Mann 42 Skrevet 13. januar 2011 #221 Del Skrevet 13. januar 2011 Vi har et slikt system allerede. Spesialistkvoten er der hvor folk med kompetanse kan få opphold. Om personen ikke har krav på opphold pga forfølgelse, så kan personen forsøke å søke om opphold som arbeidsinnvandrer på spesialistkvoten. Vet du hva som ligger i begrepet "spesialist" i regelverket for denne kvoten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #222 Del Skrevet 13. januar 2011 Ok, da ser jeg sammenhengen. I dag er jenta imidlertid 25 år og har utrolig nok fått lov å ta master på et norsk universitet selv om hun bor her ulovlig. Det betyr at hun allerede er griseheldig, og etter at hun ga ut bok har hun også blitt rikskjendis og bevist at hun behersker norsk. Om hun hadde dratt tilbake til Russland frivllig burde det ikke være umulig å søke på norske jobber, for så å flytte tilbake på lovlig vis. Hun har jo en norsk kjæreste og ville i løpet av noen få år med lovlig opphold ha rett til å bli norsk statsborger. Om så skulle skje har hun både vært kjempeflink og griseheldig. Det jeg er redd for er at denne saken vil brukes for alt den er verdt av de som ønsker en enda kraftigere innvandring enn i dag, de som misliker den moderate innstramningen Stoltenbergregjeringen har stått for. I så måte vil Ameilie-saken gjøre ubotelig skade og bidra til at de siste års lite bærekraftige innvandring oppretholdes. Det motsatte av det vi trenger. Jeg er mot diskriminering og forskjellsbehandling av våre nye landsmenn og kvinner, men det er ingen menneskerett å få bo i Norge. Vi skal ta godt vare på frihetene vi har utviklet og det skal gjelde alle nordmenn, også konservative muslimer, men vi bør legge om kursen når det gjelder innvandring. Behandlingstiden på en lovlig søknad om opphold i Norge tar over 1 år. Og jeg tipper hun vil ikke få noe opphold etter alt dette. "I løpet av noen få år med lovlig opphold ha rett til å bli norsk statsborger?" 7 år heter det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diane Skrevet 13. januar 2011 #223 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Jeg synes det er mange bastante svar i denne debatten,fra begge sider. Det er klart at en debatt som omfatter et menneskes liv i så betydelig grad, aldri vil være enkel å løse. Slik jeg ser det, er det et stort skille her. Debatten om Maria Amelia og debatten om en lov for barn som blir tatt med til et nytt land av foreldrene sine. Det er ikke rart at mange blir følelsesmessig berørt av denne saken. Jeg har blitt det selv, men jeg mener likevel det er nødvendig å se på realitetene. Maria Amelia er en oppegående jente. Hun har mastergrad, jobbet frivillig i mange år, og på mange måter tilpasset seg det norske samfunnet. Hadde hun befunnet seg i landet på lovlig grunnlag, ville hun vært et eksempel til etterfølgelse. Det som gjør saken kompleks er at Maria Amelia har begått et lovbrudd. Samme hvordan man vrir og vender på det, og sett bort fra det faktum at foreldrene tok henne med til Norge, så har hun, i 7 år, valgt å bli værende i Norge uten tillatelse. Hun kunne, som flere skisserer her, søkt om arbeidstillatelse, eller om oppholdstillatelse basert på individuell vurdering. Jeg tar forbehold om at jeg ikke vet om at det er foretatt. Hun har ikke valgt å gjøre det. Hun sier selv at hun hver dag har vært redd for å bli kastet ut av landet. Slik jeg ser det er det ikke Norges ansvar at Maria Amelia må dra tilbake til et land der hun ikke kjenner noen. Foreldrene valgte å ta henne og søskene med ut av landet. Det er naturlig at vi ønsker at noen skal ha ansvaret her, men hva foreldre gjør med en 16 år gammel jente, kan ærlig talt ikke den norske stat gjøre noe med. Foreldrene handlet i god tro, men det gjør også at Maria Amelia må dra tilbake til et land hvor hun påstår at hun ikke kjenner noen. Hva angår en lovendring, så virker det som om de fleste i denne debatten ikke vet hva som kreves for at en lovendring skal gå gjennom. Det er også viktig å huske at en lov _ikke_, under noen omstendigheter, har tilbakevirkende kraft. For at en lovendring skal bli foretatt, må det først gjøres forarbeider, det må lages utkast, også kan loven vedtas. Dette er en svært omfattende prosess. Flere påpeker at det må være rom for skjønn. Slik lovteksten foreligger i dag, har Utlendingsnemnda vurdert saken, også med utgangspunkt i skjønn. Men det er viktig å se forskjellen på å vurdere denne saken og å vurdere hennes kompetanse. Marias kompetanse har ingenting å si, hvis hun skal bli værende på grunnlag av det hun søker om, må nemnda mene at hun er utrygg i utlandet. Arbeidstillatelse (basert på kunnskap og erfaring) er noe man bør søke spesifikt om. Det hadde derfor vært feil av Utlendingsnenmda å ta hensyn til annet skjønn i sin vurdering. Det finnes dessverre ingen lov som er hundre prosent rettferdig for alle enkeltmennesker. Lovene er bygget på et rettsprinsipp, som skal hindre at det frie skjønn tar over samfunnet. Lovene finnes for å sikre rettssikkerhet. Endret 29. juli 2011 av Cindy* 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #224 Del Skrevet 13. januar 2011 Ok, da ser jeg sammenhengen. I dag er jenta imidlertid 25 år og har utrolig nok fått lov å ta master på et norsk universitet selv om hun bor her ulovlig. Det betyr at hun allerede er griseheldig, og etter at hun ga ut bok har hun også blitt rikskjendis og bevist at hun behersker norsk. Om hun hadde dratt tilbake til Russland frivllig burde det ikke være umulig å søke på norske jobber, for så å flytte tilbake på lovlig vis. Hun har jo en norsk kjæreste og ville i løpet av noen få år med lovlig opphold ha rett til å bli norsk statsborger. Om så skulle skje har hun både vært kjempeflink og griseheldig. Det jeg er redd for er at denne saken vil brukes for alt den er verdt av de som ønsker en enda kraftigere innvandring enn i dag, de som misliker den moderate innstramningen Stoltenbergregjeringen har stått for. I så måte vil Amelie-saken gjøre ubotelig skade og bidra til at de siste års lite bærekraftige innvandring oppretholdes. Det motsatte av det vi trenger. Jeg er mot diskriminering og forskjellsbehandling av våre nye landsmenn og kvinner, men det er ingen menneskerett å få bo i Norge. Vi skal ta godt vare på frihetene vi har utviklet og den skal omfatte alle nordmenn, også konservative muslimer, men vi bør legge om kursen når det gjelder innvandring. Jeg tror det blir feil å si at denne saken "vil bli brukt", det riktige blir nok å si at grunnen til at den i det hele tatt er noen sak i mediene er jo fordi man kan bruke den for å fremme sin innvandringsagenda. Denne kvinnen er altså samboer med en journalist i klassekampen. Vel, jeg velger å legge to pluss to sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #225 Del Skrevet 13. januar 2011 Er det ikke Maria Amelie vi snakker om? Hun er da ikke 18 år, hun er 25. Og hun kom hit med familien sin, om hun hadde blitt sendt ut som attenåring ville hun nok hatt de samme muligheter som andre attenåringer i Russland, vi snakker ikke om Rwanda, russerne er en høyt utdannet nasjon, med vesentlig lavere levestandard enn i Norge, men det er ikke slik at mulighetene til en utdannelse og en fremtid er helt fraværende i den gamle supermakten. Det er jeg hundre prosent enig i - og det er det jeg har argumentert for. Rosalynn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #226 Del Skrevet 13. januar 2011 Selvsagt er hennes norske utdannelse noe hun vil kunne få jobb i Russland på. Hun er jo også sponset av Statoil, et ikke helt ukjent selskap i verdens største oljeprodusent, Russland. Russland har forøvrig et veldig godt offentlig utdanningssystem og de har flere offentlige støtteordninger også. Ikke at hun trenger det. Selvsagt? Nei, hennes utdannelse blir ikke godkjent. På samme måte som en utdannelse fra Russland ikke godkjennes i Norge. Russland har en veldig godt offentlig utdanningssystem, men dessverre neste ingen offentlige støtteordninger på lik linje med USA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #227 Del Skrevet 13. januar 2011 Vet du hva som ligger i begrepet "spesialist" i regelverket for denne kvoten? Spesialistene uteblir Men om nordmenn synes å være populære som ektefeller virker Norge lite populært blant utenlandske spesialister som søker jobb. Det overrasker Nordby som oppfordrer norske arbeidsgivere til i større grad å gjøre seg lekre i utlandet. Mens det i 2003 kom 1.126 personer til Norge for å tilby sin fagkompetanse på det norske arbeidsmarkedet kom det bare 734 slike spesialister i fjor. Nordby mener Norge framstår som lite attraktivt på det internasjonale jobbmarkedet. – Det er en lav terskel for å komme til Norge som spesialist. Det er nok med en fagutdanning. Men likevel er det liten interesse. Dette tror vi skyldes en kombinasjon av klimaet vårt at fagutdannede kan tjene bedre i andre land og at språket vårt er vanskelig og snakkes av få. Det er lettere å reise til engelsktalende land for en spesialist som kan språket fra før og til og med har muligheter til høyere lønn enn i Norge. Dette er en utfordring for norske arbeidsgivere. De må delta i den internasjonale konkurransen om denne arbeidskraften så skal vi gjøre vår jobb sier Nordby. http://www.dagsavisen.no/innenriks/article262114.ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 13. januar 2011 #228 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Ok, da ser jeg sammenhengen. I dag er jenta imidlertid 25 år og har utrolig nok fått lov å ta master på et norsk universitet selv om hun bor her ulovlig. Det betyr at hun allerede er griseheldig, og etter at hun ga ut bok har hun også blitt rikskjendis og bevist at hun behersker norsk. Om hun hadde dratt tilbake til Russland frivllig burde det ikke være umulig å søke på norske jobber, for så å flytte tilbake på lovlig vis. Hun har jo en norsk kjæreste og ville i løpet av noen få år med lovlig opphold ha rett til å bli norsk statsborger. Om så skulle skje har hun både vært kjempeflink og griseheldig. Det jeg er redd for er at denne saken vil brukes for alt den er verdt av de som ønsker en enda kraftigere innvandring enn i dag, de som misliker den moderate innstramningen Stoltenbergregjeringen har stått for. I så måte vil Amelie-saken gjøre ubotelig skade og bidra til at de siste års lite bærekraftige innvandring oppretholdes. Det motsatte av det vi trenger. Jeg er mot diskriminering og forskjellsbehandling av våre nye landsmenn og kvinner, men det er ingen menneskerett å få bo i Norge. Vi skal ta godt vare på frihetene vi har utviklet og den skal omfatte alle nordmenn, også konservative muslimer, men vi bør legge om kursen når det gjelder innvandring. Behandlingstiden på en lovlig søknad om opphold i Norge tar over 1 år. Og jeg tipper hun vil ikke få noe opphold etter alt dette. "I løpet av noen få år med lovlig opphold ha rett til å bli norsk statsborger?" 7 år heter det. Hva mener du med "etter alt dette"? Du innser vel at dette har blitt en stor belastning for regjeringen og at alt i så måte vil tale for at Maria Amelie vil ha lettere for å få arbeidtillatelse i Norge "etter alt dette" enn før? Og det er vel ikke nødvendigvis noen ulempe at hun har master på NTNU sponset av Statoil og snakker flytende norsk. Om det så skulle ta ett år før hun er tilbake i riket vil hun fortsatt være griseheldig. Og å få norsk statsborgerskap er ingen selvfølgelig rett, at hun kan ha krav på dette etter syv år er også svært generøst. Endret 13. januar 2011 av Cuckold Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sussanne Skrevet 13. januar 2011 #229 Del Skrevet 13. januar 2011 Samme hvordan man vrir og vender på det, og sett bort fra det faktum at foreldrene tok henne med til Norge, så har hun, i 7 år, valgt å bli værende i Norge uten tillatelse. Hun kunne, som flere skisserer her, søkt om arbeidstillatelse, eller om oppholdstillatelse basert på individuell vurdering. Jeg tar forbehold om at jeg ikke vet om at det er foretatt. Hun har ikke valgt å gjøre det. Hun sier selv at hun hver dag har vært redd for å bli kastet ut av landet. For å søke om oppholdstillatelse eller arbeidstillatelse, må man forlate landet. Behandlingstiden