Airfreight Service, med en hjemmeside og med telefon +023

Me fer sjao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melding fra engelsk kontakt: adressen i London er et stormagasin. Telefonnummeret finnes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant! Nå har jeg også sendt et par mailer til Karolina, og er interessert i hesten. Fikk identisk svar på første mailen som her, og er nå spent på videre svar! Skal holde dere oppdatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha!! Når er transportkostnadene justert opp til 9500 kroner! Fikk masse bilder av hesten på stranda. Tenkte jeg skulle si at jeg skulle en tur til Storbritannia, og gjerne vil se på hesten. Lurer på hva svaret blir da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dagens start:

Hei og takk for mail. Jeg bare registrerte Tessa ved levering etaten for levering hjem til deg. du ikke betale noen tilpassede avgift. alt hva du vil bli pålagt å betale vil være hans transport og som vil koste deg bare 7500 Kr. levering byrået leverer hesten rett på døren trinnene uten problemer. Jeg har allerede betalt for papir fungerer og alt er i kontroll. de vil være kontakte deg snart å informere deg om levering og også på betalingen. ber gi meg beskjed så snart de kontakt.

jeg om å dra til sykehuset og jeg vet ikke når jeg skal hjem. så kan du hvis du har mulighet så kan du utkast til kontrakten og sende den til meg slik at jeg kan registrere. takk og vente med å lese fra deg

Nå er jeg ikke sikker på hva hun mener med at jeg skal lage kontrakten, men vi kan jo hjelpe henne? Er det noen som kan sende meg en standard kjøpekontrakt på hest i Norge? Dersom en av dere sender meg et PM skal du få mailadressen min, slik at jeg kan sende den videre til henne.

Nå venter jeg til transportbyrået tar kontakt. Det er de som vil at jeg skal betale 7500 kroner.

Dette blir gøy!

Merri, dette er glimrende! Nå får vi to paralelle kjøpere, og kan sammenligne brevene vi får. Nå er hun ute og kjøre med meg. Hun sliter med oversettelsen, i og med at hun ikke lenger kan sende ferdiglagde brev, blir "norsken" dårligere og dårligere. Jeg kan desverre ikke skrive på engelsk på grunn av dysleksien min. Den unnskyldingen er for så vidt ikke usann; nå sitter jeg på en webleser som ikke har stavekontroll, og noe av det jeg skriver er helt sikkert fullt av feil.Akk ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må være synsk.......

Her er mailen fra transportbyrået:

Awarded contract for the relocation of 3 Arabian Horses captured from the Amazon, (march 2003) The Brasilia Times

Kjære kunde

Vi har informasjon om din Frisiske Vallak Hesten (Tessa) fra Mrs Karolina Mutter her på vårt byrå som skal transporteres og leveres til deg på Åsheim gård 5286 Haus - Bergen, Norge. hesten ble registrert tidlig i morges på vår handlefrihet for transport og levering, men måtte gjennomgå noen medisinsk sjekk før godkjennelse av leveransen. Vi ønsker du deg til å gå over informasjonen nedenfor nøye for å sikre at vi ville være å gjøre levering til riktig adresse og til rett eier.

Landet

By / Stat Norge

Bergen / Norge

Navn

Maria Knutsen

Adresse

Postnummer Åsheim gård 5286 Haus

5286

Telefonnummer

05556

Hesten kom med alle sine nødvendige papirer og dokumenter som kreves, men som den medisinske avdelingen av byrået EIS må gjennomføre en ny test for å være sikker på hans helsetilstand, ble det gjort og alt var bra. Alle papirer og dokumenter var korrekte. Testresultatene viser at hesten er fri fra enhver hest relaterte sykdommer som kan angripe andre dyr som fugler, hunder, katter og andre hester. Dermed er den hesten nå klar for transport og levering som vil bli gjennomført før eller senere.

INFORMASJON OM HESTEN

RASEN .............................................................. Frieser

NAVN ................................................................. Tessa

SEX .................................................. ................. Vallak

FARGE .................................................................. Sort

ALDER ................................................................... 9 år

EIER ..................................................... Maria Knutsen

VEKT ................................................................ £ 1250

HØYDE ............................................................ 16,1 HH

IDENTIFIKASJONSNUMMER ..............AC/00235/QL/11

BETALING RETNINGSLINJER

du må foreta en total utbetaling på 7500 Kr. denne betalingen vil bli gjort til vår finansielle filial i Kamerun etter adressen til vår kasserer nummer én med ansvar for alle finansielle transaksjoner. denne betalingen skal gjøres til enhver Western Union butikk i nærheten av din posisjon.

BETALING ADRESSE

Navn RENE TAGNE

Landet CAMEROON

Stat , By LITTORAL , DOUALA

Adresse MALINGO STREET

Postnummer 00237

vil du bli pålagt å gi en test spørsmål og svar når du foretar betalingen . ber bruker de nedenfor

Test spørsmål ................. tall

Svar ............................... 214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig spesielt imponert over formuleringen:" leveringen som vil bli gjennomført før eller senere".

Kanskje mest senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...