Heisannmannen Skrevet 13. januar 2011 #181 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Vi har allerede en kvote på mennesker med utdannelse som kan komme til Norge for å arbeide om de ønsker. Hvis du mener at Norge trenger flere innvandrere med høy utdannelse så kan du jo heller argumentere for å øke denne kvoten. Hvorfor skal andre land bry seg om å bygge opp et utdanningssystem i det hele tatt. De kan jo bare sende alle til Norge, som da vil betale utdannelsen deres mens de bor ulovlig i Norge. Vi klarer ikke å fylle opp den kvoten. På tross av vår middelmådige utdanningsinstitusjoner. At noen har klart å ta en utdanning her er et godt argument for å la dem jobbe her, og betale tilbake i form av skatt. Det dummeste vil jo være å sende dem ut etter at de er ferdig utdannet! Ellers er det mange som studerer her i Norge (lovlig), men som dessverre ikke får jobbe her ved endte studier selv om de har lyst. Så vi betaler villig for studiene deres her, men tydeligvis ønsker vi ikke å nyttegjøre oss av kompetansen de får ved hjelp av våre skattepenger. Endret 13. januar 2011 av Heisannmannen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalynn Skrevet 13. januar 2011 #182 Del Skrevet 13. januar 2011 Vi klarer ikke å fylle opp den kvoten. På tross av vår middelmådige utdanningsinstitusjoner. At noen har klart å ta en utdanning her er et godt argument for å la dem jobbe her, og betale tilbake i form av skatt. Det dummeste vil jo være å sende den ut etter at de er ferdig utdannet! Ellers er det mange som studerer her i Norge (lovlig), men som dessverre ikke får jobbe her ved endte studier selv om de har lyst. Så vi betaler villig for studiene deres her, men tydeligvis ønsker vi ikke å nyttegjøre oss av kompetansen de får ved hjelp av våre skattepenger. Si hva du vil, men å søke asyl, også bli ulovlig i Norge, er ikke måten å gjøre det på. Dette er en helt annen problemstilling. Hun betaler for øvrig ikke trygda til nordmenn, siden hun ikke har skattet en krone på 8 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #183 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg mener barn som har blitt smuglet til Norge, ikke skal bli straffet for foreldrenes dumheter. Ja, foreldrene er da selvsagt glade for at som belønning for at de smuglet seg inn i landet, så får barna opphold og kan betale tilbake det mangedobbelte av hva menneskesmuglerne ble betalt av foreldrene. Hvis man skal akseptere premisset om at det skal være så lett å få opphold så kan man jo bare legge ned hele asylinstituttet og forberede seg på flommen av mennesker menneskesmuglerne står klare til å levere til dette lille landet Norge som det går rykter om slipper inn hvem som helst så lenge de lærer seg språket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 13. januar 2011 #184 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Jeg har jobbet med henne, og støtter henne. Men hovedsaklig er ikke dette en debatt om henne som person, men om loven. Jeg mener loven vår er for strikt, for konferm. Det er idiotisk av oss å sende bort en integrert, høyt utdannet person som tilfører mye til det norske samfunn, samtidig som vi beholder massevis av uintegrerte mennesker som ikke snakker norsk, ikke jobber, får sosialstønad og tilfører heller lite til samfunnet. JA til skjønn. edit: her var det mye skrivefeiler, gitt. Endret 13. januar 2011 av Kevlarsjäl 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sussanne Skrevet 13. januar 2011 #185 Del Skrevet 13. januar 2011 Men ærlig talt, da - Maria var 16 år da hun kom til landet. Etter 2 år kunne hun søkt om spesiell vurdering. Det gjorde hun ikke. Så å skylde på foreldrene i denne saken blir litt for enkelt. I Norge blir man for øvrig regnet som strafferettslig ansvarlig når man er 15. For å bruke korrekt fagterminologi blir hun ikke -straffet- det er konsekvens av det foreldrene gjorde. Så straffet blir hun ikke. Hadde hun søkt om det, hadde hun blitt sendt ut uansett. Slik er lovene i Norge. Skjønner godt at hun som en 18-åring var for redd til å vise seg for UDI. Syns at et barn ikke skal ta på