er på 15 måneder. Hva skulle hun som en 18 åring gjort? Reist hvor? Til hvem? Ingen familie, ingen venner, ingen kontakter. Skjønner godt at hun aldri gjorde det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #230 Del Skrevet 13. januar 2011 Selvsagt? Nei, hennes utdannelse blir ikke godkjent. På samme måte som en utdannelse fra Russland ikke godkjennes i Norge. Russland har en veldig godt offentlig utdanningssystem, men dessverre neste ingen offentlige støtteordninger på lik linje med USA. Det stemmer slett ikke at hun trenger noe offentlig godkjenningsstempel fra russiske myndigheter for å få jobb i Russland. Det er ikke slik Russland fungerer. Hun kan fint få jobb i Russland med sin utdannelse, og det vet hun godt selv også. Det er da også mange som har utdannelse fra Russland som jobber i Norge også. Dette er en kvinne som vet å bygge nettverk og vil ikke ha noen problemer med sine egenskaper i Russland. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #231 Del Skrevet 13. januar 2011 Hva mener du med "etter alt dette"? Du innser vel at dette har blitt en stor belastning for regjeringen og at alt i så måte vil tale for at Maria Amelie vil ha lettere for å få arbeidtillatelse i Norge "etter alt dette" enn før? Og det er vel ikke nødvendigvis noen ulempe at hun har master på NTNU sponset av Statoil og snakker flytende norsk. Om det så skulle ta ett år før hun er tilbake i riket vil hun fortsatt være griseheldig. Og å få norsk statsborgerskap er ingen selvfølgelig rett, at hun kan ha krav på dette etter syv år er også svært generøst. Hun er ikke "griseheldig" fordi hun fikk utgitt en bok eller blitt støttet av Statoil. Hun er bare dyktig og er mye smartere enn gjennomsnittet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 13. januar 2011 #232 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Hva mener du med "etter alt dette"? Du innser vel at dette har blitt en stor belastning for regjeringen og at alt i så måte vil tale for at Maria Amelie vil ha lettere for å få arbeidtillatelse i Norge "etter alt dette" enn før? Og det er vel ikke nødvendigvis noen ulempe at hun har master på NTNU sponset av Statoil og snakker flytende norsk. Om det så skulle ta ett år før hun er tilbake i riket vil hun fortsatt være griseheldig. Og å få norsk statsborgerskap er ingen selvfølgelig rett, at hun kan ha krav på dette etter syv år er også svært generøst. Hun er ikke "griseheldig" fordi hun fikk utgitt en bok eller blitt støttet av Statoil. Hun er bare dyktig og er mye smartere enn gjennomsnittet. Da lever vi nok i hver vår verden. I den verden jeg lever i vil mennesker som Maria Amelie både være dyktige og flinke og griseheldige (helt avhengige av folk som har hjulpet henne). Tror ikke det ville vært mulig å ta en master sponset av statens eget oljeselskap i ethvert land i en situasjon der du oppholder deg ulovlig i landet. Endret 13. januar 2011 av Cuckold 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diane Skrevet 13. januar 2011 #233 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) For å søke om oppholdstillatelse eller arbeidstillatelse, må man forlate landet. Behandlingstiden er på 15 måneder. Hva skulle hun som en 18 åring gjort? Reist hvor? Til hvem? Ingen familie, ingen venner, ingen kontakter. Skjønner godt at hun aldri gjorde det. Jeg kan også skjønne hvorfor hun ikke gjorde det, men da tok hun samtidig en risiko. Det gjør ikke saken mindre alvorlig. Det er heller ikke Utlendingsnenmdas ansvar å behandle en søknad som ikke angår dem, og som aldri har blitt sendt (snakker da om en hypotetisk arbeidstillatelse-søknad). Verden er dessverre tøff. Men om hun hadde vokst opp i Russland, hadde vilkårene vært de samme. Det er ingen menneskerett å bo i Norge. Søknader om asyl blir avslått hver eneste dag. Det finnes mange vanskelige skjebner. Grunnen til at vi debatterer Maria Amelie er fordi vi kjenner til ansiktet hennes. Det finnes mange ansikter vi ikke ser. Endret 13. januar 2011 av Diane 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #234 