Gå til innhold

Betties Andre Sider


Bettie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lørdag 8. november

Takke for hilsen, Væren

I dag er det et fantastisk, gnistrende flott høstvær. Sol og lyst - og litt kaldt, men fortsatt er det varmegrader her. Vil ha mer slikt vær.

I dag har jeg bestemt meg for å ha den store "få huset i orden" - dagen.

Så jeg har hittil tatt soverommet et grundig tak, har plantet om noen stiklinger fra en potteplante jeg klippet helt ned. Lillepusen til frøkna har tatt knekken på den. Og så har jeg skrudd opp to lamper ved gjestesengene, og hengt opp to bilder. Akkurat de oppgavene har stått på vent en evighet, men i dag fant jeg ut at jeg like gjerne kunne gjøre det og ikke utsette det en gang til.

Da måtte jeg jo ta pause, fant jeg ut.

Så om en liten stund er det stua som står for tur. Har begynt, da, før jeg tok pause, så resten ta ikke så lang tid. Durde pusset vinduene, ihvertfall på innsiden. Det ene vinduet er fullt av snute- og potemerker etter Lillepusen.

Må få skikkelig orden på huset nå, for neste helg skal vi arrangere svigermors bursdag. Vi bor nærmest, og svigermor orker ikke selv, så da får vi gjøre det. Bestemte oss for å ta det hjemme hos oss. Det blir litt trangt, men der det er hjerterom osv..... Og så er det bare familie, da.

Blir en bursdagslunsj, for svigermor orker ikke så veldig mye, med barnebarn og oldebarn og sikkert både liv og lyd. Har planlagt å lage en gryterett med ris til, litt salat og rundstykker. Eplekake og is blir dessert.

Men da må huset være ryddig og rent, og jeg må gå over sølvtøyet også. Får antagelig overnattingsgjester, men de vil bli satt i arbeid!!!!

Om jeg orker - det er ikke et tema, egentlig, dette MÅ jeg gjennomføre for Halvdelens skyld.

Og så gleder jeg meg til i morgen. Da skal hele familien og se Cats. Blir hyggelig å gjøre noe sånt sammen. Er liksom farsdagsgave, det, selv om Halvdelen vet om det. Har kjøpt ei lue som ekstragave, da, så at det blir noe å pakke opp.

Fikk forresten en melding om at jeg var blitt grandtante igjen. En niese som fikk en flott gutt. Avstanden er litt for stor til at vi kan reise og se den nye verdensborgeren, men jeg har forlangt bilder og fyldig beskrivelse av dette vidunderet. Hvis mor orker, kommer til til svigermors bursdag, så da kan jeg få inspisert gutten. Han er sikkert akkurat så nydelig som sånne små er. Blir helt myk bare jeg tenker på sånne små mennesker.

Sånn - der er innvilget pausetid over - og vel det.

Støvkluten roper på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, Bettie! Så flink du er da!

Jeg har også en sånn få-ting-i-orden-dag!

Hagen trengte et lite stell før vinteren setter inn, så nå har jeg vært ute en time og halvannen, røsket bort og tømt flere fulle trillebårlass med tørre greiner og vissent bladverk. Blir fint til våren, da!

Så har jeg ryddet i huset, gjenstår bare å vaske golv og sette pizzadeig før vi får gjester i kveld. Og hente eldstegutten på LAN (datatreff) kl. 15.00. Og handle...

Og som om ikke det er nok - så må jeg dusje en gang til; den dusjen jeg tok i dag morges virker selvfølgelig ikke lengre! :ler: Ble helt svett av det hagearbeidet, jeg! Det er jo skikkelig vårstemning ute!!!

Ha en flott helg, Bettie!!!

God klem!!! :klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bettie!

Ønsker deg en riktig god søndag.

Legger igjen en nattaklem fra meg og pusen..

Håper Bøllepusen din har funnet seg godt til rette igjen.

Storklem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mandag 10. november

Jeg ble ferdig med å rufse opp huset lørdag. Så på ettermiddagen var det ryddig og rent og nesten støvfritt. Var fornøyd med meg selv, da.

Bøllepusen er tilbake som sitt gamle jeg. Sover mye - men nå inne og helst på et fang. er med på badet om morgenen og biter i tærne hvis jeg ikke er rask nok til å sette på litt vann til henne - og har okupert databordet igjen.

Søndag sov jeg litt lenger enn vanlig, og fikk i meg et passe antall kaffekopper før ungdommen. De skulle jo spise middag hos oss. Bror og søster er verdens beste venner, men de må småerte hverandre hele tiden, ellers er det ikke riktig. Må le av dem når de holder på som verst.

Og så var vi på Cats.

Det var bare fantastisk. Flotte dansere, flotte sangere og en god del humor. Gode plasser hadde vi også. En slik fellesopplevelse liver opp, det.

I dag hadde jeg bestemt meg for å prøve noen timer på jobb etter ei uke hjemme. Gruet meg litt til å dra, men det gikk bra. Fikk tatt unna litt tall-arbeider, for det er alltid kjekt å få unna, og er en oppgave jeg kan gjøre uten å "blande meg inn" i arbeidet til de som har overtatt mitt felt. Jeg skal jo gå utenpå systemet nå, og da kan jeg ikke bry meg før jeg blir spurt, synes jeg.

Det tok på å være på jobb, men jeg ser at det er mye fravær nå, så jeg får prøve å bidra med det jeg kan.

Berg- og dalbanetilværelsen min fortsetter med uforminsket styrke. En dag opp og en dag ned - eller en time opp og en time ned. Heldigvis tror jeg ikke de rundt meg merker så mye til det, for jeg har trukket meg så langt tilbake som jeg kan, og da blir det bare små krusninger som er synlig.

Skal jobbe litt med mine greier i kveld, så da får jeg se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mandag kveld, og Halvdelen ser på fotballkamp.

Jeg har jobbet litt med mitt, men det ble ikke mye volum ut av det. Klarte til slutt å samle noe sammen til noen linjer. Kan ikke akkurat kalle det et dikt, men tanker er det nå.

Som barn var jeg syk, ofte og ganske alvorlig. Sykehus for barn den gang og nå - det er ikke mulig å sammenligne. Triste minner har det nå medført.

Og dette er noen av de triste tankene.

Hvor lenge

Hvor lenge skal du sitte der, vesle jente?

I senga, med dyna trukket opp under haka og hendene rundt knærne.

Hvor lenge skal du sitte der, med tårene inni deg,

Usynlige tårer som bare natten kan få.

Hvor lenge skal du sitte der, vesle jente?

Med en munn som smiler og stenger gråten inne.

Hvor lenge skal du sitte der, alene

Synlig, men likevel ikke sett

Hvor lenge skal du sitte der vesle jente?

Med savnet som gnager brystet hult og tomt.

Hvor lenge skal du sitte der, redd for så mye

Men uten trøst

Hvor lenge........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Bettie!

Flotte ( og sørgmodige ) ord.

Godt du klarer å sette ord på ting,- det er et stort skritt på veien.

Synd å høre at du var mye syk som barn. Kan tenke meg at det var ganske ille ja :(

Ønsker deg i allefall en kjempefin dag, og vil bare si tusen takk for besøk i boka mi :)

Stor klem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 12. november

Takker for hilsen Diva. Du har det ikke helt enkelt akkurat.

I går hadde jeg en ganske slitsom dag. Sliter med å finne en god vinkling på den siste oppgaven, men kom tilslutt et lite skritt videre. Må bare bli ferdig, for tida går så fort - alt for fort.

Møtte Halvdelen i byen på ettermiddagen for en rask panduro-tur. Skal starte juleverkstedet hjemme neste uke, og nå har jeg snart alt som skal til.

Var en snartur innom Lindex og fikk meg to tynne gensere, en sort og en hvit, og en liten sparkebukse til grandtante-barnet. Glemte at jeg hadde tenkt å kjøpe en bamse også, så det får jeg gjøre i morgen.