seg noen KONSEKVENSER av det foreldrene gjorde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heisannmannen Skrevet 13. januar 2011 #186 Del Skrevet 13. januar 2011 Si hva du vil, men å søke asyl, også bli ulovlig i Norge, er ikke måten å gjøre det på. Dette er en helt annen problemstilling. Hun betaler for øvrig ikke trygda til nordmenn, siden hun ikke har skattet en krone på 8 år. Akkurat. Det er derfor jeg vil at hun skal bli her, jobbe her og betale skatt her. Hun skylder staten penger, og som resten som tar en utdanning bør hun betale tilbake i form av skatt. Og for å gjøre dette trenger hun så klart ikke å søke asyl. Hun bør kunne søke og kjapt få arbeidstillatelse. Så får vi ev. kaste henne ut seinere hvis hun ikke leverer som forventet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #187 Del Skrevet 13. januar 2011 Men var de ikke her og søkte om oppholdstillatelse og fikk nei da? De hadde da ikke smuglet seg inn i utg punktet? Jeg går utifra at denne familien er som 99% av alle andre som søker om oppholdstillatelse hos det norske asylinstituttet, at de benytter seg av menneskesmuglere for å snike seg inn i landet, siden Norge har visumregler fra landene disse kommer fra for å hindre en flom av mennesker til Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalynn Skrevet 13. januar 2011 #188 Del Skrevet 13. januar 2011 Akkurat. Det er derfor jeg vil at hun skal bli her, jobbe her og betale skatt her. Hun skylder staten penger, og som resten som tar en utdanning bør hun betale tilbake i form av skatt. Og for å gjøre dette trenger hun så klart ikke å søke asyl. Hun bør kunne søke og kjapt få arbeidstillatelse. Så får vi ev. kaste henne ut seinere hvis hun ikke leverer som forventet. Ja, hun skylder Staten penger, men i den store sammenhengen (og jeg mener den er relevant her), vil vi få massevis av slike saker, dersom det blir OK å komme hit, skjule seg i noen år, også få mulighet til å betale skatt og bli integrert på vanlig måte. Det vil koste samfunnet langt mer enn de hundre tusen Marias skoleplass har kostet oss... Ja, vi trenger ressurssterke innvandrere som kan gjøre en god jobb, men vi trenger ikke ressurssterke innvandrere som ikke følger loven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 13. januar 2011 #189 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg har jobbet med henne, og støtter henne. Men hovedsaklig er ikke dette en debatt om henne som person, men om loven. Jeg mener loven vår er for strikt, for konferm. Det er idiotisk av oss å sende bort en integrert, hlyt utdannet person som tilfører mye til detn orske samfunn, samtidig som vi beholder massevis av uintegrerte mennesker som ikke snakker norsk, ikke jobber, får sosialstønad og tilfører heller lite til samfunnet. JA til skjønn. Hvordan kan du påstå at en person som viser tydelig forrakt for Norges lover, både ved å oppholde seg her ulovlig, bedrive dokumentfalsk og å arbeide svart, er integrert i samfunnet vårt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalynn Skrevet 13. januar 2011 #190 Del Skrevet 13. januar 2011 Hadde hun søkt om det, hadde hun blitt sendt ut uansett. Slik er lovene i Norge. Skjønner godt at hun som en 18-åring var for redd til å vise seg for UDI. Syns at et barn ikke skal ta på seg noen KONSEKVENSER av det foreldrene gjorde. Så du forsvarer altså et lovbrudd, fordi en ikke ønsker å bli sendt ut av landet? Interessant... Det er stor forskjell på straff og konsekvenser. Hvis ikke et lovbrudd får konsekvenser, vil flere begå lovbruddet. Det er ikke positivt for Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #191 Del Skrevet 13. januar 2011 Vi klarer ikke å fylle opp den kvoten. På tross av vår middelmådige utdanningsinstitusjoner. At noen har klart å ta en utdanning her er et godt argument for å la dem jobbe her, og betale tilbake i form av skatt. Det dummeste vil jo være å sende dem ut etter at de er ferdig utdannet! Ellers er det mange som studerer her i Norge (lovlig), men som dessverre ikke får jobbe her ved endte studier selv om de har lyst. Så vi betaler villig for studiene deres her, men tydeligvis ønsker vi ikke å nyttegjøre oss av kompetansen de får ved hjelp av våre skattepenger. At man klarer å snike til seg en utdanning i Norge er et elendig argument for å la de få opphold. At Norge ikke har innført skolepenger for lovlige utlendinger er en annen debatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heisannmannen Skrevet 13. januar 2011 #192 Del Skrevet 13. januar 2011 Ja, hun skylder Staten penger, men i den store sammenhengen (og jeg mener den er relevant her), vil vi få massevis av slike saker, dersom det blir OK å komme hit, skjule seg i noen år, også få mulighet til å betale skatt og bli integrert på vanlig måte. Det vil koste samfunnet langt mer enn de hundre tusen Marias skoleplass har kostet oss... Ja, vi trenger ressurssterke innvandrere som kan gjøre en god jobb, men vi trenger ikke ressurssterke innvandrere som ikke følger loven. Der er vi nok ikke enig. For meg gjelder et helhetsbilde. I denne saken virker personen så ressurssterk at vi har alt å tjene på det. Dukker tilsvarende saker opp i framtiden så vil vi tjene desto mer på det. Men alle slike saker må seff behandles individuelt. Gjerne fryktelig kynisk i form av nåverdiberegninger. Usikkerheten tilknyttet hva de vil kunne gi tilbake til det norske samfunnet styrer vi fint med diskonteringsrenta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heisannmannen Skrevet 13. januar 2011 #193 Del Skrevet 13. januar 2011 At man klarer å snike til seg en utdanning i Norge er et elendig argument for å la de få opphold. At Norge ikke har innført skolepenger for lovlige utlendinger er en annen debatt. Det alene skal så klart ikke gi opphold. Det finnes jo idioter som ikke lærer seg en dritt i løpet av en master. Helhetsbildet, og da inkludert kompetansen til personen, må legges til grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalynn Skrevet 13. januar 2011 #194 Del Skrevet 13. januar 2011 Der er vi nok ikke enig. For meg gjelder et helhetsbilde. I denne saken virker personen så ressurssterk at vi har alt å tjene på det. Dukker tilsvarende saker opp i framtiden så vil vi tjene desto mer på det. Men alle slike saker må seff behandles individuelt. Gjerne fryktelig kynisk i form av nåverdiberegninger. Usikkerheten tilknyttet hva de vil kunne gi tilbake til det norske samfunnet styrer vi fint med diskonteringsrenta. OK - så er Maria oppegående og har mange ressurser. Hvor mange tror du er like oppegående? Jeg kan tenke meg at det er noen, men ikke et stort flertall. For øvrig synes jeg det er fascinerende at du mener at vi skal vurdere mennesker iform av hva de har oppnådd. Norge er en rettsstat, der likhet for loven, uansett bakgrunn og utdannelse, er viktig. Å begynne et rangeringssystem vil stride imot dette prinsippet. Slik jeg ser det er ikke personer med høy utdanning mer verdt enn noen som for eksempel jobber frivillig innenfor kultur. Det er også umulig å si hvilke intellektuelle ressurser mange ville hatt, ettersom det ikke er vanlig å få vitnemål og mastergrad uten ID-papirer. Jeg vil også tro at universitetene får strengere policy på dette etter denne saken. Jeg kan også se for meg overskriftene og debattene dersom en enslig mor på 25 fra Nigeria hadde blitt sendt ut av landet, fordi hun ikke kan forsørge seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #195 Del Skrevet 13. januar 2011 Der er vi nok ikke enig. For meg gjelder et helhetsbilde. I denne saken virker personen så ressurssterk at vi har alt å tjene på det. Dukker tilsvarende saker opp i framtiden så vil vi tjene desto mer på det. Men alle slike saker må seff behandles individuelt. Gjerne fryktelig kynisk i form av nåverdiberegninger. Usikkerheten tilknyttet hva de vil kunne gi tilbake til det norske samfunnet styrer vi fint med diskonteringsrenta. Norges asylinstitutt fungerer ikke utifra Norges behov, men utifra personens behov for beskyttelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalynn Skrevet 13. januar 2011 #196 Del Skrevet 13. januar 2011 Norges asylinstitutt fungerer ikke utifra Norges behov, men utifra personens behov for beskyttelse. Jepp - vil man søke arbeid her, får man søke arbeidstillatelse. Det er en helt annen sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heisannmannen Skrevet 13. januar 2011 #197 Del Skrevet 13. januar 2011 OK - så er Maria oppegående og har mange ressurser. Hvor mange tror du er like oppegående? Jeg kan tenke meg at det er noen, men ikke et stort flertall. For øvrig synes jeg det er fascinerende at du mener at vi skal vurdere mennesker iform av hva de har oppnådd. Norge er en rettsstat, der likhet for loven, uansett bakgrunn og utdannelse, er viktig. Å begynne et rangeringssystem vil stride imot dette prinsippet. ? De fleste rettsstater kan da fint ha rangeringskriterier for sine innvandrere uten at det strider mot rettsstatens prinsipper. Arbeidsinnvandringen hadde blitt rimelig kaotisk hvis man ville tatt inn folk på helt vilkårlige grunner. Slik jeg ser det er ikke personer med høy utdanning mer verdt enn noen som for eksempel jobber frivillig innenfor kultur. Greit nok det, men du er sikkert enig at Norge ikke trenger å dra til utlandet for å få tak i frivillige som kan jobbe med kultur? Hva vi derimot aldri får nok av er siv.inger som klarer å skaffe seg jobb selv uten å belaste staten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 13. januar 2011 #198 Del Skrevet 13. januar 2011 Hvordan kan du påstå at en person som viser tydelig forrakt for Norges lover, både ved å oppholde seg her ulovlig, bedrive dokumentfalsk og å arbeide svart, er integrert i samfunnet vårt? Vel, hvis lovene ikke fungerer eller er mangelfulle, vil slike saker som dette oppstå. Og jeg rettferdiggjør ikke hennes handlinger, men jeg mener det er et bevis på at vi trenger en lovendring. Og hun er såvisst integrert, i sosial og samfunnsmessig forstand. Hun har jo høyere utdanning, et digert kontaktnettverk, snakker språket flytende, forstår og bidrar til norsk kultur (hun har jobbet for slottsfjellfestivalen i 7 år) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #199 Del Skrevet 13. januar 2011 Jepp - vil man søke arbeid her, får man søke arbeidstillatelse. Det er en helt annen sak. Et annet argument er jo hva som gjør at Norge skal ha noe behov for en person bare fordi personen har en utdannelse eller betaler skatt. Er det økning av Norges folketall som er noe mål i seg selv? Bare fordi en person og en familie betaler skatt så er det da ikke sagt at Norge blir noe rikere av den grunn. Yrkesdeltakelsen i Norge er så høy blant kvinner og menn, at det i de aller færreste tilfellene, selv blant familier som har innvandret og som jobber og betaler skatt, så er yrkesdeltakelsen og skattenivået høyere enn blant den gjennomsnittlige norske familie. Så lenge man ikke har noe behov for beskyttelse så er det ikke noe behov for Norge eller behov for innvandreren å bli i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalynn Skrevet 13. januar 2011 #200 Del Skrevet 13. januar 2011 ? De fleste rettsstater kan da fint ha rangeringskriterier for sine innvandrere uten at det strider mot rettsstatens prinsipper. Arbeidsinnvandringen hadde blitt rimelig kaotisk hvis man ville tatt inn folk på helt vilkårlige grunner. Greit nok det, men du er sikkert enig at Norge ikke trenger å dra til utlandet for å få tak i frivillige som kan jobbe med kultur? Hva vi derimot aldri får nok av er siv.inger som klarer å skaffe seg jobb selv uten å belaste staten. Arbeidsinnvandring er noe helt annet enn det er snakk om her. Hadde dette vært en sak som kun omhandlet arbeidstillatelse hadde jeg vært enig. Men det er det ikke. Jeg synes du forenkler kulturens kompleksitet ved å si at man ikke må hente inn folk utenfra for å opprettholde et godt kulturtilbud. Et mangfoldig kulturtilbud er det mest optimale et land kan ha - derfor trenger vi mennesker som brenner for kunsten (i en eller annen form) for alle verdenshjørner. Kultur og tekniske fag er to helt forskjellige ting, og det kan i mine øyne ikke stilles likhetstegn ved dem. Noen av de beste bøkene jeg vet om er skrevet av Pedro Carmona Alvarez. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå