Gjest Blondie65 Skrevet 16. januar 2011 #101 Skrevet 16. januar 2011 Jo, men vil lever altså i en tid da de konservative er på fremmarsj i islam, og der hijabbruk brer om seg. Da er det viktig at vi ikke bygger opp under de mytene disse gjerne ser feste seg, som myten at alle gode muslimske kvinner til alle tider har dekket håret. Jeg sliter litt med å forstå hvordan du kunne tolke det ut fra mitt innlegg. Alt jeg prøvde å si er at jeg er enig med BettyBoop i at det hevdes at Bibelen og Koranen er grunnlaget for dette. Jeg tror jeg har gjort det mer enn klart nok for lenge siden hva jeg synes om religion generelt, misbruk av religionsfrihet, og hijab/burka bruk spesielt. Eller skal jeg virkelig være nødt å gjenta mitt ståsted fra A til Å i hver en tråd jeg deltar?
Gjest Blondie65 Skrevet 16. januar 2011 #102 Skrevet 16. januar 2011 det er et jævla hodeplagg som symbolisrere årevis med undertrykkelse, og det er et plagg som brukes i midtøsten og er en del av kulturen der. Nå er de i NORGE og ikke hjemme. I midtøsten du. Her vest har vi ikke så mange fra midtøsten med Hijab. Derimot har vi svært mange afrikanere med det. Men hvis du tar en titt på trådens tema igjen: reagerer du like sterkt på en nonne som går i nonnedrakt som du gjør på en som går i hijab så vil jeg gjerne vite ditt syn på den saken siden du nærmest er hysterisk mot de som bruker hijab. Og hvorfor er du ikke like hysterisk mot de som bruker rastalue eller sikh-turban, Hare-Krishna drakt eller jødekalott?
Gjest Blondie65 Skrevet 16. januar 2011 #103 Skrevet 16. januar 2011 Jeg er så lei av at de kommer hit og kjemper for å få ha det slik som hjemme, at det er vi som må tilpasse oss deres ønsker alltid, men at det aldri skal være motsatt. En vakker dag kommer de til å kjempe for at alle kvinner skal bruke hijab. Det må de gjerne prøve. Det kommer aldri til å bli gjennomført.
Gjest brutal_mann Skrevet 16. januar 2011 #104 Skrevet 16. januar 2011 Blir dere mer provosert av damer med hijab enn nonner? Satt på bussen i dag og bevitnet en mann som hisset seg skikkelig opp da han så en vestlig utseende "hijabdame". Da han oppdaget at det var en nonne beklaget han seg veldig og rødmet fælt. Nonner lukker seg inn i sine egne isolerte mannsfrie samfunn. Hijab-kvinner trøkker religionen sinn pp i trynet på alle andre og er nesten uten unntak underlagt et patriarkisk regime. Jeg er ikke begeistret for nonner heller, men de er ikke så ekstreme i å pådytte andre sin egen ukultur.
Gjest brutal_mann Skrevet 16. januar 2011 #105 Skrevet 16. januar 2011 I midtøsten du. Her vest har vi ikke så mange fra midtøsten med Hijab. Derimot har vi svært mange afrikanere med det. Men hvis du tar en titt på trådens tema igjen: reagerer du like sterkt på en nonne som går i nonnedrakt som du gjør på en som går i hijab så vil jeg gjerne vite ditt syn på den saken siden du nærmest er hysterisk mot de som bruker hijab. Og hvorfor er du ikke like hysterisk mot de som bruker rastalue eller sikh-turban, Hare-Krishna drakt eller jødekalott? Ingen av disse ville jeg tillat i et offentlig yrke. Jødekalotten er like provoserende som hijab, og de to andre har en helt annen tilnærming til livet enn eventyrene fra midtøsten. Slik sett er jeg ikke like udelt negativ til de som til enhver religion med opphav i midtøsten.