Hjemme gjorde jeg ingenting. Absolutt ingenting. Piffen var gått ut, og jeg bare satt der. Hadde brukt opp dagens energireserver, så kvelden var tung.

I dag har jeg vært på jobb. Fikk unna en kjedelig rapportoppgave som tok kortere tid for meg, enn for en vikar å gjøre. Har avtalt et par andre oppgaver jeg skal ta unna også, for å avlaste litt. Det nærmer seg årsavslutning, og da er det alltid masse rapportering.

Men en hel arbeidsdag - det er fortsatt i overkant, kjenner jeg.

Prøver å jobbe med barndommens spøkelser. Det er rart hvor vondt ekkoet av gamle følelser kan gjøre. Og jeg tror ikke det finnes noen snarveier her. Må bare ta en og en ting og bli ferdig med dem, slik at jeg kan slippe dem og virkelig si at - Det hører fortiden til.

Noe av det som er vanskelig er at jeg må legge mye "skyld" på et system, og da kan jeg lett bli hengende fast i en egen skyldfølelser, at hvis jeg hadde vært annerledes, ville systemet behandlet meg annerledes.

Dette ble tåkete, men det er uklart for meg. Jeg sa til Halvdelen i går at jeg ønsker meg en - en eneste - dag hvor jeg kan gå fra morgen til kveld uten en tåkesky rundt hodet, uten uro og i harmoni med meg selv.

Dagen kommer vel, og jeg håper den kommer snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De samme ønskene får du også fra meg, Kjære Bettie!

Barndommens spøkelser er neimenn ikke alltid så enkle å forholde seg til. Mange av oss har slike spøkelser som nå og da dukker opp. De kan være ulike typer spøkelser, men de har det til felles at de har gjort noe med oss, og bidratt til å forme oss til de menneskene vi har blitt - på godt og vondt. Jeg har også mine. Men mine spøkelser er mer relatert til relasjoner innenfor husets fire vegger, og ikke til et system, slik du beskriver. Jeg vet i alle fall en del om at ting tar tid, og at det er viktig å komme seg gjennom en prosess og få lagt noen av disse barndomsopplevelsene bak seg. Først da kan man gå videre.

Håper og tror helt sikkert at du kommer styrket ut "på andre siden" av der hvor du befinner deg akkurat nå!

1000 gode, varme klemmer til ei flott jente fra en hengiven sau! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag 13. november

I dag er jeg frossen. Æsj.

Det var kaldt og grått da jeg sto opp, og sånn holdt det seg gjennom hele dagen. Nå sitter jeg med ovnen nesten i fanget og ullpledd rundt meg - men er fortsatt frossen. Ikke bra tegn!

Ser at en aktiv sau og en smilende mie har vært innom her. Alltid hyggelig det. Og i kveld skal jeg bake, så da kan jeg jo sette noen muffins her, til de som kommer innom. Blir jo litt stusslig med hverken vått eller tørt.

Det ble en ny "i stolen" kveld i går, men jeg fikk jo ikke sove da jeg la meg. Så i dag var jeg trøtt.

Nå sitter jeg og venter på at Halvdelen skal komme hjem. Sigermor har bursdag i dag, så vi en tur bort til henne, selv om vi skal lage fest til henne på lørdag.

Har vært litt på jobb i dag også, og har sittet med tall, tall og tall. Begynner å tenke på tall for 2004 nå. Tror fristene vi får i år blir knappere enn noen gang tidligere.

Men i dag var jeg bare halv dag på jobben.

Dro til byen etterpå og traff frøkna. Hun hadde fått laget noen nye hull i seg. Hun sa ikke hvor, men måte hun ikke sa det på, gjorde at det ikke var så vanskelig å finne det ut. Vel - det er hennes kropp, og hennes penger, så jeg legger meg ikke borti det lenger. Ikke mitt bord (heldigvis)

Hjemme har jeg sittet og jobbet med en av studieoppgavene. trodde jeg bare hadde en igjen, men det er tre. Den ene skulle være kort - bare et par sider, for å vise at vi kan søke og lete på nett. Så den startet jeg med i dag - og ble ferdig med i dag.

Oppgave to - som jeg trodde var den siiste, skal være på rundt 10 sider, og noe skal presenteres neste uke. Så jeg leter meg fram for å finne en presentasjonsform som fenger litt. Det er litt kjedelig å bare klikke inn elementer og vise dem på storskjerm. Vi får se hva jeg kan komme på.

Den siste oppgaven er også kort, men skal være en oppsummering av hva jeg har lært dette semesteret. Så spørs det om jeg har lært noe, da...

I kveld bare MÅ jeg bake. Skal jo feire svigermors dag her hos oss, og da må jeg ha kaker til kaffen. Og så jeg som er så glad i å bake...... Det går jo raskt når jeg bare setter i gang. Men der ligger jo bøygen, da.

Her ikke lyst til å bake nå, jeg.

(Lurer på hvor lenge jeg kan utsette det.....)

Kunne ha bakt i morgen, men da må jeg steke kjøttet og rydde og vaske og gjøre klart til overnattingsgjester.

Nei - det er bare å løfte seg etter håret og sette i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel sånn det er å ha tenårings/voksne døtre. De gjør vel som de vil, uansett hva man mener. Jeg har jo bare sønner, og det skal visstnok være mye enklere på mange måter, iflg. informerte kilder...

Jeg skal også bake i kveld, til svigermors 70 års dag på lørdag. Har lovet å bake to kaker - trøffelkake og slottskake. Begge er nyyydelig gode, og forsåvidt greie å lage. Tar bare litt tid. Slottskaken skal fryses litt, så det passer å lage den i kveld. Så er litt gjort.

Har vært hjemme med skallebank i dag. Burde egentlig ha vært på byen og funnet meg et nytt antrekk, men får nøye meg med et av dem jeg har... Har en enkel, svart kjole (nesten fotsid) som jeg tror jeg kommer til å bruke. Er egentlig vel så mye buksejente, jeg... men det er jo en litt fin anledning, da...

Lykke til med baksten, Bettie! Det er noen fantastiske husmødre vi er :D

For ikke å snakke om svigerdøtre! Lurer på om våre svigermødre egentlig ser hvor heldige sønnene deres har vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag 14. november

Fyrte opp i vedovnen i går, og da slapp frosten i kroppen.

I dag har det vært nok en grå novemberdag hvor skodda har hengt ned over ørene.

Var hos legen i dag og fikk beskjed om å komme tilbake en gang før jul. Måtte innom blodsugeren på kontoret også for å sjekke hvordan kroppen min liker medisinen. Det er jo en del bivirkninger, da, og det er ikke sikkert leveren min liker dette helt. Så det er godt å ha en lege som passer på.

Halvdelen dro sammen med meg, for vi måtte jo handle inn litt til dagen i morgen. Han handlet mend jeg var hos legen, og så satt han varene igjen til meg, mens han selv dro til byen. Jeg skulle jo hjem igjen, så det var greit, det.

Det har blitt sånn fram- og tilbakedag i dag. Først til legen, så hjem, så til byen og så hjem igjen. hadde en samtaletime i dag, og var kjørt da jeg var ferdig der. Hadde ikke akkurat lyst til å forberede morgendagen da jeg kom hjem igjen.

men jeg har nå gjort klart til overnattingsgjestene som kommer om ikke så lenge, og har vasket litt klær og har ryddet litt. Resten av huset tar jeg i morgen.

I kveld skal jeg ta fram dukene til i morgen og stryke dem. kan ikke fordra å stryke duker, men - fest er fest.

Og nå skal jeg sette i gang å dele opp kjøttet og steke det.

Egentlig har jeg lyst til å legge meg nå, for energilageret er temmelig tomt etter samtaletimen, men - det er ikke hver dag svigermor jubilerer, så jeg får bare ta å sette i gang. har sittet her litt for lenge som det er.

Så fru Vær - vi er jammen noen prakteksemplarer av husmødre og svigerdøtre. Medalje skulle vi hatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp. Men vi får nok ingen medalje, i så fall bare medaljens bakside... :ler:

Min svigermor styrer noe veldig med denne dagen sin, vi er heldige som ikke skal arrangere det her hos oss, tror jeg kunne ha fått et lite sammenbrudd av det. Vi har bestilt koldtbord, hentet noen fat og skåler, bakt et par kaker og that's it. Hr. Sau sine søsken har tatt andre oppgaver, som innkjøp av servietter og blomster, dekking av bord mm. Så er vi heldige, overlever vi alle med god margin! Godt når det er overstått også, sånne store dager er ofte ganske masete, selv om det egentlig skal være hyggelig... :ler:

Nå har jeg strøket gutteskjorter, og ungene holder på med å lage taco.

Håper du får sove godt i natt, så du er uthvilt til imorgen.

Lykke til, Bettie! Det går nok bra, det virker som om du har kontroll! :wink:

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Hei !

Det er faktisk grusomt å være prakteksemplar, så det kan du bare slutte med øyeblikkelig ! :lol:

Aner jeg at det går bedre med deg ?

God helg klem

Og du - det kommer lysere dager uten tåkedotter !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad jeg ikke deler hus med min svigermor i kveld, har fått tekstmeldinger fra en av mine (inngifte) svigerinner, det er en mildt sagt intens stemning i heimen!!! Se for dere disse lett stressa sjelene i ett og samme hus: Min svigermor, hennes 2 døtre, 2 sønner, 1 svigersønn og 2 svigerdøtre + 3 lett viltre barn...

Halleluja; hennes eldste sønn og svigerdatter + 3 barn har hatt en rolig og deilig kveld med taco og TV og pærecider! Glad vi ikke er tilreisende...

Ha en god natt! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei søte Bettie.

Du minner meg om meg selv i yngre dager, før jeg kom ut av den lengste og svarteste skogen hittil. Du virker som en jente med tæl og evne til å vise omsorg og omtanke. Husk bare på å vise det samme overfor deg selv - og ikke minst husk på å si "nei" en gang i blant.

Usj, dette virker som en moralpreken, men det var ikke slik den var ment. :oops:

Ønsker deg en god helg. :kysse: :kysse: :kysse: fra meg til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag 15. november

Jo, Hilde, det går noe bedre med meg, selv om jeg fortsatt sliter. Kniven er ute av skuffen igjen, men jeg får bedre hjelp slik at det blir nok lettere etterhvert. Troen på at det skal bli bra, den er en god støtte. og jeg prøver å la være å grave meg ned i elendigheten. Hjelper at jeg har slakket av mye på jobben, slik at jeg ikke MÅ prestere noe der. Det har gitt meg litt mer ro.

Medaljens bakside, Væren, den har jeg fått så mange ganger at jeg nesten ser på det som et hederstegn! Var nok ikke den svigerdatteren svigermor og svigerfar hadde drømt om. Var ikke så "føyelig" som de hadde ønsket - og de ville helst at jeg ikke skulle ha jobbet. Men - det har gått seg til, og svigermor har forstått at jeg er som jeg er, og har gitt opp å forandre meg. Prøver å være like blid, jeg. Og nå som hun er skrøpelig og glemmer mye, er det liten vits i å kjøre noen kamper mot henne. Går ikke an å forandre henne heller, og hun har ikke hatt et enkelt liv.

Si nei, Lady . det er en smule vrient. Er kjempeflink på jobben . greier til og med å oversitte frister og si nei til oppgaver, men det er nok verre på privaten..... Jeg tror også at jeg kommer ut av den mørke skogen, etterhvert. Bare så slitsomt å rydde seg en sti gjennom krattet. Helt greit med moralprekner. De stiller i klasse med gardinprekner, de.

Nå sitter jeg her, med Bøllepusen på armene og svigermors dag er ferdig feiret. Det ble en hyggelig dag for alle, tror jeg, og svigermor var nå ihvertfall fornøyd. Det var jo jeg som hadde foreslått å ta selskapet hjemme hos oss, fordi det ville være enklere for meg, og fordi det ville glede Halvdelen. Han har litt dårlig samvittighet for moren sin, fordi han ikke stiller opp så mye som hun vil. Samtidig er hun litt rørete - og INGEN kan stille opp så mye som hun vil.

Men trygdebolig eller sykehjemsplass, for å få mer tilsyn og hjelp - det vil hun ikke søke om - så da så.

Maten ble god, og gjestene spiste godt, men jeg har nok mat igjen til et nytt selskap. Kakene ble også smakt på, men også der kan jeg ha et selskap til. Greit med fryseboks, da.

Men jeg var fornøyd da gjestene fant ut at de ville reise hjem, og svigermors oksygenflaske begynte å nerme seg hjemreisemengde. Så nå er alt ryddet og på plass (nesten da), skoene er vippet av, og halvdelen ser på fotball. Er ganske sliten, for det ble litt mer hektisk enn jeg renget med på morgenen. Alt tar litt lenger tid når man har overnattingsgjester.

Og de første gjestene kom en halv time før de skulle (noe jeg hadde regnet med) og da var heldigvis maten klar, bordet dekket og jeg hadde rukket å skifte.

Skal snart krabbe meg under dyna, kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hilsen hos meg Bettie :D !

Ser du har nok å henge fingrene i ja, det er jommen meg ikke enkelt alltid med svigermødre. Spesielt ikke når de drar på årene kan jeg tenke meg.

Jeg er også sånn som foretrekker å heller holde selskapene selv, for da har jeg i det minste kontroll. Vi skal jo ha konfirmasjon i huset til våren, - ikke snakk om at vi skal holde det et annet sted enn hjemme! Jeg vet at jeg kommer til å stresse usannsynlig mye i tiden rett før, men heller det - da vet jeg ihvertfall hvordan det blir...

Ha en fin søndag, Bettie - du må huske å legge bena på bordet og slappe av litt også!

Klem, Mie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medaljens bakside' date=' Væren, den har jeg fått så mange ganger at jeg nesten ser på det som et hederstegn! Var nok ikke den svigerdatteren svigermor og svigerfar hadde drømt om. Var ikke så "føyelig" som de hadde ønsket - og de ville helst at jeg ikke skulle ha jobbet.[/quote']

Bevare meg vel; du skriver visst om mitt liv, Bettie...

Jeg er nok heller ikke den drømmesvigerdatteren svigermor hadde sett for seg. Altfor lite tettknappet, altfor "lite" kristen og mild av natur. I tillegg har jeg egne meninger, de fleste er ikke i samsvar med hennes. At jeg er utearbeidende tror jeg for så vidt hun har forsont seg med, men det er litt mindreverdig å være utdannet til å jobbe med barn. Det er jo liksom noe "alle kan" likevel... Særlig hun som har oppdratt en hel ungeskokk alene. At hun har brukt skyldfølelse, synd og skam som aktive virkemidler i oppdragelsen sier CV'en hennes ingenting om. Heller ikke at 4/5 av ungene hennes har hatt sitt å slite med, og at samtlige har valgt å bosette seg langt borte fra barndomshjemmet for å kunne styre sitt eget liv.

I dag er jeg følelsesmessig utladet etter en kommentar jeg ikke greide å holde igjen da vi gikk fra selskapet i går. Den kom som svar på tiltale, og jeg som ikke pleier å la sånne ting glippe ut... :o Ingen god dag altså, og jeg har ikke bestemt meg for om jeg bør komme med en unnskyldning, eller om uttalelsen min rett og slett skal få stå. Egentlig var det helt på sin plass. Det bygger seg opp en del sårhet over 22 år. Har i alle fall en del tanker om hvordan jeg skal greie å få et naturlig og godt forhold til mine evt. framtidige svigerdøtre... :wink:

Håper i alle fall du har litt krefter igjen etter gårsdagens maraton til å få en fin søndag, Bettie! God klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...