Gå til innhold

Tolkningssak 2


Steinar40

Anbefalte innlegg

Jeg lever i virkeligheten Steinar. Jeg har levd i forhold. Jeg tror du ikke ser forskjellen på tilpasse og endre personlighet. Man tilpasser vaner og singel-oppførsel, men personlighet kan man ikke endre for å tilpasse seg noen.

Jeg ønsker ikke en partner som er lik meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting er at man må tilpasse seg hverandre. Men å tilpasse seg, er ikke det same som å endre seg fullstendig. Å finne seg noen som ikke er aktuell før de har endret seg fullstendig, er helt bortkastet, og totalt skivebom.

Det vil aldri fungere.

Ja, du har helt rett i dette.

Og derfor krever jeg ingen fullstendig endring av henne heller.

Jeg krever bare at hun skal bestemme seg selv, kommunisere dette til alle (inklusive meg) og deretter satse ALT på oss i sammen.

Ellers er hun altså historie allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at vi som brukere på et forum skal holde oss for god til å stille diagnoser. Hvordan Steinar lever sitt virkelige liv eller om han trenger en diagnose ja det får bli opp til Steinar selv å velge å avgjøre, gjøre noe med eller ikke bry seg med. Anonyme brukere på et forum har verken kompetansen til, muligheten for eller lov til å stille diagnoser og da burde vi holde oss for god til det også.

Dersom man er av den oppfatning at Steinar har en diagnose og fortsetter å skrive i denne tråden får man stå for det valget selv. Selv synes jeg det er direkte umoralsk å foreslå diagnoser i et innlegg og fortsette å skrive nye innlegg og delvis latterliggjøre den en allerede har slått fast må ha en diagnose. Det begynner å bli nok så nærmt mobbing, og for meg er det uaktuelt å fortsette å delta i denne diskusjonen slik dreiningen har vært de siste dagene.

Steinar, til deg vil jeg bare si: lykke til med ditt liv.

Enig i at tråden bør stenges og vi bør slutte å mobbe, men uenig i at dette er noe som har begynt de siste dagene. Mobbingen har vedvart fra den dagen Steinar starten tråden, det med diagnose var snarere et gjennombrudd og noe som får oss til å tenke enn et mobbeelement. Når jeg sier at jeg tror Steinar har en diagnose og at han bør oppsøke hjelp så er det IKKE mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok et problem med kommunikasjonen. Å tilpasse seg og å endre personlighet er to forskjellige ting. I interaksjon med andre mennesker tilpasser vi oss hele tiden, intuitivt. Det er en viktig del av samspillet mellom mennesker at vi er i stand til det.

Ja, det stemmer. Og er man for ulike så blir det umulig.

Hun og jeg er ikke så ulike. Isåfall hadde jeg aldri kastet bort ett sekund av min tid på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har helt rett i dette.

Og derfor krever jeg ingen fullstendig endring av henne heller.

Jeg krever bare at hun skal bestemme seg selv, kommunisere dette til alle (inklusive meg) og deretter satse ALT på oss i sammen.

Ellers er hun altså historie allerede.

Hun har kommunisert at hun har bestemt seg til oss andre. Dette har hun kommunisert gjennom deg. Merkelig at du da er den eneste som ikke har fått det med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer. Og er man for ulike så blir det umulig.

Hun og jeg er ikke så ulike. Isåfall hadde jeg aldri kastet bort ett sekund av min tid på henne.

Eneste dere to har felles er vel at ingen av dere holder ord eller står for det dere sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lever i virkeligheten Steinar. Jeg har levd i forhold. Jeg tror du ikke ser forskjellen på tilpasse og endre personlighet. Man tilpasser vaner og singel-oppførsel, men personlighet kan man ikke endre for å tilpasse seg noen.

Jeg ønsker ikke en partner som er lik meg.

Ja, du har levd i et dysfunksjonelt forhold som gikk til helvete.

Beklager å måtte påpeke dette for deg, men det er faktisk ganske viktig informasjon i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har levd i et dysfunksjonelt forhold som gikk til helvete.

Beklager å måtte påpeke dette for deg, men det er faktisk ganske viktig informasjon i denne sammenheng.

Ja, og derfor kan jeg snakke av erfaring. Jeg har også levd i velfungerende forhold som ikke gikk til helvete. Igjen, derfor kan jeg snakke av erfaring.

Har du levd i et forhold, så du kan snakke av erfaring, Steinar?

Endret av KateW
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har levd i et dysfunksjonelt forhold som gikk til helvete.

Beklager å måtte påpeke dette for deg, men det er faktisk ganske viktig informasjon i denne sammenheng.

Da må det vel også være relevant å påpeke at jeg er i et stabilt og lykkelig forhold som nå har vart i over seks år? Og jeg er også sterkt uenig i det meste du sier om hvordan kjærligheten fungerer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at tråden bør stenges og vi bør slutte å mobbe, men uenig i at dette er noe som har begynt de siste dagene. Mobbingen har vedvart fra den dagen Steinar starten tråden, det med diagnose var snarere et gjennombrudd og noe som får oss til å tenke enn et mobbeelement. Når jeg sier at jeg tror Steinar har en diagnose og at han bør oppsøke hjelp så er det IKKE mobbing.

Jeg driter totalt i denne såkalte mobbingen.

At mange folk er totalt blåste i hue er ikke akkurat noen nyhet.

Men la oss heller diskutere det denne tråden egentlig handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Min teori er som følger:

For 7 år siden ble Steinar kjent med en dame på nettet. Problemet var bare at hun var gift, men sikkert ulykkelig/kjedet seg/var lei ekteskapet sitt. Begge disse var da et lett bytte, etter som Steinar er totalt uerfaren med kvinner, og tolkningsdama higet etter oppmerksomhet.

I 7 år har de da kommunisert på et eller annet vis, møttes i ny og ne, men aldri tatt steget til noe mer.

Så finner tolkningsdama ut at hun vil separeres fra mannen sin, lover Steinar gull og grønne skoger, men finner ut at hun ikke vil ha han likevel - nå som hun er fri til å gjøre som hun vil - og ser at verden er full av menn som er enklere å forholde seg til. Pengene hans er imidlertid kjekke å ha, så hun holder han varm med jevne mellomrom.

Steinar på sin side, venter på noe som aldri kommer til å skje.

No happy end in sight...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter totalt i denne såkalte mobbingen.

At mange folk er totalt blåste i hue er ikke akkurat noen nyhet.

Men la oss heller diskutere det denne tråden egentlig handler om.

Trådens kjerne er jo at du ikke klarer å kommunisere og at du nekter å innse fakta. Er du ikke interessert i å komme til bunns i denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Blondie65. Dette er faktisk mobbing, og jeg har vært en del av det, selv om jeg ikke har slengt rundt meg med diagnoser.

Steinar, jeg skal rose deg for en ting. Du er flink til å ikke la deg hisse opp og at du gidder å svare på 178 sider med innlegg der alle er uenig med deg på en forholdsvis saklig måte. Det skal du ha.

Du er ikke veldig reflektert, det vil jeg fortsatt hevde, selv om det ikke er pent sagt. Men jeg føler alle dine innlegg gjennomsyres av dette. Samtidig skjønner jeg jo at du har blitt litt "blind", da dette forholdet er noe du virkelig ønsker å etablere.

Men jeg synes du skal ta til deg rådene våre, selv om ikke vi "går i dine sko". Dette forholdet er allerede dødfødt, dere har ingen grunnmur av respekt, kjærlighet, felles mål, lidenskap og god kommunikasjon å bygge noe på. Tro meg når jeg sier at det er vanskelig å være samboer. Tro meg også når jeg sier at å få hennes barn inn i huset vil være en voldsom utfordring for dere alle sammen, som kan få store følger, særlig for barna.

Gå videre nå! Vær stolt og sterk - glem henne!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har kommunisert at hun har bestemt seg til oss andre. Dette har hun kommunisert gjennom deg. Merkelig at du da er den eneste som ikke har fått det med deg.

En person som fortsetter å kontakte meg regner jeg ikke med at har kommunisert noe som helst fornuftig.

Hører jeg nå ingenting ifra henne, så regner jeg imidlertid med at hun har tatt sitt passive valg. Dvs. egentlig ikke klart å bestemme seg selv for noe som helst. Men det er jo også et slags valg.

Feig og uansvarlig oppførsel selvfølgelig, men mange er sikkert ikke bedre.

Så da kan hun heller sitte der å angre resten av livet på at hun ikke klarte å bestemme seg. Det blir heldigvis ikke mitt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og derfor kan jeg snakke av erfaring. Jeg har også levd i velfungerende forhold som ikke gikk til helvete. Igjen, derfor kan jeg snakke av erfaring.

Har du levd i et forhold, så du kan snakke av erfaring, Steinar?

Kankje du da burde konsentrere deg om hvilke feil du selv gjorde i alle disse havarerte forholdene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært seriemonogam, Steinar. Jeg vet hva som gikk galt i det dysfunksjonelle forholdet. Jeg vet også hvorfor jeg ikke er i det velfungerende forholdet lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min teori er som følger:

For 7 år siden ble Steinar kjent med en dame på nettet. Problemet var bare at hun var gift, men sikkert ulykkelig/kjedet seg/var lei ekteskapet sitt. Begge disse var da et lett bytte, etter som Steinar er totalt uerfaren med kvinner, og tolkningsdama higet etter oppmerksomhet.

I 7 år har de da kommunisert på et eller annet vis, møttes i ny og ne, men aldri tatt steget til noe mer.

Så finner tolkningsdama ut at hun vil separeres fra mannen sin, lover Steinar gull og grønne skoger, men finner ut at hun ikke vil ha han likevel - nå som hun er fri til å gjøre som hun vil - og ser at verden er full av menn som er enklere å forholde seg til. Pengene hans er imidlertid kjekke å ha, så hun holder han varm med jevne mellomrom.

Steinar på sin side, venter på noe som aldri kommer til å skje.

No happy end in sight...

Problemet hennes er altså bare at hun fortsatt ikke er "fri".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådens kjerne er jo at du ikke klarer å kommunisere og at du nekter å innse fakta. Er du ikke interessert i å komme til bunns i denne saken?

Det er akkurat dette jeg holder på med nå. Selv om ikke du klarer å fatte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært seriemonogam, Steinar. Jeg vet hva som gikk galt i det dysfunksjonelle forholdet. Jeg vet også hvorfor jeg ikke er i det velfungerende forholdet lenger.

Men klarer du å innse at du også har gjort feil?

Eller er det bare partnerens feil hver gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men klarer du å innse at du også har gjort feil?

Eller er det bare partnerens feil hver gang?

Vi snakker ikke om HVER GANG. Klarer DU å fatte det?

Jeg går i meg selv, ja. Gjør du?

Og for å gjenta, det velfungerende forholdet gikk ikke over grunnet noens FEIL. Det er poenget mitt. Det er ikke alltid det er krise eller feil, og forholdet kan fortsatt ha vært velfungerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...