Cuckold Skrevet 16. januar 2011 #106 Skrevet 16. januar 2011 Jo, men vil lever altså i en tid da de konservative er på fremmarsj i islam, og der hijabbruk brer om seg. Da er det viktig at vi ikke bygger opp under de mytene disse gjerne ser feste seg, som myten at alle gode muslimske kvinner til alle tider har dekket håret. Jeg sliter litt med å forstå hvordan du kunne tolke det ut fra mitt innlegg. Alt jeg prøvde å si er at jeg er enig med BettyBoop i at det hevdes at Bibelen og Koranen er grunnlaget for dette. Jeg tror jeg har gjort det mer enn klart nok for lenge siden hva jeg synes om religion generelt, misbruk av religionsfrihet, og hijab/burka bruk spesielt. Eller skal jeg virkelig være nødt å gjenta mitt ståsted fra A til Å i hver en tråd jeg deltar? Det ser ut som om du gikk glipp av hva jeg sa: Jeg skriver ikke at du støtter hijab, det jeg skriver er at de konservative er på fremmarsj i islam og at de gjerne ser at det fester seg en oppfatning både blant muslimer og ikke-muslimer om at tildekning av håret er påbudt i Koranen, at dette er hevet over enhver tvil og at alle oppriktige korantro muslimske kvinner til alle tider har dekket håret. At det bare er verdsliggjorte "dårlige" eller mindre religiøse muslimske kvinner som ikke dekker håret. En slik oppfatning bidrar selvsagt til å øke presset på de unge muslimske kvinnene i Vesten. 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 16. januar 2011 #107 Skrevet 16. januar 2011 I midtøsten du. Her vest har vi ikke så mange fra midtøsten med Hijab. Derimot har vi svært mange afrikanere med det. Men hvis du tar en titt på trådens tema igjen: reagerer du like sterkt på en nonne som går i nonnedrakt som du gjør på en som går i hijab så vil jeg gjerne vite ditt syn på den saken siden du nærmest er hysterisk mot de som bruker hijab. Og hvorfor er du ikke like hysterisk mot de som bruker rastalue eller sikh-turban, Hare-Krishna drakt eller jødekalott? Fordi det ikke er det denne diskusjonen handler om. De andre plaggene du snakker om her er ikke undertrykkende basert på kjønn. Jødekalotten brukes bare til pynt, brylluper, begravelser, ol...
Gjest BettyBoop28 Skrevet 16. januar 2011 #108 Skrevet 16. januar 2011 Jeg vil bare legge til en ting til ang kvinner som kjemper for retten til hijab. De ødelegger for de kvinnene som ikke bruker det frivillig, og som ønsker å ta de av.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 16. januar 2011 #109 Skrevet 16. januar 2011 I midtøsten du. Her vest har vi ikke så mange fra midtøsten med Hijab. Derimot har vi svært mange afrikanere med det. Men hvis du tar en titt på trådens tema igjen: reagerer du like sterkt på en nonne som går i nonnedrakt som du gjør på en som går i hijab så vil jeg gjerne vite ditt syn på den saken siden du nærmest er hysterisk mot de som bruker hijab. Og hvorfor er du ikke like hysterisk mot de som bruker rastalue eller sikh-turban, Hare-Krishna drakt eller jødekalott? Nonner er annerledes fordi de har valgt et liv uten menn og i sølibat. ingen tvinger noen til å bli nonne.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 16. januar 2011 #110 Skrevet 16. januar 2011 I midtøsten du. Her vest har vi ikke så mange fra midtøsten med Hijab. Derimot har vi svært mange afrikanere med det. Men hvis du tar en titt på trådens tema igjen: reagerer du like sterkt på en nonne som går i nonnedrakt som du gjør på en som går i hijab så vil jeg gjerne vite ditt syn på den saken siden du nærmest er hysterisk mot de som bruker hijab. Og hvorfor er du ikke like hysterisk mot de som bruker rastalue eller sikh-turban, Hare-Krishna drakt eller jødekalott? Mange fra midtøsten som også bruker hijab jo.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. januar 2011 #111 Skrevet 16. januar 2011 Ingen av disse ville jeg tillat i et offentlig yrke. Jødekalotten er like provoserende som hijab, og de to andre har en helt annen tilnærming til livet enn eventyrene fra midtøsten. Slik sett er jeg ikke like udelt negativ til de som til enhver religion med opphav i midtøsten. Sikh'er forlanger å få bruke turbanen på jobb. Rastafletter med tilhørende lue er også noe man forlanger å få bruke på jobb. Selv om bedriften har uniformsreglement. Rema 1000 og Ikea har gitt etter. Politiet sa nei. De to første mener jeg får lage sine egne regler. Men offentlige tjenestemenn der uniformen er noe mer enn et praktisk arbeidsplagg er noe helt annet. Og jeg mener helt seriøst at bedrifter må selv få bestemme om hijab, sikheturbaner, digre synlige kors etc skal bæres sammen med uniform uten at diskrimineringslovgivningen blir brukt mot dem.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. januar 2011 #112 Skrevet 16. januar 2011 Det ser ut som om du gikk glipp av hva jeg sa: Jeg skriver ikke at du støtter hijab, det jeg skriver er at de konservative er på fremmarsj i islam og at de gjerne ser at det fester seg en oppfatning både blant muslimer og ikke-muslimer om at tildekning av håret er påbudt i Koranen, at dette er hevet over enhver tvil og at alle oppriktige korantro muslimske kvinner til alle tider har dekket håret. At det bare er verdsliggjorte "dårlige" eller mindre religiøse muslimske kvinner som ikke dekker håret. En slik oppfatning bidrar selvsagt til å øke presset på de unge muslimske kvinnene i Vesten. Og jeg har ikke sagt et eneste sted at jeg er uenig med deg i dette. Jeg blir bare en smule irritert over at du spikker fliser da jeg mente at det er tolkninger av hhv Bibelen og Koranen som er grunnlaget for diskriminering av kvinner. At du leverer noe jeg allerede vet og kjemper i mot som svar viser at du ikke forstår hva jeg sier.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 16. januar 2011 #113 Skrevet 16. januar 2011 Sikh'er forlanger å få bruke turbanen på jobb. Rastafletter med tilhørende lue er også noe man forlanger å få bruke på jobb. Selv om bedriften har uniformsreglement. Rema 1000 og Ikea har gitt etter. Politiet sa nei. De to første mener jeg får lage sine egne regler. Men offentlige tjenestemenn der uniformen er noe mer enn et praktisk arbeidsplagg er noe helt annet. Og jeg mener helt seriøst at bedrifter må selv få bestemme om hijab, sikheturbaner, digre synlige kors etc skal bæres sammen med uniform uten at diskrimineringslovgivningen blir brukt mot dem. Har aldri hørt at rastafariene krever å få bruke lua på jobb. Jeg har forresten aldri sett en rastafari i norge. Ikke vet jeg hva en sikh er heller, uansett er det latterlig å kreve å få fritak fra uniformsreglementet uansett hva slags plagg det gjelder.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. januar 2011 #114 Skrevet 16. januar 2011 Jeg vil bare legge til en ting til ang kvinner som kjemper for retten til hijab. De ødelegger for de kvinnene som ikke bruker det frivillig, og som ønsker å ta de av. Jeg skulle helst sett - noe du ikke ser ut til å forstå i det hele tatt - at ingen brukte hijab annet enn til pynt eller når de utøvde sin religion i sin private sfære. Det er vanskelig å forklare hvorfor vestlige kvinner oppvokst i en fri verden med frie valg velger å ta på seg en hijhab og forsvare dette. For å forstå det må man forstå og forklare hvorfor mennesker velger å følge religiøse påbud i det hele tatt. Det er min absolutte mening at det ikke finnes frivillig hijab bruk overhodet. De som tar på seg hijab følger en eller annen form for påbud de føler seg underlagt. Det er dette vi må opplyse om og kjempe mot, ikke kvinnen som har tatt på seg hijab. Men i likhet med Tabris anser jeg det som meningsløst å forby hijab totalt, selv om jeg mener at de heldekkende plaggene burde være total forbud mot. Forbudet skaper bare enda hardere fronter.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. januar 2011 #115 Skrevet 16. januar 2011 Har aldri hørt at rastafariene krever å få bruke lua på jobb. Jeg har forresten aldri sett en rastafari i norge. Ikke vet jeg hva en sikh er heller, uansett er det latterlig å kreve å få fritak fra uniformsreglementet uansett hva slags plagg det gjelder. Det er ikke mange rastafanere i Norge. Sikh
Tabris Skrevet 16. januar 2011 #116 Skrevet 16. januar 2011 Det er min absolutte mening at det ikke finnes frivillig hijab bruk overhodet. Så de som sier at de bruker hijab frivillig lyver? Eller bare tror at det er frivillig, men det er bare en illusjon? Hva er det som gjør at du tror du vet bedre enn de selv om det er frivillig eller ikke?
Gjest BettyBoop28 Skrevet 16. januar 2011 #117 Skrevet 16. januar 2011 Jeg skulle helst sett - noe du ikke ser ut til å forstå i det hele tatt - at ingen brukte hijab annet enn til pynt eller når de utøvde sin religion i sin private sfære. Det er vanskelig å forklare hvorfor vestlige kvinner oppvokst i en fri verden med frie valg velger å ta på seg en hijhab og forsvare dette. For å forstå det må man forstå og forklare hvorfor mennesker velger å følge religiøse påbud i det hele tatt. Det er min absolutte mening at det ikke finnes frivillig hijab bruk overhodet. De som tar på seg hijab følger en eller annen form for påbud de føler seg underlagt. Det er dette vi må opplyse om og kjempe mot, ikke kvinnen som har tatt på seg hijab. Men i likhet med Tabris anser jeg det som meningsløst å forby hijab totalt, selv om jeg mener at de heldekkende plaggene burde være total forbud mot. Forbudet skaper bare enda hardere fronter. Jeg er ikke så naiv at jeg tror hijaben bare brukes til pynt når jeg vet hva den symboliserer i koranen. Igjen motsier du deg selv ved på ene siden å si at det er frivillig men så sier du etterpå at det ikke er frivillig. Jeg må si du forvirrer meg
Gjest Blondie65 Skrevet 16. januar 2011 #118 Skrevet 16. januar 2011 Jeg er ikke så naiv at jeg tror hijaben bare brukes til pynt når jeg vet hva den symboliserer i koranen. Ikke jeg heller. Hvor i mitt innlegg står det at jeg TROR at hijab brukes til pynt. Igjen motsier du deg selv ved på ene siden å si at det er frivillig men så sier du etterpå at det ikke er frivillig. Jeg må si du forvirrer meg Jeg anser ikke hijab bruk som frivillig. Jeg anser det som et resultat av at man underlegger seg et påbud. Noen vestlige kvinner marsjerer inn i dette frivillig - det vil si at de konverterer til islam enten fordi de gifter seg med en muslim som stiller krav til hijab bruk eller de velger å underlegge seg det påståtte hijabpåbudet og legger dermed bort sin rett til å la være. Jeg tviler på at det finnes kvinner som står opp om morgenen, ser seg i speilet og tenker: hm ... lurer på om jeg skal ta på meg hijab i dag ... eller ikke? Omtrent som jeg står opp og tenker: ouch bad hairday, tar på meg et tørkle jeg.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. januar 2011 #119 Skrevet 16. januar 2011 (endret) Så de som sier at de bruker hijab frivillig lyver? Eller bare tror at det er frivillig, men det er bare en illusjon? Hva er det som gjør at du tror du vet bedre enn de selv om det er frivillig eller ikke? Still spørsmålet anderledes: kan de velge å la være å gå med hijab den dagen uten at det får konsekvenser? Ble vi ikke enig om at dette var diskusjon nr 315 og at vi er uenige ...? Endret 16. januar 2011 av Blondie65
Gjest BettyBoop28 Skrevet 16. januar 2011 #120 Skrevet 16. januar 2011 Ikke jeg heller. Hvor i mitt innlegg står det at jeg TROR at hijab brukes til pynt. Jeg anser ikke hijab bruk som frivillig. Jeg anser det som et resultat av at man underlegger seg et påbud. Noen vestlige kvinner marsjerer inn i dette frivillig - det vil si at de konverterer til islam enten fordi de gifter seg med en muslim som stiller krav til hijab bruk eller de velger å underlegge seg det påståtte hijabpåbudet og legger dermed bort sin rett til å la være. Jeg tviler på at det finnes kvinner som står opp om morgenen, ser seg i speilet og tenker: hm ... lurer på om jeg skal ta på meg hijab i dag ... eller ikke? Omtrent som jeg står opp og tenker: ouch bad hairday, tar på meg et tørkle jeg. Hvorfor forsvarer du bruken da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå