Gå til innhold

Mindre pene navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Gjør det ikke mindre stygt........

Mææærta bæææærta

...og den norske versjonen blir vel Marta i farta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes navnet Brian blir veldig rart når det uttales på norsk: Bri-an

For øvrig synes jeg det er mindre pent med norsk uttalelse på utenlandske navn, spesielt er Jack et navn som blir mindre pent: Jakk. :fnise:

Når det er sagt så mener jeg ikke at det er noe bedre å hete utenlandske navn med utenlands uttalelse heller, blir litt for dollete for min del.

Endret av Knøttet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor man skal være så negativ til en slik tråd, Tittelen på innlegget sier jo sitt?!?! Er jo bare å ikke lese tråden... men men... :sjenert:

Navnet til sønnen min er blitt nevnt opp til flere ganger i denne tråden (Leander) og jeg tar meg ikke nær av det. Nå liker jo ikke jeg de navnene de liker heller... :-) Det er flere i min familie som heller ikke tok imot dette navnet med stor begeistring... men men... min bror har kalt sin sønn for Morek og det er for meg VELDIG out there! Pluss at fettern min sin sønn heter Gard Krister og niesa mi heter Olivia og begge disse navnene har tatt meg LANG tid å bli "vant" med! Liker de ikke, men sånn er det vel med det meste... smak og behag!

Da jeg tidligere jobbet i en bransje hvor vi hadde MANGE barn innom hver dag, må jeg si det er mange navn jeg bare synes var helt forferdelige:

Fritjof

Ferdinand (tenker på den oksen hver gang:-)

Trygg

Styrk

Tobias

Njål

Alma

Olga

Ragnhild

Marionetta

Olva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor man skal være så negativ til en slik tråd, Tittelen på innlegget sier jo sitt?!?! Er jo bare å ikke lese tråden... men men... :sjenert:

Navnet til sønnen min er blitt nevnt opp til flere ganger i denne tråden (Leander) og jeg tar meg ikke nær av det.

Leander er nydelig, er gravid og det er et av mine favorittnavn DERSOM det blir en gutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leander er nydelig, er gravid og det er et av mine favorittnavn DERSOM det blir en gutt :)

Ja, men så må da ikke alle mene det samme som deg da :fnise: .

Og som TS skriver, så er det ikke favorittnavnet man spør etter, men det styggeste navnet :sjenert:

Jeg liker ikke Jeanette, Lars, Emma, Ingrid, Maria, Elias, sånne "-ander" navn på gutter, og og fjottenavn som egentlig er ord. Slike som Lykke, og navn i den dur... :nei:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kanskje ikkje så hyggeleg med ein slik tråd, men. Når den fyrst er starta, så svarar eg.

Dei styggaste gutenamna eg veit om, er

Leander

Maximillian

Emilian

Julian

Dei styggaste jentenamna er

Savannah, Sienna, Tallulah og lignande jålenamn

Filipa

Felicia

Leah

Michelle

Isabell/a

Alea, Milea, Anea, Enea, Emine, Evine og lignane heimesnekra, meiningslause namn

JULIAN er det fineste navnet jeg vet <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men så må da ikke alle mene det samme som deg da :fnise: .

Og som TS skriver, så er det ikke favorittnavnet man spør etter, men det styggeste navnet :sjenert:

Jeg liker ikke Jeanette, Lars, Emma, Ingrid, Maria, Elias, sånne "-ander" navn på gutter, og og fjottenavn som egentlig er ord. Slike som Lykke, og navn i den dur... :nei:

hoho, der nevnte du flere av navnene jeg har tenkt til mitt barn! :P Elias er førsteprioritert, så kommer Leander :P Mulig jeg har stygg navnesmak :P haha, jeg vet at det ikke var favorittnavnet man spør etter, men har hukommelsestap, så husker ikke navn. Mener jeg har svart før i denne tråden faktisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns for så vidt ikke navn som Leander, Noah, Lukas, Leah osv er stygge, men annenhver unge som blir født for tiden heter jo det! Og supervanlige navn er så kjedelig at jeg vil spy.

Når du er garantert at minst 2 andre i klassen din heter det samme ville jeg revurdert navnet. Skjønner ikke hvorfor alle kaller barna sine det samme:s

En jeg kjenner kalte nettopp datteren sin Melanie. Og hun er 100% norsk:s Javel javel... Da får jeg litt sånn "mamma som elsker disney"-følelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asta... dømt til å få både astma, spise pasta og kjøre mazda.

Asta betyr kjærlighet :D Syns det er fint jeg

Endret av sequin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest susannbr

Asta... dømt til å få både astma, spise pasta og kjøre mazda.

:fnise:

Kjenner ingen som heter Asta, men jeg kjenner ei Åsta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn hentet fra fiksjon, f.eks han fra Robinson som het Aragorn... :daane: Fint navn, men på en oppdiktet person, ikke en gutt/mann! Man skjønner jo at foreldrene var veldig opptatt av Ringenes herre...

Jeg syns for så vidt ikke navn som Leander, Noah, Lukas, Leah osv er stygge, men annenhver unge som blir født for tiden heter jo det! Og supervanlige navn er så kjedelig at jeg vil spy.

Når du er garantert at minst 2 andre i klassen din heter det samme ville jeg revurdert navnet. Skjønner ikke hvorfor alle kaller barna sine det samme:s

En jeg kjenner kalte nettopp datteren sin Melanie. Og hun er 100% norsk:s Javel javel... Da får jeg litt sånn "mamma som elsker disney"-følelse.

Hvordan har de tenkt å uttale Melanie da? Amerikansk eller norsk? Ingen av delene er fint, men ser for meg at spesielt på trønderdialekt blir det rålekkert.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Navnet Phoebe uttales IKKE Føbe. Prøv heller Fiibi.

Og ut fra det jeg har lest av dine innlegg så er det ikke måte på hvilke navn du ikke kan fordra... Skal tro hva ditt eget er... Erna? Edna? Bolla? Berta? Siden du hater stort sett alle navn regner jeg med du har ett mindre likandes navn selv.

Og som en liten fun fact for deg, mange barn har foreldre av ulik nasjonalitet. Og da må navnet fungere andre steder enn i Norge. Jeg er en av de, og det kommer mine barn til å være også. Så da kan man ikke kalle ungen sin for Per Gunnar(!!) og forvente at det skal funke for stakkars barnet ute i verden.

Namnet Phoebe uttalas Fibi på engelsk, ja. Men med norsk uttale uttalas det (av ein eller anna grunn) Føbe. Ikkje eg som har bestemt det, så ikkje skyld på meg ;) Alle dei norske Phoebe-ane eg har møtt/høyrt om, har uttalt namnet sitt Føbe, og eg har blitt fortalt at "det er slik det uttalas på norsk". Om folk er meir urbane der du bur, får vere ei anna sak :)

Eg heiter verken Erna, Edna, Bolla eller Berta :ler: Namnet mitt er faktisk eit av namna på namnetoppen no for tida, så det er ikkje eit slikt namn eg sjølv ville ha valt til ei dotter. Eg elskar norske/norrøne, sterke namn, namnet mitt er meir sånn "søtt". Ein likar ikkje nødvendigvis berre namn i kategorien til sitt eiga, heller motsatt.

Dei aller fleste namn fungerar dessutan i heile verda. Er då ingen som klagar på Mohammad og Fatima og forlangar at dei skal kalle ungane sine Kari og Knut? Engelskspråklege mennesker greier fint å uttale namn som ikkje er "internasjonale". Dessutan - viss du skal ha eit internasjonalt namn, bør du velle heller gå for eit kinesisk enn eit engelsk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en jente som heter Ømjer :spy:

Det tykkjer eg faktisk er litt kult. Ikkje noko eg ville ha valt sjølv, men tøft namn.

Skhurte var derimot lite pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namnet Phoebe uttalas Fibi på engelsk, ja. Men med norsk uttale uttalas det (av ein eller anna grunn) Føbe. Ikkje eg som har bestemt det, så ikkje skyld på meg ;) Alle dei norske Phoebe-ane eg har møtt/høyrt om, har uttalt namnet sitt Føbe, og eg har blitt fortalt at "det er slik det uttalas på norsk". Om folk er meir urbane der du bur, får vere ei anna sak :)

Korrekt, i hvert fall såvidt jeg vet.

Jeg synes faktisk det er et fint navn (Føbe), men så forbinder jo jeg det med bestevenninna mi som heter det.

Synes Ømjer var fint også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet om en dame som heter Abigel. Altså, det skriver Abigail, men utales A-bii-gEL. Ikke et stygt navn, men en uvanlig uttalelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det folk som har skjult nummer og adresse, etc. Og jeg har selv sett kundelista. Og det står Stein Kaat der. ;)

Ifølge skattelistene er det ingen som har etterhavnet Kaat i Norge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å hete Odd, Simen (med norsk uttale, så klart) eller Randi (engelsk uttale) om man bor i engelsktalende navn, da. :fnise:

Ei indisk jente jeg kjenner fortalte meg at navnet til en norsk kollega betyr noe stygt på indisk. :tunge1:

Mye man må tenke på før man velger navn, kan jo ikke bety noe feil på et annet språk! :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...