Del Skrevet 13. januar 2011 Det stemmer slett ikke at hun trenger noe offentlig godkjenningsstempel fra russiske myndigheter for å få jobb i Russland. Det er ikke slik Russland fungerer. Hun kan fint få jobb i Russland med sin utdannelse, og det vet hun godt selv også. Det er da også mange som har utdannelse fra Russland som jobber i Norge også. Dette er en kvinne som vet å bygge nettverk og vil ikke ha noen problemer med sine egenskaper i Russland. Jeg sa ikke at hun ikke kan få jobb i Russland. Ja, hun kan jobbe som en kassedame i en butikk og tjene 3000,- NOK i måneden. Hun vil ikke få godkjent sin norke utdannelse i Russland, derfor vil hun aldri få jobb innen det hun er utdannet i. Hun må utdanne seg på nytt, på samme måte som russere må utdanne seg på nytt når du kommer til Norge. Slik er det. Utdannelse er veldig viktig i Russland, uten en er du en null, en kassedame. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2011 #235 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg sa ikke at hun ikke kan få jobb i Russland. Ja, hun kan jobbe som en kassedame i en butikk og tjene 3000,- NOK i måneden. Hun vil ikke få godkjent sin norke utdannelse i Russland, derfor vil hun aldri få jobb innen det hun er utdannet i. Hun må utdanne seg på nytt, på samme måte som russere må utdanne seg på nytt når du kommer til Norge. Slik er det. Utdannelse er veldig viktig i Russland, uten en er du en null, en kassedame. Det kommer vel an på hva slags utdannelse man har det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2011 #236 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg sa ikke at hun ikke kan få jobb i Russland. Ja, hun kan jobbe som en kassedame i en butikk og tjene 3000,- NOK i måneden. Hun vil ikke få godkjent sin norke utdannelse i Russland, derfor vil hun aldri få jobb innen det hun er utdannet i. Hun må utdanne seg på nytt, på samme måte som russere må utdanne seg på nytt når du kommer til Norge. Slik er det. Utdannelse er veldig viktig i Russland, uten en er du en null, en kassedame. Det kommer vel an på hva slags utdannelse man har det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #237 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg sa ikke at hun ikke kan få jobb i Russland. Ja, hun kan jobbe som en kassedame i en butikk og tjene 3000,- NOK i måneden. Hun vil ikke få godkjent sin norke utdannelse i Russland, derfor vil hun aldri få jobb innen det hun er utdannet i. Hun må utdanne seg på nytt, på samme måte som russere må utdanne seg på nytt når du kommer til Norge. Slik er det. Utdannelse er veldig viktig i Russland, uten en er du en null, en kassedame. Dette stemmer slett ikke. Det er ikke noe i veien for at ikke selskaper i Russland ikke skal ansette henne, og det vet hun selv også. Det finnes også mange russere i Norge som har utdannelse fra Russland som arbeider med det de er utdannet i, fra Russland! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #238 Del Skrevet 13. januar 2011 Dette stemmer slett ikke. Det er ikke noe i veien for at ikke selskaper i Russland ikke skal ansette henne, og det vet hun selv også. Det finnes også mange russere i Norge som har utdannelse fra Russland som arbeider med det de er utdannet i, fra Russland! Nei. Ta deg en tur på UIO, BI og HIO. Blir overraska. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #239 Del Skrevet 13. januar 2011 Dette stemmer slett ikke. Det er ikke noe i veien for at ikke selskaper i Russland ikke skal ansette henne, og det vet hun selv også. Det finnes også mange russere i Norge som har utdannelse fra Russland som arbeider med det de er utdannet i, fra Russland! Jo, hun har ingen utdannlse som er godkjent. OG når et barn flytter fra et land i alder av 12 år, er det dessverre slik at det barnet mister spåkkunnskaene sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #240 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg tipper at hun vil bli gift rett før hun skal bli kastet ut av landet. Kanskje hun allerede er